Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Effect en bijwerkingen alprazolam

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

billyboy2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Effect en bijwerkingen alprazolam

Ongelezen bericht door billyboy2 »

Billy heeft het 2 jaar geleden gehad voor zijn vuurwerk angst.

Hielp helemaal niks, en toen las ik over advocaat.
Maar ja, hij had ook al alprazolam op, dus DA gebeld(9 uur 's avonds oudjaarsdag) of het samen kon. Hij zei: doe maar niet. En vroeg hoeveel ik gaf.
O, dat is wel weinig zei hij. Geef hem rond half 12 maar een dubbele dosis.

Zo gezegd zo gedaan. kwart voor 12 begon hij ineens vreselijke te joelen/zingen, viel om in zijn bench. Tong hing slaap uit zijn bek, en hijgen. Enorm grote ogen.
Dus ik laat hem uit de bench, rent zo tegen de muur omhoog. Pleurt weer om. En ondertussen nog steeds joelen.Liet alles lopen.Ging zwalkend door het huis heen.
Dus ik paniek de DA gebeld. Ja zegt hij, hij heeft een bad trip. Geef maar niet weer. Langs komen heeft geen zin, kan er niets aan doen.

Hier was het 2 uur 's nachts. Nog steeds zo stoned als een kanarie;
Afbeelding

Maar door de bad trip had hij geen last meer van het vuurwerk. :engel:
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rita »

Pfff, dat was een behoorlijke joint :lekkerpuh:

Maar niet weer geven, ik ben volledig tegen medicatie om angst te voorkomen, links of rechts om, het is allemaal troep.
Vanaf eind september/begin oktober ga ik met alle honden trainen om vuurwerk angst te voorkomen, oké is wat werk, maar het werkt.
Doe het zelfs nog met de oudjes, zij zijn behoorlijk doof en bijna blind, maar wil ernstige schrik voorkomen en zeker op hun leeftijd nog angst voor vuurwerk.

Onze oudjes zijn 16,5 en 15,8 jaar en het werkt nog steeds :D
Afbeelding
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Hier alleen slapen, diep en vast. Ik gaf Rakker 1/6e deel van een 0,25 mg tablet. Dus ik denk zo'n 0,04mg. Als je het teveel vind kan je de tablet niet breken?
billyboy2
Zeer actief

Ongelezen bericht door billyboy2 »

Rita schreef:Pfff, dat was een behoorlijke joint :lekkerpuh:

Maar niet weer geven, ik ben volledig tegen medicatie om angst te voorkomen, links of rechts om, het is allemaal troep.
Vanaf eind september/begin oktober ga ik met alle honden trainen om vuurwerk angst te voorkomen, oké is wat werk, maar het werkt.
Doe het zelfs nog met de oudjes, zij zijn behoorlijk doof en bijna blind, maar wil ernstige schrik voorkomen en zeker op hun leeftijd nog angst voor vuurwerk.

Onze oudjes zijn 16,5 en 15,8 jaar en het werkt nog steeds :D
Ik heb alles al met hem geprobeerd......Hij is zelf mee geweest op kraaienjacht met de man die hij aanbid.
Cursus gevolgd....thuis oefenen met trektouwtjes en ballonnen, vuurwerk cd, thundershirt enz enz

Die bad trip was echt niet grappig, maar zo als het nu gaat is ook niet grappig.
Hij krijgt nu 4/5 keer per dag advocaat over flinke bak brokken, 2 keer per dag 3 sanal relax tabletten. Maar helaas.

Maar het lijkt wel of ze hier met handgranaten gooien.

Wel fijn dat het bij jouw honden wel werkt Jion.
Laatst gewijzigd door billyboy2 op 30 dec 2012 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Safari

Jion schreef:
Safari schreef:Hier alleen slapen, diep en vast. Ik gaf Rakker 1/6e deel van een 0,25 mg tablet. Dus ik denk zo'n 0,04mg. Als je het teveel vind kan je de tablet niet breken?
1/6 van 0,25, is dat niet heel erg laag gedoseerd? :scratch:

Ik denk dat ik hier wel goed zit met de dosering, ze zijn kalm maar flippen gelukkig niet zoals Billy.
Met die hoeveelheid heb ik twee honden van de wereld gekregen. Timmie in de eerste nachten na zijn operatie en Rakker die gek werd van de jeuk na een ernstige allergische reactie. Ik zie niet het nut van meer geven als ze hier al van out gaan.
0,25mg is wat ik voorgeschreven krijg van de HA en daar voel je echt het effect wel van. 0,5 lijkt mij genoeg om een olifant knock out te krijgen.

Edit: beide honden zijnniet stoned geweest alleen slaperig, ook geen vreetbuien.
Laatst gewijzigd door Safari op 30 dec 2012 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Ik heb er 10 gehad en er staat dat ik om 8 uur s morgens 4 uur s middags en 11 uur s avonds 3 tabletten per keer moet geven.
Toch maar even minder doen en kijken hoe hij op 1 wordt?? Werkt het snel?
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Safari

Icecold81 schreef:Ik heb er 10 gehad en er staat dat ik om 8 uur s morgens 4 uur s middags en 11 uur s avonds 3 tabletten per keer moet geven.
Ik merkte het binnen een half uur.
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

Ongelezen bericht door bellabeest »

Icecold81 schreef:Ik heb er 10 gehad en er staat dat ik om 8 uur s morgens 4 uur s middags en 11 uur s avonds 3 tabletten per keer moet geven.
waarschijnlijk weegt jou hond ong 30 kilo?? het werkt na ong 1 uur.

wij hebben het dit jaar ook voor het eerst gegeven maar ze krijgen het morgen echt niet.
gisteren begonnen met geven ze wordt er knetter druk van en zelfs agressief knokken met onze loge en daarna met haar eigen broer. buiten veel ze ook opeens uit naar andere honden en lopen deed ze op haar achterpoten.

nee morgen krijgt ze gewoon weer advocaat dat werkt beter
Afbeelding
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

bellabeest schreef:
waarschijnlijk weegt jou hond ong 30 kilo?? het werkt na ong 1 uur.

wij hebben het dit jaar ook voor het eerst gegeven maar ze krijgen het morgen echt niet.
gisteren begonnen met geven ze wordt er knetter druk van en zelfs agressief knokken met onze loge en daarna met haar eigen broer. buiten veel ze ook opeens uit naar andere honden en lopen deed ze op haar achterpoten.

nee morgen krijgt ze gewoon weer advocaat dat werkt beter
Hij is 40 kilo.. ik doe eerst er maar 1 en ik begin pas om 16 uur geloof ik. Ik ga eerst mee met de oudjaarswandeling en Kay is al knetterdruk van zichzelf en een agressieve Kay lijkt me niks :)
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Safari

Ik heb even de bijsluiter van alprazolam erbij gepakt. Let op het gaat hier om de 0,25 mg variant voor iemand van 75 kilo. Ik wordt er suf van en slaap erop als een os.

Raadpleeg een arts bij prikkelbaarheid, agitatie, rusteloosheid, waanbeelden, woedeaanvallen. Enz enz.
De dosering van 0,5 voor kleine honden is echt veel te veel. Zo krijg je ze verward en onrustig. Het is voldoende als ze niet schrikken en rustig slapen.
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

voor hondjes van 10 kg ( word dat onder klein verstaan ?) wordt het wel voorgeschreven als max dosering..1 tablet van 0.5
http://www.vetsenpets.nl/diergeneeskund ... alprazolam

Hier ook de alprazolam voor maxi en silla.
maxi heeft een combi met clomicalm. het gaat wel wat beter als voorgaande jaren toen ik alleen de alprazolam gebruikte. buiten plassen hier in de buurt of in de tuin is sinds vandaag voorbij. binnen blaft ie maar ik kan hem (nu nog) stoppen) .door de alprazolam vervagen de grenzen bij maxi echter serieus een eind . 1e kerstdag iom DA gestart met alprazolam bij hem en stond ie bovenop tafel het restant van de gourmet op te eten waar mijn ouders bij waren :LOL: . Voor Hans en mij 2e kerstdag een pannekoek dus. :mrgreen:

Silla is een gillende, rennende en blazende dragonder.Nog steeds. :ugh:
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

Safari schreef:Ik heb even de bijsluiter van alprazolam erbij gepakt. Let op het gaat hier om de 0,25 mg variant voor iemand van 75 kilo. Ik wordt er suf van en slaap erop als een os.

Raadpleeg een arts bij prikkelbaarheid, agitatie, rusteloosheid, waanbeelden, woedeaanvallen. Enz enz.
De dosering van 0,5 voor kleine honden is echt veel te veel. Zo krijg je ze verward en onrustig. Het is voldoende als ze niet schrikken en rustig slapen.
dosering voor honden is 0,5 mg per 10 kilo hond. per dag, en op oudjaarsdag mag deze dosering maximaal 4x gegeven worden

Dosering:
Hond tot 2.5 kg: 2 x daags 0.5 tablet alprazolam 0.25 mg.
Hond tot 5 kg: 2 x daags 1 tablet alprazolam 0.25 mg.
Hond tot 7.5 kg: 2 x daags 0.5 tablet alprazolam 0.5 mg.
Hond tot 10 kg: 2 x daags 1 tablet alprazolam 0.5 mg.
Hond vanaf 10 kg: 2 x daags 1 tablet per 10 kg/lg alprazolam 0.5 mg.
Laatst gewijzigd door bellabeest op 30 dec 2012 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier werkt het ook goed. Mila schrikt minder heftig en herstelt sneller - en ik geef nu nog maar de helft van de voorgeschreven dosering (0,25 mg). Ze is totaal niet duf, slaperig of stoned trouwens.
Ik merk wel dat ook bij haar wat vervaging van grenzen. Ze is echt brutaler (met name naar andere honden toe) en niet meer zo voorzichtig als ze normaal gesproken is. Tijdens het wandelen is ze wat blafferig en springerig.
Morgen start ik met de hogere dosering, dus even kijken hoe het dan gaat.
Safari

bellabeest schreef:
Safari schreef:Ik heb even de bijsluiter van alprazolam erbij gepakt. Let op het gaat hier om de 0,25 mg variant voor iemand van 75 kilo. Ik wordt er suf van en slaap erop als een os.

dosering voor honden is 0,5 mg per 10 kilo hond. per dag, en op oudjaarsdag mag deze dosering maximaal 4x gegeven worden
Gelukkig is geen van mijn honden bang dus ik hoef niets te geven maar als dat wel het geval zou zijn dan zou ik zelf met een lagere dosering beginnen. Nogmaals dat is voor mij persoonlijk. Ik zou ze alleen slapend willen hebben en niet stoned.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

allemaal even klachten melden helpt misschien zodat velen hun hond niet meer dit soort middelen hoeven geven in de toekomst..
http://vuurwerkoverlast.nl/
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Vorig jaar aan twee van mijn honden ook Alprazolam gegeven en dat werkte best goed. Ik weet net meer exact hoeveel ze gehad hebben, maar officieel hadden ze meer mogen hebben. Ze waren niet van de wereld en reageerde duidelijk minder angstig. Een van de twee durfde zelfs boos blaffend het vuurwerk weg te jagen, ipv trillend op de bank te gaan liggen.
Maar ook hier wat problemen met grenzen. Tess zeurt normaal al wel om eten maar het werd nu wel heel extreem. En onderling werd de sfeer tussen de honden wel gespannen omdat Tess enorm uitviel naar Abby om geen duidelijke reden.
Dit jaar is het niet nodig want ik in de middle of nowhere.......heerlijk!
Laatst gewijzigd door Maartje op 30 dec 2012 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

AnneMarie schreef:allemaal even klachten melden helpt misschien zodat velen hun hond niet meer dit soort middelen hoeven geven in de toekomst..
http://vuurwerkoverlast.nl/

tja ik heb niet echt klachten, kijk mijn hond is bang vanwege haar verleden in spanje, ook als de jagers hier bezig zijn is ze doodsbang,

de jongere die hier vuurwerk afsteken houden echt wel rekening met de dieren. wachten tot je de straat uit bent enzo.
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Shendor was heel relaxt, niet slaperig, niet opgefokt. Ging zelfs even mee buiten kijken om 12 uur. :O:
Daarna ging ie wel snel weer naar binnen, maar hij was zoveel relaxter dan anders. Plofte gewoon op de bank.
Hij had wel een thundershirt aan.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Jion schreef:Eigenlijk is het ook best logisch dat een angstremmer niet alleen de vuurwerkangst remt, maar ook de angst die allerlei sociale interacties regelt. Een hond die geneigd is eten te jatten, maar door correcties heeft geleerd dit niet te doen, zal dit nu wel eerder doen omdat de angst voor de correctie wegvalt. En een hond die agressieve neigingen naar andere honden heeft, maar normaal een conflict vermijdt uit angst voor confrontatie, zal nu wel eerder de confrontatie opzoeken.
Ja, vind ik ook logisch en dat zie ik dus ook bij Mila. Waar ze normaal vreemde honden voorzichtig en met allemaal kalmerende signalen benadert, loopt ze er nu meteen heel parmantig op af. En ze snauwt andere honden weg bij haar stokjes.
Maar verder gedraagt ze zich in huis gewoon net zoals anders.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Jion schreef:
moosje schreef:Shendor was heel relaxt, niet slaperig, niet opgefokt. Ging zelfs even mee buiten kijken om 12 uur. :O:
Daarna ging ie wel snel weer naar binnen, maar hij was zoveel relaxter dan anders. Plofte gewoon op de bank.
Hij had wel een thundershirt aan.
Ja aan dat thundershirt heb ik hier ook heel veel. Ik blijf het bizar vinden maar het heeft heel duidelijk een kalmerend effect op Duende.

Hier liggen ze nu al ruim anderhalf uur als bezetenen te kluiven. Ik had grote kluiven gevuld met pens en sardines gekocht. Walter en ik zijn allebei misselijk van de stank maar de honden horen of zien niks meer, zo lekker vinden ze het.
Het thundershirt alleen deed niet zoveel, maar i.c.m. de alprazolam was het een heel andere hond.
Afbeelding

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik geef het ook dit jaar, maar twijfel of ik het morgen ook geef.. Hij is zo verschrikkelijk etensgericht :ugh: Hij jat gewoon van de tafel terwijl hij daar anders niet eens over nadenkt.. Hij is buiten nog steeds erg gespannen en binnen geeft hij geen zichtbare reactie op de knallen. Dus wat dat betreft werkt het wel, maar buiten die spanning en dat eten :ugh: Zeker als ik op wandeling ga morgen.. Aan de ene kant fijn want etensgericht is ook meer gericht op mij, maar het kan ook de andere kant op en een middelvinger krijgen omdat ergens anders eten is :ugh: Ik twijfel nog heel erg dus! Ik denk morgenochtend niet en na de wandeling wel weer.
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:Haha, ja de enige beagle die ik ken vreet ook zonder pillen alles wat los en vast zit. :lol1:

Ik zie wel of het zin heeft om morgen te gaan wandelen. We willen wel een normale ochtendwandeling proberen maar als er teveel geknal is moeten ze het maar met wat P&P momentjes in de tuin doen. Maken we het op nieuwjaarsdag wel weer goed.
Ga je mee naar Bussloo? Daar schijnt erg weinig te horen te zijn.
Afbeelding

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Beau blijft normaliter overal redelijk netjes vanaf totdat ik zeg dat hij er aan mag zitten. Iets met dat beagles ook getraind kunnen worden :D Alleen sinds die pillen is het vre-se-lijk :80:
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Hilde schreef:Ik geef het ook dit jaar, maar twijfel of ik het morgen ook geef.. Hij is zo verschrikkelijk etensgericht :ugh: Hij jat gewoon van de tafel terwijl hij daar anders niet eens over nadenkt.. Hij is buiten nog steeds erg gespannen en binnen geeft hij geen zichtbare reactie op de knallen. Dus wat dat betreft werkt het wel, maar buiten die spanning en dat eten :ugh: Zeker als ik op wandeling ga morgen.. Aan de ene kant fijn want etensgericht is ook meer gericht op mij, maar het kan ook de andere kant op en een middelvinger krijgen omdat ergens anders eten is :ugh: Ik twijfel nog heel erg dus! Ik denk morgenochtend niet en na de wandeling wel weer.
volgens de bijsluiter moet je 2 dagen van te voren er mee beginnen en dit opbouwen, dus lijkt me verstandig dat je pas op de dag zelf ermee gaat beginnen. Zie deze link;
http://www.vetsenpets.nl/diergeneeskund ... alprazolam
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

Jion schreef:Haha, ja de enige beagle die ik ken vreet ook zonder pillen alles wat los en vast zit. :lol1:

Ik zie wel of het zin heeft om morgen te gaan wandelen. We willen wel een normale ochtendwandeling proberen maar als er teveel geknal is moeten ze het maar met wat P&P momentjes in de tuin doen. Maken we het op nieuwjaarsdag wel weer goed.
hier gaan ze morgen gezellig een uurtje op de loopband zijn ze de rest van de dag moe, en idd de p&p rondjes gaan in de tuin
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Grappig dat hier staat dat remmingen wegvallen: ik heb Kyra en Lyndie vandaag voor het eerst alprazolam gegeven en Kyra heeft al twee keer gesnauwd. De eerste keer naar Jack die te dicht bij haar kwam en de tweede keer naar Macho die over haar heen de keuken wilde instappen.
Ik was helemaal verbaasd omdat Kyra nooit snauwt naar andere honden.
Aan de andere kant lagen ze heerlijk te pitten bij zelfs de hardste knallen en ik heb ze nog maar een halve dosis gegeven. :ok:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:Ze mogen het in het vervolg wel bij de bijwerkingen in de bijsluiter zetten: Losbandig en ander grensverleggend gedrag. Zijn we er in ieder geval op voorbereid. :hmmm:

Mijn lieve Kyra verandert erdoor in een heks... :schrik:

:lol1:
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Contacteer:

Grappig dat ik daar bij Shen helemaal niks van heb gemerkt. :mrgreen: nou ja, gelukkig maar ook.
Afbeelding

gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ben ik blij dat mijn honden helemaal niet bang zijn, ze kijken geeneens op als er vlakbij een hele zware knal is. Wij schrikken ons een hoedje en de meiden blijven lekker pitten.
En buiten is er ook niks aan de hand als er gasten zijn die vuurwerk van de balkons afgooien kijken ze ook niet op of om.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nou, een nieuw bewijs dat alprazolam remmingen wegneemt: Lyndie snauwde net naar Kyra. :80:

Dat heeft ze dus echt-echt-éch nog nooit in haar leven gedaan!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”