Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenimport

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Franka<3Roa

Hondenimport

Ongelezen bericht door Franka<3Roa »

Hoi :D
Omdat ik nu in 5 havo zit, moet ik een profielwerkstuk maken.
En ik heb gekozen voor 't ondrwerp hondenimport :)

Ik wil graag jullie mening weten over het importeren van honden in het buitenland naar Nederland.
Hieronder staan m'n deel/hoofd vragen, ik ben benieuwd hoe jullie erover denken en wat voor ervaringen jullie met de import van honden hebben

Hoofdvraag:
Wat voor gevolgen heeft de hondenimport in Nederland en buitenland?

Deelvragen:
1. Helpt het importeren van honden bij het verkleinen van de hondenpopulatie in buitenland op langer termijn?
2. Heeft het importeren van honden gevolgen op de verkoop in Nederland van honden van fokkers en dierenasiels.
3. (Hoe vaak) komt het voor dat geïmporteerde honden ziektes, virussen e.d. met zich meebrengen naar Nederland?
4. Gebeurt het ook dat geïmporteerde honden uiteindelijk weer op marktplaats komen, of zelfs in het dierenasiel terechtkomen?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Hondenimport

Ongelezen bericht door crutz »

Leuk, ga ik later even op antwoorden (nu werk)
dagmar88
Zeer actief

Re: Hondenimport

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Denk dat je wel even naar je vraagstelling mag kijken.

Zwerfhonden importeren is iets heel anders dan pups die speciaal voor dat doel gefokt worden.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Ik neem aan dat het over honden gaat die "gered" worden uit het buitenland?
Je hebt ook broodfokimport en natuurlijk rashonden-import. Dit geeft wezenlijk verschillende antwoorden op je vragen.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Tulp
Zeer actief

Allemaal dezelfde (kritische) antwoorden :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Tulp op 04 jan 2013 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
* * *
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Je bedoelt neem ik aan "straathonden" uit het buitenland ? Er zijn namelijk nog een hele hoop andere manieren om een hond te importeren. Rashonden bv.
Je kunt je werkstuk al maken door gebruik te maken van de zoekfunctie op dit forum :schrik: Deze onderwerpen zijn al zooooo vaak besproken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Hondenimport

Tulp schreef:Ik neem aan dat het over honden gaat die "gered" worden uit het buitenland?
Je hebt ook broodfokimport en natuurlijk rashonden-import. Dit geeft wezenlijk verschillende antwoorden op je vragen.
mijn aanname was idd rashonden import. Zou ook vanuit die hoek antwoorden
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Huh, er staan ineens antwoorden tussen (van Crutz en Nanna bv) die er daarnet niet tussen stonden :denken:
Hebben jullie voorrang ofzo ? :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tulp
Zeer actief

crutz schreef:
Tulp schreef:Ik neem aan dat het over honden gaat die "gered" worden uit het buitenland?
Dat klopte m.i. niet met in het asiel terechtkomen. :hmmm:
* * *
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:U: Als iedereen iets aanneemt dat tussen ras, look a like en straathond zweeft, heb je geen resultaten waar je verder nog wat mee kunt...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Helpt het importeren van honden bij het verkleinen van de hondenpopulatie in buitenland op langer termijn?

Ik neem aan dat we geen rashonden importeren om te helpen de populatie te verkleinen ergens anders ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hoofdvraag:

Voor de honden zelf heeft het grote gevolgen. Ze vinden namelijk een fijn huis.

Deelvragen:
1. Helpt het importeren van honden bij het verkleinen van de hondenpopulatie in buitenland op langer termijn?

Nee, maar dat hoeft ook helemaal het doel niet te zijn.
Geen enkele verkoop van een hond dient om een hondenpopulatie te verkleinen.

2. Heeft het importeren van honden gevolgen op de verkoop in Nederland van honden van fokkers en dierenasiels.

Nee. Het is een andere doelgroep + je moet niet zo in groepjes denken. Een hond is een hond, waar ie ook vandaan komt.

3. (Hoe vaak) komt het voor dat geïmporteerde honden ziektes, virussen e.d. met zich meebrengen naar Nederland?

Gebruik google scholar eens.

4. Gebeurt het ook dat geïmporteerde honden uiteindelijk weer op marktplaats komen, of zelfs in het dierenasiel terechtkomen?

Vast wel. Net zoals honden die niet geïmporteerd zijn daar terecht komen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Inge O schreef:
sirene schreef:Huh, er staan ineens antwoorden tussen (van Crutz en Nanna bv) die er daarnet niet tussen stonden :denken:
ja, wist jij dat niet dan :LOL: ?
Wij hebben een bijzondere status :engel:
:boos:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Hondenimport

Nanna schreef:
Inge O schreef:
sirene schreef:Huh, er staan ineens antwoorden tussen (van Crutz en Nanna bv) die er daarnet niet tussen stonden :denken:
ja, wist jij dat niet dan :LOL: ?
Wij hebben een bijzondere status :engel:

Idd "status aparte" :LOL:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vul pas in als ik weet om welke honden het gaat :mrgreen:
Ik ga uit van de straathonden?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

dagmar88 schreef::U: Als iedereen iets aanneemt dat tussen ras, look a like en straathond zweeft, heb je geen resultaten waar je verder nog wat mee kunt...
:ok:

Dus eerst even duidelijk maken over wat voor "soort" honden we het hebben TS :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
yukon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door yukon »

oofdvraag:

Deelvragen:
Hangt af van wat er aan land van herkomst aan educatie wordt gedaan.
Ja! Men kiest sneller voor een makkelijke buitenlandse asielhond ipv een iets moeilijkere nederlandse asielhond
Zoek eens op het rabiës geval van ergens vorige jaar in Nl.
Helaas maar al te vaak
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Zoals gezegd: hangt het heel erg af of je rashonden of straathonden bedoelt. Ik tot nu toe 2 buitenlandse honden geadopteerd. Beide van stichtingen die van het adoptiegeld in het land van herkomst het asiel bekostigen en castraties aldaar betaald. In die zin wordt de hondenpopulatie wel kleiner omdat minder honden zich ongewenst kunnen voortplanten.
Of dat veel zoden aan de dijk zet, betwijfel ik want het blijft een druppel op een gloeiende plaat.
Of ik daarmee een Nederlandse (asiel)hond te kort heb gedaan? Nee, want in beide gevallen was ik niet van plan om een hond erbij te nemen. Ik werd verliefd op een plaatje en besloot impulsief déze hond erbij te nemen. Als dat niet het geval was geweest, was ik niet langs een Nederlands asiel gegaan.
Wat betreft gezondheid: mijn Poolse collie was ernstig gehandicapt door mishandelingen, niet door ziekte. Iets wat ik overigens van te voren wist en waar ik rekening mee hield.
Mijn Hongaarse straathond bleek helaas in Nederland hartworm te hebben. Niet voorzien en niet leuk. De behandeling heeft ze overleefd maar ze heeft er wel beschadigde hartkleppen aan over gehouden waardoor ze de rest van haar leven hartmedicatie nodig heeft en bij inspanning snel uitgeput is.

Zou ik weer voor een buitenlandse hond kiezen? Ja. Ik kies voor een hond, niet voor een nationaliteit. Als ik verliefd word op een hond maakt het mij niet uit of die uit Lutjebroek of Verweggistan komt.
Ik heb ook niet de intentie om honden 'te redden', ik heb slechts de intentie om een leuke huishond erbij te nemen.
Afbeelding
Franka<3Roa

Ongelezen bericht door Franka<3Roa »

Hey, srry voor mn late reactie,
het gaat idd over straathonden/asielhonden in het buitenland. Dus honden die in het buitenland opgenomen zijn in een asiel,
omdat ze op straat niet goed kunnen leven e.d. Anders zou er inderdaad de vraag niet zijn of het de hondenpopulatie verkleind, want rashonden worden gefokt, hetzelfde geld over het algemeen voor mensen die puppies verkopen, die plukken ze volgens mij niet zo snel van straat. In ieder geval bedankt voor de antwoorden tot nu toe :)
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

Nee, maar dat is ook niet de hoofdinsteek. Een goede stichting daarentegen (degene waar ik vrijwillig voor werk ook) zal een castratie/sterilisatie project opzetten om er wel voor te zorgen dat de populatie minder wordt in het gebied rondom het asiel. daarnaast een bewustwordingscampagne voor kinderen op school zodat ze leren hoe je met een dier om hoort te gaan.

Ja. Er zullen minder honden van een fokker worden gekocht, wat ik alleen maar aanmoedig. Tenzij je echt op zoek bent naar een ras, maar dan ga je naar een erkende fokker. al die andere fokkers mogen stoppen van mij. Hier in nederland zitten nog geen 1000 honden in het asiel terwijl in het asiel waar ik af en toe kom er alleen al meer dan 600 zitten, en dat is van 1 stad. Toch worden er hier in nederlandse asielen ook nog veel honden geadopteerd. gelukkig maar. een ieder zoekt een hond die bij hem/haar past.

Honden worden (bij goede stichtingen) getest op alle mediterane ziektes voordat ze vliegen. er is 1 ziekte, leishmania met een incubatietijd van een aantal jaar. de kans dat een andere hond in nederland dit kan krijgen is heel klein. (waarom kan je lezen op google). Virussen: giardia is er 1 die men in de gaten moet houden. het komt wel eens voor dat een hond diarree heeft na aankomst. dit komt meestal door de verandering van voer. houdt de diarree aan dan moet getest worden op giardia. dit is wel besmettelijk maar goed behandelbaar met een kuurtje metrazol of panacure. Ook kennelhoest komt af en toe voor. dit is ook besmettelijk voor andere honden.

Adoptanten tekenen een contract waarin staat dat hond weer bij de stichting terecht moet komen als het niet gaat in z'n nieuwe huis. Bij goed plaatsen gebeurt dit maar een enkele keer dat mensen bellen voor herplaatsing van hun hond. Dit is dan vaak ook nog niet omdat het niet klikt met de hond, maar vanwege ziekte, scheiding of andere persoonlijke omstandigheden. de hond kan dan naar een opvanggezin, of kan zolang bij de mensen blijven tot er een nieuw baasje is gevonden. dus in principe hoeft de hond niet op marktplaats of naar het asiel.
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

Wat de laatste vraag betreft en de daarop gegeven antwoorden. Als je op de site van nederlandse asielen kijkt zie ik daar toch echt een toename van buitenlandse hondjes.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”