Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
weer eens een rare vraag
Moderator: moderatorteam
-
Corneliana
- Zeer actief
weer eens een rare vraag
als je met een hond losloopt en je komt een andere hond tegen, hoor je toch je hond aan te lijnen ook al is het maar een pup?
ik liep net buiten met Sky en ik vertrouw hem niet helemaal met andere hondjes. zal ook wel fout van mij zijn dat ik dat gevoel heb maar goed, ik houd hem kort en toen ik zag dat het hondje niet aangelijnd werd maar alle kanten opdreutelde ben ik maar een andere weg ingeslagen. of is dat dan gewoon mijn probleem en moet de eigenaar de pup gewoon overal laten rondlopen? hij had wel een riem in zijn hand. tis niet dat ik het raar vind ofzo maar ik vraag het me gewoon af. vast wel iemand die weet hoe dat "hoort".
ik liep net buiten met Sky en ik vertrouw hem niet helemaal met andere hondjes. zal ook wel fout van mij zijn dat ik dat gevoel heb maar goed, ik houd hem kort en toen ik zag dat het hondje niet aangelijnd werd maar alle kanten opdreutelde ben ik maar een andere weg ingeslagen. of is dat dan gewoon mijn probleem en moet de eigenaar de pup gewoon overal laten rondlopen? hij had wel een riem in zijn hand. tis niet dat ik het raar vind ofzo maar ik vraag het me gewoon af. vast wel iemand die weet hoe dat "hoort".
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: weer eens een rare vraag
Hangt er van af of jij een makkelijke hond hebt. Ik heb voor Kyra en Lyndie niet eens een riem bij me (behalve naar de da) omdat ik weet dat ze met alle honden kunnen en heel ver uit de buurt blijven van honden die lelijk kunnen doen. Iets wat zij zelf veel eerder kunnen inschatten dan ik.
Bonnie kan trouwens ook met alle honden maar die wil nog wel eens 'Oehoehoe' blèrend ergens op af draven en die hou ik dus wel bij me als ik het tenminste op tijd zie.
Een hond die je niet vertrouwt met andere honden, hou je wel bij je vind ik.
Bonnie kan trouwens ook met alle honden maar die wil nog wel eens 'Oehoehoe' blèrend ergens op af draven en die hou ik dus wel bij me als ik het tenminste op tijd zie.
Een hond die je niet vertrouwt met andere honden, hou je wel bij je vind ik.

- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Ik lijn mijn hondden aan als ik het niet vertrouw. In principe zijn ze niet echt van het buurten, maar zeker als iemand zijn hond aanlijnt, doe ik dat ook even. Behalve Sacha, maar die volgt mij blind, gaat echt niet naar die hond als ik zeg dat ze dat niet mag. Ik vind dat het zo hoort, tenzij je hoden hebt zoals Lieke, dan had ik het denk ik niet gedaan, als ze toch niet gaan buurten.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
- Aantal honden: 3
Ik lijn Boyke altijd aan als ik honden zie naderen, want hij kan lelijk doen. Als de naderende hond aangelijnd is, gaat ook Sidney even aan de lijn voor het passeren. Ik weet immers niet waarom die hond vast zit en neem ook geen risico's met mijn hond. Als de naderende hond losloopt, laat ik Sidney ook loslopen. Ze buurt niet echt en om grote honden loopt ze met een boog heen. Het is een beetje inschatten, maar ik vind het rekening houden met elkaar wel erg belangrijk 
-
Corneliana
- Zeer actief
okee dat was duidelijk. nou ik toch van de rare vragen ben: is het zo dat een volwassen hond een pup nooit wat zou doen? sky is al een paar keer blaffend uitgevallen naar andere honden meest grote honden en ik denk zelf dat dat ook een beetje aan mij ligt/lag omdat ze in één keer voor mn neus stonden of liepen (wel aangelijnd).
-
Corneliana
- Zeer actief
ja ik ook maar ik snap ok wel dat als je daar loopt met je lieve kersverse pup je dat niet helemaal beseft. de man had alleen oog voor zn eigen lieverdjeFlevo Bordertje schreef:Ik lijn Boyke altijd aan als ik honden zie naderen, want hij kan lelijk doen. Als de naderende hond aangelijnd is, gaat ook Sidney even aan de lijn voor het passeren. Ik weet immers niet waarom die hond vast zit en neem ook geen risico's met mijn hond. Als de naderende hond losloopt, laat ik Sidney ook loslopen. Ze buurt niet echt en om grote honden loopt ze met een boog heen. Het is een beetje inschatten, maar ik vind het rekening houden met elkaar wel erg belangrijk
-
moniek&bo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Hier ook regelmatig honden die los op ons af komen lopen terwijl ik Bo altijd aan de lijn heb als er andere honden in de buurt zijn.
Die honden zijn dan niet agressief ofzo, maar ik vind het soms wel vervelend.
Ik ben Bo bijvoorbeeld aan het trainen andere honden te negeren, en dat wordt wel lastig als er andere honden op ons af komen.
Zelf vind ik dat je je honden aan hoort te lijnen (of bij je te houden als je zeker weet dat ze los keurig volgen) als je ziet dat de andere hond ook aangelijnd is.
Er zijn zó veel mensen die zeggen: maar de mijne doet niks hoor!
Nee, maar betekent niet dat het voor mij niet vervelend is..
Soms vraag ik mensen ook de hond even aan te lijnen / bij zich te houden.
Ik ben Bo bijvoorbeeld aan het trainen andere honden te negeren, en dat wordt wel lastig als er andere honden op ons af komen.
Zelf vind ik dat je je honden aan hoort te lijnen (of bij je te houden als je zeker weet dat ze los keurig volgen) als je ziet dat de andere hond ook aangelijnd is.
Nee, maar betekent niet dat het voor mij niet vervelend is..
-
Corneliana
- Zeer actief
daar was de afstand te groot voor en ik vond de pup te klein om de gok te wagen...moniek&bo schreef:Hier ook regelmatig honden die los op ons af komen lopen terwijl ik Bo altijd aan de lijn heb als er andere honden in de buurt zijn.
Nee, maar betekent niet dat het voor mij niet vervelend is..![]()
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Nee dat klopt niet, ik zou daar niet vanuit gaan in ieder geval. Dat moet je echt per hond bekijken, sommige honden vinden pups niet leuk. Gollum is als pupje van 3 maanden bijna doodgeschudCorneliana schreef:okee dat was duidelijk. nou ik toch van de rare vragen ben: is het zo dat een volwassen hond een pup nooit wat zou doen?
- bandolero
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik vind ook dat mensen hun hond bij zich moeten houden als je elkaar wil gaan kruisen.
Ofwel aanlijnen, ofwel gewoon zorgen dat die aan de voet blijft.
Ik heb er een hekel aan als mensen dat niet doen en hun hond gewoon bij de mijne laten komen.
Is toch maar een beetje beleefd om je hond bij je te houden op zulke moment.
Als je wil dat ze contact met elkaar gaan maken, kan je dat op z'n minst eerst even vragen aan de eigenaar of die dat wel oké vindt.
Ik heb er een hekel aan als mensen dat niet doen en hun hond gewoon bij de mijne laten komen.
Als je wil dat ze contact met elkaar gaan maken, kan je dat op z'n minst eerst even vragen aan de eigenaar of die dat wel oké vindt.
-
Corneliana
- Zeer actief
ja dat bedoel ik dus.Gollum schreef:Nee dat klopt niet, ik zou daar niet vanuit gaan in ieder geval. Dat moet je echt per hond bekijken, sommige honden vinden pups niet leuk. Gollum is als pupje van 3 maanden bijna doodgeschudCorneliana schreef:okee dat was duidelijk. nou ik toch van de rare vragen ben: is het zo dat een volwassen hond een pup nooit wat zou doen?
en ik kan het me niet voorstellen maar hij ís weleens blaffend uitgevallen naar een hond. en ik heb hem wel een keer zien happen naar een andere even grote hond. allebei geen schrammetje.
-
Corneliana
- Zeer actief
ja idd.bandolero schreef:Ik vind ook dat mensen hun hond bij zich moeten houden als je elkaar wil gaan kruisen.
ik vond dit vooral roekeloos
pas ook al een jack russel pup in mijn voortuin gehad.
eigenaar liep heel ver verderop was al overgestoken. hij liep gewoon stevig door en floot een paar keer.
ik denk dat hij ons niet gezien had maar dan nog...
een auto is heel hard!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als ik ergens loop waar alles losloopt ga ik niet aanlijnen. Wel lijn ik vaak Orpa even aan, die regelt nogal en als het een teef is kan dat fout gaan. Dat ben ik dus voor. De rest zoekt niks op dus die rommelen maar.
Als ik zie dat de andere baas geen contact wil houd ik ze bij me (niet per se aangelijnd, maar ze luisteren goed genoeg om dat zonder lijn te realiseren).
Maar het is natuurlijk een kwestie van communicatie: je kijkt wat de andere baas doet, hoe die reageert. Als hij het geen probleem vindt kan jouw hond ook los blijven, mits die betrouwbaar is.
Volwassen honden kunnen pups wel degelijk corrigeren overigens, en daar schrikken nieuwe puppybazen soms van.
Dat zie je ook snel genoeg, als mensen voorzichtig ogen (leer lichaamstaal lezen!
), zullen ze dat wrs niet kunnen waarderen.
Er zijn ook zat bazen die doodkalm zeggen: Daar leert ie van
En als jij een normale betrouwbare hond hebt is dat ook zo
Als ik zie dat de andere baas geen contact wil houd ik ze bij me (niet per se aangelijnd, maar ze luisteren goed genoeg om dat zonder lijn te realiseren).
Maar het is natuurlijk een kwestie van communicatie: je kijkt wat de andere baas doet, hoe die reageert. Als hij het geen probleem vindt kan jouw hond ook los blijven, mits die betrouwbaar is.
Volwassen honden kunnen pups wel degelijk corrigeren overigens, en daar schrikken nieuwe puppybazen soms van.
Dat zie je ook snel genoeg, als mensen voorzichtig ogen (leer lichaamstaal lezen!
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Gollum heeft ook wel eens gesnauwd naar een pup, ze vind ze meestal te druk. En ze is ook eens het gevecht aangegaan met een stafford teefCorneliana schreef:ja dat bedoel ik dus.Gollum schreef:Nee dat klopt niet, ik zou daar niet vanuit gaan in ieder geval. Dat moet je echt per hond bekijken, sommige honden vinden pups niet leuk. Gollum is als pupje van 3 maanden bijna doodgeschudCorneliana schreef:okee dat was duidelijk. nou ik toch van de rare vragen ben: is het zo dat een volwassen hond een pup nooit wat zou doen?
en ik kan het me niet voorstellen maar hij ís weleens blaffend uitgevallen naar een hond. en ik heb hem wel een keer zien happen naar een andere even grote hond. allebei geen schrammetje.
Sindsdien ga ik er ook maar niet zomaar meer vanuit dat ik een sullige lieve lab heb
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dat is geen aanvallen. Dat is uitvallen en honds communiceren.Corneliana schreef:en ik kan het me niet voorstellen maar hij ís weleens blaffend uitgevallen naar een hond. en ik heb hem wel een keer zien happen naar een andere even grote hond. allebei geen schrammetje.
CC is loops en we liepen net in het bos, kwam een een RR-reu achter ons aan. Die heeft Orpa vakkundig naar zijn baas gestuurd.
Reken maar dat die reu niets had behalve een deuk in zijn ego
-
Corneliana
- Zeer actief
ja. dat laatste ben ik nog niet helemaal zeker van.Marjoleine schreef:Als ik ergens loop waar alles losloopt ga ik niet aanlijnen. Wel lijn ik vaak Orpa even aan, die regelt nogal en als het een teef is kan dat fout gaan. Dat ben ik dus voor. De rest zoekt niks op dus die rommelen maar.
Dat zie je ook snel genoeg, als mensen voorzichtig ogen (leer lichaamstaal lezen!), zullen ze dat wrs niet kunnen waarderen.
en ik weet ook niet of ik dat zou willen als ik degene met pup was
-
Corneliana
- Zeer actief
okee. dus blaffend uitvallen (zonder tandenwerk) is hondentaal?Marjoleine schreef:Maar dat is geen aanvallen. Dat is uitvallen en honds communiceren.Corneliana schreef:en ik kan het me niet voorstellen maar hij ís weleens blaffend uitgevallen naar een hond. en ik heb hem wel een keer zien happen naar een andere even grote hond. allebei geen schrammetje.
CC is loops en we liepen net in het bos, kwam een een RR-reu achter ons aan. Die heeft Orpa vakkundig naar zijn baas gestuurd.![]()
Reken maar dat die reu niets had behalve een deuk in zijn ego
en idd dat "gevecht" verliep keurig.
mijn man was er bij en ik ben (watje ben ik toch ook) op een afstand gaan staan.
die hond was hem ook aan het narren, lip optrekken vanachter de benen van zn baas...
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik zou een hond niet zomaar bestempelen als abnormaal en onbetrouwbaar als ie niet van (vreemde) puppen houdt eigenlijkMarjoleine schreef: En als jij een normale betrouwbare hond hebt is dat ook zo
wat moet ie er ook mee?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat is normaal.Corneliana schreef:okee. dus blaffend uitvallen (zonder tandenwerk) is hondentaal?
mijn man was er bij en ik ben (watje ben ik toch ook) op een afstand gaan staan.
die hond was hem ook aan het narren, lip optrekken vanachter de benen van zn baas...
Grommend uitvallen kan ook normaal zijn trouwens, dat doet Orpa vaak. Dat is nogal een bitch, zij is degene die buiten de zaken regelt met vreemde honden. Mits ik dat goedvindt uiteraard.
Mensen hebben het vaak over bijten als er niets gebeten worden, alleen gesnauwd.
En zulke ruzies worden dan vechten genoemd, maar als er geen gaatje valt, is dat echt geen vechten.
Overigens is lip optrekken vanachter de baas geen narren, dat is angst en onzekerheid.
Hondentaal leren lezen is erg belangrijk
Als je trouwens hondentaal kunt lezen ga je vanzelf de lichaamstaal van de bazen ook inschatten. Van mensen überhaupt.
Ik zie op afstand al of iemand bang is en dan lijn ik Orpa aan, want die gaat klieren tegen zulke mensen.
Als ze niet bang zijn is er niets aan de hand.
- Bruce-Roxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder & Chihuahua X Jack-russell
Ik was er in het begin ook geen held mee hoor. Heb altijd hele simpele honden gehad, die onwijs sociaal waren, en als pup wilde Roxy met alles en iedereen spelen. Na haar eerste loopsheid is het een andere hond geworden, en viel ze ook blaffend uit, zoals jij beschrijft. In het begin schrok ik me rot. Onzeker als ik ben, heb ik ook gelijk een gedragsdeskundige geraadpleegd, en deze zag juist goede correcties in Rox haar gedrag. Nou ik Rox een enge heddur, en ik snap zelf ook dat andere mensen er niet zo van gediend zijn als mijn 40 kilo zware, lompe teef, zo op hun hondje afrent. Dus bij kleine hondjes en pups doe ik haar altijd vast. Als ik zie dat een andere hond heel druk is (hier in het park loopt een onwijs drukke labradoodle die letterlijk stuitert!) doe ik haar ook vast. Die hond is zich van geen kwaad bewust, maar Rox is daar gewoon niet zo van gediend. Die is gefocust op mij, en op haar kleine vriendje. Bruce weet er soms ook goed gebruik van te maken als er een grote hond aankomt, die gaat dan onder Rox staan en laat Rox even twee keer blaffen. Dan bedenken de meeste honden zich wel. Met grote honden laat ik haar meestal dus ook los (of die andere hond moet aan de lijn zitten, dan gaan ze beide vast!!) Laatst wilde een deense dog reu even paardje rijden bij Rox. ze draaide zich om blafte in zijn richting en draaide zich weer om naar mij. Die dog was in geen velde of wegen te bekennen! Blijkbaar is ze wel duidelijk!! 
Bruce 20-03-2010 Roxy 11-05-2011
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zeg niet dat een hond per se van puppen moet houden.renee-uk schreef:ik zou een hond niet zomaar bestempelen als abnormaal en onbetrouwbaar als ie niet van (vreemde) puppen houdt eigenlijkMarjoleine schreef: En als jij een normale betrouwbare hond hebt is dat ook zo
wat moet ie er ook mee?
Ik vind mijn honden volstrekt normaal en betrouwbaar en die houden niet van vreemde puppen. En dat laten ze merken.
Ik weet dat ze ze niet opvreten maar ze corrigeren ze echt wel de greppel in.
Ik zeg alleen dat als een hond normaal corrigeert, een pup daar van leert
De bazen hebben daar meestal meer problemen mee dan de puppen.
-
Corneliana
- Zeer actief
ja het zag er ook normaal uit maar ik zal idd het ook qua gevoel normaal moeten gaan vinden.Marjoleine schreef:Ja, dat is normaal.Corneliana schreef:okee. dus blaffend uitvallen (zonder tandenwerk) is hondentaal?
Grommend uitvallen kan ook normaal zijn trouwens, dat doet Orpa vaak. Dat is nogal een bitch, zij is degene die buiten de zaken regelt met vreemde honden. Mits ik dat goedvindt uiteraard.
Mensen hebben het vaak over bijten als er niets gebeten worden, alleen gesnauwd.
En zulke ruzies worden dan vechten genoemd, maar als er geen gaatje valt, is dat echt geen vechten.
Overigens is lip optrekken vanachter de baas geen narren, dat is angst en onzekerheid.
Als je trouwens hondentaal kunt lezen ga je vanzelf de lichaamstaal van de bazen ook inschatten. Van mensen überhaupt.
Ik zie op afstand al of iemand bang is en dan lijn ik Orpa aan, want die gaat klieren tegen zulke mensen.
en ik weet idd van de baas van die andere hond dat het een angsthond is.
Laatst gewijzigd door Corneliana op 12 jan 2013 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bruce-Roxy
- Zeer actief
Dit moet ik wel beamen. Toen ik met de gedragsdeskundige en mijn lompe aap in het park liep kwam er een heel drukke ridgeback pup op Rox af. Normaal doe ik haar vast bij puppen, maar van de deskundige mocht ik dat niet doen, die wilde zien hoe ze zou reageren. Rox heeft met de bovenkant van haar kop tegen de buik van de pup aangeduwd zodat hij omviel, toen hij op zn rug lag gaf ze een goede blaf en riep ze weg. Ik zelf dacht dat ze veel te ver was gegaan, maar zowel de baas van de pup als de deskundige vonden dat ze het prima had gedaan!Marjoleine schreef:Ik zeg niet dat een hond per se van puppen moet houden.renee-uk schreef:ik zou een hond niet zomaar bestempelen als abnormaal en onbetrouwbaar als ie niet van (vreemde) puppen houdt eigenlijkMarjoleine schreef: En als jij een normale betrouwbare hond hebt is dat ook zo
wat moet ie er ook mee?
Ik vind mijn honden volstrekt normaal en betrouwbaar en die houden niet van vreemde puppen. En dat laten ze merken.
Nu lopen wij regelmatig met Bo, de BM pup van vrienden van ons. En ik zie dat Rox steeds duidelijkere (voor mij dan) correcties afgeeft. De BM weet nu gewoon dat Rox niet altijd wil spelen. Zij heeft er dus ook duidelijk wat van geleerd!
-
Corneliana
- Zeer actief
okee.Bruce-Roxy schreef:Dit moet ik wel beamen. Toen ik met de gedragsdeskundige en mijn lompe aap in het park liep kwam er een heel drukke ridgeback pup op Rox af. Normaal doe ik haar vast bij puppen, maar van de deskundige mocht ik dat niet doen, die wilde zien hoe ze zou reageren. Rox heeft met de bovenkant van haar kop tegen de buik van de pup aangeduwd zodat hij omviel, toen hij op zn rug lag gaf ze een goede blaf en riep ze weg. Ik zelf dacht dat ze veel te ver was gegaan, maar zowel de baas van de pup als de deskundige vonden dat ze het prima had gedaan!Marjoleine schreef:Ik zeg niet dat een hond per se van puppen moet houden.renee-uk schreef:ik zou een hond niet zomaar bestempelen als abnormaal en onbetrouwbaar als ie niet van (vreemde) puppen houdt eigenlijkMarjoleine schreef: En als jij een normale betrouwbare hond hebt is dat ook zo
wat moet ie er ook mee?
Nu lopen wij regelmatig met Bo, de BM pup van vrienden van ons. En ik zie dat Rox steeds duidelijkere (voor mij dan) correcties afgeeft. De BM weet nu gewoon dat Rox niet altijd wil spelen. Zij heeft er dus ook duidelijk wat van geleerd!
- Bruce-Roxy
- Zeer actief
Jullie zijn veel te snel, haha ik blijf quoten!! Maar Rox klinkt precies als jou Orpa. En idd, het heeft mij enorm geholpen om mij te verdiepen in de lichaamstaal van honden! Ik kan haar nu veel beter lezen, en ben 9 van de 10 keer een "uitval" voor. Roxy merkt ook als de eigenaar van de andere hond onzeker is. Als ik dit zelf zie lijn ik haar aan, want inderdaad, ze gaat lopen sarren. Ik zie hier ook heel vaak dat als mensen met kleine hondjes zien dat Rox losloopt, dat zij zelf hun hondje aanlijnen. Dan doe ik Rox ook maar vast..Marjoleine schreef:Ja, dat is normaal.Corneliana schreef:okee. dus blaffend uitvallen (zonder tandenwerk) is hondentaal?
(heb het trouwens steeds alleen over Rox omdat Bruce een makkelijke aapie is, met zon beetje alle honden behalve doggen, maar dan rent ie weg!
- Bruce-Roxy
- Zeer actief
Dat is ook lastig, ik ben soms nog gespannen als er een andere hond aankomt. Rox heeft een x een escalatie gehad met een andere teef. Ze stonden zeker 20 seconden naar elkaar te happen, en geen gaatje gevallen (wat bij teven toch wel bijzonder is). Maar hierdoor ben ik bang dat ze weer "zomaar" (het was niet eens zomaar die hond had al 3x haar bal afgepakt, bij de 4 x was ze er klaar mee en wilde ze m terug pakken waarna die hond op Rox afvloog) escaleert met een andere hond. Maar ik probeer gewoon heel overdreven te denken "mijn hond doet niks" dan gebeurt er ook vaak niks! Die honden voelen alles..Corneliana schreef:
ja het zag er ook normaal uit maar ik zal idd het ook qua gevoel normaal moeten gaan vinden.
Als ik trouwens weet dat een hond een angsthond is doe ik haar sowieso vast, en Bruce laat ik er ook niet op af gaan. Je weet nooit wat een hond doet uit angst..
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
als een hond vindt dat een (vreemde) pup ver over de schreef gaat kan ie hem zover corrigeren dat dat het einde van de pup is.
niet zo prettig voor de pup in kwestie noch voor de eigenaar lijkt me.
en toch is dat nog steeds normaal hondengedrag en hoeft de hond helemaal niet onbetrouwbaar te zijn of onbetrouwbaar te corrigeren, in tegendeel zelfs
ik zou in elk geval mijn pup van zijn leven niet overleveren aan de luimen van een vreemde hond en al zeker niet aan vreemde honden die samen een roedel vormen.
er zijn minstens zoveel eigenaren van volwassen honden die geen benul hebben van hondentaal en die niet weten wat ze zelf in handen hebben als onwetende pupeigenaren.
niet zo prettig voor de pup in kwestie noch voor de eigenaar lijkt me.
en toch is dat nog steeds normaal hondengedrag en hoeft de hond helemaal niet onbetrouwbaar te zijn of onbetrouwbaar te corrigeren, in tegendeel zelfs
ik zou in elk geval mijn pup van zijn leven niet overleveren aan de luimen van een vreemde hond en al zeker niet aan vreemde honden die samen een roedel vormen.
er zijn minstens zoveel eigenaren van volwassen honden die geen benul hebben van hondentaal en die niet weten wat ze zelf in handen hebben als onwetende pupeigenaren.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Het is beleefd (en prettig) om als je een hond ziet die is aangelijnd jouw loslopende hond bij je te roepen en aan te lijnen / bij je te houden. Doorgaans is er een goede reden waarom die hond aangelijnd is. Dat kan zijn omdat die niet met andere honden kan of niet met reuen of juist teefjes, omdat de hond ziek / net geopereerd is... Het is niet een soort wet
maar het is wel eh.. nou ja, algemeen aanvaard beleefd zeg maar.
Zelf nadenken helpt ook: als je ziet dat een hond oud is (loslopend of aangelijnd) laat dan "jouw" wilde onstuimige labrador-enthousiaste hond
daar niet op afdonderen, ook al heeft jouw hond goede bedoelingen. Zo ook als je ziet dat mensen hun hond "korter houden", omkeren of in de berm gaan staan. Dat is een aanwijzing naar "jou" toe. Wees sociaal en doe er iets mee.
Ook als een andere hond niet is aangelijnd mag dat voor jouw hond geen vrijbrief zijn om er keffend en lomp-enthousiast op af te donderen, losloopgebied of niet
Ook hier: blijf even nadenken; als je weet dat jouw hond overdonderend kan overkomen, hou hem dan bij je. Lukt dat niet zonder aangelijnd te zijn, lijn dan even aan en passeer. Ook al bedoelt jouw hond het niet boos; niet elke hond zit te wachten op "zo'n begroeting".
En, denk zelf ook na over het grootte verschil en krachtverschil in honden. Je kunt op je klompen aanvoelen dat chihuahua en deense dog nou niet standaard goede speelmaatjes zijn
dus als je juist heel kleine honden ziet of juist heel grote... gewoon even aanlijnen / bij je houden. Blijkt dan als je elkaar passeert dat ze heel leuk even willen snuffelen of doen; gewoon laten, maar blijf je bewust van kracht-verschil; 1 "tikje" van een "lompe labrador" tegen een sheltie-pup kan vervelend uitpakken, ook als de "labrador" totaal niets boos bedoeld.
Dit geldt wat mij betreft algemeen hoor, niet alleen voor TS.
Echte wettelijke regels zijn er niet voor dit soort dingen maar ik vind het gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken. Het is hoe dan ook niet de bedoeling dat een loslopende hond overlast bezorgd in welke zin dan ook aan andere wandelaars / honden, ook als dat mensen zijn zonder hond en ze zich in een losloopgebied bevinden. Zeker als de mensen het vragen: bij je roepen en houden tot de mensen gepasseerd zijn. Gewoon.. stukkie beleefdheid weet je wel
Suzanne
Zelf nadenken helpt ook: als je ziet dat een hond oud is (loslopend of aangelijnd) laat dan "jouw" wilde onstuimige labrador-enthousiaste hond
Ook als een andere hond niet is aangelijnd mag dat voor jouw hond geen vrijbrief zijn om er keffend en lomp-enthousiast op af te donderen, losloopgebied of niet
En, denk zelf ook na over het grootte verschil en krachtverschil in honden. Je kunt op je klompen aanvoelen dat chihuahua en deense dog nou niet standaard goede speelmaatjes zijn
Dit geldt wat mij betreft algemeen hoor, niet alleen voor TS.
Echte wettelijke regels zijn er niet voor dit soort dingen maar ik vind het gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken. Het is hoe dan ook niet de bedoeling dat een loslopende hond overlast bezorgd in welke zin dan ook aan andere wandelaars / honden, ook als dat mensen zijn zonder hond en ze zich in een losloopgebied bevinden. Zeker als de mensen het vragen: bij je roepen en houden tot de mensen gepasseerd zijn. Gewoon.. stukkie beleefdheid weet je wel
Suzanne
-
S@ndr@
- Zeer actief
als ik een andere hond zie loslopen, dan bloed mijn neus en dan zoeken ze het maar uit hoor( tenzij ik bij mijn eigen hond iets bespeur wat ik niet vertrouw) , ik ga pas opletten als de ander aangelijnd is, dan ga ik vaak de andere kant op- veel honden zijn aan de lijn niet heel erg leuk, en dan wil ik dat gekloot ook niet 
-
Corneliana
- Zeer actief
ja precies, nou hier kwamen de honden zomaar binnenvallen (van familie)Bruce-Roxy schreef:Dat is ook lastig, ik ben soms nog gespannen als er een andere hond aankomt. Rox heeft een x een escalatie gehad met een andere teef. Ze stonden zeker 20 seconden naar elkaar te happen, en geen gaatje gevallen (wat bij teven toch wel bijzonder is). Maar hierdoor ben ik bang dat ze weer "zomaar" (het was niet eens zomaar die hond had al 3x haar bal afgepakt, bij de 4 x was ze er klaar mee en wilde ze m terug pakken waarna die hond op Rox afvloog) escaleert met een andere hond. Maar ik probeer gewoon heel overdreven te denken "mijn hond doet niks" dan gebeurt er ook vaak niks! Die honden voelen alles..Corneliana schreef:
ja het zag er ook normaal uit maar ik zal idd het ook qua gevoel normaal moeten gaan vinden.
Als ik trouwens weet dat een hond een angsthond is doe ik haar sowieso vast, en Bruce laat ik er ook niet op af gaan. Je weet nooit wat een hond doet uit angst..
en het was wel aardig onder controle. bazen stonden met elkaar te leuteren en de honden maakten kennis