Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Metacam.
Moderator: moderatorteam
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
- Aantal honden: 2
Metacam.
Mowgli heeft al langer pijn in een achter en voorpoot wanneer ze los is geweest, meestal heeft ze gerend en met takken gesleept, als ze pijn krijgt. Thuis kan ze moeilijk overeind komen en is kreupel aan een voor en achterpoot. Tot nu toe was het de volgende dag weer over, maar nu was de pijn na drie dagen nog niet weg. Ze kon zelfs niet op de pijnlijke heup liggen, tijd om met haar naar de DA te gaan. Het is volgens de DA artrose, dit had ik al aan zien komen, ze word een dagje ouder bijna 8 jaar.
Ze is nu aan de metacam, de hond van een kennis van mij (ook met artrose) is hier erg van opgeknapt, ik hoop dat dit met haar ook het geval zal zijn.
Ik vind het erg vervelend voor haar, vooral dat ze nu niet meer los kan rennen en met takken kan slepen, iets waar ze het liefste mee bezig is. Ik ga maar op zoek naar andere bezigheden voor haar.
Zijn er hier mensen, waar van de hond ook metacam gebruikt en/of artrose heeft, hoe gaan jullie hier mee om?
Ze is nu aan de metacam, de hond van een kennis van mij (ook met artrose) is hier erg van opgeknapt, ik hoop dat dit met haar ook het geval zal zijn.
Ik vind het erg vervelend voor haar, vooral dat ze nu niet meer los kan rennen en met takken kan slepen, iets waar ze het liefste mee bezig is. Ik ga maar op zoek naar andere bezigheden voor haar.
Zijn er hier mensen, waar van de hond ook metacam gebruikt en/of artrose heeft, hoe gaan jullie hier mee om?
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Re: Metacam.
Onze hond niet, wel onze kat.
Puck is een 7 jaar oud gecastreerd katertje met nogal een medische geschiedenis. Onder andere voedselallergie, idioot slechte knieen en een behoorlijke hartruis.
Op zijn 2e liep hij wel eens te manken. Bij de routine-check-up bij zijn jaarlijkse enting daarnaar gevraagd op zijn 2e. Slechte knieen, losse banden, patella verschuift nogal eens. Eigenlijk een operatie waardig. Ware het niet dat zijn hart niet zo best is. (Nog geen medicijnen voor nodig overigens) Toen overlegd met de dierenarts. Voor de knieen zou de operatie wel oke. zijn. Maar gezien zijn hart en andere medische kwaaltjes zou de operatie behoorlijk pittig zijn. Bovendien was de levensverwachting van Puck niet zo hoog. (Je mag blij zijn als hij fit de 4 haalt, zij de dierenarts toen.)
na overleg en veel wikken en wegen besloten om niet te opereren. Puck heeft toen tijdelijk (2 weken) metacam gehad. Daarna was de acute pijn duidelijk beter.
Hij is toen weer van de metacam afgehaald. Met in het achterhoofd dat als hij te veel last van zijn knieen zou krijgen, hij alsnog aan de metacam zou gaan.
Afgelopen herfst vond ik toch steeds vaker dat hij niet echt lekker liep. Maar Puck is niet zo goed in te schatten qua pijn.
Bij de jaarlijkse check-up wederom overlegd. Dierenarts heeft zijn knieen uitgebreid bekeken en bevoeld. En die waren nu toch wel echt erg slecht, buiten het oorspronkelijke probleem ook artrose. (Te verwachten natuurlijk)
Maar de pijn was slecht in te schatten.
Advies van de dierenarts: 2 weken metacam onderhoudsdosering proberen. Zien we duidelijk verschil in gedrag, dan heeft hij er baat bij, en komt hij er permanent op te staan. Geen duidelijk verschil: dan valt het waarschijnlijk wel mee met de pijn op het moment, dan stoppen na die twee weken. En alsnog gaan gebruiken als hij meer tekenen van pijn gaat geven.
Na 2 weken merkte ik wel vooruitgang, maar niet bar veel. Maar wel vooruitgang. Weer dubben, wikken en wegen, wat is nu wijsheid. Nog een flesje gehaald, en 2 weken langer doorgegaan. En toen begon hij echt te veranderen in gedrag. Blijkbaar had hij iets meer dan 2 weken nodig om te wennen aan het geen pijn hebben.
Nu overigens tot vervelens toe, t'is af en toe net of we een onstuimig en onopgevoed kitten in huis hebben... De andere kat, de hond, en ook wij moeten het momenteel nogal eens ontgelden bij hem... En gaat met alle plezier midden in de nacht lopen rauzen door het huis...
Ik heb hem al gedreigd om hem weer van de pijnstilling af te zetten, t draakje
. (Doe ik uiteraard niet, maar af en toe....)
Bij Puck is de pijn er in de loop van de jaren zo geleidelijk ingeslopen, dat wij het slecht konden inschatten. Heel langzaamaan steeds minder kunnen. En Puck zelf is dus ook heel langzaamaan aan die pijn gewend geraakt.
Op dit moment heb ik zoiets van ach, arm beest, we hadden eerder aan de metacam gemoeten. Maar eerlijk is eerlijk, ik probeer het altijd zo goed mogelijk te doen voor al mijn dieren, en soms is iets gewoon echt moeilijk in te schatten.
Puck blijft vanaf nu dus permanent aan de metacam. Helaas is dat voor zijn hart niet zo geweldig, maar t'is kiezen uit 2 kwaden in zijn geval. En ik denk dat dit nu echt het beste is.
Puck krijgt ook hypoallergeen voer, (Is behoorlijk allergisch voor voer, fikse diarree als hij supermarktvoer krijgt) Puck wordt een paar keer per jaar geschoren, omdat hij een idioot dichte vacht heeft, en slecht door de rui heen komt. Puck staat vanaf nu dus permanent op Metacam. Voor zijn hart is er nog geen medicatie nodig, dat lijkt goed te gaan op dit moment. Houden we uiteraard ook in de gaten. (Zeker nu met die metacam
)
Is Puck zielig? Als je dit zo hoort, optelt en leest wel.
Maar t is een heel levendig, vrolijk mormeltje.
Dat graag loopt te kloten (Nu zeker weer
) dat graag voor de kachel ligt
. Dat behoorlijk fel op zijn vreten is...
Zolang hij happy lijkt te zijn, blijft hij gewoon lekker bij ons. Indien nodig gaat de dosering metacam omhoog. Ik hou hem niet tegen qua beweging, in wat hij graag doen wil. Dat moet hij zelf maar inschatten. Het is wel een binnenkat, ik laat hem niet op straat.
In principe is het bij artrose zo dat vaker op een dag kortere momenten bewegen vaak het beste werkt. Dus niet een hele lange wandeling van anderhalf uur, maar liever 3 keer 20 minuten. Of 4x 15, of 5 x 10? Afhankelijk van wat hij gewend is, en hoe hij erop reageert. Bij een hond die zelf zijn grenzen niet goed in de gaten houdt, zou ik niet te fanatiek spelen met stok of bal of zoiets. Van die nadenk-spelletjes kunnen langzaamaan ook heel leuk worden. Wel actief bezig, samen met de baas. Maar niet te fysiek. (Te koop of zelf te maken, alla nina ottenson. Ook goedkopere merken)
Ik wens je veel wijsheid, en hoop dat je hondje nog lang vrolijk bij je zal zijn.
Puck is een 7 jaar oud gecastreerd katertje met nogal een medische geschiedenis. Onder andere voedselallergie, idioot slechte knieen en een behoorlijke hartruis.
Op zijn 2e liep hij wel eens te manken. Bij de routine-check-up bij zijn jaarlijkse enting daarnaar gevraagd op zijn 2e. Slechte knieen, losse banden, patella verschuift nogal eens. Eigenlijk een operatie waardig. Ware het niet dat zijn hart niet zo best is. (Nog geen medicijnen voor nodig overigens) Toen overlegd met de dierenarts. Voor de knieen zou de operatie wel oke. zijn. Maar gezien zijn hart en andere medische kwaaltjes zou de operatie behoorlijk pittig zijn. Bovendien was de levensverwachting van Puck niet zo hoog. (Je mag blij zijn als hij fit de 4 haalt, zij de dierenarts toen.)
na overleg en veel wikken en wegen besloten om niet te opereren. Puck heeft toen tijdelijk (2 weken) metacam gehad. Daarna was de acute pijn duidelijk beter.
Hij is toen weer van de metacam afgehaald. Met in het achterhoofd dat als hij te veel last van zijn knieen zou krijgen, hij alsnog aan de metacam zou gaan.
Afgelopen herfst vond ik toch steeds vaker dat hij niet echt lekker liep. Maar Puck is niet zo goed in te schatten qua pijn.
Bij de jaarlijkse check-up wederom overlegd. Dierenarts heeft zijn knieen uitgebreid bekeken en bevoeld. En die waren nu toch wel echt erg slecht, buiten het oorspronkelijke probleem ook artrose. (Te verwachten natuurlijk)
Maar de pijn was slecht in te schatten.
Advies van de dierenarts: 2 weken metacam onderhoudsdosering proberen. Zien we duidelijk verschil in gedrag, dan heeft hij er baat bij, en komt hij er permanent op te staan. Geen duidelijk verschil: dan valt het waarschijnlijk wel mee met de pijn op het moment, dan stoppen na die twee weken. En alsnog gaan gebruiken als hij meer tekenen van pijn gaat geven.
Na 2 weken merkte ik wel vooruitgang, maar niet bar veel. Maar wel vooruitgang. Weer dubben, wikken en wegen, wat is nu wijsheid. Nog een flesje gehaald, en 2 weken langer doorgegaan. En toen begon hij echt te veranderen in gedrag. Blijkbaar had hij iets meer dan 2 weken nodig om te wennen aan het geen pijn hebben.
Nu overigens tot vervelens toe, t'is af en toe net of we een onstuimig en onopgevoed kitten in huis hebben... De andere kat, de hond, en ook wij moeten het momenteel nogal eens ontgelden bij hem... En gaat met alle plezier midden in de nacht lopen rauzen door het huis...
Ik heb hem al gedreigd om hem weer van de pijnstilling af te zetten, t draakje
Bij Puck is de pijn er in de loop van de jaren zo geleidelijk ingeslopen, dat wij het slecht konden inschatten. Heel langzaamaan steeds minder kunnen. En Puck zelf is dus ook heel langzaamaan aan die pijn gewend geraakt.
Op dit moment heb ik zoiets van ach, arm beest, we hadden eerder aan de metacam gemoeten. Maar eerlijk is eerlijk, ik probeer het altijd zo goed mogelijk te doen voor al mijn dieren, en soms is iets gewoon echt moeilijk in te schatten.
Puck blijft vanaf nu dus permanent aan de metacam. Helaas is dat voor zijn hart niet zo geweldig, maar t'is kiezen uit 2 kwaden in zijn geval. En ik denk dat dit nu echt het beste is.
Puck krijgt ook hypoallergeen voer, (Is behoorlijk allergisch voor voer, fikse diarree als hij supermarktvoer krijgt) Puck wordt een paar keer per jaar geschoren, omdat hij een idioot dichte vacht heeft, en slecht door de rui heen komt. Puck staat vanaf nu dus permanent op Metacam. Voor zijn hart is er nog geen medicatie nodig, dat lijkt goed te gaan op dit moment. Houden we uiteraard ook in de gaten. (Zeker nu met die metacam
Is Puck zielig? Als je dit zo hoort, optelt en leest wel.
Zolang hij happy lijkt te zijn, blijft hij gewoon lekker bij ons. Indien nodig gaat de dosering metacam omhoog. Ik hou hem niet tegen qua beweging, in wat hij graag doen wil. Dat moet hij zelf maar inschatten. Het is wel een binnenkat, ik laat hem niet op straat.
In principe is het bij artrose zo dat vaker op een dag kortere momenten bewegen vaak het beste werkt. Dus niet een hele lange wandeling van anderhalf uur, maar liever 3 keer 20 minuten. Of 4x 15, of 5 x 10? Afhankelijk van wat hij gewend is, en hoe hij erop reageert. Bij een hond die zelf zijn grenzen niet goed in de gaten houdt, zou ik niet te fanatiek spelen met stok of bal of zoiets. Van die nadenk-spelletjes kunnen langzaamaan ook heel leuk worden. Wel actief bezig, samen met de baas. Maar niet te fysiek. (Te koop of zelf te maken, alla nina ottenson. Ook goedkopere merken)
Ik wens je veel wijsheid, en hoop dat je hondje nog lang vrolijk bij je zal zijn.

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Een vorige hond van ons, een rottweilerreu met artrose, stond ook standaard op metacam/novocam.
Ik heb zelf een beetje gezocht waar hij het goed op deed, welke dosis hij nodig had om zich goed te voelen, om hond te kunnen zijn.
Ik heb zelf een beetje gezocht waar hij het goed op deed, welke dosis hij nodig had om zich goed te voelen, om hond te kunnen zijn.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Elmo heeft vanaf zijn 7e artrose.
Sindsdien op medicatie (novacam of metacam) en glucusamine.
Sinds hij deze onderhouds dosis krijgt gaat het al 3 jaar goed.
Geen pijn klachten en rent weer door het bos. Inmiddels is hij 10 en de artrose speelt eigenlijk niet echt een rol.
Ik beperk hem nergens in. kwaliteit voor kwantiteit imo.
Geen pijn klachten en rent weer door het bos. Inmiddels is hij 10 en de artrose speelt eigenlijk niet echt een rol.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
-
daan
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): briard
- Aantal honden: 1
Heb ook jaren metacam gebruikt i.v.m. zware HD bij mijn hond. Het onderdrukt de pijn, echter het euvel gaat er niet mee weg, vergat je het 1 dag, dan merkte je dat onmiddellijk.
- lida82
- Actief
- Mijn ras(sen): GOLDEN RETRIEVER
- Aantal honden: 0
joris kreeg novacam icm glucosamine.
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Bedankt voor de reacties.
Allemaal positieve berichten, ik hoop voor Mowgli dat het bij haar ook aan slaat. Ze reageert nog al eens slecht op medicijnen, ze heeft inmiddels haar tweede dosis gehad en er zijn geen klachten, hopelijk blijft dit zo. Er is nu nog weinig verschil te merken, maar wat wil ik ook na een dag.
Ik heb ergens gelezen dat rennen aan de lijn wel mag, dan kan ze mooi regelmatig met haar baasje gaan joggen. Ook was ik al van plan om meerdere korte wandelingen op een dag met haar te gaan maken. Toch zullen, het niet meer los mogen rennen en takken meeslepen, het uurtje van haar en haar baasje samen, een heel gemis voor haar zijn. Het zal ook wennen worden voor haar aan de lijn, met mijn dochter (haar baasje) is ze altijd los. Het belangrijkste nu is dat ze van de pijn afkomt.
Allemaal positieve berichten, ik hoop voor Mowgli dat het bij haar ook aan slaat. Ze reageert nog al eens slecht op medicijnen, ze heeft inmiddels haar tweede dosis gehad en er zijn geen klachten, hopelijk blijft dit zo. Er is nu nog weinig verschil te merken, maar wat wil ik ook na een dag.
Ik heb ergens gelezen dat rennen aan de lijn wel mag, dan kan ze mooi regelmatig met haar baasje gaan joggen. Ook was ik al van plan om meerdere korte wandelingen op een dag met haar te gaan maken. Toch zullen, het niet meer los mogen rennen en takken meeslepen, het uurtje van haar en haar baasje samen, een heel gemis voor haar zijn. Het zal ook wennen worden voor haar aan de lijn, met mijn dochter (haar baasje) is ze altijd los. Het belangrijkste nu is dat ze van de pijn afkomt.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Umi heeft door een knie blessure vanaf t najaar metacam met glucosamine (glucobest), waarbij ze steeds afbouwt met de metacam & de glucobest "het" moet doen. Nu zit ze ondanks de kou & ondanks dat ze weer eens moederoverste over 1 van onze pups is al weer een week zonder metacam (2 mnd afgebouwd van voor 17-20 kilo (ze weegt 22) naar 10 kilo & toen gestopt.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Mijn herder stond de laatste jaren van zijn leven op metacan tegen de pijn, zodat hij alles kon blijven doen. Maw ik zou Mowgli helemaal dat uurtje met de baas en het slepen met takken niet verbieden. De artrose is er allang en wordt daar niet erger van. Als je haar aangelijnd laat, niet meer met takken laat slepen etc. kun je haar net zo goed geen metacan geven aangezien de pijn dan sowieso minder zal worden omdat je haar spaart. Snap je wat ik bedoel?Antonetta schreef:Bedankt voor de reacties.
Van mij kreeg hij metacan en mocht doorrausen wat hij wilde, had hij eens een dag te gek gedaan kreeg hij meer Metacan, het voordeel trouwens ook van Metacan, je kunt de dosis zo verrekte makkelijk even aanpassen.
Gr. Aniek

- Antonetta
- Zeer actief
Kwaliteit voor kwantiteit vond ik ook altijd. Hierom heb ik haar toen ze begon met mank lopen ook nergens in beperkt. Wel gaf ik haar de dag erop rust. Ik gaf juist geen pijnstillers omdat ze het door de pijn rustiger aan deed en het zo niet forceerde. Maar nu was de pijn na drie dagen nog niet weg en jankte ze veel, ook werd ze humeurig naar Balou toe, er moest iets gebeuren.Suuz! schreef:Elmo heeft vanaf zijn 7e artrose.
Zoals een ander al in haar reactie zette, metacam stilt de pijn maar neemt het euvel niet weg. Hierom ga ik haar wel ontzien, ze moet heel egoïstisch van mij, een beetje kwaliteit in leveren om zo lang mogelijk bij ons te kunnen zijn. Het inleveren valt eigenlijk ook wel mee, ze krijgt wat aanpassingen maar we proberen zo veel mogelijk, het leven een feestje voor haar te laten zijn.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Tsja ik snap je beweegreden, heb alleen niet het idee dat je daardoor in de hand hebt dat ze langer bij je zal zijn. Omdat het euvel, namelijk artrose er niet meer of minder door wordt, althans in mijn ogen niet significant. De artrose zal met de jaren verergeren, echter door haar het stokken slepen te verbieden zal ze geen maanden ouder worden.Antonetta schreef:Kwaliteit voor kwantiteit vond ik ook altijd. Hierom heb ik haar toen ze begon met mank lopen ook nergens in beperkt. Wel gaf ik haar de dag erop rust. Ik gaf juist geen pijnstillers omdat ze het door de pijn rustiger aan deed en het zo niet forceerde. Maar nu was de pijn na drie dagen nog niet weg en jankte ze veel, ook werd ze humeurig naar Balou toe, er moest iets gebeuren.Suuz! schreef:Elmo heeft vanaf zijn 7e artrose.
Zoals een ander al in haar reactie zette, metacam stilt de pijn maar neemt het euvel niet weg. Hierom ga ik haar wel ontzien, ze moet heel egoïstisch van mij, een beetje kwaliteit in leveren om zo lang mogelijk bij ons te kunnen zijn. Het inleveren valt eigenlijk ook wel mee, ze krijgt wat aanpassingen maar we proberen zo veel mogelijk, het leven een feestje voor haar te laten zijn.
Gr. Aniek

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Kyra heeft voor haar artrose een jaar eerst op novocam gezeten, maar dat hielp niet afdoende, toen overgestapt op metacam. Bij haar hielp het niet goed dus ben ik overgestapt op trocoxil. Dat geef je in een maandelijkse dosering en bouwt een spiegel op. Het helpt vooralsnog redelijk, alleen aan het eind van de maand merk ik dat het begint uit te werken en geef ik haar nog wel eens een halve dosis metacam.
Lyndie heb ik sinds een paar maanden dagelijks op metacam voor de artrose in haar heupen en dat werkt heel erg goed. Ze is weer actief, speels en vrolijk in plaats van chagrijnig zitten te brommen in een hoekje.
Lyndie heb ik sinds een paar maanden dagelijks op metacam voor de artrose in haar heupen en dat werkt heel erg goed. Ze is weer actief, speels en vrolijk in plaats van chagrijnig zitten te brommen in een hoekje.

- Antonetta
- Zeer actief
Ik begrijp je en ben het ook wel met je eens. Maar het probleem is dat Mowgli als ze los is zich gedraagt als een jonge hond, en juist doet wat ze niet mag, springen, korte bochten enz. Dit kan het wel verergeren en zorgt voor het dilemma, wel of niet haar haar pleziertje geven. Ik gun het haar van harte en probeer hierom ook andere oplossingen te verzinnen, zoals het joggen met mijn dochter.Budkes schreef:Mijn herder stond de laatste jaren van zijn leven op metacan tegen de pijn, zodat hij alles kon blijven doen. Maw ik zou Mowgli helemaal dat uurtje met de baas en het slepen met takken niet verbieden. De artrose is er allang en wordt daar niet erger van. Als je haar aangelijnd laat, niet meer met takken laat slepen etc. kun je haar net zo goed geen metacan geven aangezien de pijn dan sowieso minder zal worden omdat je haar spaart. Snap je wat ik bedoel?Antonetta schreef:Bedankt voor de reacties.
Van mij kreeg hij metacan en mocht doorrausen wat hij wilde, had hij eens een dag te gek gedaan kreeg hij meer Metacan, het voordeel trouwens ook van Metacan, je kunt de dosis zo verrekte makkelijk even aanpassen.
Maar het kan heel goed zijn dat als het weer beter met Mowgli gaat, we het toch proberen. Ze heeft nu pijn en dan ben ik geneigd haar tegen zich zelf in bescherming te nemen.
- Budkes
- Zeer actief
Snap ik heel goed, ik heb alleen zelf gezien dat mijn hond zelf wel ging afbouwen op een gegeven moment en de dingen die hem slecht afgingen door de jaren heen wel achterwege liet. Hij heeft ruim 5 jaar op Metacan gestaan, en dat is wel een hele lange periode van indammen als je begrijpt wat ik bedoel. Maar uiteraard is dat een geheel persoonlijke situatie. Ik hoop iig dat je een goede balans weet te vinden.
Gr. Aniek

- Antonetta
- Zeer actief
Nee, dit klopt, ze zal door het stokken slepen te verbieden gaan maanden ouder worden. Wel kan haar ontzien er voor zorgen dat ze de gewrichten niet overbelast, en hier door de slijtage langzamer gaat.Budkes schreef:Tsja ik snap je beweegreden, heb alleen niet het idee dat je daardoor in de hand hebt dat ze langer bij je zal zijn. Omdat het euvel, namelijk artrose er niet meer of minder door wordt, althans in mijn ogen niet significant. De artrose zal met de jaren verergeren, echter door haar het stokken slepen te verbieden zal ze geen maanden ouder worden.Antonetta schreef:Kwaliteit voor kwantiteit vond ik ook altijd. Hierom heb ik haar toen ze begon met mank lopen ook nergens in beperkt. Wel gaf ik haar de dag erop rust. Ik gaf juist geen pijnstillers omdat ze het door de pijn rustiger aan deed en het zo niet forceerde. Maar nu was de pijn na drie dagen nog niet weg en jankte ze veel, ook werd ze humeurig naar Balou toe, er moest iets gebeuren.Suuz! schreef:Elmo heeft vanaf zijn 7e artrose.
Ze moet het nu rustig aan doen, en mag als het beter gaat het wandelen aan de lijn uitbouwen ook mag ze aan de fiets rennen en zwemmen, beweging op zich is goed. Maar niet de manier van bewegen die zij gewent is. Ze sleept niet alleen met takken maar rukt ze uit de grond, zich hierbij afzettend met haar achterpoten, dit lijkt mij niet goed voor haar heupen.
Ik zie het de eerste tijd even aan en kijk dan of we haar toch weer los laten rennen.
- Wolf77
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Husky/Malamute
Het laatste half jaar heeft senior Wolf ( was 15 jaar ) ook Metacam gehad.
Hij zat er verder nog prima bij, en ik hield het bij wat korte wandelrondes voorhem.
Toch liep hij ook aardig goed mee, alleen de terugweg zag je wel aan hem dat hij wat last van zn lijf had, zo ook het opstaan als hij lang had gelegen. De d.a stelde ook voor om Metacam te proberen, en niet meteen vervelende onderzoeken, want het was wel logisch dat het van zijn gewrichten af kwam. Ik heb dat dus geprobeert, hij vond t zelfs lekker (
) ( rook ook een beetje honing-achtig ), en hij deed het er prima op. Ik kon het zelf proberen, als hij een tijd weer geen last leek te hebben kon ik eens een dag overslaan bv. Goed in de gaten houden, en ook in je achterhoofd houden dat ook al lijkt hij een prima dag te hebben dat je hem geen sprinten laat trekken natuurlijk, gewoon rustig aan.
Hij zat er verder nog prima bij, en ik hield het bij wat korte wandelrondes voorhem.
Toch liep hij ook aardig goed mee, alleen de terugweg zag je wel aan hem dat hij wat last van zn lijf had, zo ook het opstaan als hij lang had gelegen. De d.a stelde ook voor om Metacam te proberen, en niet meteen vervelende onderzoeken, want het was wel logisch dat het van zijn gewrichten af kwam. Ik heb dat dus geprobeert, hij vond t zelfs lekker (
-
kooi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Voor mijn eerste berner jarenlang metacam gebruikt.
Altijd tot grote tevredenheid, behalve dat het redelijk prijzig is.
Op een gegeven moment leer je vanzelf samen met je hond de juiste dosering te gebruiken.
Soms een paar dagen niet hoort tot de mogelijkheden en wordt ook aanbevolen.
Altijd tot grote tevredenheid, behalve dat het redelijk prijzig is.
Op een gegeven moment leer je vanzelf samen met je hond de juiste dosering te gebruiken.
Soms een paar dagen niet hoort tot de mogelijkheden en wordt ook aanbevolen.
- Antonetta
- Zeer actief
Bij Mowgli zijn ook geen belastende verdere onderzoeken gedaan, het was of artrose of HD of misschien wel gecombineerd. Maar omdat ze ook last van haar voorpoot heeft en de pijn in de heupen wisselend is (dan links dan rechts) gaat de DA uit van artrose, de behandeling is het zelfde.Wolf77 schreef:Het laatste half jaar heeft senior Wolf ( was 15 jaar ) ook Metacam gehad.
Toch liep hij ook aardig goed mee, alleen de terugweg zag je wel aan hem dat hij wat last van zn lijf had, zo ook het opstaan als hij lang had gelegen. De d.a stelde ook voor om Metacam te proberen, en niet meteen vervelende onderzoeken, want het was wel logisch dat het van zijn gewrichten af kwam. Ik heb dat dus geprobeert, hij vond t zelfs lekker () ( rook ook een beetje honing-achtig ), en hij deed het er prima op. Ik kon het zelf proberen, als hij een tijd weer geen last leek te hebben kon ik eens een dag overslaan bv. Goed in de gaten houden, en ook in je achterhoofd houden dat ook al lijkt hij een prima dag te hebben dat je hem geen sprinten laat trekken natuurlijk, gewoon rustig aan.
- Antonetta
- Zeer actief
Zijn er hier mensen die visolie geven aan hun hond met gewrichtsproblemen, hoe bevalt dit? Het schijnt ook nog goed te zijn voor de vacht.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Het spelen an sich, en ook dus het sjouwen met stokken en korte draaiingen maken, maakt de artrose niet erger. Het kan er alleen voor zorgen dat ze meer pijn heeft, omdat ze overbelast.
De truc is eigenlijk om te kijken bij welke inspanningen en welke leuke dingen ze nog echt "hond" is, zonder dat ze de volgende dag crepeert van de pijn. Als ze fanatiek met stokken speelt, en dan -in combi met de metacam- de dag erop wat stijf is, maar geen echte pijn heeft, dan zou ik daar al tevreden mee zijn.
Het hangt echt van de hond zelf af, en hoe ze reageert op metacam, en hoe gevoelig ze is als ze een keer wel overbelast, wat je haar wel en niet moet laten doen. Dan zal een beetje een proces van uitproberen zijn.
Ik denk dat ik zelf liever zou kiezen voor een paar minuten spelen met een stok of bal, dan voor het hardlopen / joggen met je dochter. Bij het spelen kan ze zelf stoppen als ze te veel last krijgt. Bij het joggen zal ze misschien doorlopen. Mijn hond zou dat in ieder geval wel doen. Die wil zo graag haar baasje -mij- een plezier doen, dat ze echt niet zou stoppen met meerennen als het zeer ging doen.
In het geval van artrose kan het ook nog eens per dag verschillen, soms ook afhankelijk van de weersituatie.
Het gaat een puzzel worden, wat wel en wat niet.
Maar het kan maar zo zijn dat de hond nog een hele periode vrij actief mee kan, als ze eenmaal op de metacam staat.
Ik ben heel benieuwd naar up-dates, en ik hoop dat je een mooie balans kunt vinden in activiteit en bewegen en lol hebben, maar daar niet te veel klachten van krijgen.
Dat wordt zoeken zoals gezegd. Maar als je je hond in de gaten houdt, komt dat vast goed.
Is je hond een dier dat zelf rekening houdt met hoe hij zich voelt, of is het er zo-een die overal doorheen knalt, als hij eenmaal gaat?
De truc is eigenlijk om te kijken bij welke inspanningen en welke leuke dingen ze nog echt "hond" is, zonder dat ze de volgende dag crepeert van de pijn. Als ze fanatiek met stokken speelt, en dan -in combi met de metacam- de dag erop wat stijf is, maar geen echte pijn heeft, dan zou ik daar al tevreden mee zijn.
Het hangt echt van de hond zelf af, en hoe ze reageert op metacam, en hoe gevoelig ze is als ze een keer wel overbelast, wat je haar wel en niet moet laten doen. Dan zal een beetje een proces van uitproberen zijn.
Ik denk dat ik zelf liever zou kiezen voor een paar minuten spelen met een stok of bal, dan voor het hardlopen / joggen met je dochter. Bij het spelen kan ze zelf stoppen als ze te veel last krijgt. Bij het joggen zal ze misschien doorlopen. Mijn hond zou dat in ieder geval wel doen. Die wil zo graag haar baasje -mij- een plezier doen, dat ze echt niet zou stoppen met meerennen als het zeer ging doen.
In het geval van artrose kan het ook nog eens per dag verschillen, soms ook afhankelijk van de weersituatie.
Het gaat een puzzel worden, wat wel en wat niet.
Maar het kan maar zo zijn dat de hond nog een hele periode vrij actief mee kan, als ze eenmaal op de metacam staat.
Ik ben heel benieuwd naar up-dates, en ik hoop dat je een mooie balans kunt vinden in activiteit en bewegen en lol hebben, maar daar niet te veel klachten van krijgen.
Dat wordt zoeken zoals gezegd. Maar als je je hond in de gaten houdt, komt dat vast goed.
Is je hond een dier dat zelf rekening houdt met hoe hij zich voelt, of is het er zo-een die overal doorheen knalt, als hij eenmaal gaat?

- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Ik heb Sacha heel lang op de Metacam gehad, alleen na jaren dagelijks gebruik ging zij er van spugen. Toen tipte iemand mij over Doils Joint en dat ben ik gaan proberen. Bij Sacha werkt dat zo goed, dat ze nu zonder pijnstillers beter loopt dan toen ze nog Metacam kreeg. Nu geef ik haar alleen nog Metacam als ze echt een dag teveel gedaan heeft.
Ik heb haar overigens nooit beperkt in wat ze doet. Ze loopt dagelijks los en gaat zelfs af en toe nog achter een konijn aan. In het weekend maakt ze soms nog wandelingen van 2 uur. De dag erna is ze dan vaak wel stijf, maar ze geniet nog zo, dat ik het haar niet wil ontzeggen. Nu met de kou doe ik haar wel een soort van skipakje aan, want anders is het te koud en merk ik dat ze pijn heeft. Sinds het skipak denkt ze dat ze een jonge godin is en holt het hele rondje weer door de sneeuw.
Ik heb haar overigens nooit beperkt in wat ze doet. Ze loopt dagelijks los en gaat zelfs af en toe nog achter een konijn aan. In het weekend maakt ze soms nog wandelingen van 2 uur. De dag erna is ze dan vaak wel stijf, maar ze geniet nog zo, dat ik het haar niet wil ontzeggen. Nu met de kou doe ik haar wel een soort van skipakje aan, want anders is het te koud en merk ik dat ze pijn heeft. Sinds het skipak denkt ze dat ze een jonge godin is en holt het hele rondje weer door de sneeuw.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
- hewi
- Zeer actief
Opa Ollie van 14 staat op de carporal al 2 jaar,gaat prima alleen als ik het vergeet merk je het....eerder deed ik nog
weleens een dagje zonder maar dat was volgende de dierenarts dan weer niet goed omdat je als je het elke dag geeft
beter is omdat de pijnstillerspiegel dan beter is of zo? { nou ja ik snapte wat ze bedoelde maar ik kan het ff niet uitleggen]
Hij krijgt een halve per dag maar in totaal mag hij er anderhalf hebben dus we kunnen nog ff voort.
ik verbied helemaal niks,hij mag alles zelf bepalen. Maar het is geen druktemaker en als we een lange
boswandeling hebben gemaakt met veel rennen neem ik hem de dag erop gewoon niet mee.
weleens een dagje zonder maar dat was volgende de dierenarts dan weer niet goed omdat je als je het elke dag geeft
beter is omdat de pijnstillerspiegel dan beter is of zo? { nou ja ik snapte wat ze bedoelde maar ik kan het ff niet uitleggen]
Hij krijgt een halve per dag maar in totaal mag hij er anderhalf hebben dus we kunnen nog ff voort.
ik verbied helemaal niks,hij mag alles zelf bepalen. Maar het is geen druktemaker en als we een lange
boswandeling hebben gemaakt met veel rennen neem ik hem de dag erop gewoon niet mee.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik had ook dat advies gekregen voor Ds. Ze sukkelde al erg lang met haar poot (daarvan is een pees doorgebeten enkele jaren geleden, waardoor ze een teen niet meer kan plooien wat voor hinder zorgt).
Paar maanden geleden was het erger geworden. Advies: onderhoudsdosis metacam geven. Haar ganse leven lang.
Ongemak bleek echer, dus heb ik verder onderzoek laten doen. Uiteindelijk bleek dat haar kruisband gescheurd was
Ze heeft dus maanden zo rondgelopen, niets laten blijken behalve dat beetje ongemak met haar poot.
Ze is eind oktober geopereerd, ondertussen loopt ze weer vrolijk rond, heeft niets van hinder en krijgt geen metacam.
Wel was er ook wel artrose te zien aan haar poot, wat ook wel normaal is gezien ze die poot ook al enkele jaren verkeerd belast. Daarvoor krijgt ze nu dagelijks kynosil bij haar eten. (menselijke variant Fytosil geef ik echter
)
Paar maanden geleden was het erger geworden. Advies: onderhoudsdosis metacam geven. Haar ganse leven lang.
Ongemak bleek echer, dus heb ik verder onderzoek laten doen. Uiteindelijk bleek dat haar kruisband gescheurd was
Ze heeft dus maanden zo rondgelopen, niets laten blijken behalve dat beetje ongemak met haar poot.
Ze is eind oktober geopereerd, ondertussen loopt ze weer vrolijk rond, heeft niets van hinder en krijgt geen metacam.
Wel was er ook wel artrose te zien aan haar poot, wat ook wel normaal is gezien ze die poot ook al enkele jaren verkeerd belast. Daarvoor krijgt ze nu dagelijks kynosil bij haar eten. (menselijke variant Fytosil geef ik echter
-
blondie
- Zeer actief
Ik geef Novacam, is iets goedkoper dan Metacam geloof ik. Laat de hond zelf bepalen tot op zekere hoogte wat hij wil doen. Ben overigens wel destijds minder intensief met hem gaan sporten, achter een bal aan ook niet meer gedaan. Hij mocht wel meerennen als hij dat wilde met de andere hond, maar voor hem gooide ik geen bal meer. Als hij met een tak wilde slepen, het water in wil (ook al is het erg koud) dan sta ik dat toe. In mijn ogen geeft hij aan dat nog te kunnen en er plezier in te hebben. Dat laatste staat bij mij voorop. Niet verbieden van dingen die hij leuk vind om te doen.Antonetta schreef:Zijn er hier mensen, waar van de hond ook metacam gebruikt en/of artrose heeft, hoe gaan jullie hier mee om?
Tenzij het iets is waarvan hij denkt het nog te kunnen, maar waarvan ik weet dat dat niet gaat lukken. Voor zijn bestwil hou ik hem dan wel tegen uiteraard.
- Antonetta
- Zeer actief
Mijn dochter heeft gisteren een korte wandeling met Mowgli aangelijnd gemaakt, ze springt en trekt aan de lijn, niet begrijpend waarom mijn dochter haar niet zoals altijd los laat. S avonds was de pijn erger en ook het opstaan ging moeilijk. Ik heb haar iets Metacam bijgegeven en vanmorgen ging het weer duidelijk beter. Je kunt aan haar zien dat ze in ieder geval minder pijn heeft. Wel loopt ze nog niet helemaal lekker, ik heb haar vanmorgen de normale dosis Metacam gegeven en doe het deze week toch even rustig aan met haar. Ze gaat er alleen nog maar met mij op uit. De lol in haar leven, het los rennen en donderen is duidelijk toch van invloed en veroorzaakt pijn, wel denk ik dat de kou er ook invloed op heeft.
De DA heeft ook gezegd, haar dagelijks de Metacam te geven dit geeft een Metacam spiegel in het bloed.
Al met al lijkt de Metacam nu al aan te slaan.
De DA heeft ook gezegd, haar dagelijks de Metacam te geven dit geeft een Metacam spiegel in het bloed.
Al met al lijkt de Metacam nu al aan te slaan.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Samara van mij heeft de laatste 2 jaar van haar leven constant op de metacam gestaan.. de 4 jaar ervoor af en aan periodes van een paar weken/maanden.
Zij had artrose in haar enkelgewricht door een oude breuk... en had gewoon problemen en pijn daardoor.
Ik deed de eerste dag altijd dubbele dosis metacam en daarna de gewone dosis... dit deed ik vaak een week of 4 en daarna rustig aan afbouwen , elke keer een dag of 5/6 dezelfde dosis aanhouden en kijken hoe ze het erop deed.. op een gegeven moment merkte ik dat ik dus steeds minder kon afbouwen en uiteindelijk de laatste 2 jaar heeft ze constant op de volledige dosis gestaan met af en toe wat meer....
Pijn is iets wat ik niet wil voor mijn dieren.
Esperanza krijgt nu primeval ( voedingssupplement) voor artrose en ik heb rimadyl in huis... bij haar kan ik het nog op de manier redden door een pijnstiller tegevn indien nodig maar daar komt straks ook een tijd dat dat niet meer gaat.
Kou en vocht kan een flinke trigger zijn voor de artose dus ik zou Mowgli lekker op de volle dosis metacan laten staan totdat het weer minder koud wordt, dus eind februari ofzo en dan lamgzaamaan afbouwen en kijken of het weer zonder kan... en altijd zorgen dat je metacam in huis hebt.. ik had standaart een klein flesje in huis dat mocht ze het nodig hebben ik het had en dan nog tijd had om een grotere fles tekopen.
Novacam deed overigens niets voor Samara, zit toch wat anders in dan in metacam.
Zij had artrose in haar enkelgewricht door een oude breuk... en had gewoon problemen en pijn daardoor.
Ik deed de eerste dag altijd dubbele dosis metacam en daarna de gewone dosis... dit deed ik vaak een week of 4 en daarna rustig aan afbouwen , elke keer een dag of 5/6 dezelfde dosis aanhouden en kijken hoe ze het erop deed.. op een gegeven moment merkte ik dat ik dus steeds minder kon afbouwen en uiteindelijk de laatste 2 jaar heeft ze constant op de volledige dosis gestaan met af en toe wat meer....
Pijn is iets wat ik niet wil voor mijn dieren.
Esperanza krijgt nu primeval ( voedingssupplement) voor artrose en ik heb rimadyl in huis... bij haar kan ik het nog op de manier redden door een pijnstiller tegevn indien nodig maar daar komt straks ook een tijd dat dat niet meer gaat.
Kou en vocht kan een flinke trigger zijn voor de artose dus ik zou Mowgli lekker op de volle dosis metacan laten staan totdat het weer minder koud wordt, dus eind februari ofzo en dan lamgzaamaan afbouwen en kijken of het weer zonder kan... en altijd zorgen dat je metacam in huis hebt.. ik had standaart een klein flesje in huis dat mocht ze het nodig hebben ik het had en dan nog tijd had om een grotere fles tekopen.
Novacam deed overigens niets voor Samara, zit toch wat anders in dan in metacam.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Metacam.
Schrijf ik hier Vd week nog dat Umi zeker met de kou op een hogere dosis metacam moet doorgaans. Nou sinds ik 2 weken geleden de dosis glucobest opgehoogd heb naar een dubbele dosis (1 maatschepje ipv 0,5) kan ik ondanks de kou & ondanks dat ze inmiddels weer een van onze jonge honden (3mnd oud) onder haar hoede heeft in de kennel & buiten (dus meer beweging, vnl ongecontroleerd) kan ze nu dus door de glucobest volledig zonder pijnstilling. Hoop dat jij ook dmv iets als glucobest de pijnstilling af kan bouwen en ze weer veel kan doen zonder pijn.
Let overigens op t water. Mij viel op dat Umi meer ging drinken zeker in de begin tijd, meng nu dus ook nog extra water door haar eten als ze metacam krijgt (circa 500 ml bij 500 gram KVV)
Let overigens op t water. Mij viel op dat Umi meer ging drinken zeker in de begin tijd, meng nu dus ook nog extra water door haar eten als ze metacam krijgt (circa 500 ml bij 500 gram KVV)
-
S@ndr@
- Zeer actief
bij artrose zou ik zelf met grote voorkeur previcox geven, heb ik zelf veel betere ervaringen mee.
- Antonetta
- Zeer actief
De Metacam werkt goed bij Mowgli, ze is niet meer kreupel en lijkt veel vrolijker. Ik denk dat ze toch meer last van haar poten had als gedacht. Het gaat goed, al blijft ze wel aan de riem tijdens het uitlaten, ondanks dit heeft ze genoten van de sneeuw. Ik hoop dat het nog tijden zo goed blijft gaan.
Vandaag gaat mijn dochter met haar wandelen, kijken of ze hierna ook pijnvrij blijft.
Vandaag gaat mijn dochter met haar wandelen, kijken of ze hierna ook pijnvrij blijft.
-
chris'76
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder x Ierse Wolfshond
Vooral elke dag inderdaad glucosamine erbij geven ondersteund heel erg goed.lida82 schreef:joris kreeg novacam icm glucosamine.
Pijn stiller verdoofd de pijn glucosamine helpt de boel een beetje beweegbaar te houden (natuurlijk smeermiddel tussen de gewrichten)
LEVEN EN LATEN LEVEN