Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zalf in ogen smeren, krijg het niet voor elkaar

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

mirretje
Zeer actief
Mijn ras(sen): een mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mirretje »

Onze hond heeft ontstoken ogen en we zijn bij de DA geweest en die heeft zalf voorgeschreven. Het probleem is dat onze hond het vreselijk vind dat we die zalf in de ogen willen smeren. Dit komt mede doordat hij het al vreselijk vond als ik zijn ogen met een doekje voorzichtig schoon wilde maken met uitgekookt water. Nu vind ie een zalfje dus ook afschuwelijk. In de houdgreep werkt niet want daar wurmt hij zich uit. Met de riem werkt ook niet want dan gaat ie met zijn kop schudden en dan ben ik bang dat die tube zalf in zijn oog komt als ik het wil aanbrengen. Met koekjes verleiden werkt ook niet want dan blijft hij gefocust op die zalf.
Dit hebben we dus allemaal bij de DA geprobeerd. Uiteindelijk is het gelukt doordat de DA op de hond is gaan 'zitten' en de assistente het razendsnel in zijn ogen heeft gespoten en de helft kwam op zijn snuit. Dus je snap wel dat Rocco nu helemaal een trauma heeft met die DA en dat zalven van die ogen. Hij moet 4x per dag die zalf krijgen waarvan ik er 2x alleen voor sta. Die andere 2 keer kan ik het samen met mijn vriend proberen.
Dus graag tips hoe ik dit het beste kan oplossen...
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Afbeelding
Hailfall
Zeer actief

Re: zalf in ogen smeren, krijg het niet voor elkaar

Ongelezen bericht door Hailfall »

Toen wij dit met Loki moesten doen was het handigste het zo te doen dat je de tube van de zijkant (dus vanachter zijn oren langs) richting zijn hoofd brengt en dan de zalf in het oog spuit, van achteren ziet hij niet aankomen dus dan lukt het beter. Of het een beetje op je duim doen en dan zo over zijn oogje wrijven.
Afbeelding
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

ja leek me ook zalf op je ene hand smeren dat hij het niet ziet. tube uit het zicht houden met een hand iets lekkers geven en met de andere hand heel snel doen.
mirretje
Zeer actief

op de hand hebben we ook al geprobeerd. Maar misschien dat ik dat nu nog een keer moet proberen want toen was rocco ondertussen al behoorlijk sjaggie van al dat gezeur met die zalf.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik heb geen tips voor je qua zalven (heb geen ervaring met tegenstribbelende honden).

Wel heb ik tips voor je om zijn ogen voortaan schoon te maken. Maak daar eens zoutoplossing van.
Water koken en laten afkoelen. 9 gr zout op 1 l water (dus 4,5 gr zout op 500 ml water). Dit is veel fijner voor zijn oogjes.
En hoe maak je het schoon ? Je moet de ogen altijd schoon maken van binnen naar buitenkant oog niet de viezigheidjes van buiten naar binnen. Dat doen de meeste mensen wel. Een watje lekker goed nat maken en dan daarmee het oog van binnen naar buiten schoonmaken. Niet poetsen, gewoon de viezigheid er soort van uit laten drijven.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gollum vind ogen en oren zalven ook vreselijk. Ik moet haar ook in de houdgreep houden. Ik doe het wel rustig, heb er een commando aan verbonden zodat ze weet wat er gaat gebeuren. Ik zet een grote pot koekjes op tafel, laat Gollum rustig zitten, ik ga in hurkzit achter/over haar zitten en klem mijn benen wat om haar heen. Mijn linkerarm houd ik om haar heen tegen haar borst en houd haar snuit vast. Met de rechterhand zalf ik. Daarna krijgt ze een hele berg koekjes en spelen we even.

Met z'n 2en is makkelijker, bij de dierenarts lukt het helemaal niet :F:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Kun je hem niet recht voor je laten zitten tussen je benen (met hoofd van je af) dan 1 hand om zijn snuit klemmen en met de andere hand kun je dan met je handpalm het ooglid wat omhoog (of omlaag) trekken, met je vingers kun je dan de tube gebruiken.

*edit zoiets als Gollum zegt dus.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gollum
Zeer actief

sirene schreef:Kun je hem niet recht voor je laten zitten tussen je benen (met hoofd van je af) dan 1 hand om zijn snuit klemmen en met de andere hand kun je dan met je handpalm het ooglid wat omhoog (of omlaag) trekken, met je vingers kun je dan de tube gebruiken.

*edit zoiets als Gollum zegt dus.
Ja precies zoals ik het doe! Met als plus dat ik haar wat 'inbaken' met mijn lijf. Dat vind ze prettig, ik weet niet hoe andere honden dat zouden vinden maar zo kan ze in ieder geval geen kant op.
mirretje
Zeer actief

ja dat lukt mij dus niet want hij wriemelt net zo lang dat ie uit de houdgreep is. Dat deed ie al toen ik nog zelf probeerdezijn ogen met uitgekookte water schoon te maken.
Moet er ff bij vermelden dat ik zwanger ben en mijn buik al aardig in de weg zit dus dat helpt natuurlijk niet mee.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik drijf Kiki in een hoek, ga achter haar staan en dan kan ze geen kant meer uit.
Met één hand hou ik dan haar kop vast en trek tegelijkertijd de oogleden net zover uit elkaar dat ik de emulsie erin kan mikken.
Koekje erin en hup, op naar oog nr.2!
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Gollum
Zeer actief

mirretje schreef:ja dat lukt mij dus niet want hij wriemelt net zo lang dat ie uit de houdgreep is. Dat deed ie al toen ik nog zelf probeerdezijn ogen met uitgekookte water schoon te maken.
Moet er ff bij vermelden dat ik zwanger ben en mijn buik al aardig in de weg zit dus dat helpt natuurlijk niet mee.
Oh dat lijkt me lastig ja met een dikke buik. Dan zou ik toch het zalven plannen wanneer je hulp hebt..
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Tsja wij deden het samen, mijn man hield de hond in de houdgreep en ik mocht zalf snel inspuiten.
Afbeelding
mirretje
Zeer actief

ja maar mijn vriend is 4 dagen in de week van huis 8 uur per dag. en ik moet 4x per dag zalven. Dus ben bang dat ik minimaal 1x zelf zal moeten doen. Maar dat in de hoekdrijven gaan we gewoon ook weer proberen...
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

mirretje schreef:ja maar mijn vriend is 4 dagen in de week van huis 8 uur per dag. en ik moet 4x per dag zalven. Dus ben bang dat ik minimaal 1x zelf zal moeten doen. Maar dat in de hoekdrijven gaan we gewoon ook weer proberen...
Ik zou de ervaring zo kort mogelijk proberen te houden en niet te stressvol. Niet van alles blijven proberen maar doorpakken. Als dat betekent dat je dan maar 3 keer op een dag kan zalven met hulp zou ik eerder daarvoor gaan dan dat je de verstandhouding misschien in gevaar brengt door in je eentje (mislukte) pogingen te ondernemen.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb wel ervaring met oogjes zalven, maar gelukkig bij honden die dat niet erg vinden.
Maar ik zou er zo min mogelijk 'stress' van maken. En desnoods boos worden. 'Hup, geen gezeik en ZITTEN'. :gvd:
Kop pakken, ooglid naar beneden trekken en de al in aanslag hebbende spuit snel in het onderste ooglid spuiten. Bij het loslaten, verspreidt de zalf zich al automatisch over de oogbol.
En zorgen voor iets extra-éxtra lekkers wat-ie normaal nooit krijgt (daar van te voren aan laten ruiken zodat hij weet dat het eraan komt).

Hoe meer je er een drama van maakt, hoe meer de hond er zelf ook een drama van maakt.
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Idd in de hoek dan klemmen met het kontje.......... Rust zelf al uitstralen is cruciaal....... Maar ik heb makkelijk praten, ik heb Sam ook eens 4x per dag moeten druppelen met de ogen en dat was een makkie. Oren idem dito. Zalf via je hand is denk ik geen optie, w.s. moet het steriel in het oog komen toch?
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

mirretje schreef:ja maar mijn vriend is 4 dagen in de week van huis 8 uur per dag. en ik moet 4x per dag zalven. Dus ben bang dat ik minimaal 1x zelf zal moeten doen. Maar dat in de hoekdrijven gaan we gewoon ook weer proberen...
Met een dikke buik is het lastiger , maar dat spul moet erin dus vooruit met de geit. In een hoek drijven en er ook voor jezelf geen drama van maken.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Terre
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner sennen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Terre »

Ik zet tegenstribbelende honden altijd in de hoek en leg mijn hand om hun kop met daarin de tube.
Dan houd ik daarmee contact met hun hoofd. Met mijn andere hand trek ik zachtjes het ooglid naar onderen en laat de zalf erin vallen. Dan even zachtjes namasseren en klaar, koekje erin.
Na 2-3 keer hebben ze het wel door en kan ik gewoon zalven zonder problemen, tenminste, bij de meesten ;)
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

in plaats van zalf om druppels vragen .is nog beter ook, en veel makkelijker toe te dienen, en minder vervelend voor de hond.
Kees
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Casey schreef:in plaats van zalf om druppels vragen .is nog beter ook, en veel makkelijker toe te dienen, en minder vervelend voor de hond.
Kees
Heb je ook druppels voor oren?
Ik heb net zoiets namelijk, maar dan met oren.
Heb niet eerder een protesteerder gehad. :?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Marjoleine schreef:
Casey schreef:in plaats van zalf om druppels vragen .is nog beter ook, en veel makkelijker toe te dienen, en minder vervelend voor de hond.
Kees
Heb je ook druppels voor oren?
Ik heb net zoiets namelijk, maar dan met oren.
Heb niet eerder een protesteerder gehad. :?
Ligt aan het probleem, maar hier in ieder geval wel, voor zo ongeveer alles. Wat voor oren-probleem is het?

Kees
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Ik heb vit. A zalf voor 1 van mijn honden, maar als ik daar mee aan kom, raakt hij nog net niet in hysterie. Druppels (ik heb ogentroost die nog het effectiefste zijn) gaan snel en schijnbaar raakt hij daarvan minder in paniek.
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Ja, dat inderdaad. Ik moet die tube zelfs helemaal niet laten zien, klodder op mijn vinger de gang in. Helemaal prima. Maar de ogentroostdruppels werken veel beter, dus een beetje paniek kom ik niet onderuit.
Met oordruppels wordt dat een stuk lastiger, maar gelukkig heeft hij vrijwel nooit last van zijn oren.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik heb dit ook moeten doen (gelukkig maar 1 keer per dag) bij mijn pup. Eerst lukte het voor geen meter (ook omdat de zalf zo vettig was en liever aan de winpers bleef plakken) en vond hij het verschrikkelijk. Toen ben ik het alleen gaan doen op de momenten dat hij half sliep. Hij was dan zo rustig (moe) dat het heel makkelijk ging! Na een paar keer had hij ook door dat het dus niet zo vreselijk was en toen ging het nog makkelijker. Hoop dat je daar wat aan hebt!

Edit: Oh ja, ik deed de zalf ook op mijn vinger, veel minder eng. (Had vlak daarvoor zelf een hoornvliesinfectie gehad, dus ik begon het al onder de knie te krijgen ;) )
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:
sirene schreef:Ik heb geen tips voor je qua zalven (heb geen ervaring met tegenstribbelende honden).

Wel heb ik tips voor je om zijn ogen voortaan schoon te maken. Maak daar eens zoutoplossing van.
Water koken en laten afkoelen. 9 gr zout op 1 l water (dus 4,5 gr zout op 500 ml water). Dit is veel fijner voor zijn oogjes.
En hoe maak je het schoon ? Je moet de ogen altijd schoon maken van binnen naar buitenkant oog niet de viezigheidjes van buiten naar binnen. Dat doen de meeste mensen wel. Een watje lekker goed nat maken en dan daarmee het oog van binnen naar buiten schoonmaken. Niet poetsen, gewoon de viezigheid er soort van uit laten drijven.
Draai je het nou niet om? Het lijkt me logischer om van buiten naar binnen te spoelen, zodat het vuil via de traanbuisjes/neus eruit kan? Zo werkt het in ieder geval wel het beste bij mensen.
Nee ik draai het juist niet om. Daarom zeg ik het. Omdat iedereen het logisch vindt om het andersom te doen.
Als je het naar binnen veegt komt het vuil onder het derde ooglid. Iets wat mensen niet hebben.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
mirretje
Zeer actief

we hebben de oplossing gevonden. In ieder geval de oplossing hoe we moeten zalven als mijn vriend er wel bij is. Mijn vriend gaat een trekspelletje doen en ik doe zalf op mijn vinger en ga met 1 hand aaien en met die andere hand met die zalfvinger ga ik over zijn oog. Nu knijpt hij hierbij wel zijn oog dicht dus het komt niet echt goed in het oog. Maar zo is het dus geen drama en stress. En natuurlijk heb ik dan van te voren mijn handen gedesinfecteerd met de juiste zeep.
Afbeelding
mirretje
Zeer actief

nou ik moet zeggen dat er geen pus meer uit zijn ogen loopt dus er zal toch wel wat in zijn oog lopen...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”