Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

loslaten tijdens loopsheid

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: loslaten tijdens loopsheid

Ongelezen bericht door gyanty »

Ach waar heb je het over: ze is maar 1 x per jaar loops. Gewoon even vasthouden. En hoezo, kan een hond aan de lijn geen hond zijn. Je hebt een lange lijn en lekker bijvoorbeeld speurspelletje doen. Je kan ook wat meer(tijd, aandacht, creatieve oplossingen) in je hond investeren dat ze op andere manieren in 'evenwicht' is natuurlijk? Als los gooien de enige optie is en weglopen daarbij met alle gevaren die daar aankleven haar in evenwicht moet houden, dan is er iets goed mis. Wolven zijn ook behoorlijk zelfstandig, maar zullen het niet in hun hoofd halen om zonder roedel te gaan jagen.....
Afbeelding
ralf
Actief

Ongelezen bericht door ralf »

Dat anderen misschien wel eens slachtoffer van dat 'in evenwicht zijn' zouden kunnen worden mag de pret niet drukken denk ik? :ugh:
slachtoffer? Wat bedoel je daarmee?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ralf schreef:
Dat anderen misschien wel eens slachtoffer van dat 'in evenwicht zijn' zouden kunnen worden mag de pret niet drukken denk ik? :ugh:
last van jouw hond hebben
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ralf
Actief

Het verontruste wild, Nico die al mountainbikend jouw hond tegenkomt en ten val komt, andere hondenbezitters die dankzij teveel mensen met jouw instelling moeten toezien hoe gebieden worden gesloten voor loslopende honden, de automobilist die zichzelf tegen een boom doodrijdt omdat jouw hond in zijn 'evenwicht' een ree over de weg heen joeg...
*Hier zijn geen losloopgebieden.
*Hier zitten geen reeen in't bos. Als ik ze loslaat in een bos met reeen, zijn er geen autowegen in de buurt.
*Mijn hond gaat niet naar fietsers toe en verschiet er niet van als ze plots langs komen gevlogen.
Ook wandelaars en ruiters laat ze gerust.
Laatst gewijzigd door ralf op 24 jan 2013 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ralf schreef:
Het verontruste wild, Nico die al mountainbikend jouw hond tegenkomt en ten val komt, andere hondenbezitters die dankzij teveel mensen met jouw instelling moeten toezien hoe gebieden worden gesloten voor loslopende honden, de automobilist die zichzelf tegen een boom doodrijdt omdat jouw hond in zijn 'evenwicht' een ree over de weg heen joeg...
*Hier zijn geen losloopgebieden.
*Hier zitten geen reeen in't bos. Als ik ze loslaat in een bos met reeen, zijn er geen autowegen in de buurt.
*Mijn hond gaat niet naar fietsers toe en verschiet er niet van als ze plots langs komen gevlogen.
geen reeen, maar wel ander wild in Noorwegen, dus dat excuus gaat niet op....
je wil ook niet weten wat voor afstanden opgestoten (grof) wild af kan leggen waardoor ze toch nog een gevaar gaan vormen...
ralf
Actief

En wat dan met jagers? Die kunnen ook reeen opjagen....
crutz
Zeer actief
Contacteer:

ralf schreef:En wat dan met jagers? Die kunnen ook reen opjagen....
zowel tijdens een drijfjacht als een voor de voet jacht zijn er geweren mee die heb jij niet bij je & je hebt geen zicht op wat je hond doet....of hij uberhaupt iets opjaagt, najaagt, dood oid, want je bent haar soms uren kwijt....
ralf
Actief

ja maar daar ging het niet over.
Jagers jagen evengoed wild op...is dat dan wel ok?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

ralf schreef:ja maar daar ging het niet over.
die lopen niet doelloos in het wild rond zonder dat er controle is (de juiste dan toch niet, de andere groep heb ik het niet over),
jij weet niet wat er gebeurd

ook jacht in de USA meegemaakt & daar wordt ook redelijk doelloos opgejaagd met alle gevolgen van dien (te zien aan de dode dieren langs de weg op onze terug weg...)
gyanty
Zeer actief

Vermoed dat je niet echt een inzicht heb in jacht. In uren kan jou hond een behoorlijk eind het wild opstoten. Zo lang wil een jager zijn hond niet kwijt zijn. :O: Schijnbaar hebben die jagers hun honden toch onder controle :schrik: (dat ik dit zeg, iemand die het helemaal niet zo met de jacht heeft, maar na uitleg en informatie er wel iets meer inzich in heeft)
Afbeelding
Connie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel , Duitse staande x stabij en een raad wat ik ben ras

Ongelezen bericht door Connie »

Ik kan en kon (vorige teven) mijn teven loslaten zelfs tijdens hun ergste dagen
Alleen doe ik dit niet in losloop gebieden gewoon omdat ik geen zin heb in gedoe met reuen
Dus loop ik ergens waar niemand loopt en hier zijn genoeg plekken gelukkig :wink:
groetjes Connie

Afbeelding
Daantje,Faye,Pluk
ralf
Actief

rmoed dat je niet echt een inzicht heb in jacht. In uren kan jou hond een behoorlijk eind het wild opstoten.
uren...? Ik heb een hond, geen wolf :D
Ze is sneller en heeft meer uithouding dan een gemiddelde hond, maar dat is niks, vergeleken met een ree.
ralf
Actief

Réken maar dat jouw hond in staat is om een ree over lange afstand te achtervolgen!
Op de geur misschien. Ik weet uit ervaring dat ze dat niet doet.

*Het risico 'voor anderen' minimaliseer ik door op voorhand goed te bekijken waar ik haar loslaat.
*Er is inderdaad risico dat er iets gebeurd met m'n hond. Ik vind dat als ge zo'n hond hebt, ge die los moet laten lopen en dat risico erbij moet nemen. Die honden horen hier eigenlijk niet thuis, die horen thuis in de bossen van Rusland en Scandinavie.
*Alleen een genetisch zwakke, zieke of oude ree kan gepakt worden door een hond. Dat is positief voor de genetische kracht van een populatie reeen.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Tara schreef:
Corneliana schreef:
ralf schreef:Het is nu al bijna 2 weken sinds het begin van haar loopsheid en ik heb al enkele dagen geen bloed gezien.
Zou ik het riskeren haar morgen los te laten?
Ze is dol op sneeuw en vanaf zaterdag begint de sneeuw hier te smelten :(:
zoek een stil stukje uit.
ik snap heel goed dat je het haar heel erg gunt, zou ik ook hebben.
Kom op zeg, die hond luistert niet.
Stil plekje of niet, maar met 'bijna 2 weken sinds het begin van haar loopsheid' weet ik wel ongeveer hoe laat het is.
Inderdaad.
Het idee om een hoogloopse, niet luisterende teef los te laten is wel heel dom.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

ralf schreef:
Alle dieren die ze opjaagt.
Echt, jouw hond verstoort de natuur en hoort, omdat ze dus jaagt en niet luistert, helemaal niet los. Dat je dat niet inziet verbaast mij zeer. Door hondeneigenaren zoals jij wordt de aversie tegen honden steeds groter.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Je denkt er wel erg makkelijk over hé, (ts bedoel ik)
Is het nu zo verschrikkelijk om een beetje op je hond te letten, bij je te houden en zorgen dat ze niet bezwangerd wordt? Blijkbaar wel dus :ugh:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Daisy@ schreef:Je denkt er wel erg makkelijk over hé, (ts bedoel ik)
Is het nu zo verschrikkelijk om een beetje op je hond te letten, bij je te houden en zorgen dat ze niet bezwangerd wordt? Blijkbaar wel dus :ugh:
ja tuurlijk, die mag alles... Wat nu als ie een andere hond (teef voor t gemak) tegenkomt die niet zo gediend is van haar.... dan is die andere hond fout zeker. :idea: :idea:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Jachthonden zijn ook gewone honden die te trainen zijn. Jij moet jouw hond gewoon aan he riempje houden als ze niet luisterd. Niks een tijd uit zicht laten gaan. Ze verstoord vast een hoop wild en wordt ook misschien eens een keer doodgereden.

Maar goed, mijn (overigens goed jagende) jachthond loopt overal los. Ook als ze loops is. Ze is namelijk getraind. Zou je ook eens moeten proberen :ok: is nog best leuk ook.
Laatst gewijzigd door nathalie op 24 jan 2013 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Mijn teef loopt absoluut niet los als ze loops is, hoe goed ze ook bij me blijft. Het blijft een loops dier, ik wil geen risico lopen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

loslaten tijdens loopsheid

Ongelezen bericht door marian* »

Een jager laat zijn hond niet in het wilde weg jakkeren. Als het even tegen zit heb je een dood ree , een wild zwijn dat op een auto knalt of een dode hond. Wil je dat? Ik zou mijn hond maar aangelijnd houden als ik jou was want dat lijkt me in veel opzichten het veiligste.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

ralf schreef:
Réken maar dat jouw hond in staat is om een ree over lange afstand te achtervolgen!

*Het risico 'voor anderen' minimaliseer ik door op voorhand goed te bekijken waar ik haar loslaat.
*Er is inderdaad risico dat er iets gebeurd met m'n hond. Ik vind dat als ge zo'n hond hebt, ge die los moet laten lopen en dat risico erbij moet nemen. Die honden horen hier eigenlijk niet thuis, die horen thuis in de bossen van Rusland en Scandinavie.
*Alleen een genetisch zwakke, zieke of oude ree kan gepakt worden door een hond. Dat is positief voor de genetische kracht van een populatie reeen.
mag ik even vragen waarom je die dan hebt?
gyanty
Zeer actief

ralf schreef:
rmoed dat je niet echt een inzicht heb in jacht. In uren kan jou hond een behoorlijk eind het wild opstoten.
uren...? Ik heb een hond, geen wolf :D
Ze is sneller en heeft meer uithouding dan een gemiddelde hond, maar dat is niks, vergeleken met een ree.
Je zegt zelf dat ze soms uren weg is toch? :denken: Wat denk je dat ze dan aan het doen is. Gezellig aan de koffie met buurvrouw haas? :smile2:

Sneller dan de gemiddelde hond? Als je niet zo ver had gewoond, je had een wedstrijdje tegen mijn Kay (en ook wel tegen Norah en Santos) uitproberen hoor? Weet zeker dat jou hond het echt niet gaat winnen :pffff: Tegen een paar windhonden misschien ook wel een leuke raceje? Het gaat bij jacht helemaal niet om snelheid beste vriend, maar om tactiek. Wolven zijn ook helemaal niet zo bijster snel en leggen het ook echt af tegen een ree hoor.
Afbeelding
ralf
Actief

Noem je een windhond, een gemiddelde hond?
En met 'snelheid' bedoel ik niet gewoon rechtdoor lopen.
Omdat ik, toen ik haar gekocht had, er nog niet echt veel van wist.
Daar waar ik haar had gekocht hebben ze wel uitgelegd vanwaar ze kwam enzo maar niet wat voor eigenschappen ze heeft.
Ik ben er ook vrij zeiker van dat het geen zuivere Karelier is.
Een van haar ouders is denk ik een laika, een russische jachthond.
Corneliana
Zeer actief

ralf schreef:Noem je een windhond, een gemiddelde hond?
Omdat ik, toen ik haar gekocht had, er nog niet echt veel van wist.
Daar waar ik haar had gekocht hebben ze wel uitgelegd vanwaar ze kwam enzo maar niet wat voor eigenschappen ze heeft.
Ik ben er ook vrij zeiker van dat het geen zuivere Karelier is.
Een van haar ouders is denk ik een laika, een russische jachthond.
heb je de ouders wel gezien dan?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

ralf schreef:

Je redeneringen doet me ernorm aan een zekere Sandor denken.
Die is hier een tijdje lid geweest van het forum.
Hij had een Laika en ging met die hond naar Canada schreef hij ................
Hij kwam toevallig ook uit België

Ken je hem soms? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Corneliana
Zeer actief

ranetje schreef:
ralf schreef:

hm.. heeft ze al een beer gevangen..?
gyanty
Zeer actief

ranetje schreef:
ralf schreef:

Ja, ik moest ook aan deze beste man denken!
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

ralf schreef:Noem je een windhond, een gemiddelde hond?
Iedere hond is uniek :idea: . Ja ook een windhond vind ik met de aantallen waarin ze voorkomen een gemiddelde hond en mijn border collies en schotse collie zijn ook hele gemiddelde honden.... :U:
Eens even kijken, ze hebben allemaal 2 oren, 4 poten en een staart. Een bek met tanden en ogen om te zien. Ja ze hebben alles wat elke andere hond ook heeft. :pffff:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

malinois schreef:
Daisy@ schreef:Je denkt er wel erg makkelijk over hé, (ts bedoel ik)
ja tuurlijk, die mag alles... Wat nu als ie een andere hond (teef voor t gemak) tegenkomt die niet zo gediend is van haar.... dan is die andere hond fout zeker. :idea: :idea:
Wat maken wij ons toch soms allemaal druk. Je laat je hond gewoon lekker rond dwalen. :oohja:
Ga ook maar zo worden, scheelt een berg opletten :ugh:
ralf
Actief

Ze heeft 12 dagen lichtjes gebloed, dan een week niet en nu begint het terug.
Net zoals vorig jaar.
Kan het zijn dat ze een ganse week vruchtbaar was? (afgelopen week)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”