Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een pup erbij maar uit welke combinatie???

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collie (langhaar)
Aantal honden: 1

Een pup erbij maar uit welke combinatie???

Ongelezen bericht door linn »

Wij willen er na de zomer een pup bij, waarschijnlijk van 'Heatherland' (http://www.heatherland.de). Nu hebben ze twee nestjes gepland staan, mijn voorkeur gaat uit naar een pup uit de combinatie Heatherland’s Queens Maid x Heatherland’s Keltic Prince. Weet iemand hoe de kansen zijn op tricolor of witte pups?

De andere combinatie is : Heatherland’s Jade x Heatherland’s Mr. Black Jack.
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Re: Een pup erbij maar uit welke combinatie???

Ongelezen bericht door chaos »

Ik zou voor combinatie 1 gaan, is naar mijn mening het mooiste meest rastypische duo.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou voor combi twee gaan. Nummer 1 is CEA drager x lijder :wink:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm.. ik zie maar 1 geplande worp van eind jan?

Heb je een directe link naar beide wurfplannungen?

btw.. wel mooie collies!

Ik zie in het nestje van eind dec in ieder geval een bontje ;-)
Dat vind ik mooi.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Maeve schreef:Ik zou voor combi twee gaan. Nummer 1 is CEA drager x lijder :wink:
Dat zou mij persoonlijk dan weer een van de minste zorgen zijn. Liefst CEAvrij natuurlijk maar goed, ik vind andere gezondheidsuitslagen belangrijker.

Suzanne
linn
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:Hm.. ik zie maar 1 geplande worp van eind jan?

btw.. wel mooie collies!

Dat vind ik mooi.

Suzanne
Klopt ik heb contact met ze gehad en daarbij gaven ze aan dat deze combinatie's in de planning zitten'.
Afbeelding
linn
Zeer actief

Maeve schreef:Ik zou voor combi twee gaan. Nummer 1 is CEA drager x lijder :wink:
Kun je mij heel simpel uitleggen wat dit inhoud?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:
Dat zou mij persoonlijk dan weer een van de minste zorgen zijn. Liefst CEAvrij natuurlijk maar goed, ik vind andere gezondheidsuitslagen belangrijker.

Suzanne
Hebben Collies ook echt last van die CEA? Want ik weet dat dat niet in alle gevallen zo is. Maar goed, verder is gezien de gezondheidsuitslagen combi twee sowieso beter. Daar komen zo te zien geen lijders uit van datgene waar op is getest. En dát zou ik dan weer belangrijker vinden dan te verwachten kleurtjes :mrgreen:
~Suzanne~
Zeer actief

linn schreef:
Kun je mij heel simpel uitleggen wat dit inhoud?
Ja, de kans is 75% (statistisch gezien) dat de pups LIJDER zijn aan CEA en de kans is 25% dat de pups drager zijn van CEA.

Let wel: dit zijn statische kansen, gezien over 10000 pups uit zo'n combinatie.
Het is dus denkbaar dat in dit specifieke nest alle pups drager zijn of alle pups lijder maar met zekerheid GEEN CEA-vrije pup.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

linn schreef:

btw.. wel mooie collies!

Dat vind ik mooi.

Suzanne
Klopt ik heb contact met ze gehad en daarbij gaven ze aan dat deze combinatie's in de planning zitten'.
Ik snap!
Mag ik even puzzelen en letterlijk naast elkaar leggen, dan kom ik zo bij je terug!

(en dank voor de link....) ;-)

Het zijn sowieso fokkers die "naar Amerikaans model" fokken; getuige de sable-head die ze hebben aangehouden. Dat bedoel ik niet kwaad, slechts als mededeling!!!
(en ik hou van colourheadedwhites)

Suzanne
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb zitten kijken maar ik vind de honden uit de combinatie 1 niet mooi. Uit de tweede combinatie vind ik ze prachtig :I: .
Ik ben vooral wég van Black Jack en ik hou niet eens van tri's. :mrgreen:

Wat betreft de kleuren: volgens mij kunnen er alleen colourheads komen als één van de ouders de witfactor draagt en de kans op tricolor is volgens mij 50/50. De sables uit het nest zullen naar alle waarschijnlijkheid darksable zijn.
Afbeelding
linn
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
linn schreef:

btw.. wel mooie collies!

Dat vind ik mooi.

Suzanne
Ik snap!
Mag ik even puzzelen en letterlijk naast elkaar leggen, dan kom ik zo bij je terug!

(en dank voor de link....) ;-)

Het zijn sowieso fokkers die "naar Amerikaans model" fokken; getuige de sable-head die ze hebben aangehouden. Dat bedoel ik niet kwaad, slechts als mededeling!!!
(en ik hou van colourheadedwhites)

Suzanne
We zijn ook bewust op zoek naar een Amerikaans model dus dan zitten we in ieder geval goed :wink: .
Afbeelding
linn
Zeer actief

lieke schreef:Ik heb zitten kijken maar ik vind de honden uit de combinatie 1 niet mooi. Uit de tweede combinatie vind ik ze prachtig :I: .
Ik ben vooral wég van Black Jack en ik hou niet eens van tri's. :mrgreen:

Wat betreft de kleuren: volgens mij kunnen er alleen colourheads komen als één van de ouders de witfactor draagt en de kans op tricolor is volgens mij 50/50. De sables uit het nest zullen naar alle waarschijnlijkheid darksable zijn.
Black Jack is idd heel erg mooi! Ik heb even alle foto's van de honden zitten bekijken, ik eerste instantie moest ik wat wennen aan de teef uit de tweede combinatie maar op de andere foto's komt ze al heel ander over. We gaan van de zomer al even langs dan kunnen we ook kennis maken en de karakters leren kennen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

IK zie ook DM-lijders trouwens.
Ik zeg het maar even, die Jade is lijder lees ik. Rest heb ik niet gekeken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:IK zie ook DM-lijders trouwens.
Ik zeg het maar even, die Jade is lijder lees ik. Rest heb ik niet gekeken.
Die reu is wel vrij getest. Maar goed, DM dragers kunnen ook symptomen hebben dus ook niet tof :scratch:
linn
Zeer actief

Nu jullie toch aan het kijken zijn :wink:, een andere optie zou deze zijn http://www.collies-vom-schwarzen-feuer. ... ten-wuerfe. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik op het gebied van gezondheid weinig kennis heb dus graag jullie advies.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Het volgende zou ik in overweging nemen:

Beide reuen lijken mij "mogelijk" witfactor te hebben. Bij Black Jack wordt dat vermeld, bij Celtic Prince niet maar als je naar diens moeder kijkt lijkt mij de kans op witfactor "zeer wel aanwezig".
Vanuit beide reuen gezien is er dus een al dan niet verhoogde mogelijkheid op een "bontje".

Ik denk niet dat er colourheaded whites kunnen komen maar daarvan ben ik niet zeker; ik heb niet onderzocht welke kleuren de "grootouders van pups" hadden.

Vanuit de teven lijkt mij Jade "zeer wel waarschijnlijk met witfaktor" in dit geval ivm haar vader.

Zou je dus heel graag een bontje of "erger" ;-)) willen dan lijkt de combi met Jade aantrekkelijk.

Black Jack is zelf trico en in combinatie met Jade lijkt mij dat de kans daar het grootst is op een trico pup, al dan niet "bont".

Let wel, dit zijn theoretische kansen!

Qua gezondheidsonderzoeken ontlopen Black Jack en Celtic Prince elkaar nauwelijks; Black Jack is mdr1-gen +/- maar Jade +/+ zodat er "op zijn ergst" een drager uit kan komen.
Dit zou mij persoonlijk aan mijn derriere oxideren omdat ik elke collie toch als lijder zal beschouwen ;-)

Jade heeft als nadeel dat ze -/- is voor DM, maar in combi met BJ die +/+ is, komt daar 100% een 'drager' uit. Daar zou ik wel wat voorzichtig mee zijn, het SCHIJNT te kunnen gebeuren dat ook dragers de verschijnselen gaan vertonen.

Persoonlijk, maar niet meer dan dat, zou IK in dit keuzegeval gaan voor de combi met Queens Maid, puur omdat daar nooit een drager DM uit kan komen.

Hangt ook even af wat je bedoelingen zijn; wil je een huishond of wil je ermee gaan fokken eventueel. In dat laatste geval zou ik zeker kiezen voor de combi met Queens Maid ivm DM
Je zit daar dan wel met CEA dat de pups nooit vrij zullen zijn maar goed.. ik vind DM belangrijker dan CEA qua gezondheid.

Let wel: persoonlijke mening! ;-)

ps... ik bewonder de fokker dat de uitslagen gewoon op de site staan.
En met voldoende uitzoekwerk, waar ik ff geen zin in heb ;-) kom je er ook nog wel achter welke van de twee combi's de grootste kans heeft op "bontjes" of "colourheaded whites".

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

linn schreef:Nu jullie toch aan het kijken zijn :wink:, een andere optie zou deze zijn http://www.collies-vom-schwarzen-feuer. ... ten-wuerfe. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik op het gebied van gezondheid weinig kennis heb dus graag jullie advies.
Ja, hallo ;-)
Heb ik het niet op een rijtje ;-)))

Ben ik zo weer bij je terug... *edit; volgens mij heb ik daar geen gezondheidsonderzoeken van; alleen hd en mdr1- gen. Eh... vraag eerst de uitslagen maar 's op van de andere dingen ;-)
Als die niet getest zijn, ging ik er toch niet mee in zee eerlijk gezegd.

btw.. en als je in Nederland blijft en 's kijkt bij Houbensloch Castle? Zij plannen een nestje met hun bluemerle Awe, met natuurlijk een trico-reu dus een theoretische goede kans op trico ;-)

*belangrijke edit:
Volgens mij GEEN FCI-erkende stamboom. Nou zegt dat niets over kwaliteit en zorg enzo maar mocht je show-fokplannen hebben toch wel handig om te weten.

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 12 jan 2013 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
linn
Zeer actief

Nanna schreef:
linn schreef:Nu jullie toch aan het kijken zijn :wink:, een andere optie zou deze zijn http://www.collies-vom-schwarzen-feuer. ... ten-wuerfe. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik op het gebied van gezondheid weinig kennis heb dus graag jullie advies.
O, die vind ik wel heel mooi :cheer:
Ik ook... volgens mij moet ik gewoon drie pups nemen :pffff:
Afbeelding
linn
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:Het volgende zou ik in overweging nemen:

Beide reuen lijken mij "mogelijk" witfactor te hebben. Bij Black Jack wordt dat vermeld, bij Celtic Prince niet maar als je naar diens moeder kijkt lijkt mij de kans op witfactor "zeer wel aanwezig".
Vanuit beide reuen gezien is er dus een al dan niet verhoogde mogelijkheid op een "bontje".

Ik denk niet dat er colourheaded whites kunnen komen maar daarvan ben ik niet zeker; ik heb niet onderzocht welke kleuren de "grootouders van pups" hadden.

Vanuit de teven lijkt mij Jade "zeer wel waarschijnlijk met witfaktor" in dit geval ivm haar vader.

Zou je dus heel graag een bontje of "erger" ;-)) willen dan lijkt de combi met Jade aantrekkelijk.

Black Jack is zelf trico en in combinatie met Jade lijkt mij dat de kans daar het grootst is op een trico pup, al dan niet "bont".

Let wel, dit zijn theoretische kansen!

Qua gezondheidsonderzoeken ontlopen Black Jack en Celtic Prince elkaar nauwelijks; Black Jack is mdr1-gen +/- maar Jade +/+ zodat er "op zijn ergst" een drager uit kan komen.
Dit zou mij persoonlijk aan mijn derriere oxideren omdat ik elke collie toch als lijder zal beschouwen ;-)

Jade heeft als nadeel dat ze -/- is voor DM, maar in combi met BJ die +/+ is, komt daar 100% een 'drager' uit. Daar zou ik wel wat voorzichtig mee zijn, het SCHIJNT te kunnen gebeuren dat ook dragers de verschijnselen gaan vertonen.

Persoonlijk, maar niet meer dan dat, zou IK in dit keuzegeval gaan voor de combi met Queens Maid, puur omdat daar nooit een drager DM uit kan komen.

Hangt ook even af wat je bedoelingen zijn; wil je een huishond of wil je ermee gaan fokken eventueel. In dat laatste geval zou ik zeker kiezen voor de combi met Queens Maid ivm DM
Je zit daar dan wel met CEA dat de pups nooit vrij zullen zijn maar goed.. ik vind DM belangrijker dan CEA qua gezondheid.

Let wel: persoonlijke mening! ;-)

ps... ik bewonder de fokker dat de uitslagen gewoon op de site staan.
En met voldoende uitzoekwerk, waar ik ff geen zin in heb ;-) kom je er ook nog wel achter welke van de twee combi's de grootste kans heeft op "bontjes" of "colourheaded whites".

Suzanne
Wauw! Bedankt!! Ik heb geen fok plannen, als ik het goed begrijp is combinatie twee dus theoretisch gezien gezonder. Ik ga het nog een paar keer overlezen en goed op me in laten werken.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

~Suzanne~ schreef:Beide reuen lijken mij "mogelijk" witfactor te hebben. Bij Black Jack wordt dat vermeld, bij Celtic Prince niet maar als je naar diens moeder kijkt lijkt mij de kans op witfactor "zeer wel aanwezig".
Even hoor, colourheaded white is een variant van bont. Dat niemand gaat denken of zeggen dat het een apart gen is, het is gewoon een bepaald soort bont, datzelfde gen dus.
Dat schijnt niet alleen, dat is een feit.
Of ik heb meerdere honden gekend die voor de kat z'n viool zijn ingeslapen, aangezien ze dragers waren.
Maar ik gok dat die symptomen toch wel degelijk echt waren.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

De honden van de laatste link spreken me veel meer aan. Vooral die teef.
Qua afwijkingen heb ik helemaal geen verstand van bij collies.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind van deze combinatie ook zowel de reu als de teef mooier (bouw, expressie, hoofd). En beide ouderdieren CEA/PRA-vrij en MDR1 +/+, HD A :ok:
~Suzanne~
Zeer actief

DeDiana schreef:
Ik vind van deze combinatie ook zowel de reu als de teef mooier (bouw, expressie, hoofd). En beide ouderdieren CEA/PRA-vrij en MDR1 +/+, HD A :ok:
Ik vind het storend dat er geen DM uitslagen bij staan; dat vind ik eigenlijk wel heel belangrijk om te weten.

Suzanne
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Inge O schreef:
Nanna schreef:
ik ook :cheer: :cheer: !!
Hier nog een :cheer:
IPO met een collie! Daar zou ik er wel een van willen. Een collie met werklust en mooi om te zien.
Afbeelding
Groetjes Marja
linn
Zeer actief

tycha schreef:
Inge O schreef:
Nanna schreef:
IPO met een collie! Daar zou ik er wel een van willen. Een collie met werklust en mooi om te zien.
Ze zijn alleen niet op DM getest, volgens de fokster komt dat niet voor bij Collie's (waarom is het nou zo lastig om een leuke combi te vinden :ugh: )
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

linn schreef:
tycha schreef:
Inge O schreef:
Nanna schreef: O, die vind ik wel heel mooi :cheer:
Ze zijn alleen niet op DM getest, volgens de fokster komt dat niet voor bij Collie's (waarom is het nou zo lastig om een leuke combi te vinden :ugh: )
Dan zou ik al niet in zee gaan met die fokkers eerlijk gezegd :schrik: Op de site van die andere fokker zie je dat er DM dragers bestaan. Dragers hebben zelf in dit geval ook klachten, al is het in mindere mate dan lijders. Maar twee dragers geven domweg lijders dus het komt zeer zeker wel voor bij Collies. DM is een hele nare ziekte waarbij honden verlamt raken aan verschillende lichaamsdelen en uiteindelijk overlijden ze. Ik zou dus persoonlijk nooit gaan voor een combi waar de ouders niet getest zijn.
linn
Zeer actief

Inge O schreef:
linn schreef:
tycha schreef:
Inge O schreef: ik ook :cheer: :cheer: !!
is toch niet zo moeilijk? je hebt er al minstens één :ok: .
Uhm welke dan? De eerste fokker heeft DM dragers en CEA dragers/lijders waarmee gefokt wordt de twee test niet op DM en zover ik weet zijn er wel gevallen van DM bij Collie's bekend. Suggestie's voor een fokker van Collie's (niet die ontplofte dus) met werklust zijn welkom. Ik zie door de bomen het bos niet meer :roll: .
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Misschien een optie: http://www.ladybosfuture.nl
Testen ook op DM.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Inge O schreef:
linn schreef: de twee test niet op DM en zover ik weet zijn er wel gevallen van DM bij Collie's bekend.
'gevallen bekend' is wat anders als 'een probleem binnen het ras' en wat testen betreft : zie mijn vorige post.

Het is (nóg) geen probleem in het ras maar er zijn de laatste vijf jaar voor zover ik weet al 4 'gevallen' geweest. Dat betekent voor mij dat het iets is om zeker in de gaten te houden. En makkelijk te voorkomen omdat er op te testen is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”