Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
nathalie schreef:Ben ik het niet mee eens.
Bowie is ruim 15,5 geworden op brokken en de laatste vijf jaar carnibest en af en toe barf. En die at niks anders dan de rest.
Pasha is nu ruim 12,5 en eet ook nog als een jonge hond.
Rana is bijna 13.
Eet nog net zo als toen ze bij ons kwam als pup.
Dat Joepie wat anders moest kan best, maar je kunt dat niet doortrekken naar "alle oudere honden".
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nathalie schreef:Ben ik het niet mee eens.
Bowie is ruim 15,5 geworden op brokken en de laatste vijf jaar carnibest en af en toe barf. En die at niks anders dan de rest.
Pasha is nu ruim 12,5 en eet ook nog als een jonge hond.
Hier de oude mopsen ook van bijna 13 en 10 jaar. Lotgering dus en daarvoor Smuldier en een brok (adult) En ook onze andere oude honden kregen gewoon een adult voeding, welke ze in hun jongere jaren ook kregen. Ze doen het er altijd net zo goed op als ze altijd al deden.
Rasspecifiek voer is inderdaad voor 99% onzin. Maar beweren dat een zogende Yorky met vier pups precies hetzelfde voer nodig heeft als een 14 jaar oude totaal inactieve whippet is dat ook. Er zijn wel degelijk situaties die speciale eisen stellen aan het voer, zoals hier al genoemd werd, opgroeiende pups van grote rassen bijvoorbeeld. Fabrikanten die één soort voer voor álle honden aanbieden doen dat net zo goed uit marketingtechnische / financiële redenen als RC die 100 verschillende soorten voer aanbiedt
Mijn idee.....
honden eten vlees/Barf en geen brok, (al is het voor de fabrikant/verkoper wel een makkelijk verkooppraatje al die verschillende brokken)
Met vlees/Barf heb je ook veel minder rekening te houden met actieve hond, oude hond, of wat voor soort hond dan ook, maar alleen met de hoeveelheid en afwisseling, lekker makkelijk, snel klaar.
Hier krijgt zowel de pup als de volwassen hond hetzelfde (KVV)
Alleen de smaken wisselen omdat Kyra (de volwassen hond) niet veel mag hebben vanwege haar allergie.
renee-uk schreef:als ze zeggen dat het hondafhankelijk is kan ik er prima in meegaan, maar stellen dat voer rasgebonden is vind ik onzin.
Dat denk ik ook.
Een hond die heel veel, heel aktief bezig is heeft een andere energiebehoefte dan een hond die 3x op een dag 10 minuten mee mag.
Oké, je kan dan weer minder geven, maar dan lijkt het mij toch handiger om een brok te zoeken die meer/minder energie geeft per portie.
Maar onze Joepie (nu 14 jaar en dik 5 maanden jong) zit sinds een week of 2 op speciaal energique wat licht verteerbaar is. Hij was de laatste tijd vaak aan de diarree van de lotgering, ik ben er dus wel van overtuigd dat de echte oude hond iets andere samenstelling nodig heeft
Waarom?
Omdat Joepie op speciaal zit omdat hij aan de diarree ging van Lotgering?
Een hond kan ergens minder goed tegen kunnen.
Ongeacht leeftijd of ras.
Dan zoek je een ander voer waar een hond beter op reageert.
Als ..... het voer de oorzaak is tenminste.
Maar speciaalvoer voor puppen, pubers, oude honden en dan ook nog per ras verschillend is onzin.
nee oudere honden verteren nu eenmaal niet meer alles zoals een jonge hond
eens, als je zelf samenstelt dan. ik heb de ervaring dat oude honden botten veel moeilijker verteren dan jonge. dus krijgen ze hier zachtere makkelijker verteerbare botten.
Ik moet altijd smakelijk lachen om alle rasspecifieke voedingen.
Maar ik geloof wel dat jonge honden een andere behoefte hebben dan oudere honden. En ook dat dit weer per geval verschilt.
Wat vooral handig is, is verschil ik grootte van brok voor kleine of grote honden.
Nou voeren wij sowieso heel erg afwisselend, want de honden krijgen hier brok, blik, gestoomd, kvv en Barf.
Dus ze leven niet op 1 soort voeding, ik kan dus ook niet zeggen wat ik denk dat het beste is voor ze, want ik geloof in afwisseling, gaat nml zeer goed hier met onze honden.
Lobbes is 11 jaar jong en krijgt hetzelfde als een jonge hond. Ik geloof wel dat niet elk voer even geschikt is voor een hond, maar in specifiek rasvoer geloof ik niet.
qadir schreef:Mijn idee.....
honden eten vlees/Barf en geen brok, (al is het voor de fabrikant/verkoper wel een makkelijk verkooppraatje al die verschillende brokken)
Met vlees/Barf heb je ook veel minder rekening te houden met actieve hond, oude hond, of wat voor soort hond dan ook, maar alleen met de hoeveelheid en afwisseling, lekker makkelijk, snel klaar.
Zo zie ik het ook, tenzij de hond bv minder werkende nieren heeft, dan pas ik wel de vleessoorten aan. En soms doen oude honden het beter op lichtere verteerbare soorten vlees.
Julia ligt tegenwoordig vreselijk te ruften (echt stinken dus) als ze vlees eet (zowel kvv als Barf).
Ik vraag me af waar dit dan aan ligt. Ze had dat vroeger juist altijd met brokken, nu totaal niet meer.
Casey schreef:Rasspecifiek voer is inderdaad voor 99% onzin. Maar beweren dat een zogende Yorky met vier pups precies hetzelfde voer nodig heeft als een 14 jaar oude totaal inactieve whippet is dat ook. Er zijn wel degelijk situaties die speciale eisen stellen aan het voer, zoals hier al genoemd werd, opgroeiende pups van grote rassen bijvoorbeeld. Fabrikanten die één soort voer voor álle honden aanbieden doen dat net zo goed uit marketingtechnische / financiële redenen als RC die 100 verschillende soorten voer aanbiedt
Kees
"vind ik leuk"
Ik kan alleen spreken over wat ik hier zie gebeuren en dat is dat Guinnie veel dingen nu niet meer zo verteert als voorheen. Het is in mijn (ietwat gelimiteerde ervaring dus wel zo dat een ouder wordende hond wat anders "zou moeten" krijgen.
Maar, het gaat dan eerder om situaties die een ander voer(-patroon) vereisen dan om rasssen. Maar opgroeiende pups idd. of honden die zeer intensief een taak te doen hebben (sledehonden bijvoorbeeld)... tsja.. die zouden zomaar een andere behoefte kunnen hebben.