Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rauwe eieren..wel of niet ?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Wolf77
Zeer actief
Mijn ras(sen): Husky/Malamute
Aantal honden: 2

rauwe eieren..wel of niet ?

Ongelezen bericht door Wolf77 »

Nu las ik een tijd terug dat rauwe eieren prima zijn voor honden, gewoon zo met schil.
Ik geef Mo-yi regelmatig een ei, die klets ik zo in dr bak en ze is er verzot op. Regelmatig is trouwens 1 a 2 per week, en soms een week ook niet.
Nu kwam ik via een andere voedingsvraag op de barfplaats uit, en daar ging het ook over voeding, maar reageerde iemand met;" ik was even hoopvol over deze brokken, maar ik zag ook dat er hele eieren met schil in verwerkt zijn, helaas dus.."

zijn rauwe eieren dan dus toch niet goed?
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Re: rauwe eieren..wel of niet ?

Ongelezen bericht door Minhie »

Wolf77 schreef:Nu las ik een tijd terug dat rauwe eieren prima zijn voor honden, gewoon zo met schil.
Ik geef Mo-yi regelmatig een ei, die klets ik zo in dr bak en ze is er verzot op. Regelmatig is trouwens 1 a 2 per week, en soms een week ook niet.
Nu kwam ik via een andere voedingsvraag op de barfplaats uit, en daar ging het ook over voeding, maar reageerde iemand met;" ik was even hoopvol over deze brokken, maar ik zag ook dat er hele eieren met schil in verwerkt zijn, helaas dus.."

Ik denk dat het gaat om het calcium gedeelte.
Maar rauwe eieren zijn goed hoor :ok:
Afbeelding
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Ik voer het ook, alleen de schil moeten ze niet :ugh:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Als het in brokken verwerkt is is het gelijk niet meer rauw dus die vergelijking snap ik niet zo.

Ik geef ook gewoon rauwe eieren, mijn honden eten verder kvv en af en toe wat barf spul. Men beweert dat de zuurtegraad van het maagzuur hoger ligt bij rauw gevoerde honden en dat ze minder last zouden hebben van een eventuele salmonella vergiftiging. De schil bevat calcium en kan prima verwerkt worden mits niet gekookt. Het eigeel bevat biotine wat goed is voor huid en haar. Het eiwit schijnt biotine weer af te breken maar weegt niet op tegen de hoeveelheid biotine in het ei (info en onderzoeken op barfplaats te vinden). En verder kijk ik gewoon of de hondjes het er goed op doen.
Voor Gol moet ik trouwens altijd een beginnetje maken omdat ze te voorzichtig is met het ei. Als ik dat niet doe loopt ze er alleen maar mee rond in haar bek en rolt ze hem door de kamer :LOL:
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Rauwe eieren schijnen prima te zijn :wink:
Hier een uitzondering, Nick gaat er van aan de dunne..
Hier dus een gekookt eitje op zondag en dan zónder de schil.
Afbeelding
Minhie
Zeer actief

Gollum schreef:Als het in brokken verwerkt is is het gelijk niet meer rauw dus die vergelijking snap ik niet zo.

Ik geef ook gewoon rauwe eieren, mijn honden eten verder kvv en af en toe wat barf spul. Men beweert dat de zuurtegraad van het maagzuur hoger ligt bij rauw gevoerde honden en dat ze minder last zouden hebben van een eventuele salmonella vergiftiging. De schil bevat calcium en kan prima verwerkt worden mits niet gekookt. Het eigeel bevat biotine wat goed is voor huid en haar. Het eiwit schijnt biotine weer af te breken maar weegt niet op tegen de hoeveelheid biotine in het ei (info en onderzoeken op barfplaats te vinden). En verder kijk ik gewoon of de hondjes het er goed op doen.
Voor Gol moet ik trouwens altijd een beginnetje maken omdat ze te voorzichtig is met het ei. Als ik dat niet doe loopt ze er alleen maar mee rond in haar bek en rolt ze hem door de kamer :LOL:
haha dat doet kai ook :mrgreen:
Afbeelding
Wolf77
Zeer actief

Thanx voor de reacties en uitleg :ok:
begon me alweer druk te maken.. :F:
Mo-yi haar eerste ei nam ze idd ook heel voorzichtig uit de bak en ging ermee rondlopen, neerleggen, snuffen, in de bek, weer rondlopen :LOL:
vandaar klets ik m nu in dr bak, dan wordt ze er helemaal zot van. Ze lebbert m eerst uit, dan neemt ze de schaal in dr bek, komt ze dr bench uit, en dan gaat ze heel nauwkeurig die schaal op mn kleed opeten..nou ja..nooit geen flinter van de schaal nog gezien, dus ze eet echt alles helemaal op.
Wat vinden jullie van hoevaak ik dat geef, is dat oke of teveel?
Ze krijgt smorgens brok ( voor mijn research-kunde toch redelijk schone ), en sávonds smuldier, soms rodi ( uit pak/vriezer, geen rol ). De smaken worden elke dag afgewisseld, liefst de complete versies, en 1 x in de week de pens-versie.
Ik probeer af en toe dan rauw ei als extra'tje te geven omdat het eten dus niet altijd "compleet"is. overigens is ze ook gek op wortels, appels etc. de wortels krijgt ze ook wel eens tussendoor. ipv een kauwstaafje bv krijgt ze een wortel.. snap t zelf soms ook niet maar ze is er toch allemaal even verzot op :piew: :D
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

laatst weer een doosje met zes eieren laten vallen: na drie minuten was er geen spoor meer van te zien, op een snorrebaard met eierstruif na :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Wolf77
Zeer actief

Joera schreef:Ik voer het ook, alleen de schil moeten ze niet :ugh:
senior Wolf bliefte dat ook niet.. sowieso als ik eens wat nieuws en vooral "gezonds"had keek ie me altijd de eerste minuten aan van; neejjj..meen je dit nou!? Het ei zelf vond ie wel lekker, maar de schaal vond ie denk ik te eng om in te bijten ofzo..kweetutookniet :U:
Mo is echt raar..( lees; leuk-raar ), die had zelfs een keer bij een picknick-ende buuf een stukje citroen gejat..wij lachen want dat zou ze zeker zo weer uitspugen..maar zelf dat ging met smaak ( nou ja.dat "met smaak"betwijfel ik een beetje..aan dr bekkie te zien ;) ) maar na een aantal keer uitspugen is t er toch weer ingegaan..
gekke beesies :lol1:
Wolf77
Zeer actief

tekkel schreef:laatst weer een doosje met zes eieren laten vallen: na drie minuten was er geen spoor meer van te zien, op een snorrebaard met eierstruif na :mrgreen:
:goeie:
heerlijk! en dan zo'n smoel erbij van; hebbie meer?
Gollum
Zeer actief

Wolf77 schreef:Thanx voor de reacties en uitleg :ok:
begon me alweer druk te maken.. :F:
Mo-yi haar eerste ei nam ze idd ook heel voorzichtig uit de bak en ging ermee rondlopen, neerleggen, snuffen, in de bek, weer rondlopen :LOL:
vandaar klets ik m nu in dr bak, dan wordt ze er helemaal zot van. Ze lebbert m eerst uit, dan neemt ze de schaal in dr bek, komt ze dr bench uit, en dan gaat ze heel nauwkeurig die schaal op mn kleed opeten..nou ja..nooit geen flinter van de schaal nog gezien, dus ze eet echt alles helemaal op.
Wat vinden jullie van hoevaak ik dat geef, is dat oke of teveel?
Ze krijgt smorgens brok ( voor mijn research-kunde toch redelijk schone ), en sávonds smuldier, soms rodi ( uit pak/vriezer, geen rol ). De smaken worden elke dag afgewisseld, liefst de complete versies, en 1 x in de week de pens-versie.
Ik probeer af en toe dan rauw ei als extra'tje te geven omdat het eten dus niet altijd "compleet"is. overigens is ze ook gek op wortels, appels etc. de wortels krijgt ze ook wel eens tussendoor. ipv een kauwstaafje bv krijgt ze een wortel.. snap t zelf soms ook niet maar ze is er toch allemaal even verzot op :piew: :D
Klinkt prima hoor de hoeveelheid :ok:
Gollum is ook gek op wortels, komkommers en allerlei andere groenten. Ze lust zelfs spruitjes :F:

Mika snapt daar niks van, die vind dat ze geen konijn is :Q:
Hoe bezitterig Mika ook op eten is, de groenten mag Gol altijd uit haar bak vissen :mann:
Gollum
Zeer actief

Wolf77 schreef:
senior Wolf bliefte dat ook niet.. sowieso als ik eens wat nieuws en vooral "gezonds"had keek ie me altijd de eerste minuten aan van; neejjj..meen je dit nou!? Het ei zelf vond ie wel lekker, maar de schaal vond ie denk ik te eng om in te bijten ofzo..kweetutookniet :U:
Mo is echt raar..( lees; leuk-raar ), die had zelfs een keer bij een picknick-ende buuf een stukje citroen gejat..wij lachen want dat zou ze zeker zo weer uitspugen..maar zelf dat ging met smaak ( nou ja.dat "met smaak"betwijfel ik een beetje..aan dr bekkie te zien ;) ) maar na een aantal keer uitspugen is t er toch weer ingegaan..
Wauw, de mijne lopen een bochtje om voor citrusvruchten, echt niet dat ze daarbij in de buurt willen zijn :lol1:
Wolf77
Zeer actief

Gollum schreef: Klinkt prima hoor de hoeveelheid :ok:
Gollum is ook gek op wortels, komkommers en allerlei andere groenten. Ze lust zelfs spruitjes :F:

Hoe bezitterig Mika ook op eten is, de groenten mag Gol altijd uit haar bak vissen :mann:
Als we dan toch bezig zijn... zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten, of kan toevoegen?
Wolf was ook absoluut niet van dat rare eten ( net zn vrouwtje... :mann: )
Maar met Mo-yi ben ik me wel meer gaan verdiepen in de voeding, dus zij heeft van jongs af aan wel vreemde dingen te eten gekregen, en ik vind t zelf ook leuk dat ze dat allemaal lekker vind.
Met groentes ben ik nog niet zover als jij, haha! Ik eet ze zelf al amper. Trouwens..soms sta ik boodschappen te doen en heb ik meer gezonde dingen in mn mandje voor mn hond als voor mezelf..wortels, yoghurt, boontjes. ( dan hoop ik ineens wel dat ik bekenden tegenkom in de winkel..denken ze tenminste dat ik kei gezond eet ;)
Wolf77
Zeer actief

( edit ) sshhhhh...ze is zelfs verzot op cola...
niet dat ze dat veel krijgt natuurlijk :pffff:
maar heb dr eens laten likken aan de cola fles ( was bijna op )..soowwwww die kop van haar..die ogen dan ook..meer meer meer!!! toen een klein beetje in mn handpalm laten lopen, ik denk; voila..die voelt de prik erin en dan is ze er klaar mee.. maar nee; MEER MEER MEER!!!
serieus..als ik een cola pakte ging ze naast me zitten en staren naar de fles..
nouja, dat gaat me wat te ver, straks net zo'n cola verslaafde als ik :neenee:
Laatst gewijzigd door Wolf77 op 04 jan 2013 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Gollum schreef:
Wolf77 schreef:
Wauw, de mijne lopen een bochtje om voor citrusvruchten, echt niet dat ze daarbij in de buurt willen zijn :lol1:
Ook niet voor een stukje mandarijn?
Afbeelding
Wolf77
Zeer actief

labje schreef:
Gollum schreef:
Wolf77 schreef:
owjaaa..mandarijn..die moet ik ook nog eens proberen bij dr :cheer:
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Wolf77 schreef:Nu las ik een tijd terug dat rauwe eieren prima zijn voor honden, gewoon zo met schil.

Ik denk te weten in welk topic op BP je dat hebt gelezen en van wie die reactie kwam. In dat geval gaat het om een hond met een allergie voor kip(peneiwit) die daardoor ook niet lekker reageert op kippeneieren. Is je hond er niet allergisch voor, dan kan rauw ei een goede aanvulling zijn.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Gollum
Zeer actief

Wolf77 schreef:
Gollum schreef: Klinkt prima hoor de hoeveelheid :ok:

Als we dan toch bezig zijn... zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten, of kan toevoegen?
Wolf was ook absoluut niet van dat rare eten ( net zn vrouwtje... :mann: )
Maar met Mo-yi ben ik me wel meer gaan verdiepen in de voeding, dus zij heeft van jongs af aan wel vreemde dingen te eten gekregen, en ik vind t zelf ook leuk dat ze dat allemaal lekker vind.
Met groentes ben ik nog niet zover als jij, haha! Ik eet ze zelf al amper. Trouwens..soms sta ik boodschappen te doen en heb ik meer gezonde dingen in mn mandje voor mn hond als voor mezelf..wortels, yoghurt, boontjes. ( dan hoop ik ineens wel dat ik bekenden tegenkom in de winkel..denken ze tenminste dat ik kei gezond eet ;)
Ik ben ooit heel fanatiek begonnen met ingewikkelde menu's en uitgerekende dingen maar ben uiteindelijk wat tot mijn positieven gekomen :mrgreen:
Nu vind ik dat je gewoon moet kijken naar je hond en voeren wat je ligt en waar de hond het goed op doet. Ik stond 's ochtend altijd te kotsen wanneer ik karkassen in tweeën stond te zagen. Op andere momenten vond ik het ook geen feestje. Ook weigerde Gol soms om bepaalde dingen te eten die ik wel belangrijk vond. Orgaanvlees bliefte mevrouw niet. Dus stond ik op een gegeven moment organen te mixen. Dat was een beetje het breekpunt, gadverdamme wat is dat vies. Dus viel de keuze uiteindelijk op kvv met een lap pens, kippenpoot, hele visjes en andere dingen die ik wel aankon. In plaats van groentenmixen gewoon af en toe groenten tussendoor naar behoefte. Eten ze het niet, dan niet. Eten ze het wel, prima :mrgreen:

En ik ben wel gek op groenten en spruiten. Alfalfa bijvoorbeeld, heerlijk op een broodje kaas :mann:
Of wat biogarde met banaan :I: En de restjes naar de hondjes :mrgreen:
Gollum
Zeer actief

labje schreef:
Gollum schreef:
Wolf77 schreef:
Nee dat vinden ze vreselijk, ze lopen er echt voor weg :19:
Wolf77
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:
Ik denk te weten in welk topic op BP je dat hebt gelezen en van wie die reactie kwam. In dat geval gaat het om een hond met een allergie voor kip(peneiwit) die daardoor ook niet lekker reageert op kippeneieren. Is je hond er niet allergisch voor, dan kan rauw ei een goede aanvulling zijn.
Ah oke, dat is helder, dank je!
ik heb ook niet dat hele topic gevolgd, het ging over een bepaalde brok en ik kwam bij Barf terecht. Daar zocht iemand die zelf BARFt toch een brok voor "noodgevallen", en dat merk werd daar besproken. Toen idd een reactie van iemand die eerst enthousiast dacht te zijn, en later dat er die eieren inzaten, dus geen optie. Ik wist niet dat zijn hond een eiwit allergie heeft. Dus ik plaatste dat als algemene opmerking, en begon dus te twijfelen of eieren dan toch niet zo goed zouden zijn.

Goed, madame Mo-yi kan gerust verder genieten van dr eitjes ;)
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Wolf77 schreef:
Tamara/Bayko schreef:
Ah oke, dat is helder, dank je!
ik heb ook niet dat hele topic gevolgd, het ging over een bepaalde brok en ik kwam bij Barf terecht. Daar zocht iemand die zelf BARFt toch een brok voor "noodgevallen", en dat merk werd daar besproken. Toen idd een reactie van iemand die eerst enthousiast dacht te zijn, en later dat er die eieren inzaten, dus geen optie. Ik wist niet dat zijn hond een eiwit allergie heeft. Dus ik plaatste dat als algemene opmerking, en begon dus te twijfelen of eieren dan toch niet zo goed zouden zijn.

Goed, madame Mo-yi kan gerust verder genieten van dr eitjes ;)
Dat merk met die eieren was geen brok, maar K9 Natural. Gevriesdroogde vleesvoeding dus, maar nu gaat 't off topic :wink:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Wolf77
Zeer actief

Gollum schreef:
Ik ben ooit heel fanatiek begonnen met ingewikkelde menu's en uitgerekende dingen maar ben uiteindelijk wat tot mijn positieven gekomen :mrgreen:
Nu vind ik dat je gewoon moet kijken naar je hond en voeren wat je ligt en waar de hond het goed op doet. Ik stond 's ochtend altijd te kotsen wanneer ik karkassen in tweeën stond te zagen. Op andere momenten vond ik het ook geen feestje. Ook weigerde Gol soms om bepaalde dingen te eten die ik wel belangrijk vond. Orgaanvlees bliefte mevrouw niet. Dus stond ik op een gegeven moment organen te mixen. Dat was een beetje het breekpunt, gadverdamme wat is dat vies. Dus viel de keuze uiteindelijk op kvv met een lap pens, kippenpoot, hele visjes en andere dingen die ik wel aankon. In plaats van groentenmixen gewoon af en toe groenten tussendoor naar behoefte. Eten ze het niet, dan niet. Eten ze het wel, prima :mrgreen:

En ik ben wel gek op groenten en spruiten. Alfalfa bijvoorbeeld, heerlijk op een broodje kaas :mann:
Of wat biogarde met banaan :I: En de restjes naar de hondjes :mrgreen:
Over die karkassen kan ik me wel iets bij voorstellen idd.
Ik zit eraan te denken om misschien een vriezertje aan te schaffen zodat ik wat meer vlees kwijt kan.
Zo af en toe een lekker vers bot zou ik nog graag willen geven, alleen ben ik altijd snel de draad kwijt wat wel en wat niet en waar te halen enzo, en bij twijfel doe ik t dan niet.
oewwwww die banaan trouwens....heeeeeeele grote hit hier! Ik vul haar Kong weleens met banaan, en smeer t af met wat pindakaas..sowee..dat is feest hoor :cheer:
( senior Wolf bliefte ook geen banaan.. die stond dan altijd heel zielig te kijken want Mo was zeer gefocust aan het smikkelen, en hij kwam steeds terug, ruikte eraan, en je zag m denken; ieuwww...ik begin dr niet eens aan! )
Wolf77
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:
Dat merk met die eieren was geen brok, maar K9 Natural. Gevriesdroogde vleesvoeding dus, maar nu gaat 't off topic :wink:
ah dat klopt idd, ik keek net even terug. thanx anyway :ok:
joytje333
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel & teckel

Ongelezen bericht door joytje333 »

even een vraagje:
Beau zou ik ook wel eens een rauw eitje willen geven, maar hij heeft wel gevoelige darmen en is pas 9 maanden oud. Wel krijgt hij altijd kvv. Ik had ergens gelezen dat je een rauw ei beter kunt geven aan honden die al rauw vlees krijgen.
Wat zouden jullie doen, geven of niet?
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

joytje333 schreef:even een vraagje:
Beau zou ik ook wel eens een rauw eitje willen geven, maar hij heeft wel gevoelige darmen en is pas 9 maanden oud. Wel krijgt hij altijd kvv. Ik had ergens gelezen dat je een rauw ei beter kunt geven aan honden die al rauw vlees krijgen.
Je kunt het eitje ook zacht koken (zonder schil geven) en afwachten of hij de schijt ervan krijgt of niet..
Minhie
Zeer actief

joytje333 schreef:even een vraagje:
Kvv is rauw vlees. Gewoon proberen zou ik zeggen...
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Gollum schreef:

Als je Kiki wilt lijmen moet je een mandarijn meenemen :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”