Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Australische Labradoodle

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Asta

Re: Australische Labradoodle

Ongelezen bericht door Asta »

Poffertje schreef:Ik snap de kritiek niet zo.. Het lijkt mij dat stambomen achterhouden alleen maar een goede manier is om zo broodfok te kunnen voorkomen? Vooral vanwege het geld wat een labradoodle moet kostten. Een brood fokker zal hier lekker veel aan kunnen verdienen.
Je krijgt ook weer minder mensen die voor de leuk even een nestje krijgen met hun doodle.
Met katten heeft het nog weer een andere kant. Er zijn genoeg katten(of zelfs teveel..) in Nederland. Er zijn ook genoeg mensen die even wat geld denken te verdienen met een leuke kruising en genoeg brood fokkers.. Ik heb mijn kater gewoon gelijk op naam en met stamboom e.d. gekregen. Bij zijn fokker is de koop overeenkomst puur gebaseerd op vertouwen. Maar als ik slechte bedoelingen zou hebben had ik hem nu ook gewoon als dekkater kunnen aanbieden op mp of een poes kunnen kopen en fokken. Ik snap dus best dat je zaken als stamboom eerst zou achterhouden.
Ik snap de kritiek wel, het zijn zelf namelijk broodfokkers. Wie heeft hun tot god almachtige gebombardeerd zodat zij alleen die doodles mogen fokken? Jezelf exclusief in stand houden en een monopolie positie behouden. Met die pupprijzen zeer interessant natuurlijk.

En frank, asta typen is moeilijk natuurlijk :LOL:
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

Tara schreef:
frank-bobby schreef:
Inge O schreef:
frank-bobby schreef: jij kan en mag t best gek vinden
maar het word niet voor niks gedaan
en dan staat er op het stamboom van de liefhebbers kitten ook nog is niet voor de fok door heen
dus al zou ik het stamboom mee geven weten de ras verenigingen nog dat ze niet voor de fok mogen dus mocht iemand dan toch een nestje ermee doen krijgen die kittens geen stamboom
en wat maakt jou (en bij uitbreiding de labradoodlefokkers) dan zo bijzonder dat jij wel mag fokken?
nou mijn poes was daar gewoon geschikt voor
Ja, want die poes levert natuurlijk een heel ander genenpakketje dan haar twee broers waar niet mee gefokt mag worden.
Dat is toch een rare redenatie? Zo ben je net zo hard de genenpoel aan het verzadigen. :U:
nee want in dit verhaal ging het dus puur om zonen uit deze kater die niet voor de fok mochten omdat je zo teveel anders van de zelfde lijnen hebt voor uitdekkingen
en dat mag je als eigenaar van de dekkater zelf bepalen of je kittens van je kater als dek katers weg laat doen of niet
Afbeelding
Poffertje
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Poffertje »

Asta schreef:
Poffertje schreef:Ik snap de kritiek niet zo.. Het lijkt mij dat stambomen achterhouden alleen maar een goede manier is om zo broodfok te kunnen voorkomen? Vooral vanwege het geld wat een labradoodle moet kostten. Een brood fokker zal hier lekker veel aan kunnen verdienen.
Je krijgt ook weer minder mensen die voor de leuk even een nestje krijgen met hun doodle.
Met katten heeft het nog weer een andere kant. Er zijn genoeg katten(of zelfs teveel..) in Nederland. Er zijn ook genoeg mensen die even wat geld denken te verdienen met een leuke kruising en genoeg brood fokkers.. Ik heb mijn kater gewoon gelijk op naam en met stamboom e.d. gekregen. Bij zijn fokker is de koop overeenkomst puur gebaseerd op vertouwen. Maar als ik slechte bedoelingen zou hebben had ik hem nu ook gewoon als dekkater kunnen aanbieden op mp of een poes kunnen kopen en fokken. Ik snap dus best dat je zaken als stamboom eerst zou achterhouden.
Ik snap de kritiek wel, het zijn zelf namelijk broodfokkers. Wie heeft hun tot god almachtige gebombardeerd zodat zij alleen die doodles mogen fokken? Jezelf exclusief in stand houden en een monopolie positie behouden. Met die pupprijzen zeer interessant natuurlijk.

Het fokken van een doodle op zich is inderdaad belachelijk, zeker als je naar de prijs kijkt. Maar het gaat hier dus puur om het feit dat het wordt gedaan bij een doodle?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

frank-bobby schreef:
malinois schreef:
monicake schreef:
Rosita Compagner schreef: Maar je bent nog wel lid van deze club en voldoet aan hun eisen? Dan worden ze dus voor een jaar gecastreerd (geholpen is zo rot gesproken voor iets wat vooral niet helpt) op straffe van een boete.
Dat klopt ze worden onder contract verkocht en moeten voor het 1e jaar worden geneutraliseerd behalve als het om medische redenen moet worden uitgesteld. dus de sterilisatie kan worden gedaan na de 1e loopsheid.
En nu koop ik een pup van je, ik zeg braaf ja en amen, teken het contract maar doe het dus niet... wat dan? Kom je hem dan in beslag nemen?
je houd gewoon het stamboom achter tot de sterelisatie / castratie gedaan is zo moeilijk is dat niet :W: :U:
Ha, welke stamboom precies?
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Nee hoor, ik had het over dieren die op die manier worden gefokt. Of het nou een doodle of een kat is die op die manier wordt gefokt en verkocht met dat soort zotte voorwaardes
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Selene »

Poffertje schreef:
Asta schreef:

Het fokken van een doodle op zich is inderdaad belachelijk, zeker als je naar de prijs kijkt. Maar het gaat hier dus puur om het feit dat het wordt gedaan bij een doodle?
Wat mij betreft gaat het over die castratieverplichting en jong ook nog
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Selene schreef:
Poffertje schreef:
Asta schreef:

Wat mij betreft gaat het over die castratieverplichting en jong ook nog
die eventuele broodfokker creëert zijn eigen doodles wel
wat een raar argument om het veel te vroege en verplichte casteren in de doodlewereld goed te praten :roll:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Poffertje
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox

Ongelezen bericht door Poffertje »

Ik praat het niet goed, ik zie het wel als een reden om als fokker ervoor te kiezen zulke maatregels te willen nemen. Om wat voor ras het ook gaat..
Het is mij verder duidelijk :ok:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Poffertje schreef:Ik praat het niet goed, ik zie het wel als een reden om als fokker ervoor te kiezen zulke maatregels te willen nemen. Om wat voor ras het ook gaat..

Ja, die zie ik ook.

Wat is het, 1100 redenen per pup?
Selene
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Poffertje schreef:Ik praat het niet goed, ik zie het wel als een reden om als fokker ervoor te kiezen zulke maatregels te willen nemen. Om wat voor ras het ook gaat..

Ja, die zie ik ook.

Ik schat zo in dat het best meer redenen zijn :wink:

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
dagmar88
Zeer actief

Selene schreef:
dagmar88 schreef:

Ja, die zie ik ook.

:mrgreen: Echt? Op MP staan ze van zelf fokkers op 'nader te overeenkomen' en van massa importeurs ongeveer even veel nesten rond de €500...
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

lees je ook?
je kunt zelf elke kruising realiseren hoor als broodfokker, wat denk je dat de reden is dat boomers voornameljk door broodfukkers verkocht worden?
en een doodle is nog steeds geen ras, het is een kruising die juist door dit soort idioterie belachelijk duur gehouden wordt.
een soort van 'kijk mij eens gaan met mijn louis vuitton hondje' :piew:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tara schreef:Goed, even dan een kleine samenvatting: of je nou met mannelijke of vrouwelijke dieren fokt, het genetisch pakket van nestgenoten zorgt voor een identieke verzadiging van de genenpoel.
Als je vindt dat er wel genoeg genetisch materiaal van jouw kater voorhanden is, dan moet je hem uit de fok halen.
Dochters niet, maar zoons wel uitsluiten slaat nergens op.
Jullie missen allebei een stukje ;)

Als je wilt zorgen dat lijnen niet teveel voorkomen moet je kijken wat er per combinatie in de fokkerij komt, én per ouder.

Twee katers van een combinatie voegt dus niet extra toe. Je zou moeten streven naar een poes en een kater uit elke combi.
Verder moet je streven naar een beperking van nesten per dier. Dus als een poes bv vijf nesten mag en een kater onbeperkt, dán ben je raar bezig.
Maar heeft een kater tien nesten gehad en zijn alle nakomelingen gecastreerd, dan is een paar extra nest om die genen te behouden weer wél slim.

Het gaat er kortom om of de kater in kwestie al nakomelingen in de fok heeft. En zo nee: dan is het onzin katers als huiskat te verkopen.

Verder moet je natuurlijk kijken naar de combinaties die je laat maken. Inteeltcombinaties zou ik niet aanraden, ook al vraagt een fokker om jouw kater.

En katers als huiskat verkopen terwijl je zelf de vader hebt, tja.
Dat riekt wel een beetje naar de genen lekker zelf willen houden. Een dekking van je eigen kater brengt jouw tenslotte dekgeld en als je katers van die kater hebt verkocht die ook dekken en ze gaan daarheen, dan loop jij die centjes mis.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Selene
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Selene schreef:
dagmar88 schreef:

Ja, die zie ik ook.

:mrgreen: Echt? Op MP staan ze van zelf fokkers op 'nader te overeenkomen' en van massa importeurs ongeveer even veel nesten rond de €500...
Een echte kost tussen de 1500 en 2000 euro hoor :pffff: de rest zijn een neppers

Afbeelding

verkadej
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder + retriever

Ongelezen bericht door verkadej »

Nu even een serieuze vraag: Waarom moeten de honden eigenlijk voor 1 jaar gecastreerd worden?
monicake
Actief
Mijn ras(sen): Australische Labradoodle
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door monicake »

Pff , even een middag zonder internet, ik zal even kijken of ik iedereen antwoord kan geven. Eerst over de stambomen ja de ALD krijgt een stamboom/afstammingsbewijs mee deze krijgen ze pas inderdaad wanneer de pup/hond is geneutraliseerd. Om te voorkomen dat er zomaar lukraak wordt gefokt ( wat jammer genoeg al zo veel gebeurd met alle dieren) worden ze onder contract verkocht, dit contract is door advocaten opgesteld/nagekeken, ook krijgen de kopers een stukje vergoeding van mij terug na castratie ivm de kosten die er aan vast zitten.
Ja een ALD is duur maar dat zijn meerdere andere rassen ook, en van meer als de helft heb je helaas een probleem als er iets aan de hand is en doet de fokker zijn deur dicht. de ALD dus niet we moeten verplicht de pup/hond terugnemen tegen zelfde kosten indien er dingen zijn aangetoond.
We hebben alle regels bij de rasvereniging te volgen. Zelf wil ik mij niet in de verdediging gooien , en ben ik bereid om dingen uit te leggen/ te vertellen. Maar verdedigen nee dat hoeft van mij niet.
We hebben bewust de keuze van dit ras gedaan en ik ben mega blij met mijn dames (de volwassen honden) en nu natuurlijk met het 11tal.
Zo klein zo teer en nu met 6 dagen al weer zo veranderd , hmm wat gaat het snel maar daar zal ik me vast wel over blijven verbazen. als ik nog vragen heb vergeten te beantwoorden dan lees ik dat straks wel . Niet alles is bij voorbaat goed omdat iemand het goed vind er zijn altijd meerdere opties.
Ook zal je een ALD niet snel vinden op MP.
ook al is er slecht weer, ik heb 3 zonnetjes in huis
verkadej
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder + retriever

Ongelezen bericht door verkadej »

beantwoord nog steeds niet de vraag waarom de honden perse gecastreerd moeten worden voor dat ze 1 jaar oud zijn.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

verkadej schreef:beantwoord nog steeds niet de vraag waarom de honden perse gecastreerd moeten worden voor dat ze 1 jaar oud zijn.
Om te voorkomen dat er lukraak gefokt wordt blijkbaar.
Om te fokken met een doodle moet je erkend zijn en aangesloten en zo.

Dat je gewoon onder die regels uitkunt, ook als fokker, snappen veel mensen niet. Maar dat is wel zo, advocaten of niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Tara schreef:Goed, even dan een kleine samenvatting: of je nou met mannelijke of vrouwelijke dieren fokt, het genetisch pakket van nestgenoten zorgt voor een identieke verzadiging van de genenpoel.
Als je vindt dat er wel genoeg genetisch materiaal van jouw kater voorhanden is, dan moet je hem uit de fok halen.
Dochters niet, maar zoons wel uitsluiten slaat nergens op.
Jullie missen allebei een stukje ;)

Als je wilt zorgen dat lijnen niet teveel voorkomen moet je kijken wat er per combinatie in de fokkerij komt, én per ouder.

Twee katers van een combinatie voegt dus niet extra toe. Je zou moeten streven naar een poes en een kater uit elke combi.
Verder moet je streven naar een beperking van nesten per dier. Dus als een poes bv vijf nesten mag en een kater onbeperkt, dán ben je raar bezig.
Maar heeft een kater tien nesten gehad en zijn alle nakomelingen gecastreerd, dan is een paar extra nest om die genen te behouden weer wél slim.

Het gaat er kortom om of de kater in kwestie al nakomelingen in de fok heeft. En zo nee: dan is het onzin katers als huiskat te verkopen.

Verder moet je natuurlijk kijken naar de combinaties die je laat maken. Inteeltcombinaties zou ik niet aanraden, ook al vraagt een fokker om jouw kater.

En katers als huiskat verkopen terwijl je zelf de vader hebt, tja.
Dat riekt wel een beetje naar de genen lekker zelf willen houden. Een dekking van je eigen kater brengt jouw tenslotte dekgeld en als je katers van die kater hebt verkocht die ook dekken en ze gaan daarheen, dan loop jij die centjes mis.
het is niet mijn kater en zover ik weet zijn tot nu toe geen zonen van hem als dek kater verkocht
dit was een voorwaarde van de eigenaresse van de kater als je je poes door hem liet dekkken
en volgens haar heeft zij hem ook als kitten op die voorwaarde gekocht
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

en casteren word indd vaak gedaan om lulkraak fokken tegen te gaan
en bij de ragdolls en dan vooral in het zuiden van het land
worden de meeste geholpen voor ze weg mogen meestal met 12 weken
maar dat vindt ik onderanderen veelste vroeg
vandaar contracten om voor 9 maanden te laten helpen
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

monicake schreef:Pff , even een middag zonder internet, ik zal even kijken of ik iedereen antwoord kan geven. Eerst over de stambomen ja de ALD krijgt een stamboom/afstammingsbewijs mee deze krijgen ze pas inderdaad wanneer de pup/hond is geneutraliseerd. Om te voorkomen dat er zomaar lukraak wordt gefokt ( wat jammer genoeg al zo veel gebeurd met alle dieren) worden ze onder contract verkocht, dit contract is door advocaten opgesteld/nagekeken, ook krijgen de kopers een stukje vergoeding van mij terug na castratie ivm de kosten die er aan vast zitten.
Ja een ALD is duur maar dat zijn meerdere andere rassen ook, en van meer als de helft heb je helaas een probleem als er iets aan de hand is en doet de fokker zijn deur dicht. de ALD dus niet we moeten verplicht de pup/hond terugnemen tegen zelfde kosten indien er dingen zijn aangetoond.
We hebben alle regels bij de rasvereniging te volgen. Zelf wil ik mij niet in de verdediging gooien , en ben ik bereid om dingen uit te leggen/ te vertellen. Maar verdedigen nee dat hoeft van mij niet.
We hebben bewust de keuze van dit ras gedaan en ik ben mega blij met mijn dames (de volwassen honden) en nu natuurlijk met het 11tal.
Zo klein zo teer en nu met 6 dagen al weer zo veranderd , hmm wat gaat het snel maar daar zal ik me vast wel over blijven verbazen. als ik nog vragen heb vergeten te beantwoorden dan lees ik dat straks wel . Niet alles is bij voorbaat goed omdat iemand het goed vind er zijn altijd meerdere opties.
Ook zal je een ALD niet snel vinden op MP.
Maar wat heeft die advocaat er mee te maken? Hij is simpelweg van de pupkoper met of zonder contract zolang hij het voer en verzorging etc. betaald. :U:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Skittles
Zeer actief
Mijn ras(sen): Monstertjes.

Ongelezen bericht door Skittles »

wat een gezeik met die voorwaarden zeg. als ik een dier koop, betaal ik ervoor en ben ik degene die bepaalt wat ermee gebeurd.
en niet de fokker die na een jaar nog komt zeuren dat ik te laat ben met castreren of ik krijg geen papiertje.
monicake
Actief

Inderdaad om lukraak fokken te voorkomen , en ik ben aangesloten bij de rasvereniging en heb mijzelf ook te houden aan deze regels.
Selene
Zeer actief

monicake schreef:Inderdaad om lukraak fokken te voorkomen , en ik ben aangesloten bij de rasvereniging en heb mijzelf ook te houden aan deze regels.
Dat snap ik maar waarom staan ze erop dat het zo vroeg gebeurt, waarom niet eerst volwassen laten worden?

Afbeelding

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Dat is gewoon om geld in eigen zak te houden. Elke goede fokker weet het belang van genenspreiding. Het is gewoon erg zonde, naast de schade aan karakter/gezondheid voor de pups zelf om zo vroeg gecastreerd te worden. Akita's zijn ook duur hoor maar de fokkers stimuleren wel om verder te fokken. En het zijn geen kruisingen :mrgreen: die de torenhoge verwachtingen toch nooit waar kunnen maken...
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

monicake schreef:Inderdaad om lukraak fokken te voorkomen , en ik ben aangesloten bij de rasvereniging en heb mijzelf ook te houden aan deze regels.
Toch niet...
Jouw honden, of tenminste 1 is niet "geholpen".
Hoe zit dat dan? Hoe komt het dat jij wel mag fokken, en niet je hond al op jonge leeftijd hebt moeten laten steriliseren?
Afbeelding
Groetjes Marja
monicake
Actief

Selene schreef:
Dat snap ik maar waarom staan ze erop dat het zo vroeg gebeurt, waarom niet eerst volwassen laten worden?
We hebben als rasvereniging lang moeten knokken om dit voor elkaar te krijgen tot voor kort ( januari2012) mochten de honden alleen geneutraliseerd worden verkocht. zo niet dan kreeg je als fokker een groot probleem./ Door lang aandringen vanuit de Nederlandse groep is nu Amerika en Australië overstag gegaan en hebben we dit bereikt. Ik weet dat we er nog niet zijn maar het begin is er , duit is in ieder geval al beter dan dat het was.
monicake
Actief

tycha schreef:
Toch niet...
Jouw honden, of tenminste 1 is niet "geholpen".
Hoe zit dat dan? Hoe komt het dat jij wel mag fokken, en niet je hond al op jonge leeftijd hebt moeten laten steriliseren?
Ik heb mijn honden als fokteef gekocht, en dan mag je er uiteraard mee fokken het hoeft niet dat is je eigen keuze. Je snapt wel dat de prijzen heel anders liggen als het om een fokteef gaat dan om een huishond.
dagmar88
Zeer actief

monicake schreef:geneutraliseerd

Zijn ze zo zuur?
monicake
Actief

Tara schreef:
Maar dit zijn allemaal regels die juridisch totaal geen waarde hebben, dan kun je er wel een advocaat bij halen, maar zolang die regels niet tegen de Nederlandse wet ingaan, kan iedereen ongestraft die regels negeren.
Als iemand nou bij jou een pup koopt, en netjes ja, nee en amen knik, en mijn pup niet laat castreren.
Wat kun jij dan doen? Behalve de stamboom achterhouden?
Wou je ze voor de rechter dagen wegens het niet nakomen van contractuele verplichtingen? :U:
Er zijn genoeg manieren om dat te regelen
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”