Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rekening houden met andere mensen en dieren buiten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

BaasInOpleiding
Actief
Mijn ras(sen): toevallig nu een Fox Terrier
3 a 4 jaar oud
reu
12-12-2012 gaan we samenwonen!
Aantal honden: 1

Rekening houden met andere mensen en dieren buiten

Ongelezen bericht door BaasInOpleiding »

In hoeverre doe jij dat, waar ligt die grens en waarom, zijn sommige conflictsituaties onvermijdelijk?

(Ben met name benieuwd naar reakties van baasjes met een hond met hoge jachtdrang)
Onderzoek alles en behoud het goede
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Re: Rekening houden met andere mensen en dieren buiten

Moderator sorry ik had dit bij Discussie willen zetten, kan dit nog verplaatst worden?
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

BaasInOpleiding schreef:In hoeverre doe jij dat, waar ligt die grens en waarom, zijn sommige conflictsituaties onvermijdelijk?

(Ben met name benieuwd naar reakties van baasjes met een hond met hoge jachtdrang)
Uhmz, ik ben er niet helemaal zeker van of ik de vraag goed begrijp. Vraag je naar losloopettiquette of naar jaaggedrag?

Enfin, als ik met mijn hond loop en we komen een aangelijnde hond tegen, dan moet ze bij me komen lopen. Als ik teveel spanning zie bij een loslopende hond ook. Ze kent het commando 'doorlopen' ook prima. Soms kun je niet voorkomen dat de vlam eventjes in de pan slaat en wordt er wat gesnauwd. Dat mag ze niet, dus dan is het over met de pret. Kappen met die ongein en doorlopen.

Jagen mag ze niet. Nooit. Punt. En vergis je niet, mijn herder heeft een bijzonder hoge jachtdrift. Het heeft me de grootste moeite gekost om haar daarin zo ver te krijgen dat ze in wildrijke gebieden weer onder appèl staat. Jagen verstoord het wild. Ook als ze de ree niet te pakken krijgen, kunnen ze hem toch doden. Door een ree door het draad te jagen, of een autoweg op. Vraag maar eens aan een boswachter of hij blij wordt van hetzende honden. Die zal je antwoorden dat hij al te veel langzaam creperend wild heeft gezien (en moeten afmaken) om daar begrip voor te hebben.
Als je een jachthond wil laten doen waar hij voor gefokt is, dan zul je er mee op jachtcursus moeten. Maar laten hetzen vind ik persoonlijk absoluut not done.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik denk dat ik redelijk wat rekening hou met andere mensen en dieren. Er wordt niet gejaagd (maar beide doen dat ook niet), niet lelijk gedaan naar andere honden en niet naar andere mensen gelopen. Ik hou ook rekening met mensen die wat minder strikt hierin zijn. Als ik bijvoorbeeld hard aan het lopen ben dan wil ik best nog wel eens wachten of teruglopen als ik een hond achter mij, of de honden aan heb hangen.
Afbeelding
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Hier ongeveer hetzelfde, afhankelijk van wat ik tegen kom lijn ik Kay aan of sla ik een ander pad in.
Het lukt mij niet om op een smal pad langs iemand te lopen met Kay los zonder dat Kay dan de hond zal gaan begroeten, hij wil dan toch echt even kijken of de hond leuk is :)
In het begin rook Kay andere honden/mensen/wild, al was het 3 km verderop, dan stoof hij het bos door op zoek naar die ander. Gelukkig is dat nu echt al zeer geruime tijd niet meer gebeurd, want nee jagen is niet leuk... Vooral niet als je zelf een half uur of langer verdwaald door het bos naar dat varken loopt te zoeken :mrgreen:

Soms kan een conflictsituatie denk ik wel onvermijdelijk zijn, maar dat zou dan dus meer zijn als ik het niet aan zie komen, dan is het lastiger erop te anticiperen.
Dus als er ineens een mountainbiker de bosjes uit komt stuiven recht voor ons bijvoorbeeld. Gelukkig gaat Kay er niet meer achteraan, maar heb wel eens taferelen er mee meegemaakt, pfff dat ik liep te shaken van de spanning :mrgreen:
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

buster heeft ook jachtdrang maar mag het niet . ook punt uit.

in het begin toen ik hem had deed hij het wel hoor en ik kan aan hem zien als ""onze"" ree weer in het bosje zit dan gaat hij gewoon vast en kan ik genieten van het kopje van de ree die verdekt achter de boom blijft staan om even te gluren :mrgreen:

eekhoorns wil hij ook wel eens opjagen maar verder dan de eerste boom gaat het niet en hij snapt niet dat ze omhoog gaan , mijn domme blondje :LOL:

als ik andere honden tegen kom in het bos gaat hij even vast --altijd-- tot we er voorbij zijn dan mag hij weer los.
hij mag spelen als ik het vertrouw en anders is het doorlopen

wandelende mensen negeert hij eigenlijk en bij joggers en mountainbikers geef ik het commando ""staan"" en dan wacht hij netjes tot ze voor bij zijn
Laatst gewijzigd door fenneke op 13 jan 2013 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als ik echt onvermijdelijk op iemand afloop, op een pad bijvoorbeeld, die een aangelijnde hond bij zich heeft, of de hond aanlijnt, dan lijn ik mijn hond aan.
Anders niet, maar dat hangt vooral af van de betrouwbaarheid van de eigen hond.
Ik ben nog nooit in een conflict geraakt over de honden, maar je hoeft over het algemeen niet veel moeite te doen om mensen kwaad te krijgen als het over hun hond gaat.
Ik weet niet waar dat aan ligt. Mensen zijn vaak vooral onzeker over het gedrag van hun hond denk ik, en kunnen er daardoor niet zo tegen om ergens op te worden aangesproken misschien.
Hetzende honden, manscherpe honden en hondagressieve honden moet je, om allerlei redenen, slechts onder voorwaarden los laten lopen vind ik.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Mijn hond jaagt niet en mag geen aangelijnde honden ontmoeten. Ook bij heel veel loslopende honden moet hij doorlopen, ligt maar net aan mijn inschatting en of we de andere hond kennen of niet.
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

In hoeverre je rekening houdt ligt ook aan je eigen hond. Izzy kan best een etter zijn naar andere honden dus ik lijn haar aan bij honden waar ze opgefokt op reageert (dat is overigens alleen hier in de wijk zo). Als ik haar aanlijn loop ik meer ontspannen, als ik haar los naast me laat lopen wil ik haar krampachtig bij me houden waardoor zij weer spanning voelt en dat werkt in zo'n situatie averechts.
Jagen mag ze niet. Hier in het park lopen veel hazen en afgelopen vrijdag is ze voor het eerst sinds een jaar of zo weer achter een haas aangegaan. Ze blijft net een minuut weg, krijgt een beloning voor het terugkomen en ik lijn haar direct aan. Jagen mag niet.
Afbeelding
Zilla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso Italiano en Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Zilla »

Ik hou rekening met andere honden en mensen in zoverre dat we bijna enkel op plekken/tijden loslopen waar we niemand tegenkomen, overzichtelijk is, aanlijnen of een andere route nemen als er toch iemand komt. Dat lijkt bijna alsof ik met 2 gigantische bloeddorstige monsters loop, haha, dat valt wel mee. Zilla kan in principe met alle honden los, Luke is wel een iets ander verhaal maar die is meester in negeren. Ik heb ook gewoon geen zin om met onbekende honden te gaan staan buurten. Daarnaast zijn de meeste mensen ook niet gecharmeerd van een Cane Corso die komt begroeten wel van Luke, terwijl ze dat juist niet moeten willen. :LOL:
Afbeelding
bernersennenhond
Actief

Ongelezen bericht door bernersennenhond »

Ik hou altijd rekening met andere mensen en honden, je zou toch de verkeerde hond tegen komen met de verkeerde baas. Dan zijn die jongens van mij altijd de sjaak als er wat gebeurd.
Dus ze gaan aan de lijn als ik andere mensen tegenkom, ik loop altijd de andere kant op als ik een onbekend stel, hond en baas, tegen kom.
Ik laat de jongens altijd zitten als een passeer moment niet uit de weg te gaan is.
En ik hou altijd rekening met mensen zonder hond, dat ze wel eens bang voor mijn jongens kunnen zijn dus laat ik hen ook altijd voorbij gaan nadat mijn jongens netjes naast me zijn gaan zitten.

Waarom zou je geen rekening houden met andere mensen? Zie ik geen reden toe.
What the.....???
Afbeelding
LaureV
Actief
Mijn ras(sen): bordercollie

Ongelezen bericht door LaureV »

Jagen zou ik absoluut niet toelaten. Indien mijn hond een grote jachtdrift had, zou ik hem aangelijnd laten op plaatsen met wild. Nu, ze heeft totaal geen interesse in wild, wat ik heel gemakkelijk vind.

In andere honden heeft ze wat teveel interesse, daarom lijn ik haar altijd aan als we andere honden tegenkomen. Enkel als de eigenaar van de andere hond het ziet zitten, laat ik haar los om te spelen. Ze is niet agressief naar andere honden, maar zou er wel naartoe lopen en dat vermijd ik.

Kom ik mensen zonder hond tegen, dan laat ik haar gewoon loslopen. Ze heeft totaal geen interesse in vreemde mensen.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Laicka heeft momenteel iets tegen onzekere honden en doordat ze niet zo heel beleeft naderd (ren, spring ervoor) krijgt ze daarmee haar succes. Conclusie, als er een hond naderd, roep ik haar bij me en lijn ik haar aan. Hier in de weelde laten mensen voor het overgrote deel hun honden wel gewoon lopen dus op het moment als de eerste kennismaking is geweest en het is een stabiele hond dan mag ze los en spelen, anders gewoon doorlopen en belonen als ze normaal mee loopt. Work in progress laten we maar zeggen.
Jagen doet ze ook als ze de kans krijgt maar dat mag niet, bij waterwild lijn ik haar aan, aandacht vragen en weer belonen. Groot wild vindt ze te groot dus doet ze weinig mee (plus daarbij, er zit hier niet zo veel groot wild)
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Ik lijn mijn hond aan als de ander zijn hond aanleid of als ik zelf de andere hond niets vind. Verder ga ik er in principe van uit dat als andere mensen hun hon los laten lopen dat ze het oke vinden dat er even kennis gemaakt wordt. Jagen mogen ze niet, ze hebben gelukkig ook geen echte jachtdrift.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

bernersennenhond schreef:Ik hou altijd rekening met andere mensen en honden, je zou toch de verkeerde hond tegen komen met de verkeerde baas. Dan zijn die jongens van mij altijd de sjaak als er wat gebeurd.
Dus ze gaan aan de lijn als ik andere mensen tegenkom, ik loop altijd de andere kant op als ik een onbekend stel, hond en baas, tegen kom.
Ik laat de jongens altijd zitten als een passeer moment niet uit de weg te gaan is.
En ik hou altijd rekening met mensen zonder hond, dat ze wel eens bang voor mijn jongens kunnen zijn dus laat ik hen ook altijd voorbij gaan nadat mijn jongens netjes naast me zijn gaan zitten.

Waarom zou je geen rekening houden met andere mensen? Zie ik geen reden toe.
ja precies
ik heb weleens over de stoep (alleen) gelopen en werd ik in mijn kruis opgetild door een grote hond. :schrik:
zegt de baas: hij doet niks waarop ik zei: is pure aanranding!
ik hoor net dat iem anders al hardlopend is gebeten notabene
het kan een keer gebeuren maar normaal is het niet.
zo'n bijterd houd je bij je.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Mika moet ik sowieso even aanlijnen/ strak laten volgen wanneer we passerende honden/ mensen tegenkomen. Ze kan nog wel eens vooruit schieten en de passanten uitkafferen met whoewhoewhoewhoe! Dat vind ik een beetje aso :mrgreen:
Gol keutelt er gewoon langs zonder interesse dus die mag meestal los blijven.
Jachtinstinct hebben ze beiden niet echt, behalve op katten dan. Die probeer ik te vermijden maar er word nog wel eens woest geblaft naar katten onder een auto (die ik niet zie).
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik lijn aan als de andere hond aangelijnd is, of als ik de hond niet vertrouw (beter gezegd, de eigenaar niet met zijn hond vertrouw). Hier geen honden die echt zouden willen jagen, maar als dat wel zo was, gingen ze gewoon aan de lijn.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Als er niemand kijkt in het loslooppark, mogen ze van mij de vogels/eendjes het water in jagen, hihihi. Maar alleen als er niemand anders is, want ik wil natuurlijk niet het verkeerde voorbeeld geven, haha.

Voor honden is 'the thrill of the chase' toch belangrijker dan de vangst, voor mijn honden is dat wel zo iig. Maar goed, ze mogen het meestal niet, zoals als er veel konijntjes zijn, gaan ze aan de lijn. Ze pakken ze toch niet hoor, maar er zijn daar veel bramenstruiken en als ze daarin schieten, zitten ze onder de schrammen. Ik woon in stedelijk gebied dus veel wild zien wij niet. Bruno had een keer een egeltje, maar die pakte hij héél voorzichtig op met zijn bek, geen haartje geschampt. Hij wist waarschijnlijk niet wat het was, haha. Kippen laat ik ze niet bij in de buurt want ik denk dat ze die wel opvreten als ze ze pakken.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb Bonnie aangelijnd in de woonwijken omdat zij achter katten aangaat. In de losloopgebieden zitten hier alleen konijnen en daar vind ik het niet erg van als zij er achter aan gaat. De gezonde konijnen krijgt ze toch niet te pakken. Groot wild zit hier niet en bovendien betwijfel ik of ze daar achter aan gaat.
Bij Lyndie en Kyr: a springen de konijnen wel eens tussen hun poten vandaan en dan kijken ze alleen hogelijk verbaasd. :mrgreen:
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik probeer altijd zoveel mogelijk rekening te houden met iedereen. Bij mensen zonder honden, moeten ze bij me komen, bij mensen met aangelijnde honden ook. Lastig vind ik het als mensen een hond aan de lijn hebben en een los. Laat ik ze los lopen, dan is de kans groot dat ze ook naar de aangelijnde hond lopen, maak ik ze vast, dan komt steevast de hond die los is bij ons buurten (wat ik heel onhandig vind met twee honden aan de lijn).
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Zilla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso Italiano en Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Zilla »

Belle schreef:Ik probeer altijd zoveel mogelijk rekening te houden met iedereen. Bij mensen zonder honden, moeten ze bij me komen, bij mensen met aangelijnde honden ook. Lastig vind ik het als mensen een hond aan de lijn hebben en een los. Laat ik ze los lopen, dan is de kans groot dat ze ook naar de aangelijnde hond lopen, maak ik ze vast, dan komt steevast de hond die los is bij ons buurten (wat ik heel onhandig vind met twee honden aan de lijn).
Ik loop weleens met één vast en één los als we honden naderen waarvan we zien dat de eigenaren van plan zijn ze los te laten lopen. Luke gaat dan aan de lijn, voor het geval dat het reuen zijn. Zilla blijft los en is een spring in t veld dus mooie afleiding voor de andere honden. Werkt prima! Ik verwacht dan dus ook niet dat andere honden aan de lijn worden gedaan. Is ook niet nodig want hij is prima onder controle te houden, maargoed dat geld natuurlijk niet voor iedereen die je tegen komt met één vast en één los..
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik hou teveel rekening met anderen. Gisterenavond nog liep ik met de buuf over straat met de honden en ik spot aan de overkant een loslopende duitse herder. Druk beest en is nogal geneigd om te komen buurten. Die van mij zitten daar niet zo op te wachten dus ik stap direct wat harder door in de hoop dat het dier niet komt.
Buuf zegt me wederom dat het hún probleem is als de hond op ons afkomt en er een conflict ontstaat.
En ik heb gewoon geen zin in gezeik op straat dus zal ik zelf de mindere zijn en verdwijnen met mijn honden. Doe ik ook op een veld als er andere honden komen die duidelijk willen komen spelen, of patsen. Dan lijn ik mijn honden aan en vertrek. Of men moet mij of de honden bewust gaan treiteren en uitdagen. Dan kan ik héél boos worden.

Jagen van mijn honden heb ik een bloedhekel aan. Toen ik merkte dat Bluf dat tot een sport had gemaakt en dan totaal niet meer te bereiken was ben ik daar direct mee aan de slag gegaan om dat eruit te krijgen. (ik kreeg haar toen ze 2 1/2 jaar was) Ze is retesnel en in het begin had ze ook de neiging om met die snelheid op een andere hond af te gaan, klein of groot. De meeste honden, en mensen schrokken zich een hoedje. Dus ook daar aan gaan werken. Eigenlijk ook weer een beetje dat rekening houden met andere mensen, niet willen dat men last heeft van mij honden.
Jagen op konijnen, hazen en herten zat er dus ook in. Was lastig dus om in duin te lopen tot ik het een beetje onder controle had.
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Wauw wat veel reakties, dank!

De reden waarom ik het vraag is eigenlijk omdat ik op twee gedachten hink: Enerzijds wil ik graag niet te lang wachten met het laten loslopen, even lekker uitrennen, want als ik het op een hollen zet is dat voor hem alsnog op halve snelheid, als het niet een kwart is haha, en ik hou het ook niet lang vol) anderzijds vraag ik me af of ik Vovo met zn eigengereidheid en zn sterke drang tot opjagen ooit 100% onder appèl kan hebben staan... Het is natuurlijk toekomstmuziek, ik bedoel: We hebben nog geen eens een lange trainingslijn in huis, maar het idee dat ie nooit los zou kunnen lopen omdat er altijd wel iets om de hoek kan komen (laatst gaf ie n ruiter en paard n halve hartverzakking, en mij daardoor ook) wat zn instinct sterker aanwakkert dan naar mij toe komen, hoe tof ik ook ben met mn zak vol gedroogde pens, en altijd blij en "goed zo!" zeggend als ie uit zichzelf naar me toe komt (in huis, in tuin)

Rennen naast de fiets lijkt me ook een goeie om te trainen, maar dat vind ik toch niet hetzelfde als echt helemaal los, tennisballen en zo'n werpslinger mee, en naar het strand of een recreatiemeer met een frisbee lijkt me helemaal te gek.

Vandaag trouwens twee keer een loslopende hond tegengekomen, de ene was n Zwitserse herder, die luisterde direct naar zn baas die m terugriep, de ander was losgebroken en nogal opdringerig, ben er maar tussen gaan staan (was een klein teefje, beetje franse bulldog achtig ras, denk nog erg jong) want Vovo ging in zn achteruit om me heen cirkelen, die had duidelijk nix met al die onbehouwen nieuwsgierigheid, maar hond luisterde totaal niet naar baas, die moest echt moeite doen om m te pakken te krijgen)

Ik was trouwens in de veronderstelling dat honden in de bebouwde kom helemaal niet los mógen, of verschilt dat per gemeente?
Naja hier in ieder geval niet, is mij verteld door mensen uit de buurt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

BaasInOpleiding schreef: Ik was trouwens in de veronderstelling dat honden in de bebouwde kom helemaal niet los mógen, of verschilt dat per gemeente?

Tja, dat boeit me dan weer niets. Ik laat mijn honden los waar en wanneer ik dat verantwoord vind.
Bij Niko is dat ook gewoon in de bebouwde kom.

Charlie gaat niet los waar wild of andere honden zijn. 's Nachts op het strand gaat prima.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

BaasInOpleiding schreef:Ik was trouwens in de veronderstelling dat honden in de bebouwde kom helemaal niet los mógen, of verschilt dat per gemeente?
Voor zover ik weet alleen in gebieden waar het als zodanig staat aangegeven. Maar dat iets niet mag zegt natuurlijk niet dat het niet gebeurt ;)

Ik heb Fien ook veel los, die raak ik niet kwijt al zou ik het willen ;)
De rest heb ik op straat vast, elders niet.

Als ik iemand tegenkom roep ik de honden bij me. Hardlopers en fietsers en zo: honden bij me en wachten tot ze voorbij zijn.
Andere honden: honden bij me tot ik weet of het wel of niet kan, contact zoeken. CC tettert nogal (nog wat onzeker) en daarom alleen al houd ik haar bij me, mensen vinden dat vaak niet leuk of in elk geval wat bedreigend.
De rest is geneigd er massaal op af te gaan om effe te checken wat er aan komt, en dat wil ik ook niet, dus roep ik ze.
Ik vind dat algemene beleefdheid eerlijk gezegd, en over het algemeen (hier althans) bedanken joggers en fietsers en zo me ook.
Hondenmensen geven vrijwel altijd netjes aan of het wel of niet kan, een kennismaking.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nu volgen ze wel spoortjes hier. Met de bevroren grond blijven de geurtjes iets te goed hangen en dat is af en toe wel heel verleidelijk voor ze.
Verder jagen ze amper. Dumas soms op zicht.
Verder lijn ik Luca altijd aan als ik andere honden tegen kom. Ook als ze loslopen. Dumas laat ik bij tegemoet komende honden wel gewoon los lopen als de hond zelf ook los loopt.
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Beuk mag niet jagen en alleen spoortjes volgen als hij in zicht en in een straal van een meter of 50 blijft.
Als we een hond tegenkomen dan schat ik in of er een kans is dat het fout zal gaan (dat zijn namelijk echt bepaalde rassen en specifieke honden) en zo ja dan lijn ik hem aan.
Joggers en fietsers ontwijkt hij gewoon.
Joeytje roep ik altijd bij fietsers en voetgangers, gewoon voor de zekerheid. Wat hem betreft gaat het nooit fout met andere honden maar hij mag er niet zomaar heen. Hem laat ik alleen loslopen als het niet te druk is en ik veel overzicht heb.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Ik had pas een situatie daar voelde ik me wel rot over.
Maar kon er niet zoveel mee op dat moment.
Ik had Sky bij de opticien laten wachten want hij moest uit en ik moest daar heel kort zijn.
mooie overzichtelijke beglazing dus ik hield hem in het oog en als hij onrustig wordt, til ik mijn hand op en dan wacht hij weer gewoon.
komen er mensen langslopen, die hij negeert. dat is niks bijzonders, dat doet hij altijd.
begint het kleine meisje dat ze bij zich hebben hysterisch te huilen want ze vind die hond zo eng... :(:
maar ze was er al voorbij en ik kon wel naar buiten lopen maar dan wordt hij (natuurlijk) lekker onstuimig vrolijk en denkt hij dat het wachten klaar is.
ik kan gewoon heel slecht tegen huilende kindjes, vind ik heel erg zielig.
maar ik denk dat hij de volgende keer weer braaf mag wachten.
de zoeterd.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik schat tot in het extreme mensen die ik tegen kom en niet ken in en anticipeer daarop. ik ben altijd degene die de meeste rekening houdt/voorzorg neemt omdat het in geval van een van mijn honden ernstiger afloopt als het mis gaat dan wanneer ik die maatregelen neem.

ooit word ik de schrik van de buurt met een gezellige hond en mijn handjes in mijn zakken :-)
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Hier een hond met hoge jachtdrang.
Suus heeft 4 jaar aan een hele lang lijn gelopen, omdat o.a de katten in ons wandelgebied hun leven niet zeker waren. Uiteraard veel geoefend op hierkomen en prikkelbeheersing en nu loopt ze sinds een jaar los.

In onbekende gebieden met veel wild, bv als we op vakantie zijn, zet ik haar op de 15 meter lijn, neem niet het risico dat ze daar aan de haal gaat.
Afgelopen vakantie wel los geprobeerd, maar ik merkte aan haar dat ze het erg moeilijk vond.

Dus ja, ik houd wel rekening met mens en dier.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”