Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe hoort het met paarden?
Moderator: moderatorteam
-
Safari
Hoe hoort het met paarden?
Door de maanden heen heb ik hier veel opgestoken van hoe het hoort met andere honden samen. Ik vraag nu altijd of ik mijn honden even aan moet lijnen als er iemand aankomt met een hond aan de riem. Dat wordt hier erg gewaardeerd.
Nou kwamen wij gisteren op de hei een paard tegen. Bommel en Rakker kijken daar niet van op of om maar Timmie vond dat beest heel interessant en rende er op af om dat grote beest eens te bekijken. Hij blafte niet maar liep er bijna genietend snuffelend om heen. Het was op een heel druk punt met fietsers en wandelaars dus de ruiter moest even stil staan dus dat gaf mij even de tijd om Tim te roepen en mijn excuus aan te bieden. Tim liet zich makkelijk lokken met wat brokjes en zo heb ik hem aan zijn halsband vastgehouden tot het paard uit zicht was. Achteraf had ik hem beter gewoon even aan kunnen lijnen (dat doe ik de volgende keer ook) maar deze situatie was nieuw voor mij en ik was heel blij dat hij zo makkelijk kwam voor de brokjes. Ik was iets te vroeg blij want hij besloot er toch nog even achteraan te rennen. Ik had de indruk gewoon om gezellig een stukje mee te hollen. Hij hield keurig afstand van het paard en blafte nu ook niet. Hij kwam ook vrij snel weer terug.
Later kwamen wij het paard (op iets grotere afstand) weer tegen en toen heeft hij het paard niet eens gezien omdat ik er brokjes in stond te proppen. Ik zag het paard toen als eerste en kon er nu op inspelen.
Even voor de duidelijkheid, ik snap dat het niet wenselijk is dat een hond hard blaffend of jagend achter een paard aanholt maar is het vervelend als een hond een stukje mee oploopt? Ik vraag dit omdat ik werkelijk niets weet van paarden en hun gedrag.
Hoe kan ik met Timmie het negeren van paarden oefenen? Kan ik dan het beste met hem naar een manege gaan of is afleiden metvoer het beste?
Nou kwamen wij gisteren op de hei een paard tegen. Bommel en Rakker kijken daar niet van op of om maar Timmie vond dat beest heel interessant en rende er op af om dat grote beest eens te bekijken. Hij blafte niet maar liep er bijna genietend snuffelend om heen. Het was op een heel druk punt met fietsers en wandelaars dus de ruiter moest even stil staan dus dat gaf mij even de tijd om Tim te roepen en mijn excuus aan te bieden. Tim liet zich makkelijk lokken met wat brokjes en zo heb ik hem aan zijn halsband vastgehouden tot het paard uit zicht was. Achteraf had ik hem beter gewoon even aan kunnen lijnen (dat doe ik de volgende keer ook) maar deze situatie was nieuw voor mij en ik was heel blij dat hij zo makkelijk kwam voor de brokjes. Ik was iets te vroeg blij want hij besloot er toch nog even achteraan te rennen. Ik had de indruk gewoon om gezellig een stukje mee te hollen. Hij hield keurig afstand van het paard en blafte nu ook niet. Hij kwam ook vrij snel weer terug.
Later kwamen wij het paard (op iets grotere afstand) weer tegen en toen heeft hij het paard niet eens gezien omdat ik er brokjes in stond te proppen. Ik zag het paard toen als eerste en kon er nu op inspelen.
Even voor de duidelijkheid, ik snap dat het niet wenselijk is dat een hond hard blaffend of jagend achter een paard aanholt maar is het vervelend als een hond een stukje mee oploopt? Ik vraag dit omdat ik werkelijk niets weet van paarden en hun gedrag.
Hoe kan ik met Timmie het negeren van paarden oefenen? Kan ik dan het beste met hem naar een manege gaan of is afleiden metvoer het beste?
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Re: Hoe hoort het met paarden?
Nee, voor een paard dat honden gewend is is dat niet vervelend, maar dat weet je niet vantevoren. Realiseer je wel dat een paard rake klappen uit kan delen dus ik zou het maar proberen te voorkomen.
Ik zou het bij afleiden houden.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
- Aantal honden: 1
Ik zou het wel vervelend vinden ja. Ik zou bang zijn dat mijn paard het vervelend gaat vinden en een trap uitdeelt, en sommige paarden kunnen er onrustig van worden of er vandoor schieten. En bij kleine honden zou ik ook nog bang zijn dat 't paard struikelt of opzij springt bovenop de hond. Maar dat hangt ook weer af van de ruimte, als een hond op meters afstand erachteraan sukkelt zou ik het niet zo erg vinden, als hij echt om het paard heen drentelt wel. Maar inderdaad, bij één rake trap kan 't einde hond zijn, dus ik zou dat risico bij onbekende paarden sowieso niet willen nemen.

- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Kan, of het vervelend is hangt van het paard af. Ik heb het hoe dan ook liever niet, een paardenhoef is groot en sterk en indien verkeerd geplaatst behoorlijk allesvernietigend..
Ik heb een poos een poown gereden die buiten sowieso nogal nerveus was, en die had waarschijnlijk volkomen aan de kletter gegaan van een hondje wat achter 'm aan zou komen (dus daar zorgde ik mee dat ik niet in dat soort situaties kwam
) maar aan de andere kant heb ik ook jaren een Groninger hengst gereden die gewoon doorsjokte ookal stond er een rottweiler flink blaffend voor z'n neus, die had zo'n meehobbelend hondje echt niet vervelend gevonden
Dus het is echt per paard verschillend, weet je niet van tevoren dus ik zou het risico niet lopen eigenlijk 
Hoe je het moet oefenen? Geen idee eigk, ik lees even mee. Ik neem Ollie best regelmatig mee naar de paarden van een vriendinnetje, en hij heeft eigelijk vanuit zichzelf altijd heilig respect gehad voor paarden, maar zo van het een op het andere moment besloot ie toch eens achter een koets aan te gaan en sindsdien hou ik 'm maar vast als er paarden in de buurt zijn. De ene keer doet ie er niks mee, de andere keer gaat ie rond die voeten lopen dansen :+
Ik heb een poos een poown gereden die buiten sowieso nogal nerveus was, en die had waarschijnlijk volkomen aan de kletter gegaan van een hondje wat achter 'm aan zou komen (dus daar zorgde ik mee dat ik niet in dat soort situaties kwam
Hoe je het moet oefenen? Geen idee eigk, ik lees even mee. Ik neem Ollie best regelmatig mee naar de paarden van een vriendinnetje, en hij heeft eigelijk vanuit zichzelf altijd heilig respect gehad voor paarden, maar zo van het een op het andere moment besloot ie toch eens achter een koets aan te gaan en sindsdien hou ik 'm maar vast als er paarden in de buurt zijn. De ene keer doet ie er niks mee, de andere keer gaat ie rond die voeten lopen dansen :+
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Als zowel ruiter als hondeneigenaar ken ik beide kanten, en ik houd als ruiter altijd zo veel mogelijk rekening met de hondenbezitter, en vice versa.
Mijn honden zijn van pup af aan gewend aan paarden, toch lijn ik altijd aan als ik een ruiter zie naderen. Gewoon, voor alle zekerheid en om te laten zien dat ik de ruiter gezien heb en er rekening mee houd.
Als ruiter minder ik vaart als ik iemand met een hond zie aankomen, en zorg ervoor dat ik de hond en eigenaar in stap passeer, om de hond niet onnodig op te winden. Andere mensen in draf of galop passeren vind ik niet netjes en is volgens de etiquette niet toegestaan.
Als ik zie dat iemand moeite heeft om zijn hond bij zich te krijgen dan stop ik even, als mijn paard niet al te druk is, anders stap ik rustig door.
Mijn honden zijn van pup af aan gewend aan paarden, toch lijn ik altijd aan als ik een ruiter zie naderen. Gewoon, voor alle zekerheid en om te laten zien dat ik de ruiter gezien heb en er rekening mee houd.
Als ruiter minder ik vaart als ik iemand met een hond zie aankomen, en zorg ervoor dat ik de hond en eigenaar in stap passeer, om de hond niet onnodig op te winden. Andere mensen in draf of galop passeren vind ik niet netjes en is volgens de etiquette niet toegestaan.
Als ik zie dat iemand moeite heeft om zijn hond bij zich te krijgen dan stop ik even, als mijn paard niet al te druk is, anders stap ik rustig door.
-
Safari
Mijn schoonzus en zwager hebben twee paarden dus het is voor mij best mogelijk om op een eenvoudige manier met paarden in contact te komen. Ze hebben zelf ook honden dus de paarden zijn honden gewend. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit nou aan moet pakken?
-
lets have fun
Ik weet ook niks van paarden maar het lijkt me niet helemaal ongevaarlijk om je hond er achter aan te laten lopen. Zie ik een ruiter aan komen zet ik de honden op hun kont in de berm en leid ze af door er kaas in te duwen. Ik denk wel dat het gewaardeerd wordt want ik wordt in ieder geval altijd vriendelijk bedankt.
Safari schreef:Door de maanden heen heb ik hier veel opgestoken van hoe het hoort met andere honden samen. Ik vraag nu altijd of ik mijn honden even aan moet lijnen als er iemand aankomt met een hond aan de riem. Dat wordt hier erg gewaardeerd.
-
S@ndr@
- Zeer actief
nou ik ben met de hond aan de lijn wel eens gepasseerd door dravende (
) ruiters, en dat was geen succes, dus ik lijn aan en ik neem afstand, zitten en afwachten leid tot uitvallen, dus die doen we nooit 
- Smieszka1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
- Contacteer:
Mijn paarden zijn honden gewend en doen niet, maar veel paarden zijn dat niet en kunnen in paniek raken en trappen
Groetjes Linda

- Crista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Helemaal mee eens!!LongFields schreef:Als zowel ruiter als hondeneigenaar ken ik beide kanten, en ik houd als ruiter altijd zo veel mogelijk rekening met de hondenbezitter, en vice versa.
Het verschilt natuurlijk enorm per paard / hond hoe deze op elkaar reageren, maar ik ga er zelf altijd vanuit dat ik extra voorzichtig moet zijn.
De honden gaan vast als er een paard in beeld komt en met mijn paard ga ik stil staan totdat ik zeker weet dat de andere persoon zijn honden onder controle heeft.
- Ingrid48
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
- Aantal honden: 3
zoe doe ik het ook! Onze honden zijn natuurlijk paarden gewend en vooral Pippy speelt nog wel eens met eentje en zou dan ook best met andere paarden willen doen...beetje gevaarlijk, dus lijn ik haar vast als er een paard aankomt.LongFields schreef:Als zowel ruiter als hondeneigenaar ken ik beide kanten, en ik houd als ruiter altijd zo veel mogelijk rekening met de hondenbezitter, en vice versa.
Het probleem is dat als er een klein hondje rustig achter een paard aanloopt, het paard het hondje niet ziet maar wel ruikt of weet dat er iets loopt en hier onrustig van kan worden.
Dus inderdaad gewoon aanlijnen en er zo min mogelijk aandacht aan schenken.

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt
www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
- Mirell@
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Mechelse herder en Jack Russel
- Contacteer:
Ik stel het altijd op prijs als de mensen hun hond aanlijnen, als ik er met mijn paard aan kom.
Vooral als ik ook één van mijn kinderen bij me heb.
Een paard blijft een vlucht dier en het kan 9x goed gaan..........
Iklijnze zelf ook altijd aan als ik paarden tegen kom,bij fietsers en wandelaars houd ik ze ook even bij me.
Vooral als ik ook één van mijn kinderen bij me heb.
Een paard blijft een vlucht dier en het kan 9x goed gaan..........
Iklijnze zelf ook altijd aan als ik paarden tegen kom,bij fietsers en wandelaars houd ik ze ook even bij me.
-
Neeltje
Ik lijn altijd aan, lijkt me niet meer dan normaal. Je weet nooit hoe een paard zal reageren en een trap kan genoeg zijn voor je hond, of het paard raakt in paniek en rijden valt.
- joyce83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Ik als ruiter vind het prettiger als iemand hun hond aan lijnt. Indien je 200% zeker weet dat je hond niet achter een paard aan gaat dan mag hij ook los blijven maar dan ook het liefst bij de eigenaar lopen.
Mijn pony is honden gewend, is geen schrikker maar kan wel eens als hij wat frisser is een loslopende hond als aanleiding pakken om te kijken hoe ver hij kan gaan. Do kan thuis eigenlijk gewoon om hem heen rennen en dan wil hij wel eens spelen.
Mijn vriend heeft een keer met wandelen gehad dat hij Do netjes had aangelijnd bij een paard en dat Do er evengoed nog achteraan is gegaan toen paard al flink wat meters verder gelopen was. Dit gedrag willen wij ook absoluut niet en blijven haar nu nog langer aangelijnd houden en het liefst dat paard en ruiter uit zicht zijn al een tijdje. Paarden kunnen schrikken, ruiter kan vallen of hond kan een flinke trap krijgen. Paard welke bang is en vlucht is natuurlijk erg leuk om er nog harder achteraan te gaan met misschien alle gevolgen van dien.
Mijn pony is honden gewend, is geen schrikker maar kan wel eens als hij wat frisser is een loslopende hond als aanleiding pakken om te kijken hoe ver hij kan gaan. Do kan thuis eigenlijk gewoon om hem heen rennen en dan wil hij wel eens spelen.
Mijn vriend heeft een keer met wandelen gehad dat hij Do netjes had aangelijnd bij een paard en dat Do er evengoed nog achteraan is gegaan toen paard al flink wat meters verder gelopen was. Dit gedrag willen wij ook absoluut niet en blijven haar nu nog langer aangelijnd houden en het liefst dat paard en ruiter uit zicht zijn al een tijdje. Paarden kunnen schrikken, ruiter kan vallen of hond kan een flinke trap krijgen. Paard welke bang is en vlucht is natuurlijk erg leuk om er nog harder achteraan te gaan met misschien alle gevolgen van dien.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Aan het losloopgebied waar ik altijd loop zit een manege/pensionstalling.
Wij komen dus bijna iedere wandeling paarden tegen.
Er lopen speciale ruiterroutes door het bos en daar blijf ik gewoon weg.
Maar de meeste ruiters hier gaan ook buiten die routes, hier mag dat eigenlijk niet maar ik heb daar geen enkel probleem mee.
Als ik een paard zie roep ik mijn honden en laat ze aan de zijkant zitten totdat het paard voorbij is.
Dit doe ik om de ruiter gerust te stellen, mijn honden negeren paarden compleet maar dat weet de ruiter natuurlijk niet.
Maar soms gebeurd het weleens dat mijn honden bijvoorbeeld een stuk vooruit lopen en er ineens een paard uit een zijpad ofzo komt.
Dan doe ik bewust niets, mijn honden gaan dan vanzelf van het pad af en lopen in de bosjes rustig om het paard heen, ze vinden het totaal niet interessant.
Ik ben altijd bang dat het paard misschien schrikt als ik mijn honden zou roepen en ze dus ineens gaan rennen.
Of zie ik dat verkeerd?
Wij komen dus bijna iedere wandeling paarden tegen.
Er lopen speciale ruiterroutes door het bos en daar blijf ik gewoon weg.
Maar de meeste ruiters hier gaan ook buiten die routes, hier mag dat eigenlijk niet maar ik heb daar geen enkel probleem mee.
Als ik een paard zie roep ik mijn honden en laat ze aan de zijkant zitten totdat het paard voorbij is.
Dit doe ik om de ruiter gerust te stellen, mijn honden negeren paarden compleet maar dat weet de ruiter natuurlijk niet.
Maar soms gebeurd het weleens dat mijn honden bijvoorbeeld een stuk vooruit lopen en er ineens een paard uit een zijpad ofzo komt.
Dan doe ik bewust niets, mijn honden gaan dan vanzelf van het pad af en lopen in de bosjes rustig om het paard heen, ze vinden het totaal niet interessant.
Ik ben altijd bang dat het paard misschien schrikt als ik mijn honden zou roepen en ze dus ineens gaan rennen.
Of zie ik dat verkeerd?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Dat ligt helemaal aan het karakter/temperament van het paard, en hoe goed hij onder controle staat bij de ruiter. Een paard is een vluchtdier dus van nature zal het de neiging hebben om bij schrik er vandoor te gaan.samantha! schreef: Ik ben altijd bang dat het paard misschien schrikt als ik mijn honden zou roepen en ze dus ineens gaan rennen.
Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat de manier waarop jij het aanpakt de minste risico's met zich meebrengt dus ik zou daar niets aan veranderen als ik jou was.
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Ik lijn lizzie altijd aan als ik een ruiter zie. Dushi niet, ik weet dat ze niet achter paarden aan gaat en dat ze helemaal geen interesse heeft. Wel roep ik haar even bij me zodat de ruiter weet dat ik hem/haar gezien heb. Laatst bleef een ruiter constant achter mij aanlopen. Hij zei laat die hond toch los zo went ze nooit aan paarden. Ik heb maar gezegd dat dat van mij ook niet hoeft, want uw paard vind het leuk, maar het volgende paard niet en dan zit ik met een kapotte hond.
-
Safari
Ik ben zeker van plan om de volgende keer op dat punt aan te lijnen, gewoon uit voorzorg. Je loopt daar het bos uit en de hei op maar dan moet je eerst over een fiets/wandel/ruiterpad.
In mijn beleving stond daar ineens 'plop' dat paard. Nu weet ik het en kan erop inspelen.
Heeft het zin om Tim wel kennis te laten maken met paarden? Dan bedoel ik natuurlijk die van familie en niet zomaar 'in het wild'.
In mijn beleving stond daar ineens 'plop' dat paard. Nu weet ik het en kan erop inspelen.
Heeft het zin om Tim wel kennis te laten maken met paarden? Dan bedoel ik natuurlijk die van familie en niet zomaar 'in het wild'.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Mijn paard was gewend aan honden maar op buitenrit schopte hij ze weg. Hij is 1 keer door een hond gebeten en blijkbaar waren honden buiten eigen terrein gevaarlijk.
Ik laat mijn honden nooit op paarden afgaan. Ik lijn ze altijd aan. Behalve bij weilanden, daar heb ik ze geleerd te negeren.
Ik laat mijn honden nooit op paarden afgaan. Ik lijn ze altijd aan. Behalve bij weilanden, daar heb ik ze geleerd te negeren.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
je kan het trainen door aan iemand te vragen met een paard of deze je wilt helpen. het liefst in een manegebak en een mak paard. zodra de hond kijkt naar het paard is het nee. kijkt de hond naar jou duw je er wat super lekkers in.
eerst op grote afstand en vervolgens steeds dichterbij. eerst in stap en als dat goed gaat in draf en vervolgens in galop.
mijn honden zijn als pup mee geweest naar de paarden in een manege en kijken niet op of om al komen ze in een kudde voorbij galopperen.
ellen
eerst op grote afstand en vervolgens steeds dichterbij. eerst in stap en als dat goed gaat in draf en vervolgens in galop.
mijn honden zijn als pup mee geweest naar de paarden in een manege en kijken niet op of om al komen ze in een kudde voorbij galopperen.
ellen
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
En zo is het preciesInge O schreef:mensen hebben naar mijn gevoel heel vaaak de neiging om alles wat buiten niet goed gaat op te splitsen in 'deelproblemen' waarbij dan specifiek op die afzonderlijke situaties zou moeten geoefend worden.Safari schreef:Mijn schoonzus en zwager hebben twee paarden dus het is voor mij best mogelijk om op een eenvoudige manier met paarden in contact te komen. Ze hebben zelf ook honden dus de paarden zijn honden gewend. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit nou aan moet pakken?
terwijl dat natuurlijk niet zo is : er is maar één ding waar je écht moet oefenen en dat een hond echt moet beheersen en dat is bij je komen ook als hij liever wat anders zou doen.
dat 'wat anders' kan je dan invullen door oneindig veel dingen : mensen en kinderen waar hij tegenop wil springen, andere honden waar hij te wild of moeilijk tegen doet, paarden waar ze achteraan willen, ijs waar ze niet op mogen enz. enz. enz. : valt allemaal onder dezelfde hoofding : om echt veilg met een hond buiten te lopen moet je hem juist in dat soort situaties bij je kunnen roepen en daar erg op oefenen is zeer de moeite waard.
* * *
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Mijn paard is honden gewend, maar die deelt wel klappen uit als ze meelopen en te dicht bij komen. Tenminste, vreemde honden die mee komen lopen, honden die hij kent en de hele rit al mee zijn, zijn geen probleem.Tulp schreef:Nee, voor een paard dat honden gewend is is dat niet vervelend, maar dat weet je niet vantevoren. Realiseer je wel dat een paard rake klappen uit kan delen dus ik zou het maar proberen te voorkomen.
Ik ga wel even stil staan en geef de eigenaar de tijd zijn/haar hond bij zich te roepen/aan te lijnen, alleen zorg ik er wel voor dat de hond aan de voorkant van mijn paard blijft.
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Mijn paard vindt honden niet zo interessant, tot het moment dat ze hem gaan vervelen en dan moeten ze echt uitkijken, dat zeg ik ook vaak tegen de hondeneigenaren van wie de hond dus rond mijn paard springt, soms zie je dat het echt een jonge hond is en dat de mensen moeite doen en/of hebben die bij hun te roepen, dan rijd ik een stukje terug zodat ze hun hond kunnen aanlijnen. Beetje elkaar helpen is een kleine moeite.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
Safari
Hier heb je natuurlijk helemaal gelijk in en we zijn er al druk mee bezig. Cursus voor de puntjes op de i heb ik ons al voor aangemeld en is alleen nog een kwestie van de startdatum. Wat ik me wel afvraag als dat er nou goed inzit bij je hond en je komt in een voor de hond vreemde situatie, zoals bij mij dat paard, gaat het dan altijd goed of moet je dan extra oefenen op de betreffende situatie. Ik weet niet zoveel voorbeelden maar ik kan me voorstellen dat ik ergens op de hei loop en ze horen een schot van een jager, of zien een luchtbalon. Ik ben eigenlijk gewend aan van die onverstoorbare types dus deze hele situatie was nieuw voor mij.Inge O schreef:mensen hebben naar mijn gevoel heel vaaak de neiging om alles wat buiten niet goed gaat op te splitsen in 'deelproblemen' waarbij dan specifiek op die afzonderlijke situaties zou moeten geoefend worden.Safari schreef:Mijn schoonzus en zwager hebben twee paarden dus het is voor mij best mogelijk om op een eenvoudige manier met paarden in contact te komen. Ze hebben zelf ook honden dus de paarden zijn honden gewend. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit nou aan moet pakken?
terwijl dat natuurlijk niet zo is : er is maar één ding waar je écht moet oefenen en dat een hond echt moet beheersen en dat is bij je komen ook als hij liever wat anders zou doen.
dat 'wat anders' kan je dan invullen door oneindig veel dingen : mensen en kinderen waar hij tegenop wil springen, andere honden waar hij te wild of moeilijk tegen doet, paarden waar ze achteraan willen, ijs waar ze niet op mogen enz. enz. enz. : valt allemaal onder dezelfde hoofding : om echt veilg met een hond buiten te lopen moet je hem juist in dat soort situaties bij je kunnen roepen en daar erg op oefenen is zeer de moeite waard.
Dit vind ik wel een goede tip en is zeker uit te voeren.tollerlover schreef:je kan het trainen door aan iemand te vragen met een paard of deze je wilt helpen. het liefst in een manegebak en een mak paard. zodra de hond kijkt naar het paard is het nee. kijkt de hond naar jou duw je er wat super lekkers in.
ellen
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Mijn honden geven nul reactie op paarden, ze laten amper weten dat ze het hele beest gezien hebben. Ik doe dus niks, loop gewoon door. De ruiters hier in de buurt zijn overigens doorgaans ook erg arrogant, een beetje zo'n air van "Degene met de duurdere hobby mag breder op het wandelpad (dus niet eens het ruiterpad he, want daar loop ik niet) dan degene met de goedkope middenklassehobby, dus lijn je plebsbeest aan en verdwijn uit mijn blikveld.". Die kunnen van mij hun dure hobby steken waar de zon niet schijnt.
Sommige gaan ook al compleet hysterisch zitten krijsen dat je aan moet lijnen voordat ze de bocht om zijn, volgens mij uit een soort voorzorg of zo.
Dan wil ik nog wel meedelen dat mijn honden niks doen, maar aanlijnen doe ik niet. Kom zeg, als het allemaal zo'n drama is dan rij je die luxe knol maar fijn op het ruiterpad.
Maar goed. Mijn frustraties terzijde. Mijn honden gedragen zich keurig. Als ze een stukje mee zouden lopen of anderszins een paard erg leuk of wat spannend vinden zou ik ze bij me roepen en aanlijnen tot het peerd uit beeld is.
Maar goed. Mijn frustraties terzijde. Mijn honden gedragen zich keurig. Als ze een stukje mee zouden lopen of anderszins een paard erg leuk of wat spannend vinden zou ik ze bij me roepen en aanlijnen tot het peerd uit beeld is.
- iones
- Zeer actief
Paarden moeten hondbestendig zijn. D.w.z. dat ze de aanwezigheid van een hond ergens onderweg moeten kunnen verdragen.
Een hond heeft echter niet achter een paard aan te jagen, al dan niet blaffend, om over happend naar staart en benen maar niet te spreken. Want dit kan zowel voor het paard als voor de hond verstrekkende gevolgen hebben.
Als ruiter of menner kom je onderweg heel veel in aanraking met (erf)honden en voor paarden hoort dit dus vanzelfsprekend te zijn. Als een ruiter klaagt dat zijn paard schrikt van honden (terwijl zo'n hond niet bijzonders doet), dan moet hij dat niet verhalen op hondeneigenaren, dan moet hij bij zichzelf te rade gaan waar het mis is gegaan bij de training van zijn paard
Ruiters die bij voorbaat bang zijn dat hun paard eventueel ergens van zou kunnen schrikken, maken hun paard ZELF bang.
Dit is bijvoorbeeld de reden ook waarom zoveel paarden bang zijn voor tractoren. Omdat ze voelen hoe hun ruiter de teugels alvast korter neemt en verstrakt in het lichaam. Ze voelen de spanning van de ruiter en leren dat te associeren met een tractor. Terwijl ze daar van jongs aan af vaak al aan gewend zijn.....
Ik lijn mijn honden niet aan als er een paard passeert, maar ik roep ze wel even bij me. Vertrouw ik een hond niet (als ik die van iemand anders bij me heb), dan lijn ik die wel aan.
Een hond zou namelijk wel eens voor een paard langs kunnen lopen en een paard is niet iets wat je net als een machine efkes op de rem kunt drukken. En je mag ook niet verwachten van een ruiter of menner dat hij dat doet.
Een hond heeft echter niet achter een paard aan te jagen, al dan niet blaffend, om over happend naar staart en benen maar niet te spreken. Want dit kan zowel voor het paard als voor de hond verstrekkende gevolgen hebben.
Als ruiter of menner kom je onderweg heel veel in aanraking met (erf)honden en voor paarden hoort dit dus vanzelfsprekend te zijn. Als een ruiter klaagt dat zijn paard schrikt van honden (terwijl zo'n hond niet bijzonders doet), dan moet hij dat niet verhalen op hondeneigenaren, dan moet hij bij zichzelf te rade gaan waar het mis is gegaan bij de training van zijn paard
Ruiters die bij voorbaat bang zijn dat hun paard eventueel ergens van zou kunnen schrikken, maken hun paard ZELF bang.
Dit is bijvoorbeeld de reden ook waarom zoveel paarden bang zijn voor tractoren. Omdat ze voelen hoe hun ruiter de teugels alvast korter neemt en verstrakt in het lichaam. Ze voelen de spanning van de ruiter en leren dat te associeren met een tractor. Terwijl ze daar van jongs aan af vaak al aan gewend zijn.....
Ik lijn mijn honden niet aan als er een paard passeert, maar ik roep ze wel even bij me. Vertrouw ik een hond niet (als ik die van iemand anders bij me heb), dan lijn ik die wel aan.
Een hond zou namelijk wel eens voor een paard langs kunnen lopen en een paard is niet iets wat je net als een machine efkes op de rem kunt drukken. En je mag ook niet verwachten van een ruiter of menner dat hij dat doet.
Laatst gewijzigd door iones op 07 jan 2013 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Dit dus.LongFields schreef:Als zowel ruiter als hondeneigenaar ken ik beide kanten, en ik houd als ruiter altijd zo veel mogelijk rekening met de hondenbezitter, en vice versa.
Mensen die geen paarden gewend zijn weten vaak niet dat een paard een vluchtdier is en als hij schrikt van een hond er vandoor kan schieten. Verder zijn het ook kwetsbare dieren, als een hond wel in de benen zou hangen kan dat nare blessures geven. Maar andersom kan een trap van een paard genadeloos hard aankomen bij een hond.
Dus voor de veiligheid van iedereen is Suzanne haar handelswijze het beste.
- iones
- Zeer actief
Buiten het ruiterpad moeten ze niet klagen tegen anderen want ze hebben geen recht van spreken!Maylala schreef:Mijn honden geven nul reactie op paarden, ze laten amper weten dat ze het hele beest gezien hebben. Ik doe dus niks, loop gewoon door. De ruiters hier in de buurt zijn overigens doorgaans ook erg arrogant, een beetje zo'n air van "Degene met de duurdere hobby mag breder op het wandelpad (dus niet eens het ruiterpad he, want daar loop ik niet) dan degene met de goedkope middenklassehobby, dus lijn je plebsbeest aan en verdwijn uit mijn blikveld.". Die kunnen van mij hun dure hobby steken waar de zon niet schijnt.Sommige gaan ook al compleet hysterisch zitten krijsen dat je aan moet lijnen voordat ze de bocht om zijn, volgens mij uit een soort voorzorg of zo.
Dan wil ik nog wel meedelen dat mijn honden niks doen, maar aanlijnen doe ik niet. Kom zeg, als het allemaal zo'n drama is dan rij je die luxe knol maar fijn op het ruiterpad.
Daarentegen moeten andere mensen niet tegen ruiters klagen dat die in de weg rijden als ze zich op het ruiterpad begeven.
Denk trouwens niet dat ruiters allemaal arrogant zijn hoor. Het is inderdaad een dure hobby, maar slechts een klein percentage van mensen met paarden heeft daadwerkelijk ook veel geld. De meesten moeten voor hun dure hobby veel doen, en ook veel laten.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Ik roep de hond terug en laat hem naast mij zitten, of als het erg lang duurt (de paarden zijn nog ver weg) dan volgen. Als het los kan doe ik het los (met maupie ging dat altijd wel) en anders aanlijnen idd. Voordat we worden gepasseerd laat ik de hond even zitten, dan is het voor de ruiter ook duidelijk dat ik ze gezien heb en de hond onder controle is. Ik heb het zelf ook wel meegemaakt op buitenritten, een hond die rond het paard ging springen of achteraan kwam rennen en prettig is het niet.
Als ik overigens niet in stap gepasseerd word, zeg ik daar wel wat van. Ten eerste vliegen de plaggen vaak om je oren en ten tweede maak je het zo andere mensen met honden, of mensen die bang zijn van paarden, wel veel lastiger.
Als ik overigens niet in stap gepasseerd word, zeg ik daar wel wat van. Ten eerste vliegen de plaggen vaak om je oren en ten tweede maak je het zo andere mensen met honden, of mensen die bang zijn van paarden, wel veel lastiger.
-
Safari
vanzelfsprekend, we zijn er al heel druk mee in de weerInge O schreef:
je kan dus beter veel energie steken in het betrouwbaar hierkomen en die moeilijkheidsgraad stelselmatig gaan opbouwen van laag naar hoog, daarmee vang je alle vliegen in één klap.