danifa schreef:nou ik heb mijn hollandse herder gekozen voor de gg en de behendigheid, maar nu er hier in de buurt een cursus schapen drijven wordt gegeven, heb ik ons opgegeven.
Nu 1 les gehad en ze vind het geweldig.
En ik zou willen dat het maar 25 euro voor een les was. Maar de instructeur komt met schapen hierheen om de les te kunnen geven, dus ik begrijp prima dat het duurder is dan gewoon een les.
Denk dat je met een HH niet te snel met het drijven moet beginnen. Er zijn veel mensen die bij een drijvende schaapsherder zijn begonnen en daarna heel erg moeilijk op het hoeden gezet kunnen worden. Eerlijk is eerlijk, drijven vinden ze het einde maar zolang die grens niet ontzettend leuk, fantastisch enz gemaakt is in het begin al zal het echt hoedwerk lastig worden.
Tamara/Bayko schreef:ranetje schreef:** Angela ** schreef:Heb een hondenschool redelijk in de buurt gevonden die schapendrijven en waar je ook met een herder terrecht kan .
Maar €25 per les of 10 lessen voor €150 vind ik toch wel een beetje te hoor

Hoezo?
Ik betaal bij goede trainingen 165 tot 200 euro voor 10 lessen.
Dan ben ik ook wel een uurtje of 3 per keer aan de slag.
Kleine groepen, niet privé dus.
Bij een beginnende drijver (ik neem aan dat voor de hoeders hetzelfde geldt) heb je het eerder over een minuutje of tien per les. Dan vind ik 25 euro per keer ook best prijzig. Maar ik heb makkelijk praten, voor border collies zijn er wat meer goede adresjes te vinden.
Met Cyntha, border collie dus, ben ik vanwege haar fysieke gesteldheid nooit gaan schapendrijven. Als haar lijfje wat beter in elkaar had gezeten, was schapendrijven zeker aan bod gekomen. Met Bayko deed ik het wel, maar puur recreatief. Ik beschik niet over de juiste middelen om zelf schapen te kunnen houden.
Idd, voor borders is het "veel" makkelijker.
Ik heb eigenlijk meteen een half uur kunnen trainen met Laicka, en nu als we de tijd hebben en ze heeft een goede dag kunnen we een uur druk leggen op haar. Denk dat het per hond verschillend is.
janinca2002 schreef:je kunt altijd nog prive lessen gaan volgen bij Jan laura

Dat zal vast feest worden hoewel ik Jan nou niet echt bij schapen zie staan maar wie weet verbaast hij me nog een keer. Zo goed ken ik hem niet dus tijd zal het leren