Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Doorbreek keurmeestersdoctrine

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Re: Doorbreek keurmeestersdoctrine

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

100% mee eens :E:
MarjaV
Actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MarjaV »

Ik denk dat je de keurmeesters back to basic moet brengen en ik denk dat ze daar wel mee bezig zijn. Ik ben altijd voorstander geweest om honden te laten aankeuren door een commissie van keurmeesters die naar de verschillende aspecten kijken. Dus voldoet de hond aan de rasstandaard, is hij goed gebouwd, hoe is de gezondheid, hoe is het karakter, kan hij het werk doen waarvoor hij is bedoelt? Het complete plaatje, in plaats van het seconden/minutenwerk op een show. Maar om nou zomaar te zeggen: schaf die hondenshows af, vind ik niet correct.
De intentie voor het instellen van de hondenshows was goed, maar het is doorgeslagen door teveel de eigen voorkeur te kiezen en het negeren van de gezondheidsaspecten ipv te toetsen aan de rasstandaard en het doel waarvoor de hond destijds is gefokt.
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Waarom dan.?
Bang dat er met lilleke honden gefokt word of dat er een ander soort hond tevoorschijn gefokt word of schijters/krengen.?

Gebeurt nu toch ook al jaren .
Het hele begrip rashond kun je ook aan je blote billen afvegen, ook al lopen fokkers te gillen "wij fokken om het ras in stand te houden of te verbeteren".
Wat is er al die jaren in de georganiseerde kynologie verbeterd dan.?
Bij heel veel rassen moet je goed kijken naar het plaatje van vroeger en nu en je schrikt jezelf de terevinken.
Of je ziet na de zoveel jaar de karakters in heel snel tempo veranderen of de grootte.
Heel vaak gaat het al geen eens meer over de hond die het beste aan de rasstandaard voldoet , maar juist diegeen die eruit springt en showie is in kortere rug ,langere nek, kortere snuit ,overvloedige vachten .
Zoals die Amerkanen zeggen : Whe don't breed for functionality and conformation , whe breed nice pictures.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Da's ook wat, daar had ik het gisteren net nog over met een collega, hij en zijn vrouw (zij voornamelijk) fokken witte herders en we hadden het over de rasverenigingen en de keurmeesters (en hun willekeur).
Misschien kent ze het artikel al wel maar ik zal die ook doorgeven.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

1 keurmeester is te weinig vind ik.
Er zouden meerdere keurmeesters moeten aanwezig zijn om de honden te keuren.
Zo zal er misschien iets meer puur naar de standaard gekeurd worden en minder naar de persoonlijke voorkeur.

Ik weet de sterke kanten van mijn honden, alsook de minder sterke kanten.
Ik heb geen keurmeester nodig om mij dingen te zeggen die soms toch niet kloppen.
Onlangs een Engelse KM gehad, meeste dingen op het keurrapport waren correct, maar dan zei ze ook:
'long in body'
wel heel eerlijk, als er nu iets is wat mijn hond niet is, dan is het wel long in body, ze is eerder aan de korte kant.
En teef van vrienden die dan wel lang is, die vond ze dan wel goed.
nuja... dan heb ik toch ook mijn bedenking bij de kennis van die personen hoor :p

En wat bouvierpoedel zegt over de Amerikanen.
Wat een veralgemening weer...
Ik heb goede contacten met enkele Amerikaanse fokkers, en ja, die fokken showlijnen, die het heel goed doen op show,
MAAR die houden veel rekening met conformatie, en dan vooral conformatie gericht naar het in staat blijven van lang te kunnen blijven werken.
Mijn ras blijft een werkras, en de conformatie moet het kunnen blijven toelaten om lange tijd soepel te kunnen werken,
en dat geldt zowel voor showlijnen als voor werklijnen!
Natuurlijk zijn er ook veel fokkers die niet zo zijn, en idd enkel fokken op het er mooi uitzien, maar geen fluiten kennis hebben van functionele conformatie.
(en nuja, sommige rassen is er gewoon ook weinig functioneel aan :-/)
bouvierpoedel
Zeer actief

bandolero schreef:1 keurmeester is te weinig vind ik.
Er zouden meerdere keurmeesters moeten aanwezig zijn om de honden te keuren.
Zo zal er misschien iets meer puur naar de standaard gekeurd worden en minder naar de persoonlijke voorkeur.

Ik weet de sterke kanten van mijn honden, alsook de minder sterke kanten.
Ik heb geen keurmeester nodig om mij dingen te zeggen die soms toch niet kloppen.
Onlangs een Engelse KM gehad, meeste dingen op het keurrapport waren correct, maar dan zei ze ook:
'long in body'
wel heel eerlijk, als er nu iets is wat mijn hond niet is, dan is het wel long in body, ze is eerder aan de korte kant.
En teef van vrienden die dan wel lang is, die vond ze dan wel goed.
nuja... dan heb ik toch ook mijn bedenking bij de kennis van die personen hoor :p

En wat bouvierpoedel zegt over de Amerikanen.
Wat een veralgemening weer...
Ik heb goede contacten met enkele Amerikaanse fokkers, en ja, die fokken showlijnen, die het heel goed doen op show,
MAAR die houden veel rekening met conformatie, en dan vooral conformatie gericht naar het in staat blijven van lang te kunnen blijven werken.
Mijn ras blijft een werkras, en de conformatie moet het kunnen blijven toelaten om lange tijd soepel te kunnen werken,
en dat geldt zowel voor showlijnen als voor werklijnen!
Natuurlijk zijn er ook veel fokkers die niet zo zijn, en idd enkel fokken op het er mooi uitzien, maar geen fluiten kennis hebben van functionele conformatie.
(en nuja, sommige rassen is er gewoon ook weinig functioneel aan :-/)
Kan er bij jou ook wel 1 uit halen van generaliseren . dus verwacht dat je wel kon lezen zoals het bedoeld was. :W:

En dan ? Een aantal keurmeesters om in groepsverband te keuren.
Hoe vaak hoor je niet dat die of die ook niet meer gevraagd worden om te keuren als de uitslagen niet naar hun zin zijn.
Dus keurmeesters kunnen ergens ook wel eens vastlopen omdat ze graag uitgenodigd willen worden.
Eindkeuringen worden ook meestal gedaan als groep en kloppen die altijd.?
bandolero
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: En dan ? Een aantal keurmeesters om in groepsverband te keuren.
Hoe vaak hoor je niet dat die of die ook niet meer gevraagd worden om te keuren als de uitslagen niet naar hun zin zijn.
Dus keurmeesters kunnen ergens ook wel eens vastlopen omdat ze graag uitgenodigd willen worden.
Eindkeuringen worden ook meestal gedaan als groep en kloppen die altijd.?

Goh ja, ben het momenteel gewoon beetje beu dat er enkele individuen zijn die enkel maar naar een show gaan als ze de keurder kennen, en dus zeker zijn dat ze gaan winnen.
Als ze in België naar een CAC-show komen, en zelfs niet eens iets zijn met hun punt, omdat hun hond niet bij de schapen werkt, en dus nooit zijn werktest zal kunnen halen die nodig is om Belgisch Kampioen te worden... Maar allé, ze kennen de keurder, dus een BOB'ke bij staat weer mooi op het palmares he...
Da's heel frustrerend naar andere mensen toe die wel iets kunnen zijn met hun punt :oohja:
Dusja, ik HOOP dan dat het iets onpartijdiger zou kunnen worden moest er nog een andere KM bij staan,
maar da's waarschijnlijk dan ook weer ijdele hoop :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk dat showen onbetaalbaar gaat worden als er meerdere keurmeesters per ras zouden gaan keuren. Of je zo veel keurmeesters tegelijk ingeschakeld krijgt betwijfel ik ook eerlijk gezegd.

Het maakt mij niet zo veel uit wat er eventueel gaat veranderen aan shows. Ik kom er toch al nauwelijks meer, ben er wel een beetje klaar mee en vind de steeds maar gestegen zijnde kosten niet meer afwegen tegen de meestal erg summiere en steeds algemener wordende keurverslagen, om over de prijzentafel nog maar te zwijgen. Niet dat ik zit te wachten op al dat blik hoor, maar als je met de BOB de ring uit komt op een Nederlandse show dan moet je tegenwoordig blij zijn met een vaantje of rozetje.
bouvierpoedel
Zeer actief

LongFields schreef:Ik denk dat showen onbetaalbaar gaat worden als er meerdere keurmeesters per ras zouden gaan keuren. Of je zo veel keurmeesters tegelijk ingeschakeld krijgt betwijfel ik ook eerlijk gezegd.

Het maakt mij niet zo veel uit wat er eventueel gaat veranderen aan shows. Ik kom er toch al nauwelijks meer, ben er wel een beetje klaar mee en vind de steeds maar gestegen zijnde kosten niet meer afwegen tegen de meestal erg summiere en steeds algemener wordende keurverslagen, om over de prijzentafel nog maar te zwijgen. Niet dat ik zit te wachten op al dat blik hoor, maar als je met de BOB de ring uit komt op een Nederlandse show dan moet je tegenwoordig blij zijn met een vaantje of rozetje.
Makkelijk voor op de terugweg met aandrang tot , om daar je poepert mee af te vegen. :engel:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

bouvierpoedel schreef:Makkelijk voor op de terugweg met aandrang tot , om daar je poepert mee af te vegen. :engel:
Nou, dat kan alleen als je een uiterst beschaafd poepertje hebt er nog mee hoor Kees. :LOL:
Zeeuwse labjes
Zeer actief

Eerste stap zou ook kunnen zijn om de honden wel te laten keuren, maar geen plaatsingen meer te doen. Dus puur beoordelen naar rasstandaard om te helpen bepalen wat de sterke en zwakke punten in het uiterlijk van die hond is. Als je dat een paar keer doet en dan niet elke keer dezelfde keurmeester, dan moet je daar toch een aardig beeld uit kunnen krijgen (voor zover je dat zelf moeilijk vindt).
Wellicht haal je zo die angel al uit het hele showgedoe als je de BOB's e.d. eruit sloopt.
bouvierpoedel
Zeer actief

Dan beperk je de boel toch ook weer heel erg .
Want dan mag er alleen maar gefokt worden net als nu met ZG of hoger.
Gebruik ook maar eens een G hondje of honden die nog nooit aangekeurd of op show geweest zijn.
En niet meer zeiken en uitsluiten op pietluttigheden van een klein vlekje of een verkeerd kleurtje of een enkel tandje wat fout staat.
bandolero
Zeer actief

Zeeuwse labjes schreef:Eerste stap zou ook kunnen zijn om de honden wel te laten keuren, maar geen plaatsingen meer te doen. Dus puur beoordelen naar rasstandaard om te helpen bepalen wat de sterke en zwakke punten in het uiterlijk van die hond is. Als je dat een paar keer doet en dan niet elke keer dezelfde keurmeester, dan moet je daar toch een aardig beeld uit kunnen krijgen (voor zover je dat zelf moeilijk vindt).
Wellicht haal je zo die angel al uit het hele showgedoe als je de BOB's e.d. eruit sloopt.
Showen blijft voor sommigen een hobby hoor, en is meer dan een aankeuring voor de fok alleen.
Wat heb je er dan nog aan als er niets te winnen valt.

Een aankeuring voor de fok is goed, een rasstandaard is er om nageleefd te worden,
voldoet de hond niet aan de rasstandaard, dan hoort daar idd niet mee gefokt te worden (toch niet met stamboom).
MAAR de keuringen moeten dan natuurlijk wel op een andere manier gebeuren, want je kan een hond uit werklijnen in de verste verte niet gaan vergelijken met een hond uit showlijnen, al zijn de belangrijkste zaken wel gewoon hetzelfde!!!
Ik heb er een hekel aan als keurmeesters werklijnen geen eerlijke kans geven op het behalen van een fokcertificaat (in BE nodig), terwijl die honden wel perfect beantwoorden aan de rasstandaard!
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Nanna schreef:Doorbreek de “keurmeestersdoctrine”.

Het is er ingeramd. Verworden tot een dogma. Zoiets als “het is zo, omdat het zo is”. Een automatisme. Rashonden fokken en het “deskundige” oordeel van keurmeesters. Onverbrekelijk met elkaar verbonden.
Dat is de reden dat veel rasverenigingen een x-aantal keren showen als verplichting hebben opgenomen in hun fokreglement. Dat is de reden dat veel fokkers blijkbaar denken dat ze alleen maar verantwoord kunnen fokken als keurmeesters de sterke en zwakke punten van hun en andermans hond(en) in een keurverslag hebben verwoord. Het is “denken” uit de vorige eeuw. Toen we nog niet beter wisten.
Nu weten we dat dit dogma echter nagenoeg altijd leidt tot selectie op uiterlijk. Tot het willen fokken van de “perfecte” rashond. Tot het streven naar één rastype. Tot het streven naar het fokken van homogene nesten.
Herkent u dit een beetje? Vast wel.
Welnu, vast staat dat door te selecteren op uiterlijk veel van onze populaties te klein zijn geworden om nog verantwoord te kunnen fokken. Dat selecteren op uiterlijk de genenpool dramatisch heeft verkleind. De rasverenigingen hebben daar nog een flinke schep bovenop gedaan door middels hun fokreglement te selecteren op wel/niet naar de show gaan.
Met de kennis van nu kun je er niet om heen dat o.a. bovengenoemde selectiecriteria niet meer kunnen omdat ze de ondergang betekenen van de rashondenfokkerij.
Maar ja, doorbreek maar eens een dogma. Toch zal het moeten, die cultuuromslag. Alle rashondenfokkers en rasverenigingen zullen “om” moeten.
Als je er eenmaal van doordrongen bent dat het radicaal anders moet, is het helemaal niet zo moeilijk.
Fokkers, vergeet de hondententoonstellingen. Die hebben onze rashonden meer kwaad gedaan dan goed. We kunnen heel goed zonder het oordeel van onze keurmeesters. Sterker nog, we zijn beter af zonder het oordeel van keurmeesters.
En dan nog een uitgelezen kans.
Alle rasverenigingen moeten voor 1 mei a.s. hun fokreglement omzetten naar een Verenigingsfokreglement. Kijk eens aan. Bij artikel 7 – Exterieurregels - van het Verenigingsfokreglement kan gekozen worden.
Kies bij artikel 7.1 voor: “Deelname aan exposities is niet verplicht”. Gemakkelijker kan haast niet.
Kom op bestuurders en fokkers! Zet de shows op de plek waar ze anno 2013 horen. In de kantlijn van de kynologie.
Even de schouders er onder. Maak de rashond gezonder. Doorbreek de “keurmeestersdoctrine”.
René Woudman bron

amen :ok:
LaureV
Actief
Mijn ras(sen): bordercollie

Ongelezen bericht door LaureV »

Ik ben het ook helemaal met het artikel eens en heb nooit begrepen dat men zelfs voor werkhondenrassen zover gegaan is dat uiterlijk belangrijker werd dan functionaliteit.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

bandolero schreef:
Zeeuwse labjes schreef:Eerste stap zou ook kunnen zijn om de honden wel te laten keuren, maar geen plaatsingen meer te doen. Dus puur beoordelen naar rasstandaard om te helpen bepalen wat de sterke en zwakke punten in het uiterlijk van die hond is. Als je dat een paar keer doet en dan niet elke keer dezelfde keurmeester, dan moet je daar toch een aardig beeld uit kunnen krijgen (voor zover je dat zelf moeilijk vindt).
Showen blijft voor sommigen een hobby hoor, en is meer dan een aankeuring voor de fok alleen.
Ik vind dat showen, en vooral daar een wedstrijd van maken, totaal tegenstrijdig is met het verstandig fokken van honden. Dat zal je helemaal los van elkaar moeten zien vind ik.
Fatsoenlijk fokken terwijl er een competitie-element meespeelt is een contradictio in terminis.
Ik erger me trouwens echt kapót aan die zelfbedachte show- en werklijnen. Een labbedor is een labbedor, klaar. Althans, zou het moeten zijn.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vind het zó bijzonder dat de schrijver van dit artikel als eerste een foto van zijn prijzenkast op zijn website heeft staan!
En dat hij daarbij zegt dat we aan die kast wel kunnen zien dat ze proberen mooie en rastypische honden te fokken!

Echt. Heel bijzonder! :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marjoleine schreef:Ik vind het zó bijzonder dat de schrijver van dit artikel als eerste een foto van zijn prijzenkast op zijn website heeft staan!
En dat hij daarbij zegt dat we aan die kast wel kunnen zien dat ze proberen mooie en rastypische honden te fokken!

:LOL:
Dat geeft ineens een heel andere blik op het geheel. :wink:
Zeeuwse labjes
Zeer actief

bandolero schreef:

Een aankeuring voor de fok is goed, een rasstandaard is er om nageleefd te worden,
voldoet de hond niet aan de rasstandaard, dan hoort daar idd niet mee gefokt te worden (toch niet met stamboom).
MAAR de keuringen moeten dan natuurlijk wel op een andere manier gebeuren, want je kan een hond uit werklijnen in de verste verte niet gaan vergelijken met een hond uit showlijnen, al zijn de belangrijkste zaken wel gewoon hetzelfde!!!
Ik heb er een hekel aan als keurmeesters werklijnen geen eerlijke kans geven op het behalen van een fokcertificaat (in BE nodig), terwijl die honden wel perfect beantwoorden aan de rasstandaard!
Het argument dat er veel mensen zijn die het erg leuk vinden om te showen en daarmee ook te winnen vind ik niet echt relevant eigenlijk. Niet als het ten koste gaat van de gezondheid van de rashonden.

Bovendien vind ik het sowieso raar dat er binnen een ras show- en werklijnen zijn ontstaan. Volgens mij een direct gevolg van het overdreven streven naar succes van de baas, zowel in werk (wedstrijden) als in show. In 'mijn' ras vind ik dat in ieder geval erg jammer. Showlabjes die eruit zien als molossers met het postuur van een bijzettafel en werklabjes, die meer weg hebben van een windhond dan van een robuuste retriever. Jammer!
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Célie schreef:
Marjoleine schreef:Ik vind het zó bijzonder dat de schrijver van dit artikel als eerste een foto van zijn prijzenkast op zijn website heeft staan!

Maar dit staat er ook onder:
Karakter en gezondheid komen bij ons echter op de eerste plaats!
Maar dat staat volgens mij bij ieder fokker op de site.......
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

MarjaV schreef:Ik denk dat je de keurmeesters back to basic moet brengen en ik denk dat ze daar wel mee bezig zijn. Ik ben altijd voorstander geweest om honden te laten aankeuren door een commissie van keurmeesters die naar de verschillende aspecten kijken. Dus voldoet de hond aan de rasstandaard, is hij goed gebouwd, hoe is de gezondheid, hoe is het karakter, kan hij het werk doen waarvoor hij is bedoelt? Het complete plaatje, in plaats van het seconden/minutenwerk op een show. Maar om nou zomaar te zeggen: schaf die hondenshows af, vind ik niet correct.
De intentie voor het instellen van de hondenshows was goed, maar het is doorgeslagen door teveel de eigen voorkeur te kiezen en het negeren van de gezondheidsaspecten ipv te toetsen aan de rasstandaard en het doel waarvoor de hond destijds is gefokt.

In feite een soort zuchtzulassung, geschiktheid voor fokken dus. Mooie nieuwe taak voor de keurmeesters.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

mensen kunnen van alles wel willen veranderen , afschaffen of juist aanmoedigen of weet ik veel wat, maar zolang het portie gezonde verstand bij de meerderheid van de mensen blijft ontbreken schiet men er niets mee op.
en dat geldt voor zowel keurmeester als fokker als voor de mensheid an sich

zo denk ik erover :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Podenji schreef:mensen kunnen van alles wel willen veranderen , afschaffen of juist aanmoedigen of weet ik veel wat, maar zolang het portie gezonde verstand bij de meerderheid van de mensen blijft ontbreken schiet men er niets mee op.

Nou, dan zijn we hier wel klaar denk ik. :mrgreen:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

LongFields schreef:
Podenji schreef:mensen kunnen van alles wel willen veranderen , afschaffen of juist aanmoedigen of weet ik veel wat, maar zolang het portie gezonde verstand bij de meerderheid van de mensen blijft ontbreken schiet men er niets mee op.

Nou, dan zijn we hier wel klaar denk ik. :mrgreen:
ik wel :LOL: :LOL: :LOL:

kijk wat die man schrijft is natuurlijk geen nieuws, en velen zijn het met hem eens, maar iets genuanceerder mag ook wel, en genuanceerder zou kunnen als men voor eens en altijd wat meer gezond verstand zou gaan gebruiken.
al dat geratel over wat wel goed en wat niet goed, en hoe het dan wel zou moeten en weet ik veel wat, wordt er soms zó moe van en veel is gewoon gelul en nog meer is overbodig gelul als men dus eens zn gezonde verstand zou gaan gebruiken, wat blijkbaar veel te moeilijk is voor de meeste mensen dus blijf je dit soort dingen houden :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Inge O schreef:
LongFields schreef:

:LOL:
nou nee, dat verandert inhoudelijk niks natuurlijk, hoogstens kan je die woudman inconsequent noemen.
Inhoudelijk mag het wel hetzelfde blijven, maar de geloofwaardigheid van Woudman loopt wel een deuk op zo, in mijn ogen toch.

[/quote]
LongFields schreef: Of je zo veel keurmeesters tegelijk ingeschakeld krijgt betwijfel ik ook eerlijk gezegd.
dat gaat natuurlijk nooooit gebeuren want dan zouden ze moeten toegeven en zou maar al te duidelijk worden dat ze vaak zwart-wit tegenover elkaar staan met hun mening en wie heeft er dan gelijk?[/quote]
LaureV
Actief
Mijn ras(sen): bordercollie

Ongelezen bericht door LaureV »

Zal dan wel niet genuanceerd zijn, maar mijn gezond verstand zegt dat het heel schadelijk is showresultaten als belangrijkste fokcriterium te gebruiken.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Heel eerlijk gezegd zie ik het showen ook als een sport/hobby voor velen.
Bij de duitse herder moet je ook als je niet echt dat showen als hobby hebt wel een aantal keuringen/shows meelopen als je de juiste papieren wilt hebben om volgens de vdh regels te fokken.
Persoonlijk vond ik het niet leuk om te doen, en ik kon er niet voor trainen vanwege blessuren.
Heb het vaker gezegd, maar blijft me steken dat de KM haar in een KK1 wilde zetten, dus hij vond haar bouw goed, haar werkinzet goed en karakter goed. Puur omdat de gang niet constant genoeg was, want ringtraining konden we niet volgen vanwege de blessure toen, kreeg ze een kk2 maar ik mocht het een jaar erop weer doen voor een klasseverbetering.
Heb dat niet gedaan, omdat ik geen fokplannen had. De fokster had het denk wel fijn gevonden als ik gegaan had en er KK1 op het papiertje had komen te staan.
Maar ikzelf zag de toegevoegde waarde niet aan de waarde van de keurmeester over exterieur.
Het is leuk als in mijn geval een werklijnherder en een grauwe door een KM als ok gezien wordt en wellicht ook KK1 waardig. Maar er spelen vind ik persoonlijk meer dingen mee als het gaat om fokken. Zeker bij een werkhond moet het een hond zijn waar "makkelijk" mee te werken is bijvoorbeeld, drang heeft om te gaan en allert op baas en werk.
Vind het goed dat er aankeuringen zijn of keuringen zijn, maar soms liggen bepaalde lijnen binnen een ras al zover uit elkaar dat er niet goed te keuren valt omdat bij de een exterieur meer uitsprekend is, en bij de ander de bouw.
Niet alleen bij de duitse herder, ik zie hetzelfde bij bijvoorbeeld bouviers ook, gok zomaar dat dat ook zo is bij Jack russels, labradors jacht/show etc. Het is 1 ras maar toch zie en merk je de verschillen, ook als leek. Hoe kan een keurmeester dan beoordelen wat dan de juiste standaard is als je 2 verschillende types in de ring hebt lopen?
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Is het de schuld van de keurmeesters dat er uit werklijnen showtypes gefokt zijn?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Gut, hoe moet ik dat nou fiksen...? Als ik mijn tekst nou eens een kleurtje geef.
en ik dacht nog wel dat ik het quoten zo langzaam aan onder de knie begon te krijgen
Inge O schreef:
kipo schreef:
Inge O schreef:
LongFields schreef: :LOL:
nou nee, dat verandert inhoudelijk niks natuurlijk, hoogstens kan je die woudman inconsequent noemen.
Inhoudelijk mag het wel hetzelfde blijven, maar de geloofwaardigheid van Woudman loopt wel een deuk op zo, in mijn ogen toch.
LongFields schreef: Of je zo veel keurmeesters tegelijk ingeschakeld krijgt betwijfel ik ook eerlijk gezegd.
dat gaat natuurlijk nooooit gebeuren want dan zouden ze moeten toegeven en zou maar al te duidelijk worden dat ze vaak zwart-wit tegenover elkaar staan met hun mening en wie heeft er dan gelijk?
[/quote]

euhh, met zo'n verklote quote wordt het wel moeilijk om te vinden wat jij schreef :engel: .[/quote]
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Es schreef:Is het de schuld van de keurmeesters dat er uit werklijnen showtypes gefokt zijn?
Nee, maar ze zien meer showlijnen op shows dan werklijnen, als exterieur dan zo anders is zullen ook KM's een keuze moeten maken naar wat ze zelf zien als rasstandaard. Daar zijn ze voor immers. Denk ik overigens heel kort door de bocht omdat ik maar 1 hond aangekeurd heb en verder weinig ervaring met show heb.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”