Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuwe ontwikkelingen TOP -test!!!!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Nieuwe ontwikkelingen TOP -test!!!!

Ongelezen bericht door nana »

Graag zou ik een ieder die destijds zo betrokken is geweest bij de plannen van mevr. Verburg uitnodigen om onderstaande door te nemen.
Kennelijk probeert men nog steeds de TOP test als de test van NL erdoor te krijgen en zelfs als europese norm!!.
Aantal weken geleden zijn alle gemeentes, openbare justitie en andere belangrijke schakels bij een inbeslagname benaderd door mevr van de Borg en dhr Schilder om de TOP test te promoten.

Er is een bijeenkomst georganiseerd bij het gaus centrum waar de nieuwste ontwikkelingen besproken gaan worden en de toptest ook te zien is.

Ik ga in ieder geval, hoop nog meer hondenforummers te treffen,

Groet nana
Laatst gewijzigd door nana op 06 dec 2012 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
nana
Zeer actief

Re: Nieuwe ontwikkelingen TOP -test!!!!

Lelystad, 20 november 2012

BETREFT:
In beslaggenomen honden en de risico-assessment-test van Drs. M. Schilder

Zeer gewaardeerde collega’s,

Velen van u waren een aantal weken geleden aanwezig bij de voorlichtingsavond die Dog Vision had georganiseerd naar aanleiding van de risico-assessment test die o.a. door de heer Schilder en Joanne van der Borg ontwikkeld is. Wij ‘van Gaus’ waren er ook en wat we hoorden verontrustte ons. Niet alleen omdat er plannen zijn om de straks gevalideerde test een Europees gebeuren te laten worden maar ook omdat honden die verdacht worden een mogelijk bijtincident te zullen gaan veroorzaken ook aan de test onderworpen zullen worden. Om dat te bewerkstelligen voert de heer Schilder een actief wervingsbeleid naar de gemeenten en hun ambtenaren. Tel daarbij op dat die honden in afwachting van de test in beslag worden genomen en daar weken maar vaker maanden zitten te wachten alvorens ze de test wordt afgenomen en ons slaat de schrik helemaal om het hart.

Velen van u kennen onze betrokkenheid bij de honden die via tussenkomst van een advocaat uit de opslag voor een laatste kans naar ons toekomen nadat ze een euthanasieadvies vanuit de afgenomen risico-assessment-test hadden gekregen.

Wij hebben ondertussen bewezen dat deze herkansing alle verschil maakt tussen leven of dood. Niet omdat wij zo fantastisch goed zijn maar omdat wij de hond veiligheid bieden door onmiddellijk bij binnenkomst een relatie met de hond aan te gaan door hem een eigen begeleidingscoach te geven, hem als het even kan te plaatsen met een soortgenoot van de andere sekse en hem vervolgens een gedragsmodificatie-programma te laten volgen. Twaalf van de veertien honden die de kans bij ons kregen zijn naar huis inplaats van dood. De andere twee vonden we zelf te gevaarlijk en daarom boden we hen niet voor een herhaling van de test aan. Zij zijn alletwee bij ons in aanwezigheid van hun eigenaars geëuthanaseerd.

Wij willen graag een actie ontwikkelen vanuit de beroepsgroep van gedragstherapeuten, hondentrainers, instructeurs en al die anderen die te maken hebben met de opvoeding en begeleiding van honden om honden met een bijtincident een andere route te laten volgen: Geen periode van gekmakende opslag, als het kan geen risico-assessment-test maar onmiddellijke veiligheidsvoorschriften als aanlijn- en muilkorfgebod en voor eigenaars de verplichting een gedragscursus te volgen. Willen eigenaars van de veiligheidsvoorschriften af, dan dienen ze daartoe met de hond een test af te leggen. Wil eigenaar zich niet vrijwillig houden aan de door de Burgemeester van zijn woonplaats opgelegde veiligheidsvoorschriften dan kan alsnog in beslagname volgen en wordt het traject dat nu altijd gevolgd wordt, op kosten van de eigenaar afgelegd.

Wij denken dat wij met z’n allen richting politiek een vuist kunnen maken tegen de gevolgen van opsluiting en de testafname in die situatie. Jullie weten allemaal wat chronische stress met het gedrag van honden doet en jullie vinden het niet raar dat honden onder chronische stress een ander beeld van zichzelf zullen laten zien dan wanneer ze zich op hun gemak en veilig voelen.

Daarom wordt er op zondagmiddag 9 december vanaf 13.00 uur een openbare bijeenkomst georganiseerd in het Martin Gaus Gedragscentrum te Lelystad. We willen u dan beelden laten zien van de risico-assessment-test nadat een hond uit de opslag bij ons een gedragsmodificatieprogramma heeft doorlopen. We willen u dan vertellen over onze ervaringen en met u van gedachten wisselen over welke mogelijkheden er zijn om de maatschappij de zo gewenste veiligheid te bieden en de hond toch in leven te houden. Een dode hond zal nooit meer bijten, dat is een feit. En niet iedere hond met een bijtincident zal daaraan kunnen ontkomen als hij te gevaarlijk en slecht te trainen blijkt. Maar de meeste honden zijn wel te trainen en de meeste honden hebben eigenaars die niet tegendraads of onnozel zijn en die wel hun verantwoording willen nemen. Over die honden hebben we het. En daar hebben we u bij nodig want ook u zou daar een actieve rol in kunnen spelen als honden met een bijtincident verplicht worden een gedragscursus te volgen.
Wilt u weten hoe dat zou kunnen? Heeft u vragen te stellen? Wilt u een open dialoog?

Misschien was u er niet bij die avond van Dog Vision maar bent u wel nieuwsgierig naar wat de risico-assessment-test en de periode van opslag met een hond doet. Misschien weet u niets van onze betrokkenheid bij de in beslaggenomen honden maar wilt u dat wel weten. Omdat onze ervaringen wellicht in de toekomst ook uw ervaring worden.

Kom dan naar Lelystad op zondagmiddag 9 december naar het Martin Gaus Gedragscentrum.
Adres en routebeschrijving vindt u onderaan!

Uiteraard krijgt u een info-map met daarin alle gegevens mee.
Aan deze bijeenkomst zijn geen kosten verbonden!

Het zou erg prettig zijn als u uw komst per Email op dit adres: hellygaus@hetnet.nl aankondigt.

Wij hopen van harte u bij ons te mogen begroeten!

Helly en Martin Gaus

Programma
12.30 - 13.00 uur ontvangst met koffie
13.00 uur Welkom door Martin Gaus
Aanleiding van deze bijeenkomst

Helly Gaus, gediplomeerd gedragsdeskundige
Zeer ervaren trainster van probleemhonden
Wat doet een periode van opslag met een hond?
Wat voor invloed heeft de opslag op de test-resultaten?
Hoe ziet een risico assessment test er uit?
Hoe uniform is deze eigenlijk?
Het alternatief voor in beslagname
Hoe controle van opgelegde veiligheidsvoorschriften te bereiken
Preventief testen en de mogelijke gevaren daarvan

Drs. Doreen Planta, etholoog
Heeft de gevalideerde MAG-test ontwikkeld
Het risico-assessment kritisch onder de loep

Sandra van de Werd – Werkgroep Hulp Inbeslaggenomen Honden
Praktijkvoorbeeld van hond Ruby
Ervaringen van Werkgroep Hulp Inbeslaggenomen Honden met eigenaren van in beslaggenomen honden

15.00 uur Kwartiertje koffiepauze

15.15 Gespreksleider Martin Gaus
Vragen stellen/ uitwisseling van ervaringen

16.00 uur Afsluiting hapje, drankje

Stukje geschiedenis
Per 9 juli 2008 is door de toenmalige minister Verburg van LNV de Regeling Agressieve Dieren ingetrokken. Minister Verburg was destijds van plan om een nieuwe RAD in te voeren waardoor honden ook al opgepakt, in beslag genomen en getest konden worden als ze zich dreigend gedroegen zoals bij grommen en lip optrekken. Er ontstond veel onrust onder hondenbezitters over dit plan en 17.500 mensen tekenden een petitie hiertegen. Ook de politieke partijen vonden deze maatregel te ver gaan. De nieuwe RAD ging daarom niet door. Wel werd er in opdracht van minister Verburg een risico-inschattingstest ontwikkeld door o.a. de heer Schilder van de Universiteit Utrecht. Honden die ongewenst agressief gedrag vertonen in het openbaar kunnen in beslag worden genomen, ongeacht grootte of ras van het dier.

Wat is de risico-assessment test?
Een nog niet wetenschappelijk gevalideerde test, ontwikkeld in opdracht van de overheid en uitbesteed aan Universiteit Utrecht. Uitvoerders zijn o.a. Drs. M. Schilder en Drs. J. van den Borg, beiden gedragsbiologen. Drie van de wetenschappers die mede onderdeel waren van de ontwikkeling van de test trokken zich o.a. uit ethische overwegingen terug.
Deze niet-gevalideerde test wordt al jaren toegepast op honden die in de opslag zitten.

Adres en Routebeschrijving:
Martin Gaus gedragscentrum
Bronsweg 9
8211AL Lelystad
Industrieterrein Oostervaart
Lelystad Noord

Let op: Vanaf het moment dat u de afslag Lelystad Noord/Bataviastad heeft genomen dient u de verkeersborden te volgen. Er zijn nieuwe rotondes gemaakt en uw navigatiesysteem herkent die waarschijnlijk niet tenzij u onlangs een update heeft gemaakt.

lydia
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het was ook veel te lang stil hierover :(:
Ik kan as zondag helaas niet. Ik hoop dat er toch wat mensen zullen gaan. Het lijkt me wel heel belangrijk.
Ik zal eens zoeken naar een link. Misschien op Facebook delen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
nana
Zeer actief

sirene schreef:Het was ook veel te lang stil hierover :(:
Ik kan as zondag helaas niet. Ik hoop dat er toch wat mensen zullen gaan. Het lijkt me wel heel belangrijk.
Ik zal eens zoeken naar een link. Misschien op Facebook delen ?

Ja was echt te lang stil :hmmm: . Geloof dat het al ergens op facebook staat.
Jammer dat je zondag niet kunt. Het is een beetje kort dag...

lydia
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ja, het is heel kort dag :ugh: kun je me misschien een linkje sturen of een naam van die FB pagina ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
nana
Zeer actief

https://nl-nl.facebook.com/diergedrag

Hier staat een aankondiging.

lydia
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”