Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'hondenchocola' ??

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

'hondenchocola' ??

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Ik zet het onder medisch; want ik weet even niet waar het anders thuishoort.

In de plaatselijke dierenwinkel "vond" ik op de toonbank "hondenchocolade"....
Een van de bestanddelen was cacao. Ik weet niet meer hoeveel %, maar, het zat erin.

Ik heb aangegeven dat chocola giftig is voor honden en dat dit wellicht niet zo'n handig idee is ;-) al gaat natuurlijk ook hier het principe op dat het ongetwijfeld in de praktijk wel zal meevallen.

De verkoper echter hield vol dat allerlei stoffen, zoals melkpoeder e.d. er uit waren gehaald waardoor dit veilig was.
Ik hield vol dat de schadelijke stof IN de cacao zit en aangezien er niet op de verpakking stond dat het "bewerkte cacao" is, ik aanneem dat het gewone cacao is.

Laten we inderdaad aannemen dat het (onbewerkte) cacao is wat in deze reep zit; wie kan mij helpen aan een leesbaar, maar wetenschappelijk artikel waaruit blijkt dat het gaat om een stof in de cacao die slecht / giftig is voor honden?

Let wel: ik denk dat het in de praktijk allemaal best meevalt maar... het zijn wel flinke repen en mocht een chihuahua die te pakken krijgen weet ik het toch zo net nog niet. Ik wil dus naar deze dierenwinkel aangeven dat het juist gaat om de cacao en dat ik ze toch wil adviseren het niet te verkopen.
Of ze zich er ooit een draad van aantrekken.. geen benul ;-)

Suzanne
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: 'hondenchocola' ??

Ongelezen bericht door pioenroos »

Volgens mij ligt er al minstens 15 jaar hondensnoep met 'chocolade' in dierenwinkels. Ik maak me eerder zorgen over het feit dat je je hond snoep met suiker wil geven. Ik neem aan dat er nauwelijks echte chocolade inzit verder.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

~Suzanne~ schreef:Of ze zich er ooit een draad van aantrekken.. geen benul ;-)
Waar maak je je druk om??? Koop jij die repen voor je honden? Ook voor een dierenwinkel gelden wetten hoor. Dat sprankje cacao wat erin zit is vast alleen voor de kleur, en alleen als een Chi een hele doos aan repen op vreet is het percentage misschien ziekmakend. Ik ga me in elk geval geen seconde druk maken om wat een ander zijn honden aan "lekkers" geeft. Kan ik ook wel op hoge poten gaan staan om die vieze vette gedroogde varkensoren niet meer in de winkelschappen te mogen hebben :ugh:
Hailfall
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hailfall »

Hier wordt bij de dierenwinkels hondenchocolade verkocht maar dat is gemaakt van Carob, een hondenvriendelijke versie van chocolade.
Zoals dit:
http://www.schecker.de/Hunde-%22Schokol ... &ci=000751
Afbeelding
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

pioenroos schreef:Volgens mij ligt er al minstens 15 jaar hondensnoep met 'chocolade' in dierenwinkels.
Ik vrat me er 35 jaar geleden al ongans aan. Héérlijk!
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Voor de goede orde: nee, natuurlijk koop ik het niet.

Maar, het geeft mensen een vals gevoel van veiligheid "dit kan ik dus aan mijn hond geven", en dat kan vervelend aflopen voor een kleine hond als die de hele reep te pakken krijgt.

In deze reep zit gewone cacao en dat is dus "gewoon" niet goed en het zou niet als "hondenchocolade" verkocht mogen worden in mijn beleving.

Ik had daarover een eh... discussie :mrgreen: met de winkel-eigenaar en wil hem nu wat argumenten geven anders dan "omdat ik het zeg" ;-)

Suzanne
Marion.

~Suzanne~ schreef:Ik had daarover een eh... discussie :mrgreen: met de winkel-eigenaar en wil hem nu wat argumenten geven anders dan "omdat ik het zeg" ;-)
Dat laatste is natuurlijk ook veel te kort door de bocht.

Edit. Spring je bij supermarkten ook zo in de bres als de klant voor je een pakje sigaretten koopt? Dat is ook niet "zo goed" voor mensen namelijk.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Jaap* schreef:
pioenroos schreef:Volgens mij ligt er al minstens 15 jaar hondensnoep met 'chocolade' in dierenwinkels.
Haha, ja! Van die pastilles. Daar heb ik er ook heel wat van op. Eerlijk gedeeld met de honden, dat dan weer wel. :mrgreen:
Afbeelding
Marion.

Rami schreef:
Jaap* schreef:
Haha, ja! Van die pastilles. Daar heb ik er ook heel wat van op. Eerlijk gedeeld met de honden, dat dan weer wel. :mrgreen:
Maar jij had geen Chi's :pffff:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Marion. schreef: Maar jij had geen Chi's :pffff:
Nee! :D
En die pastilles smaakte maar heel vaag naar chocolade. Meer als koetjesrepen, ook nep-chocolade. :wink:
Afbeelding
Marion.

Rami schreef:
Marion. schreef: Maar jij had geen Chi's :pffff:
Nee! :D
En die pastilles smaakte maar heel vaag naar chocolade. Meer als koetjesrepen, ook nep-chocolade. :wink:
Haha, bestaan die nog? Met die Delfts-blauwe verpakking. Goor vond ik het :ugh:

Net zoals chocoladevla trouwens. Ook goor. Net zo weinig cacao denk ik. Doe mij maar gewoon een stukje extra pure chocola, 1 stukje is genoeg en ik deel ook broederlijk met de dames :mrgreen:
Quasar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Quasar »

Lidl verkoopt ook chocolade druppels.. voor honden
Groetjes van Suzanne en een lik van Quasar

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Quasar schreef:Lidl verkoopt ook chocolade druppels.. voor honden
:pffff: Die mot de kat niet, zit te weinig chocolade in.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Jaap* schreef:
Dat vermoedde ik al, maar kon natuurlijk alleen van eigen waarneming uitgaan. Dit zegt vooral iets over hoeveel jonger ik ben dan jij :cool2:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou me er niet zo druk om maken :19: Je gaat het zelf niet kopen voor je honden dus so what? Ik ga er vanuit dat de fabrikant weet van het bestaan van Wawa's dus het zal wel kloppen.
Trouwens, alcohol is ook een giftige stof voor mensen en toch krijgen we er nogal wat van binnen :wink:
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik heb een keer gelezen dat honden net zo op chocola reageren als mensen op zwarte henna. Zwarte henna wordt gebruikt voor tijdelijke huidtattoeages. Dat is een beetje ingewikkeld, zwarte henna kan een hele lelijke allergische reactie geven. Maar dat kan de eerste keer gebeuren, maar ook pas de honderdste keer. Ik geloof dat ze denken dat je een giftige stof ergens opslaat, waar is niet bekend en welke stof ook niet, waardoor er ergens dus een 'voorraad' onstaat. Als die 'voorraad' te vol komt te zitten, krijg je die allergische reactie. Vraag maar aan Gerard Joling, hahaha. Het schijnt dus dat het ook ongeveer zo werkt bij honden, ze kunnen de eerste keer een reactie erop krijgen, maar ook pas de honderste keer. En het is ook nog per hond verschillend hoe goed/slecht ze tegen die stof kunnen, dus hoe groot die 'voorraad' is. Het is dus niet zo'n ABC'tje als gewone allergieën of normale reacties op giftige stoffen. Voilà, da's wat ik ervan weet.

Ik geef mijn honden geen hondenchocola omdat het naar chocola ruikt. En mijn chocola mogen ze dus niet. Shelly heeft wel vaker wat chocola van me gepikt, marsepein omhuld met donkere chocola lijkt haar favoriet, zucht, de mijne ook. Wat ik doe, is even onthouden dat het is gebeurd. Als er dan nog een reactie volgt, weet ik wat het is.
Marion.

Maeve schreef:Ik zou me er niet zo druk om maken :19: Je gaat het zelf niet kopen voor je honden dus so what? Ik ga er vanuit dat de fabrikant weet van het bestaan van Wawa's dus het zal wel kloppen.
Trouwens, alcohol is ook een giftige stof voor mensen en toch krijgen we er nogal wat van binnen :wink:
Zei ik ook al. Maar Suzanne681 lijkt op een honden-red missie uit :19:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Het gaat niet om cacao, maar om theobromine. En dat is uit die cacao gehaald. zit dus niks van in die snoepjes. Er is dus niks mis met die snoepjes.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”