Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie of sterilisatie?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: Castratie of sterilisatie?

Ongelezen bericht door Gollum »

Gol is laparoscopisch gecastreerd en dat ging heel voorspoedig. 2 piepkleine sneetjes, 1 dagje niet lekker van de narcose en de dag daarna stond mevrouw alweer te springen!
Gol had ook zo'n last van de loopsheid, niet willen eten, niet willen wandelen of spelen, helemaal niks. Zitten op haar gat en slapen. Vreselijk schijnzwanger geweest ook dus dit was de beste oplossing.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tirsa is op de normale manier gecastreerd, Yentle laparoscopisch. Yentle heeft er veel meer last van gehad dan Tirsa van dat ene hechtinkje, dan die 10 die Tirsa had.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Jinke schreef:
Eefje83 schreef:
Jinke schreef:
Eefje83 schreef:Demi's eierstokken waren afgebonden en dan zou de rest vanzelf verschrompelen enz.
Ze is nooit meer loops geweest maar was bij tijd en wijlen wel zeker heel interessant voor Harley,dat kon je dan gelijk merken en even rekenen maakte dan duidelijk dat het haast wel "de tijd" moest zijn.
Maar Demi had er verder niet zo veel last van qua hormonen enz die is vanwege een ontsteking die bleef sluimeren "geholpen".
Ik heb eigenlijk geen idee wat er nu zou gebeuren als ik er weer 1 naar de slachtbank moest brengen.
Ik zit eerlijk gezegd ook niet te wachten op loopsheden die gewoon doorgaan,juist vanwege die reu die er nog loopt,zijn prostaat maakt overuren dan
:LOL:
Je nieuwe pup is toch via Huize Zwerfhond?? Dan ben je verplicht haar te laten castreren/steriliseren. :wink:
dat weet ik maar de vraag is toch hoe??Alles eruit of alleen de eierstokken eruit of afgebonden??
Ik heb geen idee hoe de standaard ingreep is als ik haar wegbreng,dat zeg ik dus ook :19:
Door het stukje wat ik dik heb gemaakt, dacht ik dat je nog aan het overwegen was, vandaar! :ok:
kijk het geeft niet maar ik begrijp niet wat er onduidelijk is,ik heb namelijk echt geen idee wat of hoe de ingreep gebeurd als ik haar nu(nee niet direct maar dit jaar) naar de dierenarts breng voor een "onklaar"making :mrgreen:
En dat is precies wat ik zeg maar goed maakt niet uit,ik weet dat de hond "geholpen" moet worden :E:
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Nou er staat als ik er weer één naar de slachtbank moest brengen.
Omdat ze via de stichting komt, is het dus niet als maar moet je haar naar de 'slachtbank' brengen.
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

nou ja goed,ik zal proberen duidelijker te zijn in het vervolg,want er is geen enkele twijfel betreft het castreren van de kleine dame,dat gebeurd gewoon :ok:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Inge O schreef:
TessaThomas schreef:Maar als je alleen de eierstokken verwijderd, heb je dan niet alsnog kans op bmo? Dat begreep ik van onze da, die wil alleen alles eruit halen?
nee, omdat de baarmoeder verschrompelt tot op het niveau 'bijna onbestaande', er ook totaal en geen activiteit meer in plaatsvindt en er dus ook geen bacteriën meer kunnen in woekeren.

de enige reden om een bm wel weg te nemen bij een castratie is bij een oudere teef en/of bij teven die al een verdachte bm hebben of al vaker zware schijndrachten hebben gehad (en een vergrote bm).
Ah, vandaar! Maar als er niks raars te zien is, hoeft de baarmoeder er toch niet uit? Ik vond het zo raar dat de DA alleen alles eruit wilde halen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
TessaThomas schreef:
Inge O schreef:
TessaThomas schreef:Maar als je alleen de eierstokken verwijderd, heb je dan niet alsnog kans op bmo? Dat begreep ik van onze da, die wil alleen alles eruit halen?
nee, omdat de baarmoeder verschrompelt tot op het niveau 'bijna onbestaande', er ook totaal en geen activiteit meer in plaatsvindt en er dus ook geen bacteriën meer kunnen in woekeren.

de enige reden om een bm wel weg te nemen bij een castratie is bij een oudere teef en/of bij teven die al een verdachte bm hebben of al vaker zware schijndrachten hebben gehad (en een vergrote bm).
Ah, vandaar! Maar als er niks raars te zien is, hoeft de baarmoeder er toch niet uit? Ik vond het zo raar dat de DA alleen alles eruit wilde halen.
nee hoor, dan hoeft die er niet uit. ik kan natuurlijk niks zeggen over een individueel geval maar dat een da de bm nog standaard weg zou nemen vind ik wel erg ouderwets.
Sommige DA's zeggen dat dat gemakkelijker is?
Met een greep baarmoeder en de eierstokken (met de eileiders) komen vanzelf mee zeggen ze. :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Inge O schreef: nee hoor, dan hoeft die er niet uit. ik kan natuurlijk niks zeggen over een individueel geval maar dat een da de bm nog standaard weg zou nemen vind ik wel erg ouderwets.
Meer gewoon persoonlijke voorkeur van de arts, denk ik. Ikzelf dacht eens heel innoverend te zijn en een teefje te steriliseren door alleen de eierstokken weg te nemen. Toen moet het arme beest twee weken later alsnog onder het mes omdat ik een stel gigantische blaasstenen gemist had :schrik: Sindsdien kijk ik dus altijd even de blaas na, en omdat 1 baarmoeder afbinden sneller is dan twee eileiders afbinden neem ik die meteen eruit. Voor het eindresultaat maakt het niets uit want als je hem laat zitten verschrompelt ie toch. Vroeger dacht men dat de kans op incontinentie groter is als je de baarmoeder meeneemt maar dat is onzin gebleken.
Via de zijkant opereren doe ik niet aan omdat je dan dor spierweefsel moet ipv door bindweefsel, wat meer bloedingen en meer pijn veroorzaakt. Ook de iets langere snee maakt niets uit, ik werk liever met ruimte voor mijn handen dan dat ik overal aan moet gaan lopen trekken om het door een miniatuur sneetje te halen. De kans dat je een hernia veroorzaakt is afhankelijk van hoe goed je hecht, niet van hoe lang de snee is dus dat maakt ook al niets uit. Ook voor het genezingsproces maakt het allemaal niets uit.

Groetjes, Kees
Telgter Toller
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tollers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Telgter Toller »

Afgelopen november is onze Gisée, op 11-jarige leeftijd, gecastreerd. Ze heeft altijd last gehad van schijndracht, maar dat was voor mij niet de belangrijkste reden om nu alsnog voor de ingreep te kiezen. Vanwege allerlei klachten omstreeks haar laatste 2 loopsheden, heeft de DA een echo gemaakt. Daarop was geen vergrote baarmoeder te zien, maar wel een flinke cyste op een eierstok. Op grond daarvan hebben we Gisée toch onder het mes laten gaan. Tijdens de ingreep bleek dat de baarmoeder er klein en heel goed uitzag, zeker voor een teef die 3 nesten heeft gehad, en die is dan ook blijven zitten, wel zijn de beide eierstokken verwijderd. We zijn nu een paar maanden verder en ik kan niet anders dan zeggen dat Gisée zich nu duidelijk veel lekkerder voelt. Ze moet ongetwijfeld veel meer last hebben gehad van die eierstokcyste, dan wij hebben gemerkt aan haar.
De andere dames zijn nog volledig intact en als ze geen klachten krijgen, blijven ze dat ook, mits er echt een goede reden is, om anders te besluiten.
Groetjes,
Mariëtte

Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Jion schreef:
Dus eigenlijk zeg je dat sterilisatie geen voordelen heeft tov castratie, of begrijp ik dat verkeerd?
Dat begrijp je idd verkeerd. Zodra de eierstokken verwijderd worden, heet het castratie. Bij sterilisatie worden de eileiders afgebonden, doorgeknipt of een clip op gezet, maar blijven de eierstokken intact en in het lichaam. Bij sterilisatie gaat het alleen maar om onvruchtbaar maken, de hond blijft dus ook loops worden en schijndrachtig. Bij castratie haal je de hormoonproducenten weg en wordt de hond niet meer loops.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Mit schreef:Waar zouden jullie voor kiezen?
De knoop is doorgehakt, Stellar wordt geholpen. Na wederom een dramatische loopsheid en nu ook een zware hormonale en depressieve hond die schijndrachtig is is het wel mooi geweest.
Nou weet ik dat er verschil zit in kosten en ik weet wat wat is enzovoorts.
Maar wat zouden jullie doen? Hele handel eruit of afbinden?

hele handel er uit, anders blijf je met de hormonale drama's zitten...
CKS
Zeer actief

Jion schreef: Maar mijn vraag is dus eigenlijk of Kees bedoelt dat castratie waarbij de baarmoeder blijft zitten (en dan verschrompelt) geen voordelen heeft tov castratie waarbij ook de BM wordt verwijderd.
Als je het zo stelt dan klopt het, ja. De 'voordelen' van het laten ziten van de baarmoeder klinken erg aansprekend (kleinere snee, en niet iets weghalen wat niet nodig is) maar klinisch gezien maakt dat niets uit (die baarmoeder verschrompelt toch, en die snee van een paar centimeter meer geneest precies even snel als een wat kleinere snee).
De voordelen van wel weghalen zijn: ietsjes sneller (één baarmoedermond hechten ipv van twee eileiders) door de iets grotere snee meer ruimte om te werken dus minder hard trekken aan de eierstokken, en doordat je iets meer ruimte hebt kun je rustig nakijken of je hechtingen inderdaad niet bloeden. Ik geef dus de voorkeur aan die laatste manier, maar als een ander de voorkeur geeft aan alleen de eierstokken weghalen is dat ook prima. In de praktijk maakt het gewoon weinig of niets uit.

Groetjes,

Kees
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Casey schreef:
Jion schreef: Maar mijn vraag is dus eigenlijk of Kees bedoelt dat castratie waarbij de baarmoeder blijft zitten (en dan verschrompelt) geen voordelen heeft tov castratie waarbij ook de BM wordt verwijderd.
Als je het zo stelt dan klopt het, ja. De 'voordelen' van het laten ziten van de baarmoeder klinken erg aansprekend (kleinere snee, en niet iets weghalen wat niet nodig is) maar klinisch gezien maakt dat niets uit (die baarmoeder verschrompelt toch, en die snee van een paar centimeter meer geneest precies even snel als een wat kleinere snee).
Mieppies snee was hooguit 5 centimeter. Binnenshuids gehecht, dus het aantal steken heb ik niet geteld. Wel weet ik dat ze er totaal geen last van heeft gehad. Diezelfde dag af en toe wat braken, maar verder gewoon geen enkel probleem. Ze zat er niet aan, het jeukte niet, en de volgende dag liep ze gewoon weer als vrolijke Miep mee.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Pasha's castratiewond was twee of drie hechtingen.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
ranetje
Zeer actief

Casey schreef:
De voordelen van wel weghalen zijn: ietsjes sneller (één baarmoedermond hechten ipv van twee eileiders) door de iets grotere snee meer ruimte om te werken dus minder hard trekken aan de eierstokken, en doordat je iets meer ruimte hebt kun je rustig nakijken of je hechtingen inderdaad niet bloeden. Ik geef dus de voorkeur aan die laatste manier, maar als een ander de voorkeur geeft aan alleen de eierstokken weghalen is dat ook prima. In de praktijk maakt het gewoon weinig of niets uit.

Groetjes,

Kees
Als je via laparoscopie de eierstokken er uit haalt heb je helemaal geen snee maar drie kleine gaatjes, toch?
En je kunt nog veel beter zien dat er geen bloedingen zijn bij de hechtigen want elke druppel is een "zee" op je scherm.
Niet te missen.
Zo werd het mij een tijd geleden uitgelegd :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Bij mijn dierenarts kon het eerst wel laproscopisch, maar achteraf bleek dat er toch geregeld honden waren die meer last hadden dan met een gewone operatie. Daarom laten ze die andere dierenarts niet meer komen.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
CKS
Zeer actief

Inge O schreef: mwoahh, die gaatjes zijn net zo goed kleine sneetjes, alles bij elkaar heb je evenveel hechtingen als bij een kleine insnede én de buik moet ook vol gas wat naderhand nog wel eens pijnlijk kan zijn.
Dat dus. Plus dat de eierstokken niet gehecht worden, maar gecauteriseerd, en daar reageren honden minder goed op dan mensen (meer zwelling = meer pijn). Bij mensen zijn de voordelen minder risico op infecties, en geen littekens. Honden hebben geen last van littekens (ze vormen ze minder, plus als er al een litteken komt groeit daar haar overheen) en ze zijn ook veel minder gevoelig voor infecties (en als je daar toch bang voor bent is er nog een wereld te winnen door sterieler te werken). Technisch is laparoscopisch opereren een stuk lastiger dan 'gewoon' opereren. Ik heb nog nooit laparoscopisch geopereerd maar wel transcervicaal geïnsemineerd, en qua techniek lijkt dat op elkaar (wel veel makkelijker). En dat vond ik al een gepriegel!
Ik blijf het een interessante techniek vinden en wellicht ga ik me er nog eens in verdiepen maar voorlopig, als er een hond van mij geopereerd moet worden, gebeurt dat gewoon 'traditioneel'. En dan heb ik het over het kostenplaatje nog niet eens gehad :wink:

Groetjes, Kees
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Casey schreef:

Groetjes,

Kees
Als je via laparoscopie de eierstokken er uit haalt heb je helemaal geen snee maar drie kleine gaatjes, toch?
En je kunt nog veel beter zien dat er geen bloedingen zijn bij de hechtigen want elke druppel is een "zee" op je scherm.
Niet te missen.
mwoahh, die gaatjes zijn net zo goed kleine sneetjes, alles bij elkaar heb je evenveel hechtingen als bij een kleine insnede én de buik moet ook vol gas wat naderhand nog wel eens pijnlijk kan zijn.
Een gewone insnede met drie hechtingen?
Rana had er 10 .............
Afbeelding
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Senna's "wond" van de gewone castratie (kan je goed in verhouding zien door de tepel). Het was echt niet groot.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
ranetje schreef: Als je via laparoscopie de eierstokken er uit haalt heb je helemaal geen snee maar drie kleine gaatjes, toch?
Niet te missen.
mwoahh, die gaatjes zijn net zo goed kleine sneetjes, alles bij elkaar heb je evenveel hechtingen als bij een kleine insnede én de buik moet ook vol gas wat naderhand nog wel eens pijnlijk kan zijn.
Een gewone insnede met drie hechtingen?
Rana had er 10 .............
ten eerste is 10 tegenwoordig al ruim en ten tweede heb je al snel 2 hechtingen per opening, X 3 en je zit ook al aan zes.

daarbij is het aantal hechtingen in deze eigenlijk compleet onbelangrijk - zolang we het tenminste niet meer hebben over de ouderwetse insnedes van 20 cm :oeps: .

en verder ben ik het helemaal eens met kees.
voor honden vind ik laparoscopische ingrepen eerder een commerciële troef dan een wetenschappelijke.
De honden die ik heb gezien, geopereerd via laparoscopie hadden per gaatje één hechting en sprongen de volgende dag vrolijk rond.
Dat mocht ook van de DA.

De hele kleine snedes bij een totale verwijdering zijn me beschreven door betreffende arts.
Die kleine snede betekent volgens hem dat de baarmoeder met eierstokken samen met een vinger naar buiten is getrokken wat volgens hem een behoorlijke pijn (schijnt te zijn gemeten via EEG tijdens een operatie) en napijn geeft.

Wie zal het zeggen? :U:
De honden niet in ieder geval

En nou hou ik er in ieder geval over op :engel: :wink:
Afbeelding
CKS
Zeer actief

ranetje schreef: De hele kleine snedes bij een totale verwijdering zijn me beschreven door betreffende arts.
Die kleine snede betekent volgens hem dat de baarmoeder met eierstokken samen met een vinger naar buiten is getrokken wat volgens hem een behoorlijke pijn (schijnt te zijn gemeten via EEG tijdens een operatie) en napijn geeft.
Precies en daarom doe ik geen van beide: niet laparoscopisch en ook niet vía zo'n heel klein sneetje. Gewoon een net sneetje, via de middellijn, van zeg tussen de 4 en de 8 cm lang (afhankelijk van de grootte van de teef). Heb ik ruimte om rustig te werken, hoef ik nergens hard aan te trekken, ik kan precies zien wat ik doe en vervolgens hecht ik dat allemaal hárstikke netjes onderhuids :pffff: :wink:

Kees
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Casey schreef:
ranetje schreef: De hele kleine snedes bij een totale verwijdering zijn me beschreven door betreffende arts.
Precies en daarom doe ik geen van beide: niet laparoscopisch en ook niet vía zo'n heel klein sneetje. Gewoon een net sneetje, via de middellijn, van zeg tussen de 4 en de 8 cm lang (afhankelijk van de grootte van de teef). Heb ik ruimte om rustig te werken, hoef ik nergens hard aan te trekken, ik kan precies zien wat ik doe en vervolgens hecht ik dat allemaal hárstikke netjes onderhuids :pffff: :wink:

Kees
Das ook niet leuk, dan kunnen we geen hechtingen tellen :pffff:
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Volgende week donderdag gaat ze onder het mes. Alleen de eierstokken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”