Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Doorbreek keurmeestersdoctrine

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Doorbreek keurmeestersdoctrine

Ongelezen bericht door Marjoleine »

En DH keuringen zijn niet te vergelijken met andere rassen, eerlijk gezegd. Maar dit terzijde.

Er is niets mis met competitie, wel met het belonen van overdrijving.
Van oorsprong werd er uiteindelijk geshowd om te laten zien of een hond aan de standaard voldeed, en dat had alles te maken met bouw, oorspronkelijk werkdoel enzovoorts.
Daar zijn we in doorgeslagen en dat is waar het fout gegaan is.

Overigens horen showresultaten natuurlijk nooit het belangrijkste criterium voor fokken te zijn.
Net zo min als werkresultaten trouwens.
Doorslaan is doorslaan, op welk vlak dan ook.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Marjoleine schreef:En DH keuringen zijn niet te vergelijken met andere rassen, eerlijk gezegd. Maar dit terzijde.

Van oorsprong werd er uiteindelijk geshowd om te laten zien of een hond aan de standaard voldeed, en dat had alles te maken met bouw, oorspronkelijk werkdoel enzovoorts.

Overigens horen showresultaten natuurlijk nooit het belangrijkste criterium voor fokken te zijn.
Daar ben ik het mee eens. Maar wat is er anders aan DH-keuringen? (oprechte vraag, ik weet heel weinig van shows en keuringen).
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Marjoleine schreef:Er is niets mis met competitie, wel met het belonen van overdrijving.
Overdrijving is het resultáát van competitie!
Dat is nou net de hele clou.
De bijzaak wordt vanzelf een hoofdzaak, als je er een wedstrijd van maakt.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

kipo schreef:
Marjoleine schreef:En DH keuringen zijn niet te vergelijken met andere rassen, eerlijk gezegd. Maar dit terzijde.

Daar ben ik het mee eens. Maar wat is er anders aan DH-keuringen? (oprechte vraag, ik weet heel weinig van shows en keuringen).
Van mij ook die oprechte vraag. Je hebt de clubmatches, de aankeuringen en ook doen ze op "algemene" shows soms mee.
Juist op die "algemene"shows zou je dus honden verwachten die aan alle voorwaarden voldoen. Als een ras getoetst wordt.
Maar steeds minder worden bepaalde rassen getoond daar. En ik loop er niet veel, maar een lab die jachttraining doet zie ik niet snel in een ring lopen. Om maar weer een ander ras te noemen dan een dh. Die labs lopen op het veld, en niet in een showring. En die in de showring lopen zien er toch vaak atletisch gezien wat anders uit dan degenen die daadwerkelijk volgens de rasstandaard gefokt worden en ook vaak nog in getraind worden.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Jaap* schreef:Overdrijving is het resultáát van competitie!
Dat denk ik ook. Wedstrijden in welke tak van sport dan ook, brengt alleen maar narigheid.
Jaap*
Zeer actief

Marion. schreef:
Dat denk ik ook. Wedstrijden in welke tak van sport dan ook, brengt alleen maar narigheid.
Dat is niet per definitie heel erg natuurlijk, iedereen moet doen wat hij of zijn wil :wink:
Maar als je kwaliteit als torenhoge prioriteit hebt, moet je vérre van zaken als gevulde bekerkasten als concurerend verkoopargument etcetc. blijven.
Ik begrijp écht niet hoe daar de ogen voor gesloten kunnen worden, en hoe dat gebagatelliseerd kan worden.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

blondie schreef:En ik loop er niet veel, maar een lab die jachttraining doet zie ik niet snel in een ring lopen. Om maar weer een ander ras te noemen dan een dh. Die labs lopen op het veld, en niet in een showring. En die in de showring lopen zien er toch vaak atletisch gezien wat anders uit dan degenen die daadwerkelijk volgens de rasstandaard gefokt worden en ook vaak nog in getraind worden.
Even vooropgesteld dat ik nul verstand heb van shows en dergelijke....hier heb je een punt, denk ik.

De labs die je over het algemeen ziet, die kunnen me niet bekoren. Niet qua uiterlijk, en niet qua karakter. Moddervette bijzettafeltjes, die bijkans door de poten zakken onder hun eigen gewicht, en niet eens kunnen rennen. Dan denk IK dat labradorfokkers ergens een afslag hebben gemist. Ik zag eens wat van die stakkers, konden nauwelijks de ene poot voor de andere krijgen. Ik zei voorzichtig dat ze misschien blijer zouden zijn als ze wat af zouden vallen. Nou, had ik dat even mis! Toevallig keek ik wél naar de Nederlands Kampioen :ugh:
Maar die fieldtriallabjes, zoals Jack van Sam, die zijn qua bouw én karakter geschikt voor werk. En die vind ik wél leuk. Ik vind het ook zó bizar. In de labradorwereld geldt blijkbaar het addagium dat je de hond macaroni of aardappelen moet voeren (gegaard) om meer bóne te krijgen :piew:
Macho, een hond met prachtig bone, wordt als te iel beschouwd :piew:
Nee, beste mensen, moddervet is wat anders dan bone.

En laat ik Skadi als voorbeeld nemen. Die zou uitgesloten worden, vermoed ik. Ze heeft een wisselneus én een pikzwart vlekje op haar poot. Het zijn ongeveer 10 haren, een millimeter of zo groot. Mág niet :neenee:
Ik ken weinig witjes met zó veel moed. Weinig witjes waarvan mechelmensen zeggen: "Oh, dat is wél een leuke witte herder.". Haar karakter zou zo'n aanwinst zijn voor het ras. Maar ja, dat exterieur, hè.

Vol-sla-gen-i-dioot is het.
Maar ja. Dat is slechts mijn volkomen ondeskundige mening.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Miranda schreef:
En laat ik Skadi als voorbeeld nemen. Die zou uitgesloten worden, vermoed ik. Ze heeft een wisselneus én een pikzwart vlekje op haar poot. Het zijn ongeveer 10 haren, een millimeter of zo groot. Mág niet :neenee:
Ik ken weinig witjes met zó veel moed. Weinig witjes waarvan mechelmensen zeggen: "Oh, dat is wél een leuke witte herder.". Haar karakter zou zo'n aanwinst zijn voor het ras. Maar ja, dat exterieur, hè.

precies, volslagen idiote aanname. Niemand die dat vlekje gaat zien en 'afkeuren' is er al helemaal niet bij. Wanneer komt haar eerste nest? Ik zou die genen niet verloren laten gaan.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jaap* schreef:
Marjoleine schreef:Er is niets mis met competitie, wel met het belonen van overdrijving.
Maar je hoeft dat dus niet te belonen, he ;)

Wat overigens niet alleen geldt voor uiterlijk, maar ook voor karakter.
Ik kan wel wat rassen noemen waar dat toch een tikje uit de hand is gelopen en dat is wat mij betreft even problematisch als de uiterlijke overdrijvingen.

Overigens heb ik keurmeesters gekend die overdrijving niet beloonden. Die stuurden dergelijke honden met een "overtpisch" en een zg weg.
Die werden hartstochtelijk gehaat trouwens, dat dus wel.
Degene die daarin voorop liep is wat mij betreft een rolmodel trouwens. Het lef je mening uit te spreken hebben niet veel mensen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Miranda schreef: En laat ik Skadi als voorbeeld nemen. Die zou uitgesloten worden, vermoed ik. Ze heeft een wisselneus én een pikzwart vlekje op haar poot. Het zijn ongeveer 10 haren, een millimeter of zo groot. Mág niet :neenee:

Je hebt er keurmeesters bij inderdaad..maar ik moet zeggen, er zijn er ook zat die daar niet moeilijk over doen als die hond verder goed gebouwd is. Een neefje van Nilo heeft te veel wit, dat gaat tot over z'n polsen. En zijn eigenaren zijn dus kritisch bij wie ze inschrijven maar toch heeft hij zijn jeugdkampioenschap gehaald, gewoon omdat het een mooie hond is :ok: En zo hoort dat ook.

Overigens hier wel Retrievers die zowel jachttraining doen als in de showring lopen. En zo zou dat met alle Retriever rassen moeten kunnen.
Jaap*
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Jaap* schreef:
Maar je hoeft dat dus niet te belonen, he ;) (...) Overigens heb ik keurmeesters gekend die overdrijving niet beloonden. Die stuurden dergelijke honden met een "overtpisch" en een zg weg.
Degene die daarin voorop liep is wat mij betreft een rolmodel trouwens. Het lef je mening uit te spreken hebben niet veel mensen.
Dat dat bijzonder is zegt toch alles?
Dát is het resultaat van een systeem waarin het belang van competitieve resultaten zo groot wordt gemaakt.
Ik blijf erbij: Fokken heeft niks, maar dan ook echt helemaal niks, met een wedstrijd te maken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Jaap* schreef:
Marjoleine schreef:
Jaap* schreef:
Maar je hoeft dat dus niet te belonen, he ;) (...) Overigens heb ik keurmeesters gekend die overdrijving niet beloonden. Die stuurden dergelijke honden met een "overtpisch" en een zg weg.
Dat dat bijzonder is zegt toch alles?
Dát is het resultaat van een systeem waarin het belang van competitieve resultaten zo groot wordt gemaakt.
Ik blijf erbij: Fokken heeft niks, maar dan ook echt helemaal niks, met een wedstrijd te maken.
Voor mij heeft fokken ook niets met showen te maken. Ik vind showen leuk maar ik hecht weinig waarde aan showresultaten. Maar dat fokken wel met showen te maken heeft heeft men er zelf van gemaakt. Het was van oorsprong wel zo bedoeld maar toen werd er ook heel anders mee omgegaan. Je kreeg nog adviezen van wat je het beste kon gebruiken en het was ook een manier om elkaar te ontmoeten. Ja, bijna alle rv's hebben een showkwalificatie als eis maar je hoeft geen lid te zijn van een rv en je krijgt sowieso stambomen of je nu wel of niet geshowd hebt.
Competitie zit er bij veel mensen in (bij mij ook) zou je shows afschaffen dan verzinnen mensen wel weer iets anders. Kijk naar alle niet erkende rassen en kruisingen. Die hebben ook allemaal shows (XXL pittbull's, alle Bulldog aftreksels enz).
Ook bij werkhonden zijn er excessen. Niet op schadelijke uiterlijke overdrijvingen (wel op overdrijvingen trouwens, kijk maar eens naar sommige husky's die eruit zien als een windhond) maar wel op combinaties op werkeigenschappen zonder zich om gezondheid te bekommeren. Want het is echt niet zo dat werkhonden/sporthonden die nog werken zo gezond zijn. De vervangleeftijd ligt heel laag bij sommige honden. Wat maakt het uit als ze met 5 jr omvallen ? Ze hebben dan goed gepresteerd en lekker kunnen verdienen aan pups. Nu is het tijd voor een nieuwe. Epilepsie of hartaandoening ? Ook al is het bekend, die honden worden gewoon gevraagd hoor, want ze werken toch goed ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Coockie
Zeer actief
Mijn ras(sen): jachthonden + mix Border C

Ongelezen bericht door Coockie »

bandolero schreef:
Zeeuwse labjes schreef:Eerste stap zou ook kunnen zijn om de honden wel te laten keuren, maar geen plaatsingen meer te doen. Dus puur beoordelen naar rasstandaard om te helpen bepalen wat de sterke en zwakke punten in het uiterlijk van die hond is. Als je dat een paar keer doet en dan niet elke keer dezelfde keurmeester, dan moet je daar toch een aardig beeld uit kunnen krijgen (voor zover je dat zelf moeilijk vindt).
Wellicht haal je zo die angel al uit het hele showgedoe als je de BOB's e.d. eruit sloopt.
Showen blijft voor sommigen een hobby hoor, en is meer dan een aankeuring voor de fok alleen.
Wat heb je er dan nog aan als er niets te winnen valt.

Een aankeuring voor de fok is goed, een rasstandaard is er om nageleefd te worden,
voldoet de hond niet aan de rasstandaard, dan hoort daar idd niet mee gefokt te worden (toch niet met stamboom).
MAAR de keuringen moeten dan natuurlijk wel op een andere manier gebeuren, want je kan een hond uit werklijnen in de verste verte niet gaan vergelijken met een hond uit showlijnen, al zijn de belangrijkste zaken wel gewoon hetzelfde!!!
Ik heb er een hekel aan als keurmeesters werklijnen geen eerlijke kans geven op het behalen van een fokcertificaat (in BE nodig), terwijl die honden wel perfect beantwoorden aan de rasstandaard!
Als die werkhonden nog op het ras lijken, heb ik er geen problemen mee, maar ik heb al honden gezien waar ik echt de eigenaar moest aanspreken om te weten of ik het juiste ras had geraden . Meestal waren de eigenaars dan erg op hun tenen getrapt . Ik vind het heel "erg" bij verschillende jachthonden : Cockers en Springer Spaniels die helemaal niet aan de standaard van het ras beantwoorden, Labradors die veel van een Windhondje hebben ( waarschijnlijk ietsiepietsie streng beoordeelt door mij ), Goldens die op Tollers beginnen te lijken.....
Het zou misschien een idee zijn, om show en werk honden apart te beoordelen : doen ze al in Engeland en iedereen is tevreden . Dat zal wel een utopie zijn denk ik .
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Coockie schreef:
bandolero schreef:
Zeeuwse labjes schreef:Eerste stap zou ook kunnen zijn om de honden wel te laten keuren, maar geen plaatsingen meer te doen. Dus puur beoordelen naar rasstandaard om te helpen bepalen wat de sterke en zwakke punten in het uiterlijk van die hond is. Als je dat een paar keer doet en dan niet elke keer dezelfde keurmeester, dan moet je daar toch een aardig beeld uit kunnen krijgen (voor zover je dat zelf moeilijk vindt).
Wellicht haal je zo die angel al uit het hele showgedoe als je de BOB's e.d. eruit sloopt.
Showen blijft voor sommigen een hobby hoor, en is meer dan een aankeuring voor de fok alleen.

Een aankeuring voor de fok is goed, een rasstandaard is er om nageleefd te worden,
voldoet de hond niet aan de rasstandaard, dan hoort daar idd niet mee gefokt te worden (toch niet met stamboom).
MAAR de keuringen moeten dan natuurlijk wel op een andere manier gebeuren, want je kan een hond uit werklijnen in de verste verte niet gaan vergelijken met een hond uit showlijnen, al zijn de belangrijkste zaken wel gewoon hetzelfde!!!
Ik heb er een hekel aan als keurmeesters werklijnen geen eerlijke kans geven op het behalen van een fokcertificaat (in BE nodig), terwijl die honden wel perfect beantwoorden aan de rasstandaard!
Als die werkhonden nog op het ras lijken, heb ik er geen problemen mee, maar ik heb al honden gezien waar ik echt de eigenaar moest aanspreken om te weten of ik het juiste ras had geraden . Meestal waren de eigenaars dan erg op hun tenen getrapt . Ik vind het heel "erg" bij verschillende jachthonden : Cockers en Springer Spaniels die helemaal niet aan de standaard van het ras beantwoorden, Labradors die veel van een Windhondje hebben ( waarschijnlijk ietsiepietsie streng beoordeelt door mij ), Goldens die op Tollers beginnen te lijken.....
Het zou misschien een idee zijn, om show en werk honden apart te beoordelen : doen ze al in Engeland en iedereen is tevreden . Dat zal wel een utopie zijn denk ik .
En dat gaat niet op voor showhonden.?
Dacht je nu echt dat een werkhond gebruiker vroeger of nu zich daarvoor interesseerde .?
Die hond moest het werk goed doen en anders kreeg hij de kogel ,zal dat witte vlekkie of niet staande of hangende oor een rotzorg zijn.

Zowat niets lijkt toch meer op zoals het er vroeger uitzag , niets zo aan mode onderhevig als een showhond hoor.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Jaap*
Zeer actief

Coockie schreef:Het zou misschien een idee zijn, om show en werk honden apart te beoordelen : doen ze al in Engeland en iedereen is tevreden . Dat zal wel een utopie zijn denk ik .
Een utopie? Een schande zal je bedoelen.
Alsof het wénselijk is dat er twee geheel verschillende versies van één en hetzelfde artikel bestaan. Op basis van één en dezelfde rasbeschrijving. Geprúts is het.
Als het zo moet kan je er net zo goed mee stoppen vind ik.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Nanna schreef:
Marion. schreef:
We hoeven alleen maar naar de Tour de France te kijken ;-)

En zal het daar nou ook echt anders gaan worden of verzinnen ze wel weer iets om toch 'beter' te kunnen presteren dan de rest want geld blijft de trigger.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Jaap*
Zeer actief

Es schreef:
Nanna schreef:
Marion. schreef:
We hoeven alleen maar naar de Tour de France te kijken ;-)
En zal het daar nou ook echt anders gaan worden of verzinnen ze wel weer iets om toch 'beter' te kunnen presteren dan de rest want geld blijft de trigger.
Het gaat om de sociale afkeuring ervan op grote schaal. Bewustwording van het wangedrag.
20 jaar geleden was je een mietje als je geen alcohol dronk omdat je nog moest autorijden. Sociale druk heeft ervoor gezorgt dat dat denkbeeld 180 graden gedraaid is. En dáár moet je naartoe. Naar dat soort bewustwording.
Je krijgt dat niet op een serieuze manier tussen de oren door alleen maar een beetje aan de stelschroefjes te blijven draaien en een folder uit te delen.
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:
Jaap* schreef:20 jaar geleden was je een mietje als je geen alcohol dronk omdat je nog moest autorijden. Sociale druk heeft ervoor gezorgt dat dat denkbeeld 180 graden gedraaid is. En dáár moet je naartoe. Naar dat soort bewustwording.
Je krijgt dat niet op een serieuze manier tussen de oren door alleen maar een beetje aan de stelschroefjes te blijven draaien en een folder uit te delen.
Nou Jaap. Kom eens met een voorstel.
De rvb onder curatele vanwege het in gebreke blijven bij het vervullen van hun taak, en onbevoordeelde derden de noodzakelijke veranderingen door laten voeren.
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:
Jaap* schreef:
Nanna schreef:
Jaap* schreef:20 jaar geleden was je een mietje als je geen alcohol dronk omdat je nog moest autorijden. Sociale druk heeft ervoor gezorgt dat dat denkbeeld 180 graden gedraaid is. En dáár moet je naartoe. Naar dat soort bewustwording.
De rvb onder curatele vanwege het in gebreke blijven bij het vervullen van hun taak, en onbevoordeelde derden de noodzakelijke veranderingen door laten voeren.
Dat zou al een enorme stap zijn. Maar denk je dat je daarmee ook de fokkers mee krijgt?
Dat hangt af van de veranderingen natuurlijk. Ik denk dat zo'n crisisbestuur er verstandig aan zou doen om inhoudelijke mensen met een frisse en realistische kijk op de zaak te betrekken in hun plannen, en afscheid te nemen van fossiele apparatsjiks. Dat levert al een boel krediet op bij de serieuze en betrokken fokker denk ik.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Marjoleine schreef:Ik vind het zó bijzonder dat de schrijver van dit artikel als eerste een foto van zijn prijzenkast op zijn website heeft staan!
En dat hij daarbij zegt dat we aan die kast wel kunnen zien dat ze proberen mooie en rastypische honden te fokken!

Echt. Heel bijzonder! :ok:
:ok:

Eigenlijk zegt hij dus dat de keurmeesters heel goed bezig zijn. Zijn rastypische, gezonde honden winnen veel bekers! Niks meer aan doen, dacht ik zo.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Nanna schreef:
Jaap* schreef: Ik denk dat zo'n crisisbestuur er verstandig aan zou doen om inhoudelijke mensen met een frisse en realistische kijk op de zaak te betrekken in hun plannen, en afscheid te nemen van fossiele apparatsjiks. Dat levert al een boel krediet op bij de serieuze en betrokken fokker denk ik.
Kun jij daar geen directeur worden? ;-) Ik stem voor, hoor.
Jaap, Marjolein en Inge O. Moet die laatste alleen nog even naturaliseren. Ingeburgerd is ze toch al.
Moejekijke hoe snel het roer om kan.
And few will ever climb
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik ken colliefokkers die op basis van de dienstdoende keurmeester al dan niet hun honden inschrijven voor een show. 'Want die houdt niet van mijn type honden'. :mrgreen:
Coockie schreef:MAAR de keuringen Als die werkhonden nog op het ras lijken, heb ik er geen problemen mee, maar ik heb al honden gezien waar ik echt de eigenaar moest aanspreken om te weten of ik het juiste ras had geraden . Meestal waren de eigenaars dan erg op hun tenen getrapt . Ik vind het heel "erg" bij verschillende jachthonden : Cockers en Springer Spaniels die helemaal niet aan de standaard van het ras beantwoorden, Labradors die veel van een Windhondje hebben ( waarschijnlijk ietsiepietsie streng beoordeelt door mij ), Goldens die op Tollers beginnen te lijken.....
Ik heb ooit, op een show, een vrouw gecomplimenteerd met haar mooie, zij het ietwat groot uitgevallen sheltie. Werd zowat aangevlogen want het was toch heus een collie. :LOL:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:
Miranda schreef:
Nanna schreef:
Jaap* schreef: Ik denk dat zo'n crisisbestuur er verstandig aan zou doen om inhoudelijke mensen met een frisse en realistische kijk op de zaak te betrekken in hun plannen, en afscheid te nemen van fossiele apparatsjiks. Dat levert al een boel krediet op bij de serieuze en betrokken fokker denk ik.
Kun jij daar geen directeur worden? ;-) Ik stem voor, hoor.
Jaap, Marjolein en Inge O. Moet die laatste alleen nog even naturaliseren. Ingeburgerd is ze toch al.
Moejekijke hoe snel het roer om kan.
:LOL: ik zie ons al zitten - na onze eerste vergadering (en de besluiten daarvan) valt de hele kynologische wereld acuut in katzwijm :mrgreen: .
Uh-huh :LOL:
Ik zou wel persoonsbeveiliging inschakelen. Jullie worden gelynchd.
En dat is natuurlijk meteen het hele eiereten. Mensen wíllen niet veranderen.
And few will ever climb
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Nanna schreef:
Jaap* schreef:
Nanna schreef:
Dat zou al een enorme stap zijn. Maar denk je dat je daarmee ook de fokkers mee krijgt?

Denk dat veel fokkers wel willen maar verloren gaan in de nuidige constructie van de kynologie. Het is toch vreemd als je naar stemgedrag kijkt, stel je hebt 4 rasver. voor uh teckels, en 1 voor Labradoors dan tellen de teckelstemmen 4 x zo zwaar ter wijl er misschien minder teckelfokkers dan lab.fokkers zijn.

Ook deelnemen aan ALV's enz wordt weinig gedaan door veel fokkers of niet fokkende e leden.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Mensen /fokkers willen wel maar durven niet om iets los te laten waar ze eigenlijk geen vertrouwen meer in hebben of hun geloof in verloren zijn.
Het is net als in een slecht huwelijk blijven hangen.
Beter vertrouwt dan verdwaald en niet weten wat je te wachten staat.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
LaureV
Actief
Mijn ras(sen): bordercollie

Ongelezen bericht door LaureV »

Coockie schreef:
bandolero schreef:

Nou breekt mijn klomp :80: , of hoe kan je de wereld op zijn kop zetten! Er is maar 1 'juist' uiterlijk voor een werkhond, en dat is het uiterlijk dat ertoe bijdraagt dat hij zijn oorspronkelijke functie zo goed mogelijk kan uitoefenen. Bij de labradors dus niet de brede showgedrochten, wel de slankere, elegantere werktypes. Zo zagen ze er vroeger uit, voor de shows zo belangrijk werden, dat zou de standaard moeten zijn.
Ik vind het heel 'erg' dat jij die showhond als standaard ziet.
Ik ben het volledig met Jaap eens.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

LaureV schreef:
Coockie schreef:
bandolero schreef:

Nou breekt mijn klomp :80: , of hoe kan je de wereld op zijn kop zetten! Er is maar 1 'juist' uiterlijk voor een werkhond, en dat is het uiterlijk dat ertoe bijdraagt dat hij zijn oorspronkelijke functie zo goed mogelijk kan uitoefenen. Bij de labradors dus niet de brede showgedrochten, wel de slankere, elegantere werktypes. Zo zagen ze er vroeger uit, voor de shows zo belangrijk werden, dat zou de standaard moeten zijn.
Ik vind het heel 'erg' dat jij die showhond als standaard ziet.
Ik ben het volledig met Jaap eens.
Eens. Die kleur van die Golden boeit helemaal niet, ik vind de werklijn Goldens doorgaans wel beter gebouwd en dat is ook belangrijk voor het werk. Niemand heeft iets aan een laaggestelde, veel te zware Retriever die de kracht en functionaliteit niet heeft om wild te apporteren. Doe mij maar een "dual purpose" hond die goed gebouwd is en dat betekend in het geval van de jachthonden functioneel gebouwd om de oorspronkelijke taak uit te voeren zonder extreme uiterlijke kenmerken.
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Het is nu eenmaal een feit dat veel werkhonden er ook niet meer uit zien zoals ze er vroeger uitzagen, daar moet ook niet onnozel over gedaan worden.
Kijk naar de stamvader van de Border Collie: Old Hemp.
1. Die lijkt idd niet meer op vele showtypes die een veel langere vacht hebben en iets korter op poten staan.
2. Die lijkt nog minder op die sporttypes van tegenwoordig, met stelten van poten en met maar een sprietje haar.
3. De echte werklijnen vind je ook in verschillende soorten. De types die in de Schotse Hooglanden bergen omhoog en omlaag moeten door weer en wind, zien er ook helemaal anders uit dan de types die minder bergen moeten doen en minder extreme weersomstandigheden moeten aankunnen. Vergelijk die types uit de Schotse Hooglanden met wat hier rondloopt, en op wat lijken ze het meest? Op de showtypes, enkel hebben die werktypes nog meer de drive om de aanleg om te doen waar ze voor gefokt zijn.

Ik heb geleerd een hond te gaan bekijken in functie van zijn functionaliteit, en niet afhankelijk van het feit of het een showhond is of een werkhond. Een werkhond die niet goed in elkaar zit, zal ook niet zo goed in staat zijn zijn werk te doen, zo simpel is het.
Een showhond heeft die conformatie misschien minder nodig, maar dat wil daarom niet zeggen dat die minder belangrijk is.
Coockie
Zeer actief
Mijn ras(sen): jachthonden + mix Border C

Ongelezen bericht door Coockie »

Ik vind zelf veel van de showlabradors veels te dik en ik betwijfel het, of ze nog weten waarvoor ze eigenlijk gefokt zijn . Maar de iele, vaak bange werklabradors die op shows komen om hun "G" te halen, vind ik ook maar niks .
Ik heb het geluk een teefje te bezitten die het vrij goed doet op shows en die ontzettend lol heeft om verloren wild op te zoeken .
Btw : die mooie donkere kleur van een Golden vind ik ook ontzettend mooi, maar wat mij stoort is het "formaat" bij de werk Goldens : ze zijn echt te klein volgens de standaard .
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Doorbreek keurmeestersdoctrine

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:
Coockie schreef: wat mij stoort is het "formaat" bij de werk Goldens : ze zijn echt te klein volgens de standaard .
Waarom zouden ze dan kleiner zijn? Dat zal gerust een voordeel in het werk hebben, anders was het niet zo. Toch?
En ik denk zomaar dat een wat kleinere Golden beter vooruitkomt in het veld dan zo'n log show-slagschip op die korte poten.

Zou de werk golden niet een lijf hebben dat bij de lengte van z'n poten hoort....ja dan valt hij kleiner uit op die korte pootjes;-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”