Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op zoek naar een geschikte hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Muk

Re: Op zoek naar een geschikte hond

Ongelezen bericht door Muk »

Frederique schreef:Overigens, ik ken iemand die 2 Entlebuchers had maar dat waren zeker niet de gemakkelijkste honden met andere honden.
Geen idee of dat rastypisch is overigens, want ik heb er verder totaal geen verstand van.
De entlebucher van kennissen van ons kan niet met andere honden overweg. Of dat een raseigenschap is of niet, weet ik niet. De site van de rasvereniging kan je vast wel meer informatie daarover geven.

Sharpeis zijn niet hondsociaal, tenminste niet de honden die ik ken. Daar lopen de eigenaren al meteen om als ze een andere hond in de verte zien lopen. Verder is het een heel ongezond ras, dus flinke da rekeningen krijg je hoe dan ook.
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

Ik vind al je genoemde rassen niet bij uitstek sociaal. Ook de entlebucher niet, degene die ik zie vind ik heel vaak etters.
Afbeelding
Bruce-Roxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder & Chihuahua X Jack-russell

Ongelezen bericht door Bruce-Roxy »

Jouw eigenschappen doen mij meer denken aan een zwitser/duitser.. Zoiets..
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar zou me inderdaad wel even verdiepen in rassen. En als je de hond als pup aanschaft zou ik me niet direct zorgen maken om de kat, dit komt vaak wel goed. Mijn hond moet niets van katten op straat weten, maar de eigen katten worden geaccepteerd en wordt zelfs mee gespeeld (zijn ze ook errrrg blij mee!! :lol1: )
In ieder geval veel plezier met het uitzoeken van jou hond!
Bruce 20-03-2010 Roxy 11-05-2011
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

De entlebuchers die ik ken zijn zeker geen gemakkelijke honden. Van het lijstje lijkt me de Duitse Pincher nog het meest sociaal. Maar zoals al gezegd, wat willen jullie met de hond gaan doen en welke karaktereigenschappen zoeken jullie?
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Ik vind het wel erg goed dat je ruim de tijd neemt om je te laten informeren en in te lezen in bepaalde rassen. Ik zag dat je je ook op het staffordforum hebt aangemeld. Staar je niet blind op leuke foto's en verhalen, maar probeer kritisch te kijken naar het ras en of het bij je past.

Als je serieus interesse hebt in de stafford en er meer van wilt weten mag je me gerust wat vragen.

Misschien zou je eens langs kunnen gaan bij mensen met de rassen die je interesseren om er een beter beeld van te krijgen.
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Ik vind het wel erg goed dat je ruim de tijd neemt om je te laten informeren en in te lezen in bepaalde rassen. Ik zag dat je je ook op het staffordforum hebt aangemeld. Staar je niet blind op leuke foto's en verhalen, maar probeer kritisch te kijken naar het ras en of het bij je past.

Als je serieus interesse hebt in de stafford en er meer van wilt weten mag je me gerust wat vragen.

Misschien zou je eens langs kunnen gaan bij mensen met de rassen die je interesseren om er een beter beeld van te krijgen.
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jitsu: Japanse akita
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yukusaki Akitas »

Als je wilt dat ze met andere honden kunnen, vallen er iig al een aantal af, maar dat hebben meerderen al gezegd.

Ik heb een akita inu, beetje de grote variant van de shiba inu. Kunnen niet altijd met andere honden (mijne gelukkig wel), en ik geloof dat shiba's nog feller zijn dan de akita. Dus denk dat die al afvalt. Overigens denk ik dat die (ondanks dat hij of zij met de kat opgroeit) de kat niet heel zal laten, het jachtinstinct zit er nog te veel in. Wij hebben ook 2 katten bij de akita, en dat gaat lang niet altijd goed ;) gelukkig ontwijken ze elkaar wel redelijk, maar de akita probeert ze wel af en toe op te jagen.

Succes met het zoeken.
Yukusaki Akitas
http://www.yukusaki.nl
Afbeelding
Ik en Charlie

Ongelezen bericht door Ik en Charlie »

Ik zag dat de shar-pei ook op je lijstje staat. Waarom heb je interesse in de Shar-Pei? Uiterlijk of innerlijk?

Zelf heb ik een pei van drie jaar. Hij heeft een abonnement op de dierenarts en zijn gedrag is nou ook niet bepaald fijn.
Charlie is heel erg onzeker en dominant. Aan de lijn is hij naar andere honden best lastig.
Nu heb ik hem onder controle. Hij is naar kinderen heel erg lief. Thuis gaat het goed. Hij is ook erg waaks.
Met kleine honden gaat het ook goed. Loslopen gaat beter dan aan de lijn. Ze zijn wel erg eigenwijs en doen
waar ze zelf zin in hebben. Ook zijn ze erg eenkenning. Charlie luisterd wel naar mij als hij losloopt. En dat heeft een lange tijd geduurd.
Het is een lieve hond maar wel een hond met een zware rugzak.

Of ik ooit nog eens een pei wil nemen? Néé! Ik ga dan liever voor een hond die sociaal is naar mens en dier.
Dan zoek ik in de richting van een retriever.

Denk heel goed na wat voor ras je neemt. Het uiterlijk is namelijk héél anders dan het innerlijk. Veel plezier met je zoektocht.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

Ms.thijssen schreef: En ik weet ook wel dat je je hond niet op uiterlijk moet uitzoeken, maar dat is toch meestal het eerste waar naar je kijkt. De hond moet je ook bevallen qua uiterlijk anders werkt het ook niet.
dat wil ik toch effe weerleggen hoor...met dat karakter moet je jàren verder hé, daar leef je mee...toen wij aan het nadenken waren over een volgende hond zei mijn man steeds "die poedels van mijn moeder"...ik ging de bomen in, ik een een poedel :schrik: ...toen vond hij de Lagotto, ik vond zo'n krul niet echt geweldig van uitzicht :O: ...en dan las ik de karakteromschrijving en die sprak me enorm aan, we zijn de 'life' versie gaan bekijken en wat ik gelezen had zag ik in levende lijve voor me...mijn beslissing was snel gemaakt...we hebben er nu zelfs twee, ik vind hen intussen ook prachtige honden én ik vind zelfs poedels geweldig...maw staar je niet blind op een uiterlijk maar kies voor het karakter dat bij je past...
Ms.thijssen
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Ms.thijssen »

Als eerste bedankt voor de vele reacties. Ik denk dat ik mijn wensen verkeerd neer heb gezet. De belangrijkste is natuurlijk dat mijn hond overweg kan met mijn kat, maar ik denk dat als een pup bij een kat komt het meestal wel goed gaat. Verder hoeft mijn hond niet perse overal met andere honden te spelen, maar ik wil ook niet dat hij iedere hond aanvalt wat ik tegen kom. Dat valt de stafford natuurlijk al van mijn lijstje, maar dat wist ik van te voren ook. Maar dat maakt niet dat ik hem niet mooi vind en daarom staat hij bovenaan wel nog erbij. En een bouvier, herder leuke honden allemaal. Alleen wij willen een hond niet groter dan rond de 50 cm en dan vallen er dus al een hoop weg helaas. En dit is vanwege onze huiskamer met zijn gekke indeling. De tuin daarentegen is wel groot en gewoon langwerpig, gras en geen gekke dingen. Wat we dan ook weer echt niet willen is een maltezer, boemer enz.
Live, Love, Laugh!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Eigenlijk gaat het meer om wat jij te bieden hebt dan willen.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

dagmar88 schreef::wink: Eigenlijk gaat het meer om wat jij te bieden hebt dan willen.
Klopt zeer zeker. En ik denk ook dat ts het hondonvriendelijke van bepaalde rassen zwaar onderschat. Misschien een idee om eens te wandelen met forummers die zo'n hondonvriendelijk ras hebben, zodat je irl kan zien wat dat betekent?
Ik snap best dat uiterlijk belangrijk is, ik heb bv ook niks met de hele kleine rassen of de gezelschapshonden (rasgroep 9), maar er is zoveel keuze gelukkig.

De duitse pincher is denk ik nog het meest geschikt van het rijtje. Lekkere sportieve honden die ook goed hondsociaal zijn, tenminste de pinchers die ik ken dan.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Maar waarom dan niets doen met de tip van Nanna? Kijk nou eens eerst wat je belangrijke karakter eigenschappen vindt, en vooral wat jij een hond kan bieden, kies daar dan de "mooiste" hond uit.
Afbeelding
Geetje
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Kooikerhond

Ongelezen bericht door Geetje »

Wil je wel een advies geven van als je besluit om een hond te nemen,dan info opzoeken van dat adres via google of forum, want er zijn zoveel broodfokkers actief met mooie praatjes.
Dan is geduldig zijn heel veel waard want je wilt toch wel een goed en gezond hondje hebben.
Groetjes Geetje en poot van Sem

Afbeelding

8-10-2012
Zilla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso Italiano en Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Zilla »

Als je bereid bent om heel erg veel (eigenlijk voor altijd) te trainen in het negeren van andere honden, naar plekken te gaan waar minder of geen loslopende honden zijn zodat jou hond ook los kan, je hond aan te lijnen als er toch andere honden naderen, ogen in je achterhoofd te hebben, je voorbereid bent op dat een sociale pup na 1,5 jaar weleens om kan slaan in niet sociaal en dat altijd in het achterhoofd houdt, je waarschijnlijk niet mee kunt met gezamenlijke wandelingen..

Als je dit allemaal geen probleem vind is een stafford een hele leuke hond waar je super veel plezier aan kan hebben. :ok: Ze zijn grappig, slim, niet erg waaks, speels en dol op aandacht van mensen. Over het algemeen zijn kinderen en katten geen probleem.
Afbeelding
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Een leuke herplaatser? die met katten kan? Er zitten zoveel leukerd in het asiel of in het buitenland.
Ergens zit er vast een leuke hond voor jullie tussen.
Ik heb trouwens 1 hond niet op uiterlijk gekozen,dat was een gruwelijk 2 kilo kaal mishandeld zakje botten
met een enorme overbeet en scheve bek....maar ze sprong op schoot en ze is nooit meer weggegaan :mrgreen:
Groetjes Heidi
Afbeelding
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

de sharpeis die ik ken zijn niet hondvriendelijk.
staffords ook niet allemaal.
ik heb een hondenuitlaatservice dus zie veel honden en heb er ook veel gezien.
ik heb een aantal bull terrier teefjes meegehad die erg hondvriendelijk waren
maar dat verschilt natuurlijk ook per hond.
ik heb met een duitse pincher op behendigheid gezeten, die was heel nerveus
en onzeker. maar ja is maar 1 hond.
is een ander soort middenslag niet wat voor jullie?
willen jullie ook veel bewegen met een hond of gewoon een paar
wandelingetjes maken op een dag?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jacq schreef:de sharpeis die ik ken zijn niet hondvriendelijk.
Die ik ken zijn niet per definitie hond agressief. Degene waar ik een tijd mee heb gewoond en gelopen zeker niet.
Erg in hun eigen wereldje en ze wekken bij andere honden door hun uiterlijk vaak agressie op, waardoor ze slechte ervaringen opdoen.
Yuna was al meerdere keren te grazen genomen en van haar hoefde hond contact dus allemaal niet meer zo nodig.
Het opzoeken deed ze niet.

Jacq schreef:ik heb een aantal bull terrier teefjes meegehad die erg hondvriendelijk waren
maar dat verschilt natuurlijk ook per hond.

Oh zeker. Maar ken geen enkele stafford persoonlijk die een andere hond heeft doodgebeten.
Wel meerdere bull terriers.
Ik vind ze leuk, heerlijke eigenwijze clowntjes.
Maar voor mij hoeven er geen pups te worden gefokt met grote kans op ernstige allergieën.
Mensen onderschatten toch snel hoe naar dat is voor een hond.
Daardoor zou ik bij dat ras absoluut voor een volwassen herplaatser gaan, dan weet je wat je in huis haalt.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik weet niet zoveel over de rassen die je noemt. Maar ik dacht zelf ook zo in grootte van de hond. Dat lijkt belangrijk als je nog niet zoveel over honden weet, maar dat is onbelangrijker dan je denkt. De grotere hondensoorten zijn namelijk vaak bankhangers die eigenlijk niet veel in huis rondwandelen. Bruno hier is een grote hond en die heeft precies de ruimte nodig die zijn lichaam in neemt. Want naast de wandelingen ligt die de hele dag te slapen op zijn rug met de poten in de lucht. Trappen lopen kan ie ook prima, als het maar een rechte trap is en niet te steil. Kleinere hondjes zijn juist vaak wat drukker en rennen wat meer rond.

Shelly hier is een perfect maatje hond, 25 kilo en echt een middenmaatje qua hoogte. Ze is een vuilnisbakje met wat husky en wat herder erin. Misschien is het ook wel een idee om een vuilnisbakje te overwegen? Hun eigenschappen zijn wat lastiger van tevoren in te schatten, maar die heb je wel wat meer in middenmaatjes. Rashonden zijn toch vaak of groot of klein, vind ik, de middenmoter is ondervertegenwoordigd. En van daaruit snap ik de keuze voor de stafford wel, die is de juiste maat en een stadshondje natuurlijk. Maar goed, zoals ik al zei, de grootte is in de praktijk veel minder belangrijk dan je denkt. Zeker als je lekker lang gaat wandelen, heeft ook een grotere hond niet veel plek nodig.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hoe sociaal de basenji's zijn weet ik eigenlijk niet. Maar volgens mij kwa training ook niet hele makkelijke hondjes.

Maar als ik zou naar uiterlijk kijk. Is een beagle dan niet wat? Of een Jack Russel? Of anders een Boston terrier. Van de beagle kan je de makkelijkste de sociaalste treffen en een mooi formaat. Alleen thuis blijven is vaak wel even investeren. Jack russels zijn wel pittige honden, maar ken steeds meer leuke sociale jackies eigenlijk. De Boston terrier heeft wat meer kwa uiterlijk van een aantal rassen die je noemt, maar niet de eigenschappen van die rassen. En volgens mij ten op zichte van bijvoorbeeld een Franse Bulldog een betere gezondheid.

Shiba's heb ik geen goede ervaringen mee. Een pup van 8 weken hing mij al fel in de handen. Een ander kon niet met andere honden en weer een ander liep steeds weer weg en een ander vermoorde een eigen kat :O:
Afbeelding
Ms.thijssen
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Ms.thijssen »

Ja de boston terrier en beagle bevallen mij qua uiterlijk ook wel, maar ik laat ze mijn vriend zien en die zegt keihard nee. Tja ik ben helaas niet de enige die erover moet beslissen. Als ik als enige een keuze moest maken denk ik zelfs dat het een duitse pinscher zou worden.
Live, Love, Laugh!
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Je noemt echt enorm uiteenlopende rassen.. En als je vriend alleen naar het uiterlijk kijkt zou ik geen hond nemen.
Afbeelding
Skittles
Zeer actief
Mijn ras(sen): Monstertjes.

Ongelezen bericht door Skittles »

waarom gaan jullie niet eens via de rasverenigingen bij fokkers op de koffie? die kunnen misschien beter doordringen en je een ras adviseren of juist afraden.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nou ja je mot er wel tegen aan kijken voor een behoorlijk hoeveelheid jaren, vind uiterlijk niet onbelangrijk, noem me dan maar oppervlakkig :Q: :wink:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Tuurlijk, alleen karakter is belangrijker toch Sandra? Ik vind Beau een leuke hond om te zien, maar ik hou van hem om z'n karakter. En dan kun je een práchtige hond hebben, maar als die niet los kan, de kat wil opeten en een abbo op de dierenarts heeft zegt uiterlijk je niet gek veel meer denk ik. :tongue:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Hilde schreef:Tuurlijk, alleen karakter is belangrijker toch Sandra? Ik vind Beau een leuke hond om te zien, maar ik hou van hem om z'n karakter. En dan kun je een práchtige hond hebben, maar als die niet los kan, de kat wil opeten en een abbo op de dierenarts heeft zegt uiterlijk je niet gek veel meer denk ik. :tongue:
tja Tjoek was ook zo`n hond, kon me niet zo vreselijk veel bommen, eerlijk gezegd, t was voor ons de aller liefste en mooiste op de hele wereld, die paar uurtjes dat je buiten loopt :U: who cares.
begrijp me goed, ik zou niet bewust voor een asociale hond kiezen, maar ik heb liever geen hond, als dat ik met een poedel of iets dergelijks in het rond moest gaan lopen, sorry, het oog wil ook wat, die andere ( ff denken 8 uur slapen, hou je dus over ) 16 uur op een dag :idea:
en verder is niet sociaal zijn, maar een klein kantje, die honden hebben vaak hele leuke kanten waar de zogenaamde sociale broeders weer niet aan kunnen tippen :wink: , t gaat om een totaal plaatje
Punzel
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Punzel »

@Sandra, ik ben het helemaal met je eens dat het hondasociaal maar een klein minpuntje is op een hele geweldige hond, maar dan wel bij een eigenaar die daar goed mee om weet te gaan. En dat zijn er helaas te weinig.

@Ts. Het zou echt helpen als je eens vertelt wat jij de hond allemaal te bieden hebt, en een paar karaktereigenschappen wie je echt graag ziet in een hond, in plaats van alleen maar zeggen welke vijf rassen je mooi vindt. Ik weet zeker dat je dan een heleboel goede tips krijgt.

Je zegt trouwens dat je het liefst een middelmaatje hebt, is dat alleen vanwege je kleine woonkamer? Want over het algemeen hebben kleinere honden meer ruimte in huis nodig dan grote honden. Ik zou een newfie nemen :I:
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

bull terriers zijn opzich leuke honden
heel veel clown gedrag
maar ook heel druk zeker de eerste jaren
daarnaast zijn ze ook best jaloers aangelegd
en wat ookal vaker genoemd is hebben de meeste last van verschillende alergieen
en je hebt veel geduld met ze nodig want erg snel leren ze niet en trainen duurt ook heel lang
ik weet niet of je in de buurt woont anders mag je van mij best is kennis maken met mijn bull terrier
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Ach, ik houd niet van witte honden. Maar ik heb wel de leukste witte hond die er is.....
Als ik voor het uiterlijk zou zijn gegaan zou ik zo'n pinnige Xherder nemen, uit werklijnen hebben gekozen. Prachtig.
Maar volkomen ongeschikt voor mij. Ik heb het zelfs niet overwogen.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
S@ndr@
Zeer actief

tja, ik hou niet van gestroomde honden, maar dit is al de 2 de, maar wel van de rasgroep- die me aantrekt, en dat is de clou - ik wil best een minpuntje op de koop toenemen, maar niet een hele andere hond nemen dan wat me past en alles in lossen voor 1 eigenschap die nog eens niet 100% zeker ook is :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”