Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

TV tip voor vanavond...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: TV tip voor vanavond...

Ongelezen bericht door sirene »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:
Nanna schreef:
De Raad van Beheer is een dialoog begonnen met
belangenorganisaties en de politiek om gezamenlijk op zoek te
gaan naar een manier om de oorzaak van het probleem -- de
krimpende genenpool -- een halt toe te roepen
.
Ja, daar is wel een dialoog en uitgebreid onderzoek voor nodig ;-) Terwijl de oplossing ze ondertussen recht in het gezicht staart.
Maar je zult toch fokkers moeten hebben die bereid zijn er aan mee te werken.
Als jij de stamboeken opengooit en niemand maakt er gebruik van helpt het niet bijster veel.

En alle geblaat ten spijt vermoed ik dat nog geen 1% er gebruik van zou maken.
Daar is dus wel degelijk een dialoog voor nodig.
Ik denk dat als je de stamboeken openzet en de fokkers toezegt dat de pups gewoon stambomen krijgen dat er gerust fokkers gebruik van gaan maken. Hell, dat is juist een schitterende reclame voor ze. Iets waarmee ze op hun website kunnen zetten: WIJ werken écht aan de gezondheid van de rashond. :ok:
Denk erom dat het kopers trekt want Jan Publiek weet ondertussen wel dat de rashond steeds meer verziekt door die gesloten stamboeken. En als je dan met zo'n pup thuiskomt profileer je je in je buurt én als kenner én je hebt een hond met een grotere kans op een gezond leven. :E:
Het is ook niet de bedoeling dat alle fokkers ineens gaan kruisen. Dat is ook helemaal niet nodig (nou ja, bij de meeste rassen dan).
Als een enkeling per ras het doet kun je het COI al een eind naar beneden brengen als er verstandig wordt gefokt.

En dat Jan Publiek het snapt geloof ik nog niet zo hoor. Ja iets van de klok maar die klepel... volgens mij denkt het gros nog dat het al beter is als je er een koopt zonder stamboom.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Denk erom dat het kopers trekt want Jan Publiek weet ondertussen wel dat de rashond steeds meer verziekt door die gesloten stamboeken. En als je dan met zo'n pup thuiskomt profileer je je in je buurt én als kenner én je hebt een hond met een grotere kans op een gezond leven. :E:
Welnee.
Zolang ze bij mij nog vragen of het wel stabijs met papieren zijn en niet zo'n bastaard van MP, is dat gewoon niet zo.
DeDiana schreef:Of hebben die mensen die niet meer vragen geen idee van eventuele problemen - dus geen desinteresse maar onwetendheid als het gaat om de ernst van mogelijke erfelijke aandoeningen
Het gros heeft geen idee.
Als ik naar mijn ras kijk, de meesten vragen hooguit naar HD. Terwijl dat nou zo ongeveer het enige is waar we geen enkel probleem mee hebben :19:
Verder vragen ze nergens naar. Hooguit zegt soms een enkeling dat in de Rashondenwijzer staat dat er geen problemen zijn, "dus het is een gezond ras, he?".
Als ik noem dat ik de boeken graag open zou zien zijn de meesten ronduit ontzet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:Denk erom dat het kopers trekt want Jan Publiek weet ondertussen wel dat de rashond steeds meer verziekt door die gesloten stamboeken. En als je dan met zo'n pup thuiskomt profileer je je in je buurt én als kenner én je hebt een hond met een grotere kans op een gezond leven. :E:
Welnee.
Zolang ze bij mij nog vragen of het wel stabijs met papieren zijn en niet zo'n bastaard van MP, is dat gewoon niet zo.
DeDiana schreef:Of hebben die mensen die niet meer vragen geen idee van eventuele problemen - dus geen desinteresse maar onwetendheid als het gaat om de ernst van mogelijke erfelijke aandoeningen
Het gros heeft geen idee.
Als ik naar mijn ras kijk, de meesten vragen hooguit naar HD. Terwijl dat nou zo ongeveer het enige is waar we geen enkel probleem mee hebben :19:
Verder vragen ze nergens naar. Hooguit zegt soms een enkeling dat in de Rashondenwijzer staat dat er geen problemen zijn, "dus het is een gezond ras, he?".
Als ik noem dat ik de boeken graag open zou zien zijn de meesten ronduit ontzet.
Dat denk ik dus ook. Op basis van gesprekken met andere hondeneigenaren en mensen die helemaal geen honden hebben. De meesten weten hier niets of weinig van. Mensen gaan zelf niet op onderzoek uit als ze geen reden hebben om te denken dat dat nodig is en velen denken volgens mij dat een stamboom een soort gezondheidsgarantie is.
billyboy2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door billyboy2 »

Machie schreef:
Marjoleine schreef:
billyboy2 schreef:Want verkoper heeft een meldingsplicht, maar een koper heeft ook een onderzoeksplicht.

Had de koper kunnen achterhalen dat er pups met epilepsie uit een eerder nest zijn voortgekomen? Of is dat pas later aan het licht gekomen?

Kijk, het is toch algemeen bekend dat je iemand niet op zijn mooie blauwe ogen moet vertrouwen.
Je moet er zelf ook wat voor doen, en we leven in een tijd dat je alles kan opzoeken op internet.
Ook de mogelijke afwijkingen in een ras.
Dit dus.

Daar hoor je nooit iemand over maar dat is toch gewoon een juridisch gegeven?

Ik vind het redelijk idioot dat dat nooit wordt genoemd, en dat de verantwoording van de fokker wel wordt uitgemolken.
Het aller grootste probleem is alleen dat je als pupkoper moet kunnen vertrouwen op informatie van fokkers en dat is al een probleem.
Ja, je kunt googelen dat is zeker zo, maar toch....

Uiteraard moet je een fokker moeten kunnen vertrouwen. Maar voorkennis is zo vreselijk belangrijk.

Hoeveel mensen kopen een hond wel niet op alleen hun uiterlijk.

Stel.
Mijn overbuurman heeft een setter.... Mijn nicht komt op bezoek, ziet overbuurman met de setter lopen en denkt: wauw dat is een mooie hond, die wil.
Gaat naar een fokker en die verteld haar, dat epilepsie mogelijk is. De lijn is schoon, maar toch kan het gebeuren.

Dan kunnen er 2 dingen gebeuren.
1. nicht pleurt van schrik van stoel, en geeft aan er over na te wilen denken. Gaat naar huis en gaat zich inlezen op google. Leest de ervaringen, en kan zo een afweging maken of ze het aan wil/kan.
2. Ze denkt; ach het is maar epilepsie. Geen idee wat het precies inhoudt maar wat maakt het uit. Pup is mooi en wil hem hebben. Jaar later krijgt beest epilepsie....nicht weet niet wat er overkomt. Wil de kosten niet betalen enz enz enz.Beschuldigend vingertje naar de fokker. Maar die heeft haar meldingsplicht voldaan en neem hond niet terug. Hond wordt maar in asiel gedumpt.

Had ze zich nou van te voren ingelezen, dan had ze meteen kunnen gaan nadenken en beslissen. Scheelt de fokker toch ook weer tijd.

En googlen op naam fokker, kennelnaam. Stamboom hond. kan veel informatie opleveren. Contact opnemen met rasvereniging. Zeker als het een fokker is die al vele jaren actief fokt.

Natuurlijk kan je altijd een kat in de zak kopen. Maar je kan een hoop ellende mogelijk voorkomen door een flink aantal uur te googlen.

Als we nou eens zouden stoppen met het blindstaren op uiterlijk en showresulaten, en wat meer zouden selecteren op karakter en werkprestaties.....
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:Hmmm, de volledige reactie van de RvB staat er ook onder. :hmmm:
Staat ook op hun site KLIK

Dat geeft op zich al meer info en uitleg dan er in die hele tv aflevering is gegeven.
En dat vind ik op zich niet zo slecht.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Marjoleine schreef:
LongFields schreef:Zo lang nog niet alle erfelijke afwijkingen bij de diverse hondenrassen door middel van DNA-vaststelling in kaart zijn gebracht denk ik dat het niet reëel is om alles op het bordje van de fokker te schuiven als het om verantwoordelijkheid en "schuld" gaat.
Een fokker dient te goeder trouw te fokken.
Dat betekent dus (Luna corrigeert me wel als ik wat mis, ben roestig) dat hij er alles aan doet wat redelijkerwijze in zijn macht ligt te achterhalen of er geen risico's zijn die niet aanvaardbaar zijn. Ofwel: uitslagen en testen en navraag waar mogelijk.

Een koper dient te vragen op dezelfde gronden, onderzoeksplicht dus.

En als beiden te goeder trouw zijn is er niks aan de hand.
Als een fokker te kwader trouw was (iets had kunnen weten maar bewust niks heeft gedaan het te achterhalen dus) is die fokker fout.
En mij lijkt dat dat in grote lijnen dan ook voor die koper geldt.
Klopt hoor :E: maar wel met de kanttekening dat de "zwakke" partij vaak milder beoordeeld wordt in zulke situaties. Een verkoper moet (even gechargeerd) meer moeite doen om ter goeder trouw aan te tonen dan een koper. Evenals een werkgever t.o.v. Een werknemer etc.

Daarbij is het in iedere situatie weer anders hoe het exact ingevuld wordt. Even het voorbeeld van Machie met de puli: daar zou minder verwacht kunnen worden van de kopende partij (omdat er minder kennis voor handen is) dan wanneer het om, ik noem maar wat, hd bij de duitse herder gaat. Dus iedere situatie is weer anders en kleine details maken soms een groot verschil, maar in grote lijnen.
ranetje
Zeer actief

Tara schreef:Ik mis trouwens Kells in deze 'nieuwe' discussie. :scratch:
Ze komt vast zo langs :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
billyboy2
Zeer actief

Ongelezen bericht door billyboy2 »

Kells schreef:
Tara schreef:Ik mis trouwens Kells in deze 'nieuwe' discussie. :scratch:
Kells is net terug van de nieuwjaarsreceptie van de gemeente en zit net bij te lezen. Niet alleen dit topic, maar ook het volledige artikel in NRC. :wink:

Offtopic: de marne toevallig?
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Suuz! schreef: Komt u maar dan. ;-)

Ik heb willens en wetens met Lune gefokt. Lune heeft een broer die vermoedelijk aan Epilepsie overleden is.
Echter, onze genenpoel is zodanig klein dat uitsluiten van alle lijnen waar iets mee mis zou zijn geen positief effect zal hebben op het ras. Ik ben er echter wel voor om daar tegenover een hond te zoeken die dusdanig bewezen is, dat een risico op een pup met epilepsie zeer klein wordt. En tot zover heeft Lune dan ook nog geen pups met epilepsie gelukkig.
Ok ik kom ;)

Wat ik begrijp is dat er twee problemen spelen:
1. De genenpoel is te klein om te kunnen selecteren op gezondheid
2. Er komt epilepsie voor.

Door probleem 2 te negeren denk jij probleem 1 op te kunnen lossen. Dat is een gigantische denkfout. De genenpoel wordt er niets groter van als jij geen honden uitsluit. Sterker nog, die wordt alleen maar kleiner, zelfs als je alle honden in zou zetten voor de fok. Dat komt doordat geen enkele hond ooit al zijn genen door kan geven. Iedere generatie gaat er dus genetische informatie verloren. Vandaar dat het hele idee van gesloten stamboeken een idioterie is die alleen gesnapt wordt door hondenfokkers. Ieder mens met gezond verstand snapt dat het niet kan, nu de kynologen nog.

Door probleem 2 te negeren vererger je het eerste probleem nog eens dubbel. Juist in een klein ras, met beperkte genenpoel verspreiden ongewenste genen zich razendsnel. Dat wordt genetische drift genoemd.

Je bereikt dus precies het tegengestelde van wat je wilt: door binnen een te kleine genenpoel te fokken met een hond die een bovengemiddelde kans heeft genen bij zich te dragen die verantwoordelijk zijn voor epilepsie vererger je de problemen die al spelen binnen het ras en je neemt doelbewust het risico pups te fokken die een aandoening hebben die een normaal, hondwaardig leven in veel gevallen onmogelijk maakt. Dat dat tot nu toe goed gegaan is, is totaal geen wijsheid, maar puur geluk. Zodra het een keer fout gaat (en dat gaat het, als het niet in deze generatie is dan wel in een volgende) dan zou jij m.i. sowieso verantwoordelijk zijn voor alle medische kosten, plus nog een forse boete wegens het door jou veroorzaakte dierenleed.

De echte oplossing is heel eenvoudig en spreekt helemaal voor zich als je beide problemen apart aanpakt.

Probleem 1: Genenpoel te klein? Dan moet er vers bloed toegevoegd worden.
Probleem 2: Primaire epilepsie? Selecteren op vrije honden, dus alle honden die lijders zijn, plus nestgenoten en de ouderhonden, uitlsuiten van de fok.

Doordat je probleem 1 aanpakt door het toevoegen van vers bloed is het aanpakken van probleem 2 opeens geen enkel probleem meer. Door zeer streng te selecteren (wat kan dankzij het verse bloed) kan je snel de epilepsie verminderen. Je kunt natuurlijk nog steeds pech hebben en een pup met epilepsie treffen, maar je hebt er dan aantoonbaar wel alles aan gedaan om dat te voorkomen, en bovendien zal iedere volgende generatie dankzij de selectie gezonder zijn dan de voorgaande (in plaats van andersom, wat je nu aan het doen bent).

Het feit dat de RvB weigert mee te werken aan het toevoegen van vers bloed (probleem 1) is natuurlijk geen excuus om maar aan te blijven rotzooien, uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor de pups die jij fokt. Je kunt dan besluiten om zonder medewerking van de RvB te fokken (stamboomloos dus) óf gewoon te stoppen met fokken tot de RvB een keer het licht ziet.

Echt. Het is niet zo moeilijk allemaal.

Kees
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Wat ik al zei Kees, vermoedelijke (primaire) epilepsie. Het is dus niet 100 procent zeker. Hond heeft 1 aanval gehad, en is direct overleden. Geen sectie verricht, dus we weten het niet zeker. Conclusie dierenarts: Epilepsie Het was de eerste melding 5 jaar geleden sinds een lange tijd uit een nest.

Dus ja ik heb de gok genomen. O.a. ook op advies van dierenartsen. Het feit dat niet zeker is of het om primaire epilepsie ging, maar ook omdat het een feit is dat niet alle honden dragers van het gen hoeven zijn binnen een nest.

Verder ben ik het met je eens dat de stamboeken openen een grote mogelijkheid biedt, en zal ik dus ook absoluut niet ontkennen dat dat wellicht nodig is ;-)... en ook iets wat zeker door mij ter sprake wordt gebracht binnen onze vereniging. Alleen is het helaas niet zo dat je in 1 dag de hele vereniging mee hebt in dat idee.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Oh, en over de denkfout. Ik denk niet dat ik de genenpoel er mee verbreed, maar ik denk wel dat je hem zo breed mogelijk houd door niet alle lijnen waar 'iets' mee mankeert, en dan heb ik het niet alleen over epilepsie, maar eventuele andere afwijkingen, of dat nu op uiterlijk of medisch gebied is, uit te sluiten. Op het moment dat je hele lijnen gaat uitsluiten omdat er iets mankeert, maak je imo je genenpoel alleen maar kleiner toch? Of maak ik nu alsnog een hele grove denkfout? Stel er zijn 10 lijnen binnen een ras, ik roep maar even wat, en ik sluit er 5 uit, dan zit ik toch veel sneller tegen nog hele andere problemen aan te hikken vanwege inteelt, of ben ik nu gek?
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

billyboy2 schreef:
Machie schreef:
Marjoleine schreef:
billyboy2 schreef:Want verkoper heeft een meldingsplicht, maar een koper heeft ook een onderzoeksplicht.

Had de koper kunnen achterhalen dat er pups met epilepsie uit een eerder nest zijn voortgekomen? Of is dat pas later aan het licht gekomen?

Kijk, het is toch algemeen bekend dat je iemand niet op zijn mooie blauwe ogen moet vertrouwen.
Je moet er zelf ook wat voor doen, en we leven in een tijd dat je alles kan opzoeken op internet.
Ook de mogelijke afwijkingen in een ras.
Dit dus.

Daar hoor je nooit iemand over maar dat is toch gewoon een juridisch gegeven?

Ik vind het redelijk idioot dat dat nooit wordt genoemd, en dat de verantwoording van de fokker wel wordt uitgemolken.
Het aller grootste probleem is alleen dat je als pupkoper moet kunnen vertrouwen op informatie van fokkers en dat is al een probleem.
Ja, je kunt googelen dat is zeker zo, maar toch....

Uiteraard moet je een fokker moeten kunnen vertrouwen. Maar voorkennis is zo vreselijk belangrijk.

Hoeveel mensen kopen een hond wel niet op alleen hun uiterlijk.

Stel.
Mijn overbuurman heeft een setter.... Mijn nicht komt op bezoek, ziet overbuurman met de setter lopen en denkt: wauw dat is een mooie hond, die wil.
Gaat naar een fokker en die verteld haar, dat epilepsie mogelijk is. De lijn is schoon, maar toch kan het gebeuren.

Dan kunnen er 2 dingen gebeuren.
1. nicht pleurt van schrik van stoel, en geeft aan er over na te wilen denken. Gaat naar huis en gaat zich inlezen op google. Leest de ervaringen, en kan zo een afweging maken of ze het aan wil/kan.
2. Ze denkt; ach het is maar epilepsie. Geen idee wat het precies inhoudt maar wat maakt het uit. Pup is mooi en wil hem hebben. Jaar later krijgt beest epilepsie....nicht weet niet wat er overkomt. Wil de kosten niet betalen enz enz enz.Beschuldigend vingertje naar de fokker. Maar die heeft haar meldingsplicht voldaan en neem hond niet terug. Hond wordt maar in asiel gedumpt.

Had ze zich nou van te voren ingelezen, dan had ze meteen kunnen gaan nadenken en beslissen. Scheelt de fokker toch ook weer tijd.

En googlen op naam fokker, kennelnaam. Stamboom hond. kan veel informatie opleveren. Contact opnemen met rasvereniging. Zeker als het een fokker is die al vele jaren actief fokt.

Natuurlijk kan je altijd een kat in de zak kopen. Maar je kan een hoop ellende mogelijk voorkomen door een flink aantal uur te googlen.

Als we nou eens zouden stoppen met het blindstaren op uiterlijk en showresulaten, en wat meer zouden selecteren op karakter en werkprestaties.....
Dat laatste ben ik zeer zeker met je eens, maar als aspirant pupkoper is het vele malen makkelijker om een boekje te halen of op internet te zoeken naar raseigenschappen dan onderzoek te doen naar lijnen met bepaalde aandoeningen. Dat vind je echt niet zomaar, ik denk dat veel mensen niet eens weten hoe ze daarnaar moeten zoeken. Daarom oa (!) koopt men een rashond, waar men grif voor betaalt. Mensen verwachten van een fokker dat die weet wat hij/zij doet, de fokker is immers de expert (behalve als je als koper lid bent van het hondenforum, dat spreekt :8): ).
Om terug te komen op die friteuse: ik wil gewoon dat dat ding bakt, ik verdiep mij niet in de mechaniek van friteuses voordat ik naar de winkel ga. Ik zou erop moeten kunnen vertrouwen dat de verkoper mij geen troep aansmeert en dat de friteuse die ik net nieuw heb gekocht, het gewoon naar behoren doet.
Natuurllijk is een hond geen ding en kunnen er altijd dingen opduiken. Dat geeft wat mij betreft ook niet, in die zin dat een goede fokker die zijn best doet geen schuld draagt wanneer een hond een onverwachte aandoening blijkt te hebben, maar het gaat om de redelijkheid. Redelijkerwijs vind ik dat een pupkoper zonder alle lijnen uit te hoeven pluizen mag verwachten dat een fokker een zo gezond mogelijke hond 'levert', net zoals de fokker redelijkerwijs mag verwachten dat de koper weet wat het ras inhoudt en zo goed mogelijk voor de hond zal zorgen.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Tijdens de presentatie van dat onderzoek bleek dat verenigingen
en fokkers het vrijwel anoniem (92%) eens waren met de
stelling: "hondenfokkers moeten honden op de eerste plaats
fokken op gezondheidskenmerken, zelfs als dit ten koste gaan
van de uiterlijke kenmerken".
Anoniem??? Ik denk dat de Raad van Beheer unaniem bedoelde :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
CKS
Zeer actief

Suuz! schreef:Wat ik al zei Kees, vermoedelijke (primaire) epilepsie. Het is dus niet 100 procent zeker. Hond heeft 1 aanval gehad, en is direct overleden. Geen sectie verricht, dus we weten het niet zeker. Conclusie dierenarts: Epilepsie Het was de eerste melding 5 jaar geleden sinds een lange tijd uit een nest.
Tja je zegt zelf in je eerste bericht vermoedelijk, dus daar was mijn verhaal op gebaseerd. Als je dat vermoedelijk van net terug wilt draaien naar 'misschien wel, misschien niet' dan blijft mijn verhaal overigens hetzelfde. Je blijft proberen 1 probleem op te lossen door een ander probleem te negeren en dat is nooit verstandig.
Dus ja ik heb de gok genomen. O.a. ook op advies van dierenartsen. Het feit dat niet zeker is of het om primaire epilepsie ging, maar ook omdat het een feit is dat niet alle honden dragers van het gen hoeven zijn binnen een nest.
Sorry, maar je maakt hier weer een grote denkfout, wegens gebrek aan basiskennis genetica. Aandoeningen vererven bijna nooit dominant, want dan zouden ze niet blijven bestaan. In het eenvoudigste geval (enkelvoudig recessief) is 67% van de gezonde nestgenoten drager van het ongewenste gen. In alle andere gevallen is dat percentage nog hoger, tot bijna 100%. Fokken met een nestgenoot van een hond met een genetische aandoening is dus fokken met een hond die waarschijnlijk (67%) tot bijna zeker drager is van één of meerdere genen die een rol spelen bij die aandoening. Russische roulette met een revolver met 1 lege kamer en 5 kogels, vergelijk het daar maar mee.
Verder ben ik het met je eens dat de stamboeken openen een grote mogelijkheid biedt, en zal ik dus ook absoluut niet ontkennen dat dat wellicht nodig is ;-)... en ook iets wat zeker door mij ter sprake wordt gebracht binnen onze vereniging. Alleen is het helaas niet zo dat je in 1 dag de hele vereniging mee hebt in dat idee.
Je verschuilt je nu achter de vereniging maar JIJ bent verantwoordelijk voor wat jij doet, niet zij. Als jij niet verantwoord kunt fokken wegens de regels van de club waar je bent aangesloten kun je twee dingen doen: fokken zónder die club of stoppen met fokken. Of gewoon onverantwoord door fokken natuurlijk, zoals nu gebeurt, maar dan pleit ik dus voor forse boetes om dat te ontmoedigen.

Groetjes, Kees
CKS
Zeer actief

Suuz! schreef:Oh, en over de denkfout. Ik denk niet dat ik de genenpoel er mee verbreed, maar ik denk wel dat je hem zo breed mogelijk houd door niet alle lijnen waar 'iets' mee mankeert, en dan heb ik het niet alleen over epilepsie, maar eventuele andere afwijkingen, of dat nu op uiterlijk of medisch gebied is, uit te sluiten. Op het moment dat je hele lijnen gaat uitsluiten omdat er iets mankeert, maak je imo je genenpoel alleen maar kleiner toch? Of maak ik nu alsnog een hele grove denkfout? Stel er zijn 10 lijnen binnen een ras, ik roep maar even wat, en ik sluit er 5 uit, dan zit ik toch veel sneller tegen nog hele andere problemen aan te hikken vanwege inteelt, of ben ik nu gek?
Buiten het doosje leren denken ;) Als er problemen zijn met 5 lijnen dat sluit je die uit, en vervolgens voeg je vers bloed toe. Dan pak je beide problemen aan: de aandoeningen door middel van selectie, en de te kleine genenpoel door middel van het toevoegen van vers bloed ;)
Overigens is het uitsluiten van een hele lijn een groot woord: ik zou geen lijnen uitsluiten maar individuele honden. Te weten, bij ernstige problemen de lijders, plus de nestgenoten, plus hun ouders, plus alle nakomelingen van die ouders. Bij minder ernstige problemen wellicht alleen de lijders plus eventueel nestgenootjes en de ouders.

Groetjes, Kees
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

LongFields schreef:
Machie schreef: Het aller grootste probleem is alleen dat je als pupkoper moet kunnen vertrouwen op informatie van fokkers en dat is al een probleem.
Ik denk dat het probleem al eerder ontstaat, namelijk doordat fokkers élkaar vaak al niet verwittigen van problemen in de lijnen.
Dat zat ik ook net te denken. Je bent als fokker totaal afhankelijk van de informatie die je van andere krijgt. En dan moet je er ook nog bij in gedachten houden dat er ook nog fokkers zijn die elkaar of in ieder geval de ander graag zwart maken. Meer dan je best kun je niet doen denk ik.

Maar in dit geval, waar dit topic over begon, is er denk ik ook een rol gelegen in het gedrag van de fokker. De mevrouw verklaarde dat het ontkend werd dat het epilepsie was, dat zij de trigger was àls het dan toch epilepsie was. Dus mogelijk dat de rechter dit soort omstandigheden heeft laten meewegen. Als iemand inmiddels een linkje heeft naar de uitspraak zelf?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Vanmorgen was er op radio1 een klein stukje over dit onderwerp met de grote expert MG, die maar weer aanhaalde dat er veel lichamelijke erfelijke aandoeningen voorkwamen in de rashonden, en ook allerlei gedragsafwijkingen...... Ik wist niet dat hij zelf belangen had bij het fokken van labradoodles, doet hij dat zelf soms? Want hij vertelde dat ze voor de hulphonden deze kruising gebruikten en dat je daardoor minder problemen had. Beetje kort door de bocht. Tja, wat moet ik daar nog van zeggen........
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Gos schreef:Vanmorgen was er op radio1 een klein stukje over dit onderwerp met de grote expert MG, die maar weer aanhaalde dat er veel lichamelijke erfelijke aandoeningen voorkwamen in de rashonden, en ook allerlei gedragsafwijkingen...... Ik wist niet dat hij zelf belangen had bij het fokken van labradoodles, doet hij dat zelf soms? Want hij vertelde dat ze voor de hulphonden deze kruising gebruikten en dat je daardoor minder problemen had. Beetje kort door de bocht. Tja, wat moet ik daar nog van zeggen........

:engel: Met de vroegcastraatjes kan hij vast zijn boterham goed beleggen.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

In buitenland zoals Belgie kan je toch een hond laten aankeuren? Ik zie echter niemand van die mogelijkheid gebruik maken. Als er geld in zou zitten zouden belgische fokkers allang volop aankeuren en aan ons land verkopen. Of een simpel wettelijk inteelt verbod dan ben je toch al klaar?
Ik hiervan echter nog nooit een voorstel gezien.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Es
Zeer actief
Contacteer:

De Huisdierenwijzer van de LICG is de tegenhanger van de Rashondenwijzer en daarin zijn de hondenrassen slecht vindbaar en maar weinig rasverenigingen hebben (na 1x te zijn opgeroepen hiertoe door de RVB) hun stuk ingevuld. Schiet niet op zo! is ook niet bepaald actueel. Ik heb al eens aan de Rvb gevraagd de rv's om te mailen dit ding in te vullen...
Op elke wandeling is
ranetje
Zeer actief

Suuz! schreef:Wat ik al zei Kees, vermoedelijke (primaire) epilepsie. Het is dus niet 100 procent zeker. Hond heeft 1 aanval gehad, en is direct overleden. Geen sectie verricht, dus we weten het niet zeker. Conclusie dierenarts: Epilepsie Het was de eerste melding 5 jaar geleden sinds een lange tijd uit een nest.

Primaire epilepsie is niet bewijsbaar (in ieder geval bij de meeste rassen).
De diagnose wordt doorgaans gesteld door het uitsluiten van andere (onderliggende) oorzaken.
Overigens kunnen die andere oorzaken ook weer erfelijk zijn en dan heb je in wezen nog steeds een probleem.

@Tara, als het uiteindelijk lukt bij de Wetter, waarom zou het dan niet ook door andere rasverenigingen kunnen worden geregeld dat in overleg met de Raad het stamboek open gaat?
Niet gemakkelijk hoor, dat geef ik direct toe.
Maar er is al een schaap over de dam.
Als fokkers willen moet het te bespreken zijn toch?

Ben ik te naïef? :wink:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Maar even hè... Je hoeft toch niet te fokken? Als je niet achter het beleid staat fok je toch gewoon niet?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Tara schreef:
Machie schreef:Maar even hè... Je hoeft toch niet te fokken? Als je niet achter het beleid staat fok je toch gewoon niet?
Het gaat niet zozeer om beleid, het gaat om de mogelijkheden.
De regels die de RvB stelt zijn helemaal niet zo verkeerd, dus ik denk dat veruit de meeste fokkers zich daar wel in kunnen vinden.
Alleen lopen we op dit moment wel tegen beperkingen aan die niet zomaar even ongedaan kunnen worden gemaakt.
Je bent er nog niet met alleen de stamboeken openen.
Als dat gebeurt, zal men toch op de een of andere manier per ras moeten reguleren wat er wel en niet ingekruist kan worden.
Dat moet ook ergens vastgelegd worden, daar moet ook toezicht op komen, daar moet registratie van komen.
Verder kan ik mij indenken dat het er op zou kunnen uitdraaien dat rasstandaards ook hier en daar aangepast zouden moeten worden.
En dat is ook weer niet zomaar geregeld. Want aanpassen van de rasstandaard kan alleen in het land dat die specifieke rasstandaard heeft opgesteld.
Dat zijn dus grensoverschrijdende dingen die je niet zomaar even voor elkaar hebt.
Het is echt allemaal nog niet zo eenvoudig vrees ik.
Ja, dat snap ik :)
Maar als je voor jou gevoel geen honden meer kan fokken die voldoen dan stop je er toch gewoon mee?
Of je laat een geschikte hond zonder papieren in belgie aankeuren :mrgreen:
Al weet ik dat aankeuren van papierlozen ook geen oplossing is. Ja op papier, maar in werkelijkheid niet.
Machie
Zeer actief

AH ok, dat kan dan alleen in belgie zeker?
Ik ben blij dat ik niet fok denk ik maar :mrgreen:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Machie schreef:
Tara schreef:
Machie schreef:Maar even hè... Je hoeft toch niet te fokken? Als je niet achter het beleid staat fok je toch gewoon niet?
Het gaat niet zozeer om beleid, het gaat om de mogelijkheden.
De regels die de RvB stelt zijn helemaal niet zo verkeerd, dus ik denk dat veruit de meeste fokkers zich daar wel in kunnen vinden.
Alleen lopen we op dit moment wel tegen beperkingen aan die niet zomaar even ongedaan kunnen worden gemaakt.
Je bent er nog niet met alleen de stamboeken openen.
Als dat gebeurt, zal men toch op de een of andere manier per ras moeten reguleren wat er wel en niet ingekruist kan worden.
Dat moet ook ergens vastgelegd worden, daar moet ook toezicht op komen, daar moet registratie van komen.
Verder kan ik mij indenken dat het er op zou kunnen uitdraaien dat rasstandaards ook hier en daar aangepast zouden moeten worden.
En dat is ook weer niet zomaar geregeld. Want aanpassen van de rasstandaard kan alleen in het land dat die specifieke rasstandaard heeft opgesteld.
Dat zijn dus grensoverschrijdende dingen die je niet zomaar even voor elkaar hebt.
Het is echt allemaal nog niet zo eenvoudig vrees ik.
Ja, dat snap ik :)
Maar als je voor jou gevoel geen honden meer kan fokken die voldoen dan stop je er toch gewoon mee?
Of je laat een geschikte hond zonder papieren in belgie aankeuren :mrgreen:
Al weet ik dat aankeuren van papierlozen ook geen oplossing is. Ja op papier, maar in werkelijkheid niet.
Dat is geen oplossing, omdat je dan nog steeds niks met zo'n hond kunt in Nederland.
Volgens mij (maar misschien heb ik het mis) kun je geen stambomen krijgen als je met zo'n hond fokt namelijk.
Nee, alleen in belgië. Je moet dan in belgië met de hond kweken ( :mrgreen: ) en pas als de stamboom volledig is (3 generaties dacht ik) heb je er hier iets aan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Kostbaar en omslachtig dus.
En vooral vervelend dat er zulke verschillen zitten tussen FCI landen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Es
Zeer actief
Contacteer:

Als de wet nou gewoon inteelt zou verbieden gaat men vanzelf wel regels met aanpassingne bedenken.

Overigens worden er steeds2 dingen door elkaar gehaald:
Fokken met kleine genenpoel en fokken met overdreven raskenmerken.
Hoe komt de cavalier aan zijn probleem?
Op elke wandeling is
Dirk
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dirk »

Kells schreef:
... Maar diezelfde rechter zegt ook: “Een consument [...] mag zeker van een relatief dure rashond met stamboom verwachten dat deze gezond is [...]”, aldus het vonnis. Dat vind ik behoorlijk ver gaan.
Het is natuurlijk maar een samenvatting, als je de gehele context hoort komt er misschien al wat meer nuance in.
De uitspraak van de rechter is inderdaad wat genuanceerder.
Is de totale uitspraak al ergens te lezen/downloaden of op andere wijze te verkrijgen ???
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Noëlle 16-10-2004 Afbeelding Bennie 05-05-2008
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

Gezocht met spoed.. rashondenfokker die wat wil vertellen over de verkoop van honden.. waar loop je als fokker tegen aan. Er is nu veel ruimte voor de kant van de koper.. en zijn verhaal maar hoe zit het als verkoper?Welke fokker durft zijn kant van het verhaal te vertellen. Waar loop je tegen aan het met zoeken naar goede puppyeigenaren? hoe zit het afspraken die je maakt etc?

live uitzending vanmiddag tussen 16 en 17 kan telefonisch interview worden. 055-3121086
Dirk
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dirk »

yvette_van_alert schreef:Gezocht met spoed.. rashondenfokker die wat wil vertellen over de verkoop van honden.. waar loop je als fokker tegen aan. ...
Wij zijn maar "eenvoudige" huiskamerfokkers met heel af en toe een nestje ... (dus niet echt representatief voor de "branche" ) ... maar wel heel kritisch t.o.v. puppykopers ...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Noëlle 16-10-2004 Afbeelding Bennie 05-05-2008
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”