Nou dacht ik de genetica rond sable enigszins te begrijpen maar nu is er een kruising nest geboren die me toch weer voor de nodige vraagtekens zet...
Willen jullie meedenken en mij waar nodig aanvullen/corrigeren?
In Finland is een inkruisproject gestart om nieuw bloed in de kromi genenpool te krijgen.
Om de een of andere reden heeft men bedacht daar een zwarte poedel voor te gebruiken.
Er is dus een ruwharige sable+wit kromfohrlander dame gedekt door een effen zwarte poedel reu.
(beiden met (fins) stamboom)
Tot mijn verbazing is uit deze kruising een nestje brindle pups geboren.
Tenminste, voor zover je dat op deze foto kan beoordelen lijken deze pups brindle te zijn.. toch?
Dit is de enige beetje duidelijke foto die ik van hun site kon halen:

Nou zit ik dus te bedenken hoe dit genetisch kan en welke gevolgen dit kan hebben voor de kromi fok.. als deze pups nu weer puur met raszuivere kromi's worden gekruist, raak je dat brindle dan weer kwijt?
Wat ik weet is dat Brindle op de K locus zit.
Een kromi is volgens mij genetisch kyky en ayay.
Van de poedel gok ik, gezien deze pups, dat hij KBKbr is, voor de A twijfel ik.. asas??
Dus zijn de pups genetisch gezien Kbrky en ayas? (met minstens 1 E en een B)
Of zit ik nou rare dingen te zeggen??
Voor de vacht twijfelde ik of ik een nieuw topic aan zou maken, maar denk dat het toch beter is het bijelkaar te houden omdat het in princpe vragen zijn die slaan op dezelfde ouder-combinatie. Mochten jullie het toch liever in 2 topics hebben, hoor ik dat graag.
Ik zou namelijk ook graag willen weten hoe de poedelkrullen genetisch zitten in combinatie met ruwhaar en gladhaar...
Bearded vs non-bearded snap ik, maar die poedelvacht gaat voor een amateur als ik te ver...
Zijn de poedelkrullen recesief en kan dat dus generaties meeliften? En wat gebeurt er als je zo'n ruwhaar uit deze familie weer combineert met een gladhaar.. (mijn amateur kennis zegt dat je dan eerst ruwharen krijgt en dan de volgende generatie bij nieuwe kruising met gladhaar weer gladharen kunt krijgen, maar wat als die ruwhaar de poedelkrullen bij zich heeft..??)
Alvast bedankt voor jullie input!
Karen
edit naam topic aangepast