Wanneer is het genoeg voor je hond? Met Tip zijn we bij dat vraagstuk aangeland. Hij is 15, heeft snelgroeiende botkanker op zijn koppie, is doof als een kwartel en halfblind, heeft steeds meer moeite met opstaan en gaan liggen en stoer met zijn poot in de lucht plassen wil ook niet meer helemaal. Hij is rusteloos en lijkt vaak te vergeten waar hij is. Daar komt nog het reversed sneezing bij, het gewone niezen en het moeilijkere ademhalen door de bulten op zijn hoofd die richting neus groeien. En als klap op de vuurpijl heeft hij veel minder zijn blije hoofd dan vroeger, maar dat kan ook menselijke interpretatie zijn.
Maar het is niet alleen kommer en kwel. Als we gaan wandelen staat hij nog krakkemikkig te huppelen. Als er eten aan komt, dan doet hij zijn debiele dansje. Als hij de postbode ziet, doet hij zijn 'ik ben een woeste waakhond'impressie. Nu hij zo oud is mag hij ook alls, dus hij staat nu rustig met een ondeugende kop lekkere dingen uit de boodschappentas te vissen, waarna hij zijn buit (een stukje brood) trots oppeuzelt. En 's avonds kruipt hij het liefste in je om heerlijk te knuffelen.
En toch... toch mag meneer Tip morgenochtend voor de laatste keer naar de dierenarts. De dierenarts waar hij altijd superveel koekjes krijgt en waar hij graag naar binnengaat omdat hij daar altijd als een prins wordt behandeld (en terecht natuurlijk, want het is toevallig wel de meest bijzonder hond op aarde
Is het echt genoeg voor Tip? Ik weet het niet. Hij ook niet. Maar ondanks dat ik de ogen uit mijn hoofd huil, voelt het wel als de goede beslissing.
Ik wil mijn oude man het besparen dat hij nóg een keertje omvalt tijdens het stoere plassen.
Ik wil het hem besparen dat hij nog meer last krijgt van zijn artrose.
Ik wil hem besparen dat hij langzaam stikt.
Ik wil hem besparen dat hij straks écht zijn mand niet meer kan vinden en in paniek raakt.
Ik wil hem besparen dat hij niet meer van zijn eten geniet, omdat hij te misselijk is.
Ik wil hem besparen dat hij niet meer van knuffels kan genieten omdat zijn koppie teveel pijn doet.
Ik wil hem dus eigenlijk gewoon een rottig einde besparen.
Maar eigenlijk wil ik hem het liefst gewoon nog 100 jaar bij me houden in zijn allergezondste staat
Vannacht wordt een apart nachtje. Vanaf nu is alles 'voor de laatste keer'. En die laatste keren met Tip, daar is het nog véél te vroeg voor eigenlijk