Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te dun?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Te dun?

Ongelezen bericht door Demi »

ik zat te twijfelen of ik het hier moest neerzetten of toch in medisch.
toch maar bij voeding, want medisch gezien is er niks mis met haar.

Het gaat om Amy. Amy is altijd al aan de dunne kant geweest. Ze is extreem druk, ik doe heel veel met haar en dan is ze thuis ook nog veel aan het spelen. logisch, ze is in augustus net 2 geworden.
Alleen blijf ik mij afvragen of ze nou te dun is. De dierenarts vindt haar ook te dun en zegt meer voeren. Ze krijgt nu ruim een kilo lotgering per dag, maar komt geen gram aan.
Je voelt en ziet haar ribben en ruggengraat goed.

De rest is altijd te dik hier, Kenzo door de prednison, Izzy heeft extra vet, voor het geval de LM of ehrlichia terug komt en Cujo was te dik, omdat ze te weinig bewoog (gewrichten etc) dus echt vergelijkingsmateriaal heb ik niet

Zal hieronder een foto plaatsen, ben benieuwd wat jullie vinden en hoe ik er een kilo ofzo bij krijg met gezond vlees. Ze is trouwens 34 kilo en normale hoogte voor een Rottweilerteef

Afbeelding
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
dagmar88
Zeer actief

Re: Te dun?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Doe eens een gewoon zijaanzicht?
:wink: Hier valt niet zo veel van te maken...
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Sorry maar op die foto kan je echt niks zien. Als ze op hun zij liggen vallen ze altijd wat in dus je moet echt een normale foto posten, eentje van opzij en eentje van vanboven.
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Ze staat nooit stil :ugh:

Zal het even proberen
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou me er helemaal geen zorgen over maken als ze altijd al zo is en gezond is. Beter te dun dan te dik. Vooral voor deze rassen.
Als ze dikker moet van jou dan zou je haar voor de nacht een bak extra Lotgering kunnen geven. De bak voor het slapen gaan zet het meeste aan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

inderdaad als Kyara hier op haar zij ligt ziet ze er ook zo uit, terwijl ze echt niet te dun is :wink:

maar wat bedoel je met de extra vetjes voor de leishmania? Browny heeft leishmania en hou ik altijd mooi rank en zit aan de allupurinol (inmiddels met tussen pauzes).. maar hij heeft niet meer last omdat hij mooi slank is.
Afbeelding
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Op deze foto kun je het idd niet echt zien maar ik begrijp je probleem wel hoor. Lotus is op dit moment ook wel erg schraal vind ik zelf terwijl ze vrij passief is binnen en buiten niet meer beweegt dan normaal. Bijvoeren helpt niet echt bij haar, omdat ze gewoon een meisje is dat altijd aan de lijn doet. Ze overeet zich niet, en als ze vol is, is ze vol. Een kilo vlees vindt ze heerlijk, maar na 2 dagen eet ze dat ook niet meer op en laat de helft staan. Is 34 kilo weinig voor een Rottweiler? Ik heb er geen idee van hoor :wink:
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Demi
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Ik zou me er helemaal geen zorgen over maken als ze altijd al zo is en gezond is. Beter te dun dan te dik. Vooral voor deze rassen.
Als ze dikker moet van jou dan zou je haar voor de nacht een bak extra Lotgering kunnen geven. De bak voor het slapen gaan zet het meeste aan.

Voor mij hoeft het ook niet hoor, maar ik heb nu van 2 verschillende dierenartsen gehoord dat er een kilo of 2 bij mag. Ik heb haar liever te slank dan te dik, maar te dun vind ik ook sneu. Ze is ook extreem op eten gericht, ze jat alles wat ze maar jatten kan aan eten :S:
dagmar88
Zeer actief

Demi schreef:
sirene schreef:Ik zou me er helemaal geen zorgen over maken als ze altijd al zo is en gezond is. Beter te dun dan te dik. Vooral voor deze rassen.

Voor mij hoeft het ook niet hoor, maar ik heb nu van 2 verschillende dierenartsen gehoord dat er een kilo of 2 bij mag. Ik heb haar liever te slank dan te dik, maar te dun vind ik ook sneu. Ze is ook extreem op eten gericht, ze jat alles wat ze maar jatten kan aan eten :S:

:mrgreen: Dat is niet sneu, dat vind jij sneu.
Niko is slank en actief. Inmiddels normaal goed op gewicht (wel altijd schraal) omdat hij in het kopje stukken rustiger is.
Nu met de loopsheid van Charlie is hij weer iets magerder dan mooi is, maar ongezond of sneu zeker niet :tongue:
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Browny schreef:inderdaad als Kyara hier op haar zij ligt ziet ze er ook zo uit, terwijl ze echt niet te dun is :wink:

maar wat bedoel je met de extra vetjes voor de leishmania? Browny heeft leishmania en hou ik altijd mooi rank en zit aan de allupurinol (inmiddels met tussen pauzes).. maar hij heeft niet meer last omdat hij mooi slank is.
Het is meer door de ehrlichia. Mijn vorige hond had ook ehrlichia (en hartworm). Ze was ook iets te dik en toen kwam de ehrlichia weer naar boven. Binnen een paar dagen was ze van een volle Rottweiler naar een bijna uitgemergelde Rottweiler. Dat ging zo ontzettend snel.
En omdat Iz beide ziektes heeft, is ze 4 kilo zwaarder dan dat ze eigenlijk moet zijn. Het zit haar verder niet in de weg hoor, ze is net zo druk als Amy en buiten rent ze alle honden eruit, ze heeft een heel groot uithoudingsvermogen.

Allupurinol heeft ze gehad toen ze net in NL was en na 6 weken was de uitslag al een stuk verbeterd. Nu elk half jaar even een bloedbeeldje om te kijken of er veranderingen zijn en zoniet geef ik geen medicijnen.

Hoe is Browny buiten? Merk je iets aan zijn conditie? Bij mijn vorige hond merkte ik het wel, maar dat kan natuurlijk ook door de hartworm gekomen zijn
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Naima schreef:Op deze foto kun je het idd niet echt zien maar ik begrijp je probleem wel hoor. Lotus is op dit moment ook wel erg schraal vind ik zelf terwijl ze vrij passief is binnen en buiten niet meer beweegt dan normaal. Bijvoeren helpt niet echt bij haar, omdat ze gewoon een meisje is dat altijd aan de lijn doet. Ze overeet zich niet, en als ze vol is, is ze vol. Een kilo vlees vindt ze heerlijk, maar na 2 dagen eet ze dat ook niet meer op en laat de helft staan. Is 34 kilo weinig voor een Rottweiler? Ik heb er geen idee van hoor :wink:
Cujo woog 54 kilo en dat is echt teveel voor een Rottweilerteef. Maar Cujo vergelijken met Amy kan eigenlijk niet. Cujo was echt een grote logge Rottweiler, Amy is heel sportief en rank gebouwd.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Demi schreef:

:mrgreen: Dat is niet sneu, dat vind jij sneu.
Niko is slank en actief. Inmiddels normaal goed op gewicht (wel altijd schraal) omdat hij in het kopje stukken rustiger is.
Nu met de loopsheid van Charlie is hij weer iets magerder dan mooi is, maar ongezond of sneu zeker niet :tongue:
Met sneu bedoel ik eigenlijk dat ik het zielig vind als ze echt honger heeft en ik haar te weinig voer. Maar een kilo per dag lijkt mij wel genoeg? Ik vind het lastig, omdat de andere honden heel weinig krijgen
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Demi schreef:

Als ze echt honger heeft zou ik haar gewoon meer voeren. 1 kg is helemaal niet veel voor een hele actieve hond van 34 kg. Hier aten veel lichtere honden dat. Gewoon s'avonds nog een bak extra geven.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Poging voor een foto als ze staat. Nou ja staat, ze wilde alweer gaan zitten en daardoor staat ze niet recht, zal morgen proberen om buiten een foto te maken.

(en let niet op mijn sloffen :schrik: )

Ze staat iets scheef, als ze recht staat zie je haar ruggengraat heel duidelijk uitsteken en zie je echt haar ribben

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Demi schreef: Met sneu bedoel ik eigenlijk dat ik het zielig vind als ze echt honger heeft en ik haar te weinig voer. Maar een kilo per dag lijkt mij wel genoeg? Ik vind het lastig, omdat de andere honden heel weinig krijgen

:wink: Gewoon van je eigen verstand uit gaan en even proberen.

Niko heeft wel meer gehad, maar schijt dan meer en komt verder niet aan. 2 x per dag zou nog een verschil kunnen maken.
Hier bleek hij uiteindelijk gewoon niet aan te komen op alleen vers.
Hij heeft er absoluut koolhydraten bij nodig. Dus nu smuldier met brok en dat gaat prima.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Demi schreef:

Als ze echt honger heeft zou ik haar gewoon meer voeren. 1 kg is helemaal niet veel voor een hele actieve hond van 34 kg. Hier aten veel lichtere honden dat. Gewoon s'avonds nog een bak extra geven.
Ok, ik vond een kilo al erg veel :ugh:

Ze verbrand natuurlijk wel veel, ze is ook echt de hele dag bezig, ik wandel veel met haar, fiets, ze speurt, hardlopen etc etc
Demi
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Demi schreef: Met sneu bedoel ik eigenlijk dat ik het zielig vind als ze echt honger heeft en ik haar te weinig voer. Maar een kilo per dag lijkt mij wel genoeg? Ik vind het lastig, omdat de andere honden heel weinig krijgen

:wink: Gewoon van je eigen verstand uit gaan en even proberen.

Niko heeft wel meer gehad, maar schijt dan meer en komt verder niet aan. 2 x per dag zou nog een verschil kunnen maken.
Hier bleek hij uiteindelijk gewoon niet aan te komen op alleen vers.
Hij heeft er absoluut koolhydraten bij nodig. Dus nu smuldier met brok en dat gaat prima.
Wat voor brok geef je hem erbij?

En Amy poept ook meer dan de rest trouwens, maar ook vaak uit stress. Dan weet ze dat ze mee mag en is ze al een half uur daarvoor enorm druk door de kamer aan het rennen en het eerste wat ze doet als ze buiten komt is schijten :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Als ze zo staat vind ik haar slank maar niet mager. De ribben zijn zo niet te zien. Ze lijkt me zo eigenlijk wel prima.
dagmar88
Zeer actief

Demi schreef: Wat voor brok geef je hem erbij?
Steeds wat anders, ben nog aan het kijken wat voor hem het beste werkt.
Ze lijkt mij zo ook niet te mager.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Zal morgen even een goeie foto maken als ze recht staat, dan zie je het wel, nu staat ze een beetje in elkaar gedoken, omdat ze wilde gaan zitten

Het valt mij trouwens wel op dat ze het erg snel koud heeft, ze rilt erg vaak. En dan gaat ze op een kleedje voor de verwarming liggen

(in Zeeland afgelopen wek had ze het ook steeds koud en ging ze voor de openhaard zitten :F:

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Dan voer je toch gewoon meer?
Zo makkelijk is het ;)
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Mijn rottweilerteef is 8 maand en weegt 35 kg. haar schouderhoogte is nu 60cm. ik voer 's morgens meradog en s'avonds smuldier.
Onze Nanne gaat juist op de koude betonvloer van de garage liggen, en wil liever niet in de warme kamer.
Afbeelding
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

Demi schreef:
Browny schreef:inderdaad als Kyara hier op haar zij ligt ziet ze er ook zo uit, terwijl ze echt niet te dun is :wink:

Het is meer door de ehrlichia. Mijn vorige hond had ook ehrlichia (en hartworm). Ze was ook iets te dik en toen kwam de ehrlichia weer naar boven. Binnen een paar dagen was ze van een volle Rottweiler naar een bijna uitgemergelde Rottweiler. Dat ging zo ontzettend snel.
En omdat Iz beide ziektes heeft, is ze 4 kilo zwaarder dan dat ze eigenlijk moet zijn. Het zit haar verder niet in de weg hoor, ze is net zo druk als Amy en buiten rent ze alle honden eruit, ze heeft een heel groot uithoudingsvermogen.

Allupurinol heeft ze gehad toen ze net in NL was en na 6 weken was de uitslag al een stuk verbeterd. Nu elk half jaar even een bloedbeeldje om te kijken of er veranderingen zijn en zoniet geef ik geen medicijnen.

Hoe is Browny buiten? Merk je iets aan zijn conditie? Bij mijn vorige hond merkte ik het wel, maar dat kan natuurlijk ook door de hartworm gekomen zijn
ik vind haar zeker niet te dun op de foto waar ze staat, gewoon mooi slank :wink: maar ik hou wel van ranke honden :engel:
erlichia weet ik niet hoe dat zit, maar ik geef een onderhoudsdosis zodat als zijn weerstand minder wordt (meestal rond de winter en ruiperiode) dat hij geen uitbraak krijgt en ook 2x per jaar een bloedbeeld ook om de waarde van zijn lever en nieren in de gaten te houden.
door de babsiose (die al snel uitbehandeld was) heeft hij een chronisch kuchje overgehouden, als er druk op zijn keel komt of hij erg opgewonden raakt hoest hij als een oude kerel :tongue: . verder merk je heel weinig aan hem, hij is altijd levendig en heeft veel conditie. alleen als hij intensief heeft gesport dan krijgt hij soms wel nog een soort van shock, dan rilt hij een hele poos erg en zijn alle slijmvliezen wit en zijn oren en voetzolen ijs koud.. dus dat doe ik niet meer, maar buiten rent hij op eigen tempo wel gewoon goed. ook af en toe jagen gaat nog prima volgens hem :mrgreen:
Afbeelding
Ody
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ody »

Ik vind haar op de foto´s niet mager hoor, wel lekker slank. :mrgreen:
Maar als jij haar zelf wat aan de dunne kant vind, geef je haar toch meer (als ze dat wil eten).

Ik krijg met Sira ook regelmatig commentaar dat ze haar te dun vinden. Zelfs wel eens dat het zielig is dat ik zoveel met haar fiets, want daar wordt ze mager van. :piew:
Ze heeft behoorlijk wat dobermann in haar bloed en tja...dit is gewoon haar bouw. Al moet ik wel bekennen dat ik mijn best moet doen om haar op gewicht te houden.
Ody houd ik bewust heel schraal ivm haar arthrose en HD, ook al zo zielig. :mrgreen:
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik vind haar eigenlijk prima.
Ik zou er niet veel aan veranderen als ze gewoon gezond is.
Als je haar zelf graag iets voller ziet zou je haar extra kunnen voeren.
Ik persoonlijk vind honden al snel te dik.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik vind haar echt niet mager hoor op die van bovenaf... ik denk dat de mannen hier nog slanker zijn :wink: Die krijgen op dit moment overigens ong. 750 gr. Lotgering en wegen tussen de 25 en 29 kg. Lopen dagelijks ong. 10 km naast de fiets, en zijn erg aktief.
Dus ik denk dat die kilo wel een goede hoeveelheid is als ik de foto zo zie.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Vind het altijd lastig. Finn is momenteel te dun, maar dat is niet echt op de foto's te zien. Je voelt het. Bewust heb ik altijd op zijn gewicht gelet omdat hij gewoon niet te dik mag zijn, dat zou alles nog ongemakkelijker maken.
Echter vanavond op de weegschaal gezet bij de da. En 35. nogwat is echt te licht voor een hond die rond de 38 kilo zat en dan prima op gewicht was.
Heb dan wel een aparte da overigens, die dan zegt "gekookte aardappels bij het voer, en evt. kale spaghetti!". In het verleden veel baat bij gehad, want toen ik hem kreeg was hij ook sterk vermagerd. En die spaghetti en aardappels naast het normale menu deden veel voor zijn gewicht en gestel.
Op de liggende foto denk ik ja, er kan wel wat bij. Op de foto staand en zittend denk ik prima op gewicht. Maar een foto zegt niet veel je voelt het zelf wel.
Maar als da ok zeggen dat ze wat te mager is dan zal ik dat niet zomaar naast me neerleggen, een beetje reserve is natuurlijk nooit weg. Slank ok, maar te slank/mager is ook niet goed.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ik vind haar prima zoals ze is. Liever zo dan te dik. En de Rottweilers die ik zie lopen zijn standaard een paar kilo te zwaar.
Lekker houden zo!
Jade krijgt ook een kilo per dag, op sommige dagen zelfs meer. Zij weegt 40 kilo, is wel een stukje groter dan Amy, dat wel.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Ik vind haar prima zo.
Veel mensen vinden Manga ook te mager.
Maar door de vele dikke honden merk ik ook dat veel mensen niet weten hoe een hond er
eigenlijk op normaal gewicht uit hoort te zien.
Taille en van mij mag je in stand de laatste 1 a 2 ribben wel zien.
Maar zeker een taille.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik denk dat jouw beeld wat misvormd is door het overgewicht van je andere honden en die da(s, tja, waarom die dat zeggen, geen idee.

ik vind haar er prima uitzien, ze lijkt me ook niet het type rottweiler die 40 kg (laat staan meer :schrik: ) zou moeten wegen.
Klopt hoor, mijn beeld is ook ietwat :engel: misvormd door de rest en ik was blij dat ik eindelijk een slanke den had in huis :mrgreen:

Het is alleen dat er 2 dierenartsen, van verschillende praktijken haar echt te dun vonden, zeker als ze zo aktief is en veel verbrand (was ik maar zo aktief :F: ) ze meer voeding nodig heeft.
Maar ze zit al een hele tijd gewoon op 34 kilo, valt verder niet af en is gewoon zoals altijd prettig gestoord. Daardoor ging ik twijfelen en ook omdat je ribben allemaal echt ziet en haar ruggengraat ook als ze gewoon staat

Ik geef haar gewoon even een tijdje 200 gram vlees voordat ze gaat slapen 's avonds, kijken of ze iets aan komt. De reden dat ik dat doe, is omdat ze het toch vaak wel koud heeft, ze rilt dan echt en zoekt warme plekjes op in huis)
In het voorjaar krijgt ze gewoon weer de hoeveelheid voer die ze nu ook krijgt.

(ze zit ook veel buiten natuurlijk in haar kennel en daar kan ze geen verwarming opzoeken :Q: )
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”