Oei mijn mening wordt gevraagd

Ik heb geen persoonlijke ervaring met honden met maar 1 long, maar ik kan wel wat algemene opmerkingen maken. De longen zijn een orgaan met relatief weinig reservecapaciteit: of beter gezegd, in rust hebben ze wel reservecapaciteit maar die wordt volledig opgebruikt als de hond 'voluit' gaat. Longweefsel kan verder ook niet vanzelf weer aangroeien of op andere manier de capaciteit verhogen.
De rest van het lichaam zal wel proberen te compenseren, wat Inge O al noemde, bijvoorbeeld het hart. Dat zal sneller en harder proberen te kloppen om meer bloed door die long te sturen om zo meer zuurstof op te nemen en dat zal een beetje helpen. Maar er is een grens aan wat een hart extra kan kloppen zonder zelf problemen te krijgen: vandaar dat longpatiënten na verloop van tijd ook altijd problemen met hun hart gaan krijgen.
Een ander compensatiemechanisme van het lichaam is de aanmaak van meer rode bloedlichaampjes. Meer rode bloedlichaampjes betekent meer zuurstoftransport dus ook dat helpt: maar dat is erg riskant. Op een gegeven moment heb je zoveel rode bloedcellen dat het bloed niet meer wil stromen (het wordt te stroperig) en dan kan er opeens hlemaal geen zuurstof meer getransporteerd worden (daar ben ik een keer een hondje bijna aan verloren, wegens een andere oorzaak).
Als ik lees dat Oger tien km kan lopen of naast de fiets kan draven dan denk ik dat hij het uitstekend doet! Blijkbaar kan zijn overgebleven long dit soort inspanning nog goed aan. Maar blauw zien na balletje gooien of verwijzen dat lijkt me geen goed teken. Hij heeft dan gewoon meer zuurstof nodig dan zijn long kan leveren. Het lichaam probeert dat te compenseren maar kan dat gewoon niet: 1 long is 1 long en daar is niets aan te doen. Iedere keer dat zoiets plaatsvindt wordt er zuurstof naar de spieren gestuurd dat eigenlijk ergens anders nodig is (vooral de hersenen bijvoorbeeld). Het hart probeert het op te vangen maar kan het niet aan, er worden meer bloedcellen aangemaakt wat op den duur alleen gevaarlijk is. Als het bloed te stroperig wordt kan dat in een paar minuten de dood van je hond betekenen! (Toen mijn Westie een aanval kreeg ging ik in een kwartier van een kwispelstaartend hondje via een epileptische aanval naar een klinisch dode hond. De enige reden dat ze nog leeft is dat mijn vriendin DA is en ik binnen 10 minuten na het begin van de aanval op de kliniek aankwam, waar het hele team op me stond te wachten).
Wat ik jou aan zou raden: zet balletje gooien en verwijzen voorgoed uit je hoofd. Blijf lekker wandelen en voorzichtig draven, pas daarbij erg op met warm weer (net als bij een Engelse Bulldog dus). Zoek een dierenarts met verstand van hematologie, en laat iedere paar maanden zijn bloed controleren (in het begin vaker, en ook als er iets afwijkends gevonden wordt). Iedere dierenarts kan de hematokrietwaarde bepalen (dat is de hoeveelheid rode bloedlichaampjes) maar een normaal hematokriet met aanwezigheid van erytroblasten of reticulocyten (voorlopers van rode bloedcellen) geeft bijvoorbeeld ook al aan dat je hond lijdt aan zuurstofgebrek, en dat je dus bepaalde grenzen voorbij aan het gaan bent. Dat kunnen de meeste dierenartsen niet zelf zien.
Als jij goed de grenzen van je hond respecteert dan kan hij in principe nog jaren mee als actieve huishond. Doe je dat niet dan denk ik dat je heel snel schade gaat aanrichten. Een mechel zal uit zichzelf niet snel 'stop' zeggen, dat zal jij dus moeten doen.
Groetjes,
Kees