Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Doorbreek keurmeestersdoctrine

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Doorbreek keurmeestersdoctrine

Ongelezen bericht door ranetje »

crutz schreef:
Nanna schreef:
Coockie schreef: wat mij stoort is het "formaat" bij de werk Goldens : ze zijn echt te klein volgens de standaard .
Waarom zouden ze dan kleiner zijn? Dat zal gerust een voordeel in het werk hebben, anders was het niet zo. Toch?
En ik denk zomaar dat een wat kleinere Golden beter vooruitkomt in het veld dan zo'n log show-slagschip op die korte poten.

Zou de werk golden niet een lijf hebben dat bij de lengte van z'n poten hoort....ja dan valt hij kleiner uit op die korte pootjes;-)
De Werk Goldens die ik heb gezien waren bepaald niet kleiner dan de "Show Goldens" :80:
Is dat toeval geweest?
Ik ken er meerdere uit verschillende lijnen n.l.
Inge O schreef:
Coockie schreef: Maar de iele, vaak bange werklabradors die op shows komen om hun "G" te halen, vind ik ook maar niks .
en laat me raden : alles wat niet zoals de doorsnee lab als een gek kwispelend op iedereen komt afgevlogen voor een knuffel wordt zeker als 'bang' weggezet?
Lijkt me onwaarschijnlijk dat er zo veel "angstige" werklabjes zijn.
Ik zit met veel werklabjes op training.
Heb er nog geen angstige hond tussen gezien :U:
Wel (nog) meer baas gericht want nogal fanatiek waar het werken met de baas betreft :wink:

Bij de meeste van die honden vind ik het persoonlijk verbijsterend dat ze maar een G krijgen.
Prachtig in verhouding met een mooi Labrador koppie.
Alleen geen tank.

Ik heb er maar een paar gezien met een wat te spits snuitje voor een Labrador.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

ranetje schreef:Lijkt me onwaarschijnlijk dat er zo veel "angstige" werklabjes zijn.
Wel (nog) meer baas gericht want nogal fanatiek waar het werken met de baas betreft :wink:

Bij de meeste van die honden vind ik het persoonlijk verbijsterend dat ze maar een G krijgen.
Alleen geen tank.

Dan krijgen ze dus maar een G omdat ze volgens keurmeesters qua uiterlijk niet rastypisch genoeg zijn? (Misschien een domme vraag, maar ik ben helemaal niet thuis in het showwereldje.)
En als het om een zogenaamde werklijn gaat, waarom die dan op exterieur laten keuren? Het gaat dan toch om de werkresultaten (die neem ik aan ook afhankelijk zijn van een functionele bouw)? Ik snap niet zo goed wat een exterieurkeuring dan zou toevoegen...
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Inge O schreef:
DeDiana schreef: Ik snap niet zo goed wat een exterieurkeuring dan zou toevoegen...
dat is juist het hele eieren-eten : niks :mrgreen: .
Haha, dus het ligt niet aan mijn blonde haarkleur dat ik dat niet snap? ;-)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Inge O schreef:
DeDiana schreef:
Inge O schreef:
DeDiana schreef: Ik snap niet zo goed wat een exterieurkeuring dan zou toevoegen...
dat is juist het hele eieren-eten : niks :mrgreen: .
nee hoor :mrgreen: .
En daarbij: Het ras is gewoon labbedor. Je hébt helemaal geen labbedor A en labbedor B.
Het is waanzin en tegenstrijdig, dat opsplitsen van rassen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Jaap* schreef:
Inge O schreef:
DeDiana schreef:
Inge O schreef:dat is juist het hele eieren-eten : niks :mrgreen: .
nee hoor :mrgreen: .
En daarbij: Het ras is gewoon labbedor. Je hébt helemaal geen labbedor A en labbedor B.
Het is waanzin en tegenstrijdig, dat opsplitsen van rassen.
Soort van Belabbertdor.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacan »

lieke schreef:Ik ken colliefokkers die op basis van de dienstdoende keurmeester al dan niet hun honden inschrijven voor een show. 'Want die houdt niet van mijn type honden'. :mrgreen:
We komen net weer een beetje in het showwereldje en moet zeggen als een keurmeester niet op mijn type hond schrijf ik ook niet in zonde geld
We hebben een keer in de ring gestaan en we werden opgesplits omdat we een te grote groep waren.
Nadat alle honden gekeurd waren moesten wij aan de andere kant van de ring wachten en de keurmeester vergat ons dus ze werd er op attandeerd door de ringmeester en wij konden zonder pardon de ring verlaten bij zo'n keurmeester schrijf ik niet weer in
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

DeDiana schreef: En als het om een zogenaamde werklijn gaat, waarom die dan op exterieur laten keuren? Het gaat dan toch om de werkresultaten (die neem ik aan ook afhankelijk zijn van een functionele bouw)? Ik snap niet zo goed wat een exterieurkeuring dan zou toevoegen...
Omdat de regels zeggen dat ze een exterieurkeuring met goede kwalificatie moeten hebben voor hun titel. En die willen ze, die titel.

Overigens zou een goede exterieurkeuring iets moeten zeggen over de functionele bouw, daar worden keurmeesters op getraind, dat te herkennen.
Dat zou dus mee moeten tellen.
Maar ik ken verdraaid veel labradors uit werklijnen die niet zo vreselijk functioneel gebouwd zijn. Die halen hun punten op testen vooral vanwege hun karakter, dat steeds extremer gefokt wordt. Om maar te winnen, daar gaat het om.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Maar ik ken verdraaid veel labradors uit werklijnen die niet zo vreselijk functioneel gebouwd zijn. Die halen hun punten op testen vooral vanwege hun karakter, dat steeds extremer gefokt wordt. Om maar te winnen, daar gaat het om.
ach, functioneel is ook een zeer relatief begrip waar heel veel nuances van bouw onder vallen hoor - ik heb de indruk dat dit ook steeds zwart-witter wordt gezien.
O, vast wel.
Zoveel mensen, zoveel meningen neem ik aan.
En als de punten binnen zijn hoeft die hond verder geen vijftien te worden ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

DeDiana schreef:
ranetje schreef:Lijkt me onwaarschijnlijk dat er zo veel "angstige" werklabjes zijn.

Alleen geen tank.

Dan krijgen ze dus maar een G omdat ze volgens keurmeesters qua uiterlijk niet rastypisch genoeg zijn? (Misschien een domme vraag, maar ik ben helemaal niet thuis in het showwereldje.)
En als het om een zogenaamde werklijn gaat, waarom die dan op exterieur laten keuren? Het gaat dan toch om de werkresultaten (die neem ik aan ook afhankelijk zijn van een functionele bouw)? Ik snap niet zo goed wat een exterieurkeuring dan zou toevoegen...
Omdat mocht je hond werkkampioen worden, je minimaal een ZG op een show gehaald moet hebben om de kampioenstitel te mogen dragen :piew: Een show kampioen hoeft daarintegen nooit te laten zien ook maar een enkele dummy te kunnen apporteren.

Dan is er wel een werkhondenklasse op de shows, maar daar mag elke hond die een diploma gehaald heeft aan mee doen, dus een showtank die een knjv diploma gehaald heeft (wat naar mijn mening redelijk makkelijk is) mag ook in de werkklasse, zo gebeurt het dus dat jij met je echte werkhondje nog steeds tussen een aantal tanks staat, de keurmeester kijkt eens om zich heen, ziet in de andere ringen allemaal van dat type honden en jou hondje is ineens te mager, je krijgt een G met de boodschap ga hem eerst maar eens voeren :roll:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Nanna schreef:
Inge O schreef:
Marjoleine schreef: En als de punten binnen zijn hoeft die hond verder geen vijftien te worden ;)
liefst wel, maar dat worden ook honden die niet de volgens het boekje perfecte bouw hebben, dat bedoel ik juist.
Zou deze volgens het keurmeestersboekje de perfecte bouw hebben? ;-)
Ik vrees met zeer grote vreze voor het rapport en de kwalificatie :mrgreen: Ik voel de diskwalificatie al van mijlenver aankomen.
En dat terwijl er in de natuur amper efficiënter lopers zijn dan uitgerekend deze ;-)

Afbeelding
maar die apporteert helemaal niks :engel:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

en dan ruilen voor een koekje, zeker :LOL:
bouvierpoedel
Zeer actief

kipo schreef:en dan ruilen voor een koekje, zeker :LOL:
Op je bolle ogen zou die Gazelle zeggen. :hmmm:
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
Inge O schreef:
Marjoleine schreef: En als de punten binnen zijn hoeft die hond verder geen vijftien te worden ;)
liefst wel, maar dat worden ook honden die niet de volgens het boekje perfecte bouw hebben, dat bedoel ik juist.
Ik vrees met zeer grote vreze voor het rapport en de kwalificatie :mrgreen: Ik voel de diskwalificatie al van mijlenver aankomen.
En dat terwijl er in de natuur amper efficiënter lopers zijn dan uitgerekend deze ;-)

Afbeelding
Mooi huntjie .
Zoiets zou ik wel willen fokken bij huishond.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Tara schreef:
Lunatic schreef:
Dan is er wel een werkhondenklasse op de shows, maar daar mag elke hond die een diploma gehaald heeft aan mee doen, dus een showtank die een knjv diploma gehaald heeft (wat naar mijn mening redelijk makkelijk is) mag ook in de werkklasse,
Dat is niet waar, als dat zo was, dan was het aantal inschrijvingen in de gebruikshondenklasse vele malen groter! :neenee:
Om in de gebruikshondenklasse in te kunnen schrijven moet je hond een gebruikshondenverklaring hebben, en die krijg je alleen als je hond over een veldwerkkwalificatie beschikt.
Die veldwerkkwalificaties krijg je bepaald niet op een presenteerblaadje, en het mag duidelijk zijn dat zomaar niet iedere hond in de gebruikshondenklasse terecht komt. :neenee:
Ik heb zelf twee honden in de GHC, waarvan er een een batterij showtitels achter haar naam heeft staan.
Nog nooit heb ik mijn hond in de kampioensklasse ingeschreven, altijd in de GHC, omdat ik daarmee de boodschap wil afgeven dat multi-purpose voor mij de norm is.
Oke dan heb ik dat waarschijnlijk verkeerd begrepen, of het is op de grote labradorclubmatch anders? Ik ben niet zo'n showtypje :F: en heb het me zo laten vertellen tijdens de clubmatch vorig jaar :scratch:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

bouvierpoedel schreef:
Nanna schreef:
Inge O schreef:

Afbeelding
Mooi huntjie .
alstublieft niet, die houdt mijn bankstel nooit heel :schrik:
Coockie
Zeer actief
Mijn ras(sen): jachthonden + mix Border C

Ongelezen bericht door Coockie »

Inge O schreef:
Coockie schreef: Maar de iele, vaak bange werklabradors die op shows komen om hun "G" te halen, vind ik ook maar niks .
en laat me raden : alles wat niet zoals de doorsnee lab als een gek kwispelend op iedereen komt afgevlogen voor een knuffel wordt zeker als 'bang' weggezet?
Btw : die mooie donkere kleur van een Golden vind ik ook ontzettend mooi, maar wat mij stoort is het "formaat" bij de werk Goldens : ze zijn echt te klein volgens de standaard .
in de hoogte (dus niet in kilo's) ken ik meer kleine show- dan werkgoldens, die eerste categorie heeft vaak eerder teckelpoten tegenwoordig.
Neen : een bange hond, is een hond die al kruipend in de ring loopt . Ik heb zelf labradors en ik vind het niet kunnen dat ze als idioten tegen mensen opspringen of dat zij mensen gewoon tegen de grond keilen !! het is gewoon een kwestie van opvoeden .
bouvierpoedel
Zeer actief

Emma schreef:
bouvierpoedel schreef:
Nanna schreef:
Inge O schreef: liefst wel, maar dat worden ook honden die niet de volgens het boekje perfecte bouw hebben, dat bedoel ik juist.

Afbeelding
Mooi huntjie .
alstublieft niet, die houdt mijn bankstel nooit heel :schrik:
Bietje dominere en opvoede zou helpen. :zweep:
Coockie
Zeer actief

Tara schreef:
Lunatic schreef:
Dan is er wel een werkhondenklasse op de shows, maar daar mag elke hond die een diploma gehaald heeft aan mee doen, dus een showtank die een knjv diploma gehaald heeft (wat naar mijn mening redelijk makkelijk is) mag ook in de werkklasse,
Dat is niet waar, als dat zo was, dan was het aantal inschrijvingen in de gebruikshondenklasse vele malen groter! :neenee:
Om in de gebruikshondenklasse in te kunnen schrijven moet je hond een gebruikshondenverklaring hebben, en die krijg je alleen als je hond over een veldwerkkwalificatie beschikt.
Die veldwerkkwalificaties krijg je bepaald niet op een presenteerblaadje, en het mag duidelijk zijn dat zomaar niet iedere hond in de gebruikshondenklasse terecht komt. :neenee:
Ik heb zelf twee honden in de GHC, waarvan er een een batterij showtitels achter haar naam heeft staan.
Nog nooit heb ik mijn hond in de kampioensklasse ingeschreven, altijd in de GHC, omdat ik daarmee de boodschap wil afgeven dat multi-purpose voor mij de norm is.
En ik hoop, dat het zo gaat blijven, want er is nl sprake om de werkproef af te schaffen ( in BE ) : dan zou de hond 4 CAC's moeten halen op show . Dat zal een verademing zijn voor bepaald eigenaars van "tanks" , maar het is helemaal niet ten voordele van het ras .
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Inge O schreef:
Coockie schreef:
Inge O schreef:
Neen : een bange hond, is een hond die al kruipend in de ring loopt . Ik heb zelf labradors en ik vind het niet kunnen dat ze als idioten tegen mensen opspringen of dat zij mensen gewoon tegen de grond keilen !! het is gewoon een kwestie van opvoeden .
dus de meeste werklabradors die jij op show ziet kruipen door de ring?

enig idee hoe ze dan aan hun (toch niet van de poes) werkdiploma zijn gekomen?
ze staan niet altijd in de werkhondenklasse hoor.. je ziet ze ook regelmatig in de open klasse. Overigens zie ik er (gelukkig) niet zo heel veel die kruipend bang zijn.. meestal wel wat terughoudender dan de gemiddelde showlijnlab, maar dat is nou niet echt een minpunt te noemen :)
Coockie
Zeer actief

Inge O schreef:
Coockie schreef:
Inge O schreef:
dus de meeste werklabradors die jij op show ziet kruipen door de ring?

enig idee hoe ze dan aan hun (toch niet van de poes) werkdiploma zijn gekomen?
Je ziet ( bij ons in BE toch ) enkel de werklabjes op shows komen ( en dan nog bij bepaalde KM's ) als ze hun "G" moeten halen om hun fok toelating te halen, en ja : degene die ik gezien heb, waren alles behalve happy wat hen dat kruiperig gangwerk gaf .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”