Coursing is in het open veld waarin een parcours is uitgezet dmv van klossen. Met een elektromotor wordt de sleephaas vanaf de start naar het eind van het parcours getrokken, en slaat tijdens de rit onverwacht haken, zoals een vluchtende haas of konijn zou doen. Hier is een coursingfilmpje van internationaal coursingkampioene Donna (Akin's Chardonnay), de hond onder het witte dekje, een van de whippetdames van Annemarie Rouw die ook op dit forum zit.
Op de renbaan gaat de haas in een rechte lijn rond de ovale zand- of grasbaan, zonder haken, dit kennen de meeste mensen wel als het gaat om windhondrennen.
Ik zag dat er al genoemd is dat het zeer belangrijk is je hond goed in te lopen en ook vooral weer goed uit te lopen, hartstikke goed! Een goede warming-up en cool-down voorkomt 95% van de blessures. Het stukje lopen van de auto naar de baan is géén in- of uitlopen.

Als mijn honden moeten lopen voer ik ze 's ochtend rond een uur of vijf, zes, iets minder dan de helft van hun normale portie kvv. Dit wordt gedaan met het oog op verzuring van de spieren. Een lichaam dat bezig is met verteren van voedsel kan minder goed zuurstofrijk bloed naar de spieren vervoeren.
Wèl is het erg belangrijk dat er iets gegeten is door de hond, en ook na de eerste koers is het aan te raden dat de hond iets eet, maar zeker niet te veel, en het liefste koolhydraten. Ik geef ze een halve pannenkoek vlak na het lopen, in de rust. Tussen de koersen door is het belangrijk dat een hond uitrust. Als een hond goed is uitgelopen is het belangrijk dat hij voldoende drinkt, maar oppassen dat het water niet te koud is en dat er niet te veel wordt gedronken. Neem dus drinkbakken en voldoende drinkwater mee.
Heel leuk initiatief om mensen eens kennis te laten maken met de sport. Ik vind het een geweldig leuke hobby, en mijn honden nog meer, geloof ik.