Poffertje schreef:De laatste dagen heb ik een meningsverschil met mijn vriend over honden.
Ik wil het liefste een hond met stamboom of ik zou eventueel wel een jonge hond uit spanje oid willen redden.
Hij ziet de waarde van de stamboom niet zo goed, een hond zonder boom is voor ons net zo goed(opzich mee eens, maar gezondheid..). Uit spanje hoeft van hem ook niet echt eigenlijk..
Nu ben ik op het punt dat ik het gewoon even echt niet meer weet.. Hecht ik teveel waarde aan een stamboom? Kunnen we prima voor een kruising of boomloze hond van een particulier gaan?
Ik hoor graag jullie mening

van heel veel rassen zou ik juist geen stamboomhond willen. liever een leuke kruising of bastaard. en dan een leuk middelmaatje. zolang het geen echte broodfok is natuurlijk. en die heb je ook bij stamboomfokkers.
ik hoor net iets teveel om mij heen van bepaalde rashonden waarvan de fokkers uiterst nauwkeurig uitgezocht waren, dat deze een operatie moeten (op jonge leeftijd). of dat ze heel neurotisch zijn/adhd- achtige dingen etc.
(daarbij komt ook, dat ik veel fokkers nogal overdreven vind met dingen. zoals een hond van een kennis (zwaar ras) moet een HD operatie, en dat zou door het verkeerde voer komen, volgens de fokker. en de andere pups hebben nergens last van,

)
het zou bij mij echt helemaal van het ras afhangen/type afhangen of ik voor een stamboom zou gaan, of juist niet.
maar ik heb een hond voornamelijk om zijn wezentje hond. om pret mee te maken. niet om een bepaalde rasafhankelijke eigenschap om hem voor bepaalde doeleinden te houden. (denk aan sport, IPO, show etc).