1) Amerikaanse Cocker Spaniel(79%)
2) Shiba Inu(79%)
3) Engelse Cocker Spaniel(78%)
4) Italiaans Windhondje(77%)
5) Staffordshire Bull Terriër (77%)
En echt zo eerlijk mogelijk ingevuld...
Qua haar: kort, halflang of draadhaar. Daar gaan de beide cockers al...
Moet makkelijk trainbaar zijn, baasgericht. En gemakkelijk kunnen met andere honden en andere dieren.
formaat 35 tot 45 cm.
Staffordshire bull is niet per definitie altijd de meest makkelijke met andere dieren en of honden. (Tuurlijk, opvoeding speelt mee, maar als je invult dat je een ras wilt dat makkelijk is met andere honden en andere dieren verwacht je dit niet direct als keuze)
Italiaans windhondje: Ik heb niet zo veel met windhonden. Qua jachtpassie ingevuld: niet te veel, moet makkelijk beheersbaar zijn. Nu ken ik het Italiaanse windhondje niet zo heel goed, maar ik heb aangegeven dat de boel los moet kunnen. Ik weet niet hoe dat met dit ras is.
Shiba Inu ken ik ook niet zo heel goed. Maar of dit nu een makkelijk trainbare hond is die erg baasgericht is vraag ik me af.
We hebben nu een kruising Border x Sheltie waar we alles in vinden dat we wensen. Doet het leuk in de GG, en daar hebben we lol in. Agility doen we hobbymatig, en ook daar veel lol in.
Wat ik logisch gevonden zou hebben qua uitkomst zijn kleinere herderachtigen, Kleinere collieachtigen, of anders eventueel vlot lerende andere rassen van middelmatige hoogte. (Poedel? hoewel ik daar niet echt voor zou kiezen waarschijnlijk, voldoet hij wel grootdeels aan mijn wensenplaatje)
Verder kwam ik nergens vragen tegen over evt. levensverwachting en of medische afwijkingen die al dan niet geaccepteerd zouden worden bij een ras dat verder goed past.
Ik vond de vragen vaak meer dan dubieus, en ook de antwoorden waar ik uit moest kiezen gaven lang niet altijd mijn mening correct weer.
edit: ik zie dat ik hem 29 sept 2011 ook al eens had ingevuld. Toen andere uitslag (Groter zo te zien) wel toen ook al mijn vraag naar gezondheid...
Verder heb ik de indruk dat er in de test vooral naar evt uiterlijk gekeken wordt. Ik mis ook de mogelijkheid om aan te geven hoe belangrijk je een bepaalde vraag vind. Zo heb ik nu ingevuld korthaar, halflang of draadhaar, omdat ik dat uit alle opties prefereer. Maar ik zou nooit een hond weigeren of uitkiezen op vachttype.
Heel belangrijk vind ik de trainbaarheid en de baasgerichtheid, en de omgang met andere honden en dieren. Het zu mooi zijn als je die vragen dan ook extra mee zou kunnen laten wegen.