Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dyskinesie bij de hond

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Helster
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Huskyherdervuilnikbakje
Aantal honden: 1

Dyskinesie bij de hond

Ongelezen bericht door Helster »

Hallo,
sinds een week is het bekend dat mijn hond Dyskinesie heeft,
haar zusje heeft het ook, het schijnt genetisch bepaald te zijn..
de ziekte komt eigenlijk vrijwel niet voor bij honden, en kan er ook niet veel over vinden op het net..
ik zou graag van meer mensen willen weten of hun hond dit ook hebben en hier dus evt meer informatie over hebben in
hoe te handelen bij een aanval, of de hond er zelf erg veel last van heeft etc..

Een aanval houd in : stuiptrekkingen in voor maar vooral achterpoten, (de benen gaan alle kanten de lucht in) trillende pootjes,
knabbelen aan de poten, en extreem veel likken.

En dit was ik vergeten erbij te zetten: haar ademhaling ging sneller, en het hart gaat ook veel sneller, en de tempratuur stijgt ook.

dit te doen tijdens een aanval indien mogelijk: in een donkere kamer gaan zitten en je hond laten liggen, tot rust laten komen, en zo weinig mogelijk prikkels in die kamer aanwezig te laten zijn (drukte/licht/geluiden etc)

ik hoop dat er mensen meer informatie hebben over ziekte, en evt andere handelingen, medicijnen etc.
Laatst gewijzigd door Helster op 13 jan 2013 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
.. .. .. Bij problemen groot of klein ,. ik zal er altijd voor jullie zijn !!
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: Dyskinesie bij de hond

Ongelezen bericht door Fizgig »

Wat gek! Hoe zijn ze tot die diagnose gekomen eigenlijk? Ik lees dat het vaak voorkomt bij parkinson patiënten, door de medicatie die je daarvoor moet gebruiken. Hoe komen jouw honden er dan aan, aangeboren? Nooit van gehoord. Wel van honden die iets missen rondom hun zenuwen oid en daardoor continue spartelen en spastisch bewegen. In de film 'Lorenzo's oil' komt die aandoening ter sprake, ik ben vergeten hoe dat heette. Maar dat was ook aageboren. Die pups laten ze volgens mij inslapen want dat houdt nooit op, dat spartelen.

Zoals je het omschrijft, lijkt het of je honden in overdreven mate reageren op prikkels, stimuli. Zou bachbloesem therapie iets kunnen doen misschien dan? Wel moeilijk, lijkt me! Hoe ben je oud & nieuw doorgekomen dan? Dat knabbelen aan de poten is ook echt zo'n stress symptoom, moeilijk om daar iets aan te doen, lees ik hier vaak. Bruno doet het wel eens, maar is hier wel in af te leiden. Afleiden zou het beste zijn, volgens wat ik eens gelezen heb hier, want verbieden levert weer stress op. Bruno doet het wel echt als ie stress heeft, zo heeft ie met de feestdagen in mum van tijd een hotspot in zijn staart geknabbeld. Ik had het pas door na een paar dagen, ik dacht dat hij er wel goed doorgekomen was, zie je toch weer zo'n plek. Vind ik al lastig, laat staan aanvallen als ze gestressed zijn. Zelf kalm blijven, lijkt me ook een goed idee, maar ja, als ze zo'n aanval hebben, zou ik daar moeite mee hebben. Hoe lang duurt zo'n aanval dan, en hoe weten ze zeker dat het geen epilepsie is?

Hopelijk zijn er mensen die er iets van weten hier, er zijn ook wat dierenartsen dus wie weet. Sterkte iig.
Fizgig
Zeer actief

Tara schreef:
Fizgig schreef: Zoals je het omschrijft, lijkt het of je honden in overdreven mate reageren op prikkels, stimuli. Zou bachbloesem therapie iets kunnen doen misschien dan?
Niet eens aan denken! Ik vind het klinken als een soort gedeeltelijk epileptiforme aanvallen.
Daar moet je met natuurgeneeskunde niet aan willen, dat moet je regulier behandelen met de middelen die er voorhanden zijn.
Ik vind het ook klinken als epilepsie, maar het is dus iets anders, toch? In combinatie met dat poten knabbelen, lijkt het of ze erg veel stress hebben. Ik denk niet dat bachbloesem de aanvallen kunnen stoppen maar kwaad kan het ook niet.

Maar krijgt de hond reguliere medicatie? Vraag ik me af?
Fizgig
Zeer actief

Mm, toch gebruiken ze om een epileptisch insult te stoppen barbituraten. Dat zijn gewoon hele sterke kalmerende middelen, zodat alle spieren ontspannen en het insult wordt doorbroken. Een middel om een epileptisch insult te stoppen op een andere manier, is er volgens mij niet. Tenminste, alle epilepsie patiënten waar ik voor heb gezorgd, kregen depakine en dat is een barbituraat. Is geen fijn middel want je gaat ervan kwijlen bijvoorbeeld. Maar bij zware epilepsie is er niks anders.

Maar goed, ik ben het met je eens dat het een neurologisch probleem moet zijn, en nogal een vage, dus inderdaad zullen wat kruiden niet veel helpen. Ik dacht alleen, Ts vraagt om tips, ik gooi hem erin. Wie weet heeft hij/zij er nog nooit van gehoord.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Misschien heb je hier iets aan ?
http://www.vin.com/proceedings/Proceedi ... &O=Generic

Ik denk dat je moet zoeken op paroxysmale dyskinesie.

Verder kan ik je helaas niet helpen. Sterkte ermee.
Heb je beide honden, dus het zusje ook ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Helster
Vaste gebruiker

Fizgig schreef:Wat gek! Hoe zijn ze tot die diagnose gekomen eigenlijk? - Hoe komen jouw honden er dan aan, aangeboren? Nooit van gehoord. ........
.
Mijn vriendin heeft het zusje van mijn hond, zei is naar de Da geweest, daar hebben ze onderzoeken gedaan,
het is niet heel goed te zien, maar de diagnose was dus Dyskinesie..

het schijnt dus genetisch bepaald te zijn, maar wij hebben de moeder ook in huis en die heeft nergens last van, )heb haar al vaker geobserveerd'
mijn hond heeft al eerder zo´n aanval gehad, dat is 1,5 jaar geleden toen ze net een paar maanden oud was..
ben toen naar een Da geweest, daar zei ze: ze zal wel gestoken zijn door een mug'

maar afgelopen donderdag naar een heerlijke wandeling en na wat jagen van de honden, kwam haar zusje terug en begon lichtjes de aanval te krijgen,
mijn hond had toen nog nergens last van, maar in de auto begon de hell. ze spartelde de hele auto door, en begon op haar tenen te knagen en te likken.

mijn hond heeft nooit medicatie gehad, behalve de entingen dan natuurlijk, dus daar ligt het niet aan..

met o&n hebben de honden nergens last van gehad, die zijn altijd erg rustig daarover..
dat knabbelen aan de poten schijnt ook bij de aanval te horen, want verder doet ze dat helemaal nooit..
toen ze de aanval had, was ik zelf ook erg angstig geworden, maar heb dat -zo min mogelijk geprojecteerd op mijn hond..
de aanval heeft zo'n 3 uurtjes geduurd, zelfs na het rustig houden in een donkere kamer, daarna had ze nog lichte stuiptrekkingen)

- ik zou geen idee hebben waarom ze zouden denken dat het geen epilepsie is, ze hebben haar goed onderzocht, (scans etc)
dus denk dat ze daaruit hebben besloten dat dat t niet is.
Sterkte iig.
Dankjewel :)
maar absoluut NIET bij een neurologisch probleem!
Het schijnt een stoornis in de hersenen te zijn..
Heb je beide honden, dus het zusje ook ?
nee Zusje Kweeni is van mijn beste vriendin, die woont ook ergens anders.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik kan me er weinig bij voorstellen.
Schudde ze niet met haar hoofd ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Helster
Vaste gebruiker

sirene schreef:Ik kan me er weinig bij voorstellen.
Schudde ze niet met haar hoofd ?
nee dat niet echt, wel schudde ze zichzelf af, (leek alsof ze t op die manier wou stoppen)
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Gebeurt het trouwens altijd na het wandelen of ook in rust ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Helster
Vaste gebruiker

nee, dit was echt de 2e keer dat het zo heftig was,
en soms heeft ze wel hele lichte stuiptrekkingen na het wandelen, maar niet eens opvallend..
ik ben gisteren nog een flink eind gewandeld, maar ook toen had ze het héel erg lichtjes, dat haar spieren n beetje samentrokken.

oja! ik was dit even vergeten te melden:
soms als ze gewoon bij me ligt, (niet slapend) en ik raak haar achterpootjes aan, dat krijgt ze ook stuiptrekkingen, maar dat houd dan wel gelijk weer op.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Dat wegtrekken van de achterpootjes zou een gewone reflex kunnen zijn. Dat heeft Habibi ook als ze ligt te slapen en je komt aan haar teentjes.
Het kan natuurlijk ook bij de aandoening horen.

Ik had er nog nooit van gehoord. Of in ieder geval niet bewust.

Wat betreft erfelijk: het kan zo zijn dat de moederhond het niet heeft en de pups (of een aantal pups uit het nest) wel, in het geval van een erfelijke aandoening. Het is dus niet zo dat e ook per se iets aan de moeder hoeft te merken. Hangt er van af hoe het vererft.

In ieder geval sterkte, en ik hoop voor jou dat er hier een paar mensen zijn die je zinvolle adviezen kunnen geven. Aan de andere kant hop ik eigenlijk ook weer niet dat er hier mensen zijn die een hond met die aandoening hebben. Het lijkt me niet erg prettig.
Afbeelding
Helster
Vaste gebruiker

Habibi schreef:Dat wegtrekken van de achterpootjes zou een gewone reflex kunnen zijn. Dat heeft Habibi ook als ze ligt te slapen en je komt aan haar teentjes.
Het kan natuurlijk ook bij de aandoening horen.
Wat betreft erfelijk: het kan zo zijn dat de moederhond het niet heeft...

In ieder geval sterkte, en ik hoop voor jou dat er hier een paar mensen zijn die je zinvolle adviezen kunnen geven. Aan de andere kant hop ik eigenlijk ook weer niet dat er hier mensen zijn die een hond met die aandoening hebben. Het lijkt me niet erg prettig.

Ja dat klopt, maar het is net iets anders dan een reflex' maar hoop dat t dat is iid tijdens de rust :)

oke dat wist ik niet, dacht echt dat de ouders dat dan ook moesten hebben, wel fijn hoef ik daar niet meer op te letten :)

en bedankt, hoop iid dat er niet meer mensen zijn die honden hebben met die aandoening, maar extra info/ etc zou ik altijd super fijn vinden :)
Afbeelding
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

Tara schreef:
Helster schreef:
maar absoluut NIET bij een neurologisch probleem!
Het schijnt een stoornis in de hersenen te zijn..
Dús is het een neurologisch probleem. :wink:

Dyskinesie is overigens geen op zichzelf staande aandoening, maar een uiting van, die meerdere oorzaken kan hebben.
Afhankelijk van de oorzaak kan er wel zeker een erfelijke component meespelen natuurlijk.
Ook al hebben andere honden het misschien ook, dan kan de achterliggende oorzaak nog wel heel anders zijn.
Ik heb even niet zoveel zin om allerlei pagina's door te gaan lezen, maar google anders eens op idiopathic dyskinesy of anders op dyskinesy in dogs.
Als het een idiopatische aandoening is wil dat zeggen dat ze niet goed weten wat de oorzaak precies is en dan lijkt het me ook dat je niets kunt zeggen over erfelijkheid?
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Heel veel sterkte ermee, lijkt me heel naar om mee te maken!! :knuffel:
Helster
Vaste gebruiker

Tara schreef:
Selene schreef:
Tara schreef: Omdat TS niet goed weet wat de aanval kan hebben getriggerd, weet je dus niet de directe oorzaak.
En dan kun je dus googelen op idiopathe dyskinesie.
ik zelf denk dat het door het jagen is geweest en dat ze toen te overprikkeld werd waardoor ze deze aanval kreeg,
ik vind op google wel veel,maar niet genoeg om wijzer van te kunnen worden, ook is het allemaal in het engels, en dat is nou niet bepaald mijn beste vak, ik laat het daarom ook bekijken door n vriendin,.
de da zei dat t genetisch bepaald kan zijn, (haar zusje heeft het ook) dus is ook wel heel erg toevallig, aangezien ze dus uit het zelfde nest komen, dus het lijkt mij dat niet iets is wat niet waar is,

Ik merk (gelukkig) dat er niet meer mensen zijn die honden hebben met deze zelfde ziekte, zo wel, hoor ik graag de tips en de weetjes over de ziekte, wat mij uit (eigen) ervaring door iemand wijzer maakt:)
Nel schreef:Heel veel sterkte ermee, lijkt me heel naar om mee te maken!! :knuffel:
Dankjewel, het was idd heel erg naar, en ik schrok me ook helemaal dood, maar ben blij dat mijn lieve Pixie verder nog geen heftige aanvallen heeft gehad :)
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Helster schreef:nee, dit was echt de 2e keer dat het zo heftig was,
en soms heeft ze wel hele lichte stuiptrekkingen na het wandelen, maar niet eens opvallend..
ik ben gisteren nog een flink eind gewandeld, maar ook toen had ze het héel erg lichtjes, dat haar spieren n beetje samentrokken.

oja! ik was dit even vergeten te melden:
soms als ze gewoon bij me ligt, (niet slapend) en ik raak haar achterpootjes aan, dat krijgt ze ook stuiptrekkingen, maar dat houd dan wel gelijk weer op.

Wat zijn dat voor stuiptrekkingen dan die ze soms heeft ? Van haar achterpoten ?

En die aanvallen van haar zusje. Zijn die erger of anders ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Helster
Vaste gebruiker

sirene schreef:
Wat zijn dat voor stuiptrekkingen dan die ze soms heeft ? Van haar achterpoten ?
En die aanvallen van haar zusje. Zijn die erger of anders ?
haar poten gaan dan van links naar rechts, voor naar achter, en ze veegt ook haar achterpoten over de grond,
en dat dan constant, ook als ze ligt. haar spieren lijken dan ook geen controle te hebben erover.

de aanvallen van haar zusje zijn het zelfde maar vaker, maar wij hebben er zelf ook veel over gesproken,
haar hond is vaker in de natuur (zei woont in een bosrijk gebied) en jaagt ook vaak,
vaak zijn haar aanvallen als haar hond terug komt van zo'n 'spannend' avontuur.
maar ook soms thuis begint ze uit het niets te spartelen met haar benen.

Boutje schreef:Ik ken het niet bij honden maar heb het ooit zelf gehad. ..... !
Ja dat kan wel kloppen had er inderdaad meer over gelezen op internet hoe dat bij een mens gaat,.
mijn hond krijgt daarintegen geen medicijnen, dus dat kan niet de oorzaak zijn.. wat jij nu nog hebt, dat ken ik idd ook,
tenminste ik heb soms ook een been die ineens uitschiet als ik heerlijk in mijn bed lig..
Boutje schreef: Op zich is het "raar' maar het doet geen pijn en geeft geen andere last (bij mij dan toch) dus over inslapen om die reden zou ik geeneens nadenken. Maar het hangt dus wel van de oorzaak af!
Ik ben al blij iid als mijn hond verder geen pijn of last ervan heeft, inslapen is dus indien geen pijn en of last geen optie :)

Tara schreef:
Je mot wel effe goed quoten, ik heb hem even voor je gefixt. :W:
Daarbij spreek jij steeds van een ziekte, maar het is een symptoom. Als je weet voor welke ziekte dit een symptoom is, dan kun je gericht gaan behandelen.
Ik zit nooit op forums, dus weet nog niet goed hoe alles werkt, oefening baart kunst :D

Ziekte is een schadelijke lichamelijke of psychische afwijking van een organisme <--
mijn hond heeft inderdaad symptomen die veroorzaakt worden door een --> ziekte, een ziekte die al is vastgesteld door de DA, :denken:
Afbeelding
Helster
Vaste gebruiker

Tara schreef:
Ja, maar jij beschouwt die Dyskinesie als ziekte. En volgens mij is dat niet juist.
Ik gok dat jouw dierenarts dit als symptoom heeft benoemd, maar niet als diagnose op zich heeft gesteld.
Als jouw dierenarts heeft vastgesteld om welke ziekte het gaat, dan weet je toch waar je plan van aanpak op gebaseerd moet zijn?
Weet je waar het mij trouwens ook nog aan doet denken? Omdat je zegt dat het steeds na het jagen is.
Aan Excersise Induced Collapse (EIC), hier een paar linkjes met info in het NL.

Verder een opmerking over dat jagen: het is strafbaar om je hond wild te laten hetzen.
Als je je hond niet kunt laten loslopen zonder dat hij gaat hetzen moet je hem aan de lijn houden. :neenee:
De dierenarts heeft de diagnose dus gesteld dat het Dyskenisie is, zei heeft tips gegeven hoe je moet handelen etc,
haar zusje krijgt ook diazepam voor als haar aanvallen niet stoppen, maar er is dus niet veel over bekend,
ik kwam hier ook met de vraag, of meer mensen er iets vanaf wisten, en hoe te handelen etc, (meer tips dus als dat zij te horen heeft gekregen.

sorry dat ik het een ziekte noem, maar als ik zulke aanvallen zou hebben, zou ik mezelf ook 'ziek' noemen.

Ik zal het even doorlezen, ( de links ) dankjewel :wink:

in een losloop gebied mag je hond gerust los laten lopen, ik denk dat heel veel mensen het niet kunnen tegenhouden dat honden achter konijntjes, vogeltjes of muisjes aan gaan :neenee:
dus ik MOET helemaal niks ;) het is heel natuurlijk gedrag en ik ga dat beetje natuurlijke gedrag niet afpakken.
Afbeelding
Helster
Vaste gebruiker

Ik heb een kleine aanpassing gemaakt in mijn tekst! ik was vergeten dat haar ademhaling ook sneller ging, hartkloppingen, en haar tempratuur steeg, naarmate ze rustiger werd daalde dit ook weer.\

mocht mijn hond hier de volgende keer weer last van hebben, zal ik het proberen te filmen,
misschien is dat ook wel makkelijk :)
Laatst gewijzigd door Helster op 13 jan 2013 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Helster
Vaste gebruiker

ik beperk mijn honden heus wel in hun jacht gedrag, en ik laat zo ook niet volledig gaan in hun gedrag,
maar achter konijntjes of vogeltjes aangaan kan ik toch niet tegengaan, vooral niet als de honden gewoon door de bossen en langs meren aan t het rennen zijn. want ze steken elkaar ook aan vooral met hun gedrag, mijn hond luistert namelijk goed, kent alle comando's
maar zodra ze met een grotere roedel is dan wil ze gewoon lekker rennen en ravotten.
en dan kan ik roepen wat ik wil, maar ze zijn dan niet te stoppen, en dan uit eindelijk na 15 min komen ze een keer aanrennen,
bek af maar verder niks aan de hand.
natuurlijk weet ik wat er kan gebeuren als ze achter 'wild aan gaan'
Afbeelding
Helster
Vaste gebruiker

de tempratuur en hartslag stijgen door de inspanningen, en hoort bij de symptonen..

ik heb ook even op internet gezocht :
een hond met Dyskinesie en zo ziet het er soort van uit, dat wat gebeurd met het hoofd van de hond in het filmpje dat gebeurde ook, maar niet ZO heftig .

Afbeelding
Helster
Vaste gebruiker

ag en weetje, ik kwam hier niet om een discussie te voeren ik kwam hier met vragen en evt weetjes van mensen over dyskinesie en niet of ik mijn honden wel of niet los mag laten, want dat ga jij hier niet voor mij zitten te bepalen, :hmmm: niemand trouwens!!
als ik mijn honden los laat ben ik degene die die keuze maakt. en die 2 keer in een week dat ik écht ver kan gaan wandelen ga ik niet mijn honden aan t lijntje houden ;)

en zo simpel is het dus ;)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maar.
Buiten de discussie over wel of niet loslaten.

Wat is de oorzaak van dit probleem? Want dyskinesie is een symptoom, en geen ziekte.
Net zoals een snotneus een symptoom is van verkoudheid, maar niet de ziekte zelf.
En zoals trillen een symptoom is van Parkinson, maar het trillen is niet de ziekte zelf.

Snap je wat ik bedoel?
Wat jouw da doet is diazepam geven om de symptomen te onderdrukken, en dat is mooi en best, maar wát is nou de onderliggende oorzaak? Waardoor komt die aanval?
En dan bedoel ik dus niet het jagen, maar de lichamelijke oorzaak. Want de aanval, de dyskinesie, dat is het symptoom.
Welke neurologische stoornis triggert dit probleem? Daar gaat het hier om.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Helster
Vaste gebruiker

Tara schreef:
Ik heb je allerlei suggesties gedaan, heb je links geleverd, en op een forum wordt vaak afgedwaald.
En ik bepaal helemaal niks, dat doen de beheerders van de gebieden waar jij en ik lopen.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik een hekel heb aan hetzende honden.
Het is asociaal, gevaarlijk, en zulke honden verpesten het voor hondenbezitters die hun honden wel onder controle hebben en houden.
en daar ben ik je ook dankbaar voor :)

maar weetje ik wandel soms 2 keer in de week ver weg, en dan leeft mijn hond zich helemaal uit.
en het is heus niet mijn bedoeling om het te verpesten voor andere hondenbezitters,

het zit zo ---> hond rent lekker door de bossen.. ziet een bijv' muis, en begint er achter aan te rennen.
een hond reageert daar instinctief op, --> hond is gefocust --> kan hem niet bijhouden en komt weer terug!

het is natuurlijk gedrag, en al heb ik haar vanaf pups af aan geleerd dat dat niet mag, het werkt toch niet vooral niet als ze hun vrije loop hebben. ik vermijd al expres gebieden waar herten/zwijnen zijn maar kleine diertjes kan ik gewoon niet vermijden net zoals dat ze op vliegen jagen.

Marjoleine schreef:
Wat is de oorzaak van dit probleem? Want dyskinesie is een symptoom, en geen ziekte.
etcetc......

Snap je wat ik bedoel?
maar wát is nou de onderliggende oorzaak? Waardoor komt die aanval?
En dan bedoel ik dus niet het jagen, maar de lichamelijke oorzaak. Want de aanval, de dyskinesie, dat is het symptoom.
Welke neurologische stoornis triggert dit probleem? Daar gaat het hier om.
Ik snap je, en voor zover mij bekend was : waren dus de symptonen trillen, stuiptrekkingen, poten knagen de symptonen van de ziekte Dyskinesie wat dus geen ziekte is!! , ik begrijp nu ook dat deze symptonen Dyskinesieën zijn.

dankjewel, iemand moest mij even in een makkelijke vertaling uitleggen hoe het nou zit amen :E:

in ieder geval, dat probeer ik dus via hier te achterhalen of mensen dat dus weten, wat het allemaal veroorzaakt,
en ik bedoelde dus met over prikkelt raken van het jagen, dat ze daardoor dus sneller een aanval kunnen krijgen, doordat hun hersenen overprikkelt raken.

wat er verder is (de lichamelijke oorzaak dat probeer ik dus te achterhalen)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Als de trigger telkens extreme belasting is, dan kan het best iets zijn als EIC zijn?
Exersize induced collapse, daar staat die afkorting voor.
Google er eens op en kijk eens of je wat herkent?

Afbeelding

Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Tara schreef:
Helster schreef:ik beperk mijn honden heus wel in hun jacht gedrag, en ik laat zo ook niet volledig gaan in hun gedrag,
maar achter konijntjes of vogeltjes aangaan kan ik toch niet tegengaan, vooral niet als de honden gewoon door de bossen en langs meren aan t het rennen zijn. want ze steken elkaar ook aan vooral met hun gedrag, mijn hond luistert namelijk goed, kent alle comando's
maar zodra ze met een grotere roedel is dan wil ze gewoon lekker rennen en ravotten.
en dan kan ik roepen wat ik wil, maar ze zijn dan niet te stoppen, en dan uit eindelijk na 15 min komen ze een keer aanrennen,
Je voert allerlei excuses aan, maar als jij niet kunt beletten dat je hond achter wild aangaat, dan moet je ze niet los laten.
Zo simpel is het gewoon. :U:
Misselijkmakend dit. Er zijn genoeg vaste leden die hun hond(en) laten jagen. Maar daar zeg je niets van.
Het gaat hier om een medisch probleem en zo te zien al ernstig genoeg :cry:
Maarja een newby hé. Lekker proberen te scoren :gvd:
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Asterix schreef:
Tara schreef:
Helster schreef:ik beperk mijn honden heus wel in hun jacht gedrag, en ik laat zo ook niet volledig gaan in hun gedrag,
Je voert allerlei excuses aan, maar als jij niet kunt beletten dat je hond achter wild aangaat, dan moet je ze niet los laten.
Zo simpel is het gewoon. :U:
Misselijkmakend dit. Er zijn genoeg vaste leden die hun hond(en) laten jagen. Maar daar zeg je niets van.
Nou-ou......als het EIC is, waar ik óók aan dacht bij het lezen van de OP zou ik de hond ook niet meer laten jagen. Buiten dat het gewoon aso is, je hond laten hetzen.

Oh, en van vaste leden vind ik het ook aso, hoor.
En als je hond EIC heeft dan vind ik het dubbel verkeerd om hem te laten jagen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Asterix schreef:Misselijkmakend dit. Er zijn genoeg vaste leden die hun hond(en) laten jagen. Maar daar zeg je niets van.
Niet kletsen, mop.

Tara is altijd fanatiek over hetzen, bij iedereen.
Niet zo zeuren dus. Je ziet spoken. Bedtijd, dus.

Afbeelding

Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Helster schreef:Hallo,
sinds een week is het bekend dat mijn hond Dyskinesie heeft,
haar zusje heeft het ook, het schijnt genetisch bepaald te zijn..
de ziekte komt eigenlijk vrijwel niet voor bij honden, en kan er ook niet veel over vinden op het net..
ik zou graag van meer mensen willen weten of hun hond dit ook hebben en hier dus evt meer informatie over hebben in
hoe te handelen bij een aanval, of de hond er zelf erg veel last van heeft etc..

Een aanval houd in : stuiptrekkingen in voor maar vooral achterpoten, (de benen gaan alle kanten de lucht in) trillende pootjes,
knabbelen aan de poten, en extreem veel likken.

En dit was ik vergeten erbij te zetten: haar ademhaling ging sneller, en het hart gaat ook veel sneller, en de tempratuur stijgt ook.

dit te doen tijdens een aanval indien mogelijk: in een donkere kamer gaan zitten en je hond laten liggen, tot rust laten komen, en zo weinig mogelijk prikkels in die kamer aanwezig te laten zijn (drukte/licht/geluiden etc)

ik hoop dat er mensen meer informatie hebben over ziekte, en evt andere handelingen, medicijnen etc.
Ik ben heel benieuwd wat nu de afwijking, onder liggende ziekte zelf is....

Het interesseert me wel omdat ik bij Ollie, nep Lhasa, eigenlijk al sinds hij een maand of 4 is een typische afwijking zie...vanuit slaap....
hoogstens 1/2x pd. bijten op de achterbenen, billen duurt even en daarna niet meer. Pootjes vliegen wel heen en weer.
Verleden jaar al mee naar de DA geweest...hij had zogenaamd vlooien. Nee, dus.
Dit jaar weer eens geweest andere DA en toen had hij vast een allergie onderzocht niets.

Het is om mee te maken wel heel vreemd, hij heeft geen bijt plekken of huidafwijkingen.
Ik ga nu eens goed opletten s'ochtendsvroeg, tijdens en net erna kijkt hij wat dom, het lijkt willekeurig,
dwangmatig maar omdat het heel kort is maakte ik me er niet zo heel erg druk over (nu wel).
Het is bij het wakker worden na de nacht, hij slaapt naast me, lichtje aan en daar gaat het.
Ik kan het niet stoppen, hij knauwt, trappelt gewoon onder mijn hand door. :19:

TS ik hoop dat het verder meevalt met je hondje en dat je nog wat bruikbare tips krijgt :ok:
Helster
Vaste gebruiker

Miranda schreef:
En als je hond EIC heeft dan vind ik het dubbel verkeerd om hem te laten jagen.
Ik weet pas dat ze `ergens'` last van heeft sinds donderdag hoor! daarvoor is deze aanval maar 1 keer
eerder geweest, 1,5 jaar terug, en dat was toen ik bij iemand op bezoek was op een tuin feestje waar ze met een andere hond heeft gespeeld.
Lillith schreef: Ik ben heel benieuwd wat nu de afwijking, onder liggende ziekte zelf is....

Het interesseert me wel omdat ik bij Ollie, nep Lhasa, eigenlijk al sinds hij een maand of 4 is een typische afwijking zie...vanuit slaap....
hoogstens 1/2x pd. bijten op de achterbenen, billen duurt even en daarna niet meer. Pootjes vliegen wel heen en weer.
Verleden jaar al mee naar de DA geweest...hij had zogenaamd vlooien. Nee, dus.
Dit jaar weer eens geweest andere DA en toen had hij vast een allergie onderzocht niets.

Het is om mee te maken wel heel vreemd, hij heeft geen bijt plekken of huidafwijkingen.
Ik ga nu eens goed opletten s'ochtendsvroeg, tijdens en net erna kijkt hij wat dom, het lijkt willekeurig,
dwangmatig maar omdat het heel kort is maakte ik me er niet zo heel erg druk over (nu wel).
Het is bij het wakker worden na de nacht, hij slaapt naast me, lichtje aan en daar gaat het.
Ik kan het niet stoppen, hij knauwt, trappelt gewoon onder mijn hand door. :19:

TS ik hoop dat het verder meevalt met je hondje en dat je nog wat bruikbare tips krijgt :ok:
Ja ik herken het wel, dwangmatig gedrag, de eerste keer was ik ook bij de dierenarts geweest, zei ze dat ze gestoken was door een wesp of mug oid.
ze hebben iid geen bijtplekken ze maken het ook niet open, het lijkt er meer op dat ze dus de drang hebben te bijten maar niet té ver gaan..
ook likt mijn hond veel aan der poten, het is zeg maar, om en om..
en dat trappelen zonder het te kunnen stoppen is bij mijn hond dus ook.heel vervelend om te zien.
is jouw hond getest op epilepsie? oid..?

ik hoop het ook ! :) en hoop ook dat het met jouw hondje goed komt, en dat je ook te weten krijgt wat het kan zijn:)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”