Paar weken geleden vertelde ze me dat Vita hoe cru ook na jarenlang dienst te hebben gedaan als blinde geleidenhond ineens zelf van de ene op de andere dag bijna volledig blind was geworden. De hond durfde niet veel meer te ondernemen buiten maar iemand had een idee en ik vroeg haar om me op de hoogte te houden.
Vandaag schreef ze "Dit is de helm van Vita. TV West komt vrijdagmiddag op hun verzoek filmen omdat Vita de enige hond is met een helm in NL (voor zover de dierenorthopeed weet zelfs in Europa) en ze het erg ludiek vinden dat zulke dingen ook al kunnen worden gemaakt om de kwaliteit van leven voor een (bijna) blinde hond te verbeteren. Als het zou worden uitgezonden laten we het jullie weten. Vita zelf is erg blij met haar nieuwe mogelijkheden. Ze durfde de straat niet meer op omdat ze zo vaak haar hoofd stootte. Ze heeft hem nu een week en ze loopt al weer stukken buiten en vindt het nu minder eng. De helm moet nog 1x terug om de boog wat in te korten zodat ze er beter mee kan snuffelen."
Overigens heb ik uiteraard gevraagd of ik de foto's mocht delen en dit bijzondere gebeuren hier neer mocht zetten.
Haar reactie "Ja hoor, tuurlijk. Dan moet je er even bij zetten dat hij gemaakt is door Arjan Hodes, www.dierenorthopedie.nl, en dat zo'n helm absoluut niet gratis is, je moet rekenen rond de 800 euro !! Maar ja, dat heb je over voor je hond of niet, en navragen bij de verzekeraar of die het vergoed kan zinnig zijn maar de kans is klein."
Zet het neer omdat het bijzonder is, net als destijds de hondenrolstoel (en nog) bijzonder is om als medisch hulpmiddel in te zetten.
Er zijn voors en tegens uiteraard, ga je zo ver heb je bepaalde bedragen ervoor over etc. altijd afwachten of de hond begrijpt waarom iets wordt om of opgedaan etc.
Dus ik zet dit puur neer omdat het nieuw is, deze hond is er blijkbaar erg mee geholpen en eerlijk gezegd petje af zeker gezien het feit dat deze hond eigenlijk in dienst is geweest voor een mens, dan met pensioen mag en daar niet van kan genieten door ineens zelf blind te worden
Ken de hond niet persoonlijk, medische details weet ik ook niet.
Maken van een mal

En het resultaat