Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Castratie of sterilisatie?
Moderator: moderatorteam
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
Castratie of sterilisatie?
Waar zouden jullie voor kiezen?
De knoop is doorgehakt, Stellar wordt geholpen. Na wederom een dramatische loopsheid en nu ook een zware hormonale en depressieve hond die schijndrachtig is is het wel mooi geweest.
Nou weet ik dat er verschil zit in kosten en ik weet wat wat is enzovoorts.
Maar wat zouden jullie doen? Hele handel eruit of afbinden?
De knoop is doorgehakt, Stellar wordt geholpen. Na wederom een dramatische loopsheid en nu ook een zware hormonale en depressieve hond die schijndrachtig is is het wel mooi geweest.
Nou weet ik dat er verschil zit in kosten en ik weet wat wat is enzovoorts.
Maar wat zouden jullie doen? Hele handel eruit of afbinden?
- kipo
- Zeer actief
Re: Castratie of sterilisatie?
Als je haar alleen laat steriliseren blijf je loopsheden met bijbehorend drama krijgen. Hele handel eruit dus, of iig de eierstokken eruit, baarmoeder afhankelijk van de staat daarvan.
- Mit
- Zeer actief
-
Safari
Ik ben nogal ouderwets
gewoon de hele handel eruit.
- kipo
- Zeer actief
Ik vind 1 a 2 dagen zielig door een operatie minder sneu dan wekenlang jezelf in de weg zitten doordat je hormonen op hol slaanMit schreef:Ah, helder. Nou. Dat wordt het dan. Arm meiske.
- Mit
- Zeer actief
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Castratie. Ik ben er in de meeste gevallen op tegen, maar ik heb wel gezien wat het voor Senna gedaan heeft. Senna is van maandenlang depressief, slecht etend, jankend, melkgevend (laatste schijndracht zelfs angstig), etc. naar een heerlijke, blije hond gegaan. Voor haar had ik geen betere keuze kunnen maken. Gezien Stellar ook zo'n last heeft van alles... denk ik dat het voor haar ook veel uitmaakt en het een goede keus is om haar te laten 'helpen' (normaal vind ik dat een misselijke woordkeuze, maar in Senna's geval is ze er echt mee geholpen geweest).
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Betekent nog steeds dat ik er in de meeste gevallen op tegen ben, maar niet meer in álle gevallen.Inge O schreef:ja, dat zegt nu iedereen, tót ze bij hun eigen teef zien wat een voordelen eraan kunnen zitten.V. ´t Brabantse Bont schreef: Ik ben er in de meeste gevallen op tegen,
Ik vind dat veel mensen er te makkelijk naar grijpen of het als gemakkelijk zien om van de loopsheden af te zijn. Dat kan ik niet begrijpen... Ik baal er nog steeds van dat ik het heb moeten laten doen, maar voor Senna was het wel het beste. Ik hoop dat ik het bij een volgende hond niet hoef te laten doen.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Bij Csiva gaat de boel er gewoon uit straks. Ik heb geen zin in gedoe met loopsheid en scheiden. Dumas mag zijn ballen gewoon houden dus is zij de pineut. Scheiden van honden is hier amper mogelijk...
-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Demi's eierstokken waren afgebonden en dan zou de rest vanzelf verschrompelen enz.
Ze is nooit meer loops geweest maar was bij tijd en wijlen wel zeker heel interessant voor Harley,dat kon je dan gelijk merken en even rekenen maakte dan duidelijk dat het haast wel "de tijd" moest zijn.
Maar Demi had er verder niet zo veel last van qua hormonen enz die is vanwege een ontsteking die bleef sluimeren "geholpen".
Ik heb eigenlijk geen idee wat er nu zou gebeuren als ik er weer 1 naar de slachtbank moest brengen.
Ik zit eerlijk gezegd ook niet te wachten op loopsheden die gewoon doorgaan,juist vanwege die reu die er nog loopt,zijn prostaat maakt overuren dan
Ze is nooit meer loops geweest maar was bij tijd en wijlen wel zeker heel interessant voor Harley,dat kon je dan gelijk merken en even rekenen maakte dan duidelijk dat het haast wel "de tijd" moest zijn.
Maar Demi had er verder niet zo veel last van qua hormonen enz die is vanwege een ontsteking die bleef sluimeren "geholpen".
Ik heb eigenlijk geen idee wat er nu zou gebeuren als ik er weer 1 naar de slachtbank moest brengen.
Ik zit eerlijk gezegd ook niet te wachten op loopsheden die gewoon doorgaan,juist vanwege die reu die er nog loopt,zijn prostaat maakt overuren dan
Laatst gewijzigd door Eefje83 op 02 feb 2013 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Marion.
En wat voor voordelen dan precies Inge? Ik zie er eigenlijk nog geen. De afgelopen 12,5 jaar aan tevenbezit heb ik 0 hinder ondervonden van hun loopsheid. En nu Miep gecastreerd is... drama-vacht en lichtelijk incontinent. Ik zie totaal geen voordelen, behalve dat ze nu geen baarmoederontsteking meer kan krijgen (of baarmoederkanker).Inge O schreef:ja, dat zegt nu iedereen, tót ze bij hun eigen teef zien wat een voordelen eraan kunnen zitten.V. ´t Brabantse Bont schreef: Ik ben er in de meeste gevallen op tegen,
Moest ik voor de keuze staan bij een gezonde hond, dan ging inderdaad de hele handel eruit. Daar zou ik bij mezelf ook graag voor kiezen, maar dat mag helaas niet.
- Mit
- Zeer actief
Nou Stellar heeft echt last van haar hormonen, anders zou het geen overweging zijn. Loopsheden vind ik niet erg ofzo.
Maar een hond die snauwerig, hangerig, nouja, gewoon echt depressief is met loopsheid en de weken erna, nee. Zo is Stellar niet, dat zijn echt de hormonen die de overhand nemen.
Ik slik daar pillen voor, bij haar is dat lastig
We maken binnenkort de afspraak.
Maar een hond die snauwerig, hangerig, nouja, gewoon echt depressief is met loopsheid en de weken erna, nee. Zo is Stellar niet, dat zijn echt de hormonen die de overhand nemen.
Ik slik daar pillen voor, bij haar is dat lastig
We maken binnenkort de afspraak.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Pasha had dat ook zo erg en die is er giagantisch op vooruit gegaan. Bij haar zijn alleen haar eierstokken doorgeknipt.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind de nadelen denk ik niet zo erg. Neem Eva, ja, die wordt schijnzwanger en ze gaat nog jeuken ook. Maar ze is wel lief en uiterst sociaal met honden. Nooit gebitch en gesnauw. Verder vond ik dat hangerige en nerveuze loopse gedoe gewoon niet erg. Hoort erbij en zielig lijkt het me niet.
Ik heb geen topervaringen met castreren van teven. Vechten met andere teven en incontinentie bv. Ik heb liever een lome sjaggerijn voor enkele weken dan een hondenkussen doordrenkt met pis elke dag. Of een teef die teven aanvalt. Was ook niet leuk. Eva is enig zoals ze is en zover ik weet mag ze dat van Martijn ook blijven.
Denk dus dat je soms pech hebt als je die keuze maakt. Gelukkig gaat het ook vaak goed. Ik vond het ook jammer van de vacht en het figuur. Dat gevreet kwam nl ook echt na castreren. Eva blijft gewoon slank, vanzelf. Wuilus en Cleo konden echt vet worden.
Dat een teef kanker en baarmoederontsteking kan krijgen neem ik voor lief. Er zijn 1000 dingen waar een hond dood aan kan gaan. Dit zijn er twee. Castreer je dan kan je soms weer andere dingen krijgen. Wie kan er bv leven met overal plas in huis?
Ik heb geen topervaringen met castreren van teven. Vechten met andere teven en incontinentie bv. Ik heb liever een lome sjaggerijn voor enkele weken dan een hondenkussen doordrenkt met pis elke dag. Of een teef die teven aanvalt. Was ook niet leuk. Eva is enig zoals ze is en zover ik weet mag ze dat van Martijn ook blijven.
Denk dus dat je soms pech hebt als je die keuze maakt. Gelukkig gaat het ook vaak goed. Ik vond het ook jammer van de vacht en het figuur. Dat gevreet kwam nl ook echt na castreren. Eva blijft gewoon slank, vanzelf. Wuilus en Cleo konden echt vet worden.
Dat een teef kanker en baarmoederontsteking kan krijgen neem ik voor lief. Er zijn 1000 dingen waar een hond dood aan kan gaan. Dit zijn er twee. Castreer je dan kan je soms weer andere dingen krijgen. Wie kan er bv leven met overal plas in huis?
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zou ook heel goed kunnenInge O schreef:alleen doorgeknipt kan dan toch niet hoor, dan zijn de eierstokken er ook echt wel uitgehaald anders had je nul verandering gezien.nathalie schreef:Pasha had dat ook zo erg en die is er giagantisch op vooruit gegaan. Bij haar zijn alleen haar eierstokken doorgeknipt.

-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Denk dat Rens net zoals bij Senna ook bij Pasha de eierstokken heeft verwijderd, baarmoeder zit er bij Senna nog.
- Mit
- Zeer actief
Met plas in huis leven we helaas al. En voor incontinentie zijn gelukkig ook pillen.
Stellar wordt dus wel echt veel minder leuk en snauwerig. Lijkt op mama
Ik hoop wel echt dat het wat goeds doet voor die rooie, wat dat betreft klinkt ze wel erg als Senna.
Stellar wordt dus wel echt veel minder leuk en snauwerig. Lijkt op mama
Ik hoop wel echt dat het wat goeds doet voor die rooie, wat dat betreft klinkt ze wel erg als Senna.
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, ik weet wel zeker dat die baarmoeder er nog in zit!V. ´t Brabantse Bont schreef:Denk dat Rens net zoals bij Senna ook bij Pasha de eierstokken heeft verwijderd, baarmoeder zit er bij Senna nog.

- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Contacteer:
Je nieuwe pup is toch via Huize Zwerfhond?? Dan ben je verplicht haar te laten castreren/steriliseren.Eefje83 schreef:Demi's eierstokken waren afgebonden en dan zou de rest vanzelf verschrompelen enz.

- Mit
- Zeer actief
Wat is het voordeel dan van het verwijderen van de stokken maar niet de baarmoeder? Wist niet dat dat ook kon 
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als je de eierstokken verwijdert verschrompelt de baarmoeder. Voordeel is dat het een kleinere operatie is en je kan het zelfs via de zijkant van de teef doen met 2 hele kleine sneetjes. De baarmoeder verwijderen is een stuk heftiger ivm de doorbloeding en het feit dat je een heel orgaan moet weghalen. Ook moet zover ik weet je hond dan open via de buik. Een flinke jaap dus. Zodra je de eierstokken verwijdert is ook de hormoonhuishouding zo goed als weg. Bij afbinden verandert er niks aan je hond. Dat heet sterilisatie. Dan wordt er niks weggehaald. Dat is wat wij bij Dapper hadden gedaan. Zaadleiders doorsnijden dus geen verandering in je hond maar ook geen zwangere Eva.Mit schreef:Wat is het voordeel dan van het verwijderen van de stokken maar niet de baarmoeder? Wist niet dat dat ook kon
Mocht je je hond ivm gedrag steriel willen maken dan moet je kiezen voor castratie.
PS incontinentie-tabletten helpen niet altijd hoor. Niet dat ze meestal niet heel goed helpen, maar er zijn ook honden die incontinent blijven.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Maar als je alleen de eierstokken verwijderd, heb je dan niet alsnog kans op bmo? Dat begreep ik van onze da, die wil alleen alles eruit halen?
-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
dat weet ik maar de vraag is toch hoe??Alles eruit of alleen de eierstokken eruit of afgebonden??Jinke schreef:Je nieuwe pup is toch via Huize Zwerfhond?? Dan ben je verplicht haar te laten castreren/steriliseren.Eefje83 schreef:Demi's eierstokken waren afgebonden en dan zou de rest vanzelf verschrompelen enz.
Ik heb geen idee hoe de standaard ingreep is als ik haar wegbreng,dat zeg ik dus ook
-
Jessica3787
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Terriermixje
Als ze er zo'n last van heeft zou ik haar ook lekker laten helpen. Kisses heb ik ook laten helpen, die bloedde onwijs veel, wilde alleen maar slapen, gaf melk, had pijn aan haar doos en heeft toen eigenlijk een goede maand lusteloos naast mij op de bank gelegen. Daarnaast hebben we eerder een teef bijna verloren aan een doorgebroken baarmoederontsteking, dat vind ik na die ervaring ook een goed argument.
Hopelijk gaat de operatie goed en is ze er snel weer helemaal bovenop!
Hopelijk gaat de operatie goed en is ze er snel weer helemaal bovenop!
- Mit
- Zeer actief
Oh dan laat ik alleen de stokken weghalen inderdaad. Dat is dan helemaal goed om te weten!
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Contacteer:
Door het stukje wat ik dik heb gemaakt, dacht ik dat je nog aan het overwegen was, vandaar!Eefje83 schreef:dat weet ik maar de vraag is toch hoe??Alles eruit of alleen de eierstokken eruit of afgebonden??Jinke schreef:Je nieuwe pup is toch via Huize Zwerfhond?? Dan ben je verplicht haar te laten castreren/steriliseren.Eefje83 schreef:Demi's eierstokken waren afgebonden en dan zou de rest vanzelf verschrompelen enz.
Ik heb geen idee hoe de standaard ingreep is als ik haar wegbreng,dat zeg ik dus ook

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Gewoon nog even vragen of ze naar de baarmoeder kijken (dat kunnen ze tijdens de laparoscopie goed zien).Mit schreef:Oh dan laat ik alleen de stokken weghalen inderdaad. Dat is dan helemaal goed om te weten!
Mocht die er niet goed uit zien dan kunnen ze die er meteen uithalen.
Dan komt er dus toch een sneetje in de buik.
En anders kan hij blijven zitten.
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Uiteindelijk ben ik voor de gewone castratie gegaan trouwens (niet de laparoscopie) en dat is prima bevallen (en ook alleen eierstokken verwijderd, niet de bm). Onze dierenarts doet dat trouwens standaard (alleen eierstokken), tenzij er dus al iets met de baarmoeder aan de hand is.
Senna was héél snel weer de oude na de castratie.
Stellar klinkt inderdaad aardig als Senna, als ik dat zo tussendoor lees. Ik geloof dat het voor haar ook veel verschil gaat maken. Senna is wel snauweriger geworden en ik merk soms nog wel lichte cyclussen qua gedrag en de hormonen die er nog zitten (rond de tijd dat ze normaal loops zou moeten worden is dan ook bitcheriger dan gedurende de andere periodes). Dat is iets wat me beide keren opgevallen en als ik dan doortel, kom ik precies uit op de tijd dat ze loops had moeten worden.
Het blijft dubbel voelen, vind ik, maar ik ben echt blij als ik zie wat voor een blij ei we terug hebben gekregen na de castratie.
Senna was héél snel weer de oude na de castratie.
Stellar klinkt inderdaad aardig als Senna, als ik dat zo tussendoor lees. Ik geloof dat het voor haar ook veel verschil gaat maken. Senna is wel snauweriger geworden en ik merk soms nog wel lichte cyclussen qua gedrag en de hormonen die er nog zitten (rond de tijd dat ze normaal loops zou moeten worden is dan ook bitcheriger dan gedurende de andere periodes). Dat is iets wat me beide keren opgevallen en als ik dan doortel, kom ik precies uit op de tijd dat ze loops had moeten worden.
Het blijft dubbel voelen, vind ik, maar ik ben echt blij als ik zie wat voor een blij ei we terug hebben gekregen na de castratie.