cuatro schreef:En dan die gedragingen die men niet op de HC leert.
Ik zelf vind het handig om een hond aan te leren zich om te draaien en de andere kant op te lopen dan waar ze vandaan komen. Dit, omdat ik weleens merk dat mijn hond niet weet van welke kant ik roep. Het gebeurde dan dat mijn hond bij mij vandaan liep inplaats van naar mij toe liep. Hoe harder ik 'kom hier' riep hoe harder bij mij vandaan. Als ik nou zou roepen 'draaien', dan moet ze wel mijn richting op lopen. Ook handig als ze langs de verkeerde kant van een bv lantaarnpaal lopen.
Zo is het ook met de oefening 'staan'. Veel HC's vinden dat dit achterwaarts aangeleerd moet worden. Dat is leuk, als je gehoorzaamheidswedstrijden zou willen volgen, maar in de praktijk niet erg praktisch. En 'staan' vanuit lopen is ook erg makkelijk als de hond dit zou kunnen.
Ik ben benieuwd waar jullie tegenaan lopen wat niet op HC's geleerd wordt maar in de praktijk wel heel praktisch zou zijn.
Grappig dat je dat noemt, dat omdraaien, die vind ik ook heel handig in gebruik. Ik heb het commando 'deze kant!' eigenlijk zonder moeite aangeleerd. Elke keer als ze de verkeerde kant op liep en zich dus moest omdraaien om mee te lopen met ons riep ik 'deze kant' en vervolgens goedzo als ze de goede kant op liep. Nu snapt ze redelijk goed dat het betekent omdraaien. En ook bij lantaarnpalen, met een aanwijzing van mijn hand en dan 'deze kant' noemen werkt al prima.
Je zou het kunnen beginnen met aan de lijn te oefenen, als je bijv. ineens omdraait en terugloopt het commando geven?
Staan vanuit lopen noemen we hier 'wachten'. Eerst elke keer gezegd bij het wachten voor het oversteken, nu kan ze het ook zonder stoep voor de neus op commando.
Weet zo even niet te verzinnen wat ik praktisch zou vinden maar nog niet aan het oefenen ben.