Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dogs adapted to agriculture

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel
Aantal honden: 1

Dogs adapted to agriculture

Ongelezen bericht door Echo »

Excuses als dit al eerder langsgekomen is:
Honden hebben zich aangepast op het agrarische leven

Het artikel is in het Engels. Het komt er op neer dat uit de genen van de gedomesticeerde hond gelezen kan worden dat er een betere vedraagzaamheid tegen zetmeel en plantaardige suikers is van honden tegenover wolven. Honden hebben dit waarschijnlijk gekregen nadat zij meer met de mens te maken kregen toen deze een agrarische levensstijl begon te onwikkelen (waarbij het dieet van de mens ook steeds meer uit granen en zetmeel begon te bestaan).

Je zou dus kunnen zeggen dat de algemene trend nu om wolven als voorbeeld te nemen voor het voedsel wat we onze hond geven niet heel erg klopt. Honden en wolven hebben wel degelijk een ander verteringsstelsel. Naar mijn mening betekent dat niet dat je de hond dan maar net zo goed weer op Aldi brok kunt zetten. Het verklaart voor mij vooral dat hoewel mijn hond allerlei rotzooi naar binnen werkt (per ongeluk), hij daar verder geen last van heeft. Een wolf zal dat misschien toch wel hebben vermoed ik.

Wat zijn jullie ideeën?
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
Neeltje

Re: Dogs adapted to agriculture

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het maakt niet uit op welk voer je je hond zet, als je hond er maar wel bij vaart en voor veel honden kan dat ook de brok van Aldi zijn, of gewoon met de pot mee eten. Als de honden daar allemaal niet tegen zouden kunnen, hadden ze het al die eeuwen niet volgehouden zonder de vele soorten voer voor een hond dat nu beschikbaar is.

Ieder wezen evolueert, zelfs wij, dus ook de hond.
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Echo »

Uiteraard, wat ik meer probeerde te zeggen is dat ikzelf liever voor een hondenvoer ga waar niet zoveel granen inzitten omdat me dat toch niet zo goed lijkt. Aldi brok kan prima zijn, ze zullen daar ook 15 van kunnen worden, maar liever heb ik dat zelf niet.
Aan de andere kant hetzelfde dieet als wolven aanhouden hoeft dus ook niet.
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
LaureV
Actief
Mijn ras(sen): bordercollie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door LaureV »

Ik heb het artikel (nog) niet gelezen, maar het komt me wel logisch over dat het spijsverteringsstelsel wat meegeëvolueerd is met het soort voedsel waar de hond gemakkelijkst aan kon komen. Ik denk ook dat een hond het nog vrij goed doet op een heel gevarieerd dieet van vlees, afval, (sommige) groenten, ... Overigens geen pleidooi om je hond om het even wat te geven, maar ik denk dat het niet zo nauw steekt dan sommigen menen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”