Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bange hond leren wennen aan gefrut aan zn lijf

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Bange hond leren wennen aan gefrut aan zn lijf

Ongelezen bericht door Miranda »

Het kan zijn dat er een klein wondje zit in een kussentje of zo. Dan bijt de pekel erg.
Ik zou het wel even bekijken, maar dat moet je op een rustige, doortastende het-moet-nu-eenmaal-niks-aan-te-doen manier doen. Sputtert de hond tegen, gewoon rustig 'Nee, het móét' zeggen.
Al gaat 'ie op z'n kop de chacha dansen, die poot gaat bekeken worden.
Maar dat moet je wel kunnen, natuurlijk.

Daarná is het trouwens jackpot! Hier zijn dat gedroogde pensstaafjes, als ze braaf stil heeft gezeten als ik teken verwijder of andere nare dingen met d'r uithaal. Dat weten ze zo.
Mijn hond zit altijd doodstil op zo'n moment, met een zeer lijdzaam hoofd. Als ze denkt dat ik klaar ben, kijkt ze me aan, en dan zeg ik 'goed gedaan, meisje!'. En dan gaat ze springen en dansen en gek doen. Omdat ze pensstaafjes krijgt. En even de spanning wegdansen natuurlijk.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

BaasInOpleiding schreef:Nu zou ik dus willen dat ik of in n glazen bol kon kijken... OF dat ik gewoon aan zn poten mocht komen!
Vovo likt de kussentjes van zn rechterachterpoot wel heel erg aandachtig de afgelopen paar dagen.
Ik kan er niet zo dichtbij komen dat ik echt even goed kan kijken.
Als ik nou niet net 200 pleuro's had uitgegeven aan mn kat (onderzoek + kies trekken) dan zou de stap naar de dierenarts niet zo groot zijn als nu, geen idee of het noodzakelijk is of overdreven, kan allebei, maar ik gok ergens er tussenin...?

Verder gedraagt ie zich normaal, loopt normaal, en het is ook niet zo dat ie uren achter elkaar aan die poot zit te sabbelen, die ene poot krijgt gewoon beduidend meer lik-tijd dan de andere poten.
als je hond niet van geluidjes schrikt, zou je je eens in kunnen gaan lezen in clicker training.
dan beloon je met een click, en geef je hem wat lekkers. (een clicker kun je bij sommige dierenspeciaalzaken krijgen of op internet)

op die manier kan je stapje voor stapje aan bepaalde lichaamsdelen komen, en zal je hond de aandacht bij de beloning hebben, i.p.v bij het verdedigen van zijn lichaam.

je moet dan eerst de clicker aanleren. je clikt gewoon en geeft hem meteen daarna een snoepje. dit doe je bijvoorbeeld drie keer achter elkaar, 5 keer per dag, een week lang.
daarna kan je bijvoorbeeld met je hand richting zijn pootje gaan, je clikt en beloont. dit kan je dan steeds uitbreiden (als het goed gaat, en de hond meer aandacht heeft voor de clik en de beloning, dan voor het verdedigen van zijn lijf), totdat je zijn pootje vast hebt, en clikt en beloont. en daarna zijn pootje langer vast kan houden, en bekijken etc.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Helemaal niet vreemd hoor om bij een fox niet aan zijn poten te mogen komen.
Heeft zijn verleden niets mee te maken ,maar meer hoe doortastend jij bent als baasje.
Hupp gewoon op de tafel zetten en kijken naar die poot en niet ouwehoeren.
Daarna knuffel en iets lekkers zoals Miranda zegt en klaar.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
BaasInOpleiding
Actief
Mijn ras(sen): toevallig nu een Fox Terrier
3 a 4 jaar oud
reu
12-12-2012 gaan we samenwonen!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door BaasInOpleiding »

ehm... nu ben ik in de war.

Bij het opschuiven van zn grom en tandenbloot grens heb ik ook te maken met zijn signalen respecteren (bijv. in logboek topic bij stukje over aaien terwijl hij lipjes trekt, toen was het: Niet doorgaan met aaien)

Doortastend, hoe doortastend is te veel? Huppekee en niet ouwehoeren, dat is toekomstmuziek voor de combinatie Vovo en een baas in opleiding.

Het is zo makkelijk gezegd maar in de praktijk...? Nee dan zit het toch net ff anders hierzo.

Vind dat het lastige (om niet te zeggen irritant) aan een forum, zoveel mensen zoveel meningen en weinigen hier hebben ons samen gezien (alleen Sanne!! van Zazoe eigenlijk, en ZaZa kent Vovo uit zn asieltijd)
Onderzoek alles en behoud het goede
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Ow lees nu pas de eerdere twee reakties.

Ik ga eerst dat boekje van die Turid nogwat lezen, over kalmerende signalen, en me daarna eens inlezen in clickertraining.

Het MOET, hm... nee daar sta ik niet sterk genoeg voor in mn schoenen, straks heb ik een beet te pakken en zijn we met zn tweeen weer 10 stappen terug op de vertrouwensband opbouw ladder, lijkt me ook geen strak plan.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

BaasInOpleiding schreef:Huppekee en niet ouwehoeren, dat is toekomstmuziek voor de combinatie Vovo en een baas in opleiding.
Ja, dat begrijp ik. Daarom schreef ik ook, dat moet je wel kunnen natuurlijk.
Dat komt met ervaring, volgens mij. Kees en ik hebben dus gemakkelijk kletsen.

Ik zou als ik jou was iemand anders laten kijken. Je mag hier komen, hoor, maar Noord-Brabant is niet bepaald om de hoek :F: Is er in jouw omgeving geen ervaren hondenmens die kan en wil helpen? Anders toch maar even naar de DA (of eventueel trimmer). Kun je meteen de nageltjes even laten bijwerken.
And few will ever climb
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

BaasInOpleiding schreef:ehm... nu ben ik in de war.

Bij het opschuiven van zn grom en tandenbloot grens heb ik ook te maken met zijn signalen respecteren (bijv. in logboek topic bij stukje over aaien terwijl hij lipjes trekt, toen was het: Niet doorgaan met aaien)

Doortastend, hoe doortastend is te veel? Huppekee en niet ouwehoeren, dat is toekomstmuziek voor de combinatie Vovo en een baas in opleiding.

Het is zo makkelijk gezegd maar in de praktijk...? Nee dan zit het toch net ff anders hierzo.

Vind dat het lastige (om niet te zeggen irritant) aan een forum, zoveel mensen zoveel meningen en weinigen hier hebben ons samen gezien (alleen Sanne!! van Zazoe eigenlijk, en ZaZa kent Vovo uit zn asieltijd)
dat is zeker ook heel erg lastig !

de meeste mensen spreken uit eigen ervaring. maar onze honden zijn jou hond niet.

onze Luca is komt uit het asiel, en achteraf gezien heeft zij best wel nare ervaringen gehad, voordat ze bij ons kwam.

zij was dus ook bang en onzeker. maar bij mij gaan medische dingen altijd voor, omdat ik altijd de volste vertrouwen erin heb, dat in de gewone dagelijkse omgang, ik alle vertrouwen zal opbouwen.
dus hup die nagels werden geknipt, en hup ze ging in bad. daarbij heb ik ook goed gekeken naar mezelf, niet stressen of panieken, altijd rustig zijn in de handelingen. de volste vertrouwen in mezelf, en dat sloeg over op onze Luca.

maar ik kan me heel goed voorstellen (vooral als je niet zoveel ervaring hebt met dieren in het algemeen, en het je eerste hond is), dat je daaraan twijfelt, en je twijfelt hoe je dit aan moet pakken.
misschien kun je dan eens langs een hondentrimsalon, om haar pootjes na te laten kijken? dat kost meestal minder dan de DA, en dan heb jij ook niet een nare ervaring met je hond, en je hond met jou.
de mensen die in trimsalons werken, hebben meetsal wel ervaring met hondjes die van zich af bijten. en zullen kalm maar kordaat een snuitje omdoen, en rustig naar haar pootje kunnen kijken.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

als je echt denkt dat er wat is laat je je vriend zijn kop/nek vasthouden en kijk je gewoon.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

BaasInOpleiding schreef:Ow lees nu pas de eerdere twee reakties.

Ik ga eerst dat boekje van die Turid nogwat lezen, over kalmerende signalen, en me daarna eens inlezen in clickertraining.

Het MOET, hm... nee daar sta ik niet sterk genoeg voor in mn schoenen, straks heb ik een beet te pakken en zijn we met zn tweeen weer 10 stappen terug op de vertrouwensband opbouw ladder, lijkt me ook geen strak plan.
heb je geen dikke handschoenen?
vind ik altijd een "veilig" gevoel kan je in elk geval eerder trugtrekken enzo.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Terugtrekken is echt het allerlaatste wat je moet doen. Dat werkt volkomen averechts.
Het enige dat de hond dan leert is: Als ik mijn tanden gebruik deinsen mensen terug en blijven ze van me af. En dat is nou precies wat je een hond niet wil leren ;)
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Miranda schreef:Terugtrekken is echt het allerlaatste wat je moet doen. Dat werkt volkomen averechts.
Het enige dat de hond dan leert is: Als ik mijn tanden gebruik deinsen mensen terug en blijven ze van me af. En dat is nou precies wat je een hond niet wil leren ;)
:ok:

@BaasInOpleiding er is een verschil tussen aaien en een "medische" controle.
In het laatste geval is het "geen gezeur en hoppa".
Met een koekje na afloop. :wink:

P.S.
Als je daarvoor niet sterk genoeg in je schoenen staat moet een ander je even helpen. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Ha dank voor iedereen die met me mee denkt!
Ik ben eruit: Ik laat het mn vriend opknappen :D
Vandaag nog geen extra uitgebreide liktoestanden gezien aan 1 bepaalde poot.
Goeie tip trouwens van de hondentrimsalon, om kosten te drukken.
Had wel bedacht dat hij nu al wel heel vaak naar de dierenkliniek is meegeweest en daar alleen maar positieve ervaringen heeft opgedaan, maar hij is nog nooit de behandelkamer in geweest, alleen wachten tot ik kattenspul had ingeslagen, en ondertussen aandacht en snoepjes krijgen van de assistentes :)
Dus het leek me wel een goed idee om in die behandelkamer naar zn poten te laten kijken, ipv meteen een check van zn ogen (heeft in asiel oogonsteking gehad, en nu lijkt zn rechteroog ook wat meer en ander vocht aan te maken dan zn linker) laat staan een gebitscontrole haha (die hebben ze in het asiel uiteindelijk niet goed kunnen uitvoeren, ben benieuwd hoe ze dan zn leeftijd hebben kunnen schatten...?)

Over hondengebit gesproken: Ik kreeg van een buurvrouw een speeltje, een flostouw met een rubberen worst in het midden, en die drukte me op het hart om iedere avond een Dentastix te geven tegen tandsteen. Nou dat lijkt me echt troep, die commerciele toestanden die zogenaamd Heel Goed Werken... Maar ja vriendelijk lachen en het advies zogenaamd aannemen dan maar he ;)
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Voor de tandjes geef ik een vuile penslap en rauw botwerk.
En ze eet kvv, brokken zorgen voor veel meer tandsteen.
And few will ever climb
Emma
Zeer actief

BaasInOpleiding schreef:Ha dank voor iedereen die met me mee denkt!
Ik ben eruit: Ik laat het mn vriend opknappen :D
Vandaag nog geen extra uitgebreide liktoestanden gezien aan 1 bepaalde poot.
Goeie tip trouwens van de hondentrimsalon, om kosten te drukken.
Had wel bedacht dat hij nu al wel heel vaak naar de dierenkliniek is meegeweest en daar alleen maar positieve ervaringen heeft opgedaan, maar hij is nog nooit de behandelkamer in geweest, alleen wachten tot ik kattenspul had ingeslagen, en ondertussen aandacht en snoepjes krijgen van de assistentes :)
Dus het leek me wel een goed idee om in die behandelkamer naar zn poten te laten kijken, ipv meteen een check van zn ogen (heeft in asiel oogonsteking gehad, en nu lijkt zn rechteroog ook wat meer en ander vocht aan te maken dan zn linker) laat staan een gebitscontrole haha (die hebben ze in het asiel uiteindelijk niet goed kunnen uitvoeren, ben benieuwd hoe ze dan zn leeftijd hebben kunnen schatten...?)

Over hondengebit gesproken: Ik kreeg van een buurvrouw een speeltje, een flostouw met een rubberen worst in het midden, en die drukte me op het hart om iedere avond een Dentastix te geven tegen tandsteen. Nou dat lijkt me echt troep, die commerciele toestanden die zogenaamd Heel Goed Werken... Maar ja vriendelijk lachen en het advies zogenaamd aannemen dan maar he ;)
ik hoor wel goede verhalen over dentastix, van hondenbezitters.
ik geef het zelf nu ook weer een tijd, en volgens mij had onze luca toch echt wat meer tandsteen, als nu het geval is. of ik verbeeld het me :hmmm:
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Ik zou dan ook iemand anders laten kijken. Met ZaZa ben ik voor de eerste keer enten sinds we haar hadden naar het asiel gegaan. Wij waren nog volop bezig met vertrouwen wi
nnen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”