Ja, maar dat doe ik ook. Ik "reageer" dan ook niet meer (op het onderwerp). Ik reageer uiteindelijk wel weer door te zeggen dat het nú afgelopen is, ik er niks meer over hoef/wil horen en dat als ze doorgaat ze kan vertrekkenCorneliana schreef:als kind verder discussieert reageer ik niet meer op het onderwerp.
ik negeer het kind niet maar de discussie.

En die van jou houd klaarblijkelijk de mond dicht als jij je mond dicht houd. Maar hier is dat dus niet zo (althans bij die 12 jarige hormoonbol). Die loopt me dan gewoon achterna naar de keuken om daar gewoon weer verder te "zeuren"

ja, maar dat zijn naar mijn idee "gewone" dingen. Dat zijn dingen die elke ouder volgens mij zo ongeveer "langs de zijlijn" doet.Corneliana schreef:wat de zijlijn betreft: ik geef ze de kans om veilig fouten te maken. laat ze maar eens de melk naast de beker gieten, een frisbee op de weg gooien en dat er dan een auto overheen rijd (stuk dus)
een keer vallen of wat dan ook. worden ze heel slim van je zet het zelfdenkend systeem in werking
als iets gevaarlijk is laat ik vaak zien met poppetjes etc waarom. al doende leert men dus.
Zag dat je dit er ook nog bij had geplaatst.Corneliana schreef:ze smeren hun eigen brood, verschonen konijnenhokken, kleden zich aan etc behalve dreumes dus die is nog iets te klein maar die legt was in de kast waar hij bij kan, haalt lepeltjes uit de afwasmachine, drukt op de knop van de wasmachine etc. net als de beleefdheidsvormen, ik leef voor, zij doen na en als het misgaat ben ik het vangnet dat er altijd is. bij een hulpvraag zeg ik zelden nee, zij bij mij ook niet. al met al heet dat lui opvoeden maar... ik ben er heel druk mee. dus huishouden echt doen is vaak in de avonden.
Op die vaatwasmachine na dan

edit:
had gehoopt andere voor mij onbekende dingen te lezen