hij had wel eens rode plekjes op zijn buik van vlooien en na behandeling tegen vlooien werden die erger, dus ik dacht allergie voor bepaalde middelen. Maar zo erg...
Uiteindelijk zag ik ook bloed in zijn mand liggen, maar dat bleek uit zijn bek te komen. Uit zijn tandvlees.
De dag erna was hij ook sloom en warm, dus meteen de dierenarts gebeld.
Daar bleek dat ten eerste zijn gebit, dat afgelopen jaar nog een compliment kreeg zo netjes, nu helemaal bruin was en dat de voortanden los zaten. DA veegde zo het tandvlees van zijn tanden.
Na bloedonderzoek bleek dat zijn bloedplaatjes peil erg laag was. 20 ipv 117. Zijn immuunsysteem valt de bloedplaatjes aan als indringers. De oorzaak was net helemaal duidelijk, omdat het peil van de witte bloedcellen normaal was. Dat zou infectie en tumoren uitsluiten. (niet 100% uiteraard)
Vergiftiging door de anti-vlooien middelen die ik afgelopen jaar tegen de vlooienplaag gebruikt heb zou kunnen, maar is niet aangetoond in de test.
Leverwaarden weken maar heel iets af.
Nu zit hij aan de Prednison. 5 dagen verhoogde dosis en dan afbouwend. Over 2 weken terug voor opnieuw bloed onderzoek.
Hij heeft ook een antibiotica kuur gekregen voor het geval er toch een infectie komt, of de dierenarts een infectie over het hoofd gezien heeft. De teckel had namelijk ook verhoging.
hij heeft nu 2x prednison gehad en is wat levendiger. hij bloed iets minder uit zijn bekkie, maar het is nog niet helemaal over natuurlijk. maar hij heeft al wel gegeten.
We wachten het af.
Zodra hij is opgeknapt moet zijn gebit onder handen genomen worden. Onvoorstelbaar dat dat in zo korte tijd (ik liet het in oktober/ november nog aan mijn moeder zien, zo netjes was het) zo slecht is geworden.
misschien is hij al langere tijd ziek en zitten we daarom met een vlooienplaag in plaats van andersom, dat hij ziek geworden is ván de vlooienplaag en de bestrijding ervan.
Over een tijdje zullen we meer weten.