Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoelang na castratie teef nog hormonen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Hoelang na castratie teef nog hormonen?

Ongelezen bericht door Joera »

Hoelang na de castratie van een teef blijven de hormonen nog werken?
Op google kon ik er niets over vinden.
Mijn teef is 15 okt gecastreerd en zou nu ongeveer weer loops worden normaal gesproken, maar ze gedraagd zich dus weer precies hetzelfde als ze normaal zou doen als ze loos word/is.

Zou ik opgelicht zijn :idea:
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Re: Hoelang na castratie teef nog hormonen?

Ongelezen bericht door Lillith »

Haha, vast....
Lille is begin nov. gecastreerd en is buiten bijna hetzelfde, lekker bits.
Iets makkelijker met vreemde honden luistert beter.
Thuis is ze veel speelser, vrolijker en tutteliger met Ollie.
Joera
Zeer actief

Ik vraag me dus af of het loopsheid ritme qua hormonen er nog in kan zitten...
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Kort na de castratie komen de niveaus ongeveer op dezelde waardes uit als die van een teef tussen twee loopsheden in. Maar er zijn soms uitzonderingen. Soms blijft er door en fout van de chirurg een stukje eierstokweefsel zitten, de teef is dan wel steriel maar blijft gewoon hormonen produceren en kan gewoon loops worden. Maar zelfs als dat niet het geval is kan een gecastreerde teef nog wel eens loops worden. De geslachtshormonen van de teef worden nl ook elders in het lichaam geproduceerd, bijvoorbeeld in de bijnieren. In zeer uitzonderlijke gevallen is die productie groot genoeg voor de teef om gewoon loops te blijven worden. Het komt (gelukkig ;)) weinig voor maar het kan een enkele keer gebeuren.
Mocht jouw teef echt loops worden dan kun je eerst een echo van de buikholte laten doen om te zien of er wellicht een stukje eierstofweefsel op te zien is (kan knap lastig zijn hoor). Dan kun je eventueel de operatie herhalen (ook als er niets te zien is). Als dat het probleem was dan zal een tweede operatie het probleem oplossen. Maar het kan dus ook zijn dat jouw teef genoeg hormonen produceert in de bijnieren en dan is er niets aan te doen ;) Maar drachtig zal ze dan niet meer worden, dat scheelt al weer.

Groetjes, Kees
Joera
Zeer actief

Ojee, dat wist ik niet en daar zou ik ook niet blij mee zijn. Ze is gecastreerd ivm haar hele lange schijnzwangerschappen. :ugh:
Maar in principe moet ze echt weer loops worden, om te weten of er nog genoeg hormonen worden aangemaakt?
Of kan het ook zo zijn dat ze helemaal niet loops word maar nog wel genoeg hormonen aanmaakt waardoor ze nog last heeft van de "loopsheden".
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Joera schreef:Ojee, dat wist ik niet en daar zou ik ook niet blij mee zijn. Ze is gecastreerd ivm haar hele lange schijnzwangerschappen. :ugh:
Maar in principe moet ze echt weer loops worden, om te weten of er nog genoeg hormonen worden aangemaakt?
Of kan het ook zo zijn dat ze helemaal niet loops word maar nog wel genoeg hormonen aanmaakt waardoor ze nog last heeft van de "loopsheden".
Ik zou even rustig afwachten. Als ze correct gesteriliseerd is, gaat ze denk ik geen last krijgen van schijnzwangerschappen na de eventuele loopsheden. Het hormoon wat de schijnzwangerschap veroorzaakt is progesteron, en dat wordt geproduceerd in het omhulsel van de eicel na de eisprong (corpus luteum). Zonder eierstokken geen eicellen en geen eisprong, dus zelfs als de bijnieren nog voldoende hormonen aanmaken om een loopsheid door te maken is er geen sprake van een eisprong en ook niet van het corpus luteum dus ik denk dat schijnzwangerschappen zo'n beetje uitgesloten zijn. Als er wel een eierstok (of een deel ervan) is blijven zitten dan het kan wel zijn dat er nog weer schijnzwangerschappen op gaan treden. Maar dat is dan met een tweede operatie wel op te lossen.

Groetjes, Kees
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Joera schreef:Ik vraag me dus af of het loopsheid ritme qua hormonen er nog in kan zitten...
Oh, ik dacht dat dat duidelijk was vroeger was ze nu al weer in haar voor loopsheid staat geweest. Twee maanden per jaar vrolijk :ok:
Joera
Zeer actief

Casey schreef:
Joera schreef:Ojee, dat wist ik niet en daar zou ik ook niet blij mee zijn. Ze is gecastreerd ivm haar hele lange schijnzwangerschappen. :ugh:
Ik zou even rustig afwachten. Als ze correct gesteriliseerd is, gaat ze denk ik geen last krijgen van schijnzwangerschappen na de eventuele loopsheden. Het hormoon wat de schijnzwangerschap veroorzaakt is progesteron, en dat wordt geproduceerd in het omhulsel van de eicel na de eisprong (corpus luteum). Zonder eierstokken geen eicellen en geen eisprong, dus zelfs als de bijnieren nog voldoende hormonen aanmaken om een loopsheid door te maken is er geen sprake van een eisprong en ook niet van het corpus luteum dus ik denk dat schijnzwangerschappen zo'n beetje uitgesloten zijn. Als er wel een eierstok (of een deel ervan) is blijven zitten dan het kan wel zijn dat er nog weer schijnzwangerschappen op gaan treden. Maar dat is dan met een tweede operatie wel op te lossen.

Groetjes, Kees
Oke, dan moet ik het nog even afwachten.
Zou wel lekkere ellende zijn als ze weer onder het mes moest :schrik:
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Casey schreef:Kort na de castratie komen de niveaus ongeveer op dezelde waardes uit als die van een teef tussen twee loopsheden in. Maar er zijn soms uitzonderingen. Soms blijft er door en fout van de chirurg een stukje eierstokweefsel zitten, de teef is dan wel steriel maar blijft gewoon hormonen produceren en kan gewoon loops worden. Maar zelfs als dat niet het geval is kan een gecastreerde teef nog wel eens loops worden. De geslachtshormonen van de teef worden nl ook elders in het lichaam geproduceerd, bijvoorbeeld in de bijnieren. In zeer uitzonderlijke gevallen is die productie groot genoeg voor de teef om gewoon loops te blijven worden. Het komt (gelukkig ;)) weinig voor maar het kan een enkele keer gebeuren.
Mocht jouw teef echt loops worden dan kun je eerst een echo van de buikholte laten doen om te zien of er wellicht een stukje eierstofweefsel op te zien is (kan knap lastig zijn hoor). Dan kun je eventueel de operatie herhalen (ook als er niets te zien is). Als dat het probleem was dan zal een tweede operatie het probleem oplossen. Maar het kan dus ook zijn dat jouw teef genoeg hormonen produceert in de bijnieren en dan is er niets aan te doen ;) Maar drachtig zal ze dan niet meer worden, dat scheelt al weer.

Groetjes, Kees
Daar was ik erg benieuwd naar hoe dat zat. Bedankt voor de uitleg :ok: Ken een labradorteefje wat gecastreerd is en die dus nog steeds keurig elk half jaar loops wordt. Baasjes waren er wel mee naar de dierenarts geweest, maar wisten niet hoe het precies in zat. Alleen dat ze niet meer drachtig kon worden en dat ze wel echt 'geholpen' was.
Was zelf wel nieuwsgierig hoe dat dan werkte.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

er is een test om te zien hoe het er hormonaal voorstaat met een teef, maar hoe die heet weet ik niet
weet wel dat die test bij gina gedaan is, omdat we daar ook de indruk hadden dat ze als gecastreerde teef toch op de een of andere 'verborgen' manier loops was.
wat ze overigens niet was, maar dat terzijde.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Joera
Zeer actief

renee-uk schreef:er is een test om te zien hoe het er hormonaal voorstaat met een teef, maar hoe die heet weet ik niet
weet wel dat die test bij gina gedaan is, omdat we daar ook de indruk hadden dat ze als gecastreerde teef toch op de een of andere 'verborgen' manier loops was.
wat ze overigens niet was, maar dat terzijde.
Was dat gewoon met urine of bloed ofzo?
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

dat was met bloed
er werd eerst gewoon bloed afgenomen en daarna kreeg ze een prik met hormonen (voor zover ik heb begrepen, maar het kan ook wel wat anders geweest zijn) en drie of vier uur daarna werd er weer bloed afgenomen.
eigenlijk had ze daar moeten blijven tussen de bloedafnames in, maar omdat ze zich zo vreselijk opwindt als ze ergens alleen achtergelaten wordt mocht ze tussendoor mee naar huis.
die buizen bloed werden opgestuurd naar een lab en een week of wat erna kregen we de uitslag.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Joera
Zeer actief

Oke, nou ik hou het even in de gaten... jammer dat het niet "effe" te checken valt.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

nee effe te checken was het niet en het was nog best duur ook, dus als het niet nodig is zou ik het niet laten doen ;)
Afbeelding

Joera
Zeer actief

renee-uk schreef:nee effe te checken was het niet en het was nog best duur ook, dus als het niet nodig is zou ik het niet laten doen ;)
Nee, precies. bedankt voor je antwoord :ok:
Afbeelding
Joera
Zeer actief

Inge O schreef:ik denk dat het ook iets kan te maken hebben met de aansturende hormonen uit de hypofyse, in dat geval kan ze zeker niet normaal loops worden (laat staan schijndrachtig) maar zou ze zich wel wat loops kunnen gedragen denk ik.
Kun je daar wat meer over kunnen vertellen? Ik weet niet zozeer wat, want ik kan me even geen concrete vragen bedenken. :oeps: :F:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Joera schreef:Ik vraag me dus af of het loopsheid ritme qua hormonen er nog in kan zitten...
Ik weet niet helemaal hoe het werkt in de hormoonhuishouding, maar Luna is nu 3 jaar geleden gecastreerd en heeft nog altijd periodes waarin ze aantrekkelijker is voor reuen. Lijkt op een soort loopsheid, maar dan dus zonder vloeiing o.i.d. Ze staat dan ook echt Xavi te versieren en uit te dagen, maar die snapt er niks van.
Luna is ook gecastreerd vanwege extreme schijnzwangerschappen en ontstekingen van de tepels en dit is sindsdien nooit meer terug gekomen. :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Joera
Zeer actief

Oke... nou gelukkig, zolang die schijnzwangerschap en alles wat er op lijkt maar weg blijft :schrik: vreselijk zo'n depressieve hond.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”