Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zindelijkheid, bioklok? weet het even niet meer...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Kaycee
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Keeshonden
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kaycee »

hoi hoi,

Ik heb een vraagje over mijn dame Kaycee.
We hebben haar nu 1,5 maand en ze doet het erg goed. Ze is nu 22 week goed 5 maand dus.
Ze is een herplaatser , maar men vertelde dat ze goed zindelijk was en aan de bench gewent.

Toen we haar gingen ophalen kwam ik er echter achter dat ze niks van de bench moest hebben en dat ze de hele dag en nacht door het kattenluik vanuit een binnenhok naar buiten kon.

Dus goed alles leuk wij opnieuw begonnen met de zindelijkheid.
In het begin ging ik rond 11 uur, 3 uur en 7 uur (Om 7 uur ook eten). Ik ga dan als ze het aangeeft en dat duurde steeds langer. (Wel af en toe ook een natte bench...
sinds 3 weken geleden hield ze het ongeveer 6 uurtjes vol en ze is ook 2 weken droog gebleven.
Helemaal goed dacht ik tot vorige week..

Rond 2 uur , 4 uur en 7 uur staat ze te krabben en echt te krijsen!
Ik dus weer met haar naar buiten... doet ze hele kleine plasjes en soms een mini drolletje en dan wil ze spelen , maar vooral eten!
Ik heb dus het idee dat ze me in de maling neemt en wil eten , maar als ik er niet uit ga plast ze in haar bench en gaat er lekker in liggen.

afgelopen 3 nachten ben ik er 3 keer uit geweest en toch is haar bench nat! Het word nu best vervelend en ik snap niet wat ik nu kan doen...
Ze houd overigens nog altijd niet van de bench en gaat er overdag ook niet in...

Overdag blijft het huis wel droog.

Nu laat ik haar ook tussen 5 en 7 eten (net hoelaat ze voor de tweede of derde komt.

Ik heb al vele (reutjes) zindelijk moeten maken , maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Eerst 3 weken zindelijk en dan 3 keer s'nachts naar buiten en ook nog plassen in de bench...

Graag jullie tips.
Kaycee
Vaste gebruiker

Re: zindelijkheid, bioklok? weet het even niet meer...

Ik begrijp overigens natuurlijk dat ze nog erg jong is , maar de rest was rond die tijd op een ongelukje na zindelijk. Ik snap eigenlijk gewoon niet dat ze zo'n extreme terugval heeft. Toen ze er net was ging het nog beter dan nu... en dat van de 1 op de andere dag...
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Buiten de bench blijft ze urenlang droog, en in de bench niet.
Het lijkt me duidelijk :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

tekkel schreef:Buiten de bench blijft ze urenlang droog, en in de bench niet.
Het lijkt me duidelijk :wink:
inderdaad :ok:

plus dat ze het vreselijk vindt in de bench, dus waarom moet ze daar perse in?
Afbeelding
Kaycee
Vaste gebruiker

Hoi hoi,

De bench hebben we om meerdere redenen:
Ze vind overdag anders geen rust en blijft onze reu uitdagen.
Ik betrap haar nog al eens op het slopen van planten ondanks alle wandelingen, denkspelletjes en speeltjes.
En de laatste beide (teef en reu ) zijn ongeholpen dus ook makkelijk voor ons.

Toch snap ik dan niet waarom het van de 1 op de andere dag zo is....
verkadej
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder + retriever

Ongelezen bericht door verkadej »

Tja het is natuurlijk ook geen volwassen hond lijkt me, meer een baby/peuter en kleintjes hebben de neiging om wel eens dingen te slopen. (sommige honden leren het nooit af ;) )

Vooral niet straffen als er een plasje of wat anders valt, negeer het pak de pup op als je hem betrapt en hop mee naar buiten.

Maak de bench extra goed schoon zodat de lucht van zijn vorige plasjes er uit is. En probeer anders eens de van de bench de voerplaats te maken.

Neem de bench met kleintje mee 's nachts zodat hij zich ook wat meer beschermd voelt, en dan hoor je ook of hij 's nachts onrustig word en een plasje moet doen. (ik weet natuurlijk niet of jullie dit al doen)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Kaycee schreef:Hoi hoi,

Ik betrap haar nog al eens op het slopen van planten ondanks alle wandelingen, denkspelletjes en speeltjes.

maar honden van 5 maanden hoeven toch niet net zoveel rust als een kleine pup?
en vruchtbaar is ze ook alleen tijdens de loopsheid :U:

ik heb niks tegen een bench, maar als je hond er zo lang inzit dat ze er ook in plast vind ik het toch niet zo'n strak plan, zeker omdat ze er ook niet in wil.
een bench moet een veilige, rustige plek zijn voor een hond waar ie met plezier ingaat en zeker geen gevangenis.

slopen van planten kun je afleren en je andere hond met rust laten ook.
persoonlijk denk ik dat je er meer baat bij hebt als je haar opvoeding eens goed ter hand neemt dan om haar maar op te blijven sluiten in die bench.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Kaycee
Vaste gebruiker

@ Renée- uk.
Misschien ben ik niet volledig geweest , maar ik vind het bericht behoorlijk aanvallend.
De bench is ook zeker geen gevangenis en ik snap niet hoe je kunt bepalen dat ik haar er zo lang in stop totdat ze er in moet plassen.
Ook heeft ze ook zeker niet zoveel rust nodig , maar zoals ik al zei ik was niet volledig , want er staan geen tijdsduren bij.
Over de vruchtbaarheid heb ik het maar helemaal niet , want ik heb er niet bijgezet , want er staat niet bij dat ik al jarenlange ervaring heb.

Ik denk dat mijn bericht vooral niet goed is overgekomen. Excuus voor de onduidelijkheden.

Ze zit namelijk enkel in de nacht in haar bench en na haar maaltijden even , want die eet ze ook daar.
Ik denk niet dat ze de bench zo erg vind want ze rent erin alleen de ander loopt vrij rond dus dst is vrij verleidelijk.

Ik zoek meer een antwoord op de vragen: is het normaal dat er na volledige zindelijkheid zo,n terugval optreedt?
En wat doe ik met die terugval? Iedere nacht 3 keer eruit? En haar dan de laatste keer voeren of niet?
En waarmee was ik de bench het best? Nu gewoon met azijn.

Ik heb ook het idee dat ze vol energie zit in de nacht terwijl ze overdag ontzettend veel doet en al haar leeftijdsgenoten liggen bijvoorbeeld na de cursus in de kantine al te slapen , maar zij blojft rond stuiteren tot ik gaar verplichte rust geef.

Ik heb overigens eerder ook les gegeven op een kc en dat is dus erg dubbel voor mij.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Kaycee schreef:@ Renée- uk.
Misschien ben ik niet volledig geweest , maar ik vind het bericht behoorlijk aanvallend.
De bench is ook zeker geen gevangenis en ik snap niet hoe je kunt bepalen dat ik haar er zo lang in stop totdat ze er in moet plassen.
Ook heeft ze ook zeker niet zoveel rust nodig , maar zoals ik al zei ik was niet volledig , want er staan geen tijdsduren bij.
Over de vruchtbaarheid heb ik het maar helemaal niet , want ik heb er niet bijgezet , want er staat niet bij dat ik al jarenlange ervaring heb.

Ik denk dat mijn bericht vooral niet goed is overgekomen. Excuus voor de onduidelijkheden.

Ze zit namelijk enkel in de nacht in haar bench en na haar maaltijden even , want die eet ze ook daar.
Ik denk niet dat ze de bench zo erg vind want ze rent erin alleen de ander loopt vrij rond dus dst is vrij verleidelijk.

Ik zoek meer een antwoord op de vragen: is het normaal dat er na volledige zindelijkheid zo,n terugval optreedt?
En wat doe ik met die terugval? Iedere nacht 3 keer eruit? En haar dan de laatste keer voeren of niet?
En waarmee was ik de bench het best? Nu gewoon met azijn.

Ik heb ook het idee dat ze vol energie zit in de nacht terwijl ze overdag ontzettend veel doet en al haar leeftijdsgenoten liggen bijvoorbeeld na de cursus in de kantine al te slapen , maar zij blojft rond stuiteren tot ik gaar verplichte rust geef.

Ik heb overigens eerder ook les gegeven op een kc en dat is dus erg dubbel voor mij.
nou het was niet aanvallend bedoeld hoor, mijn manier van schrijven is nou eenmaal zo.
maar ik ga wel uit van wat jij schrijft en daar was mijn antwoord dan ook op gebaseerd, net zoals ik het feit dat ze de bench niet leuk vindt en in haar plas ligt niet verzonnen heb, maar jij dat zelf schrijft.
Kaycee schreef:afgelopen 3 nachten ben ik er 3 keer uit geweest en toch is haar bench nat! Het word nu best vervelend en ik snap niet wat ik nu kan doen...
Ze houd overigens nog altijd niet van de bench en gaat er overdag ook niet in...
hondjes doen dat niet voor de lol en ook niet om het baasje te pesten, zo denkt een hond helemaal niet.
als jouw hond in haar eigen plas ligt komt dat eenvoudigweg doordat jouw hond te lang in die bench zit, als ze er op tijd uitgehaald was had ze niet in die bench hoeven plassen.

maar als ze opeens zoveel meer plast dan ze eerder deed zou ik haar urine eens laten onderzoeken, misschien heeft ze wel een blaasontsteking en dan heb je meteen de verklaring voor het vele plassen.
schoonmaken zou je kunnen doen met een sopje van biotex groen, daar zitten enzymen in die de urinelucht goed weghalen.

planten aanvreten en je andere hond lastigvallen kun je heel best afleren, daar hoef je een hond niet voor op te sluiten.
heb ik dat verzonnen?
nee hoor, je schrijft dat echt zelf net als de rest waar ik op reageerde.
Kaycee schreef:Hoi hoi,

Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

En ik lees herplaatser, het beestje is 5 maanden dus natuurlijk valt ze dan ergens in terug. Mijn eigen Shadow was pas met 6 maanden zindelijk, dus geduld en het komt goed. En die bench zou ik weghalen, geeft alleen maar stress
billyboy2
Zeer actief

Ongelezen bericht door billyboy2 »

Heb je echt een vast ritme met alles??

Zo ja dan zou ik daar mee stoppen.

Waarschijnlijk is het er nou zo in gebouwd dat ze "verplicht" moet plassen/poepen maar eigenlijk helemaal niet hoeft. Met het gevolg dat wanneer ze wel echt moet, ze in de bench zit.

Ik heb met mijn honden nooit een bepaald ritme aangehouden(en nog steeds niet) met wanneer we wat doen. Het enige dat vast staat is dat ze als ze de eerste keer van de dag gaan plassen/poepen ze in de tuin gaan. Daar plasje doen en dan ontbijten....maar dat kan 8 uur in de ochtend zijn, maar ook 1 uur in de middag.

Toen mijn teckel nog een pup was heb ik ook nooit een ritme aangehouden. En ze heeft wel geteld 2 keer in huis geplast(beide keren was ik te laat, ze gaf het keurig aan).
Begon ze te piepen/onrustig/rondjes draaien dan ging ze de tuin in. Had ik zo iets: misschien is het tijd voor een plasje. Dan maakte wij een wandeling.

Wat betreft de andere hond pesten...Dat gebeurde hier ook vol overgave en ben er zelden tussen gesprongen. Als mijn reu er zat van was, dan werd ze flink afgesnauwd...hield ze dan niet op, dan sprong hij op een stoel/bank. Zij kon dat niet, dus was hij van haar af :smile2:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik haf ook een hond die bench gewend was maar dan ook echt gewend iets anders zag hij niet.
In begin was het ook een stuiterbal omdat hij natuurlijk dacht dadelijk wordt ik er weer in gestopt dus nu moet ik het er van nemen.
Het heeft ook heel lang geduurd voor hij langer dan tien minuten rustig durfde te liggen.
Ik zou echt op nieuw de zindelijkheid trainen en de tijd geven om te wennen
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kleine plasjes kan duiden op infectie of dergelijk ,naar de DA dus.
Voor de rest als dat het niet is zou ik mijzelf geen zorgen maken ,jongen honden van die leeftijd vallen soms terug.
Hondje is waarschijnlijk ook aan het wisselen wat zich ook nogal uit op ander gebied.
Hij heeft bij het andere baasje ook altijd kunnen piesen op welk tijdstip dan ook ,dus zijn blaasspier is ook niet echt getraint.
Zet hem desnoods gewoon in een rennetje op je slaapkamer.
Dat hele gedoe met rustmomentjes nemen ze zelf wel hoor ,heb dat hier nog nooit gedaan en die pakken op een gegeven moment zelf hun ritme en rustmomenten wel.

.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Als je het idee hebt dat ze eigenlijk wil eten dan zou ik in ieder geval stoppen met plasje doen en eten geven te koppelen. Zaza kreeg ook vaak eten na het wandelen, alleen niet na iedere wandeling, zij denk dus nu van wel :-). Soms geeft ze aan te moeten wandelen en dan weet ze niet hoe snel ze naar huis moet ;-)
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mijn Bowie was met ca 7 maanden pas enigzins van zindelijk en hoefde ik er s'nachts niet meer uit.. het laatste plasje was rond 1.00 uur en de eerst rond 7.00 uur.. en daar was ik echt heel blij mee :cheer: tot die tijd kon ik er dus nog tussendoor uit... elke nacht.. 5 focking maanden lang.. maarja ze moest eruit...en van de 1 op de andere dag was dat over.
Het feit dat ze het wel in de bench doet en niet erbuiten blijkt dat ze de bench als iets gedwongens ziet en niet als haar eigen veilige plekje...
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stress maakt dat je vaker moet plassen. Dat is bij ons zo en ook bij honden. Zoals ik het inschatdenk ik dat ze spanning opbouwt in de bench en dat resulteert in onzindelijkheid.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

bouvierpoedel schreef:Kleine plasjes kan duiden op infectie of dergelijk ,naar de DA dus.
Voor de rest als dat het niet is zou ik mijzelf geen zorgen maken ,jongen honden van die leeftijd vallen soms terug.
Hondje is waarschijnlijk ook aan het wisselen wat zich ook nogal uit op ander gebied.
Hij heeft bij het andere baasje ook altijd kunnen piesen op welk tijdstip dan ook ,dus zijn blaasspier is ook niet echt getraint.
Zet hem desnoods gewoon in een rennetje op je slaapkamer.
Dat hele gedoe met rustmomentjes nemen ze zelf wel hoor ,heb dat hier nog nooit gedaan en die pakken op een gegeven moment zelf hun ritme en rustmomenten wel.

.
Laat idd die plas eerst maar eens nakijken op blaasontsteking. :ok:

Heb je haar 's nachts bij je op de slaapkamer?
Als dat niet zo is, zou ik dat een tijdje doen.
Geeft haar mogelijk wat meer rust :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ze moet gewoon vaker uit. Ik heb idee dat ik met Kay rond die leeftijd (is alweer zo lang geleden) veel vaker buitenstond. alhoewel ik 's nachts er niet meer uit hoefde denk ik, maar was het toen van 1.00 uur tot 6 uur ofzo. En ja het is wel vermoeiend en ik was niet erg gezellig die periode. Maar jullie hebben haar nu 1,5 maand. Zijn jullie van voer veranderd misschien ook wel? Verder dacht ik ook meteen aan een blaasontsteking. Dus laat haar urine controleren! En ze is nog maar 1,5 maand bij jullie, vind het niet raar datze nog niet zelf de rust kan vinden, maar als ze moe worden doen ze dat echt wel. Te veel activiteit kan ook tot overdreven activiteit leiden en zorgen dat ze daar buiten ook niet zelf hun rust gaan zoeken. Succes!
Afbeelding
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

kan je iets vertellen over je dagelijkse bezigheden met haar?
wat doet ze zoal dan overdag?
onze manou had als pup ook kleine plasjes en werd niet zindelijk.
zij had inderdaad blaasontsteking. Dit is ook iets wat ik zeker zou laten onderzoeken.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Ivan kregen wij ook met 8 a 9 maanden pas. was alleen een kennel gewend. Heeft een maand of 5 geduurd voordat hij zindelijk was. Dus ik vind anderhalve maand nog te kort om te oordelen. Plas even laten onderzoeken en overnieuw beginnen met trainen. En die bench, tja ik ben er niet voor, dan maar apart bijvoorbeeld een in de kamer en de ander in de hal oid.
Als ze in de bench plast en niet gewoon in de kamer vind ik een teken.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Kaycee
Vaste gebruiker

Hoi hoi, bedankt voor al jullie reactie,s.

Inmiddels naar jullie tips gekeken en bij de dierenarts geweest. Ze heeft geen blaasontsteking , maar wel ander voer. Eerder gaf ik kip en nu lam ( wel binnen 1 merk). Ik heb heel wat lopen bainstormen en heb het idee dat die terugval kwam na wisseling van het voer. Haar ontlasting was echter met de kip heel hard , vandaar dat ik over ging op de lam.

Ook heb ik wat wijzigingen toegepast.
Zo heb ik de mand in de woonkamer even weg gehaald en in de gang gelegd. Ze ging namelijk enkel daar op liggen en de reu maakte dan plaats voor haar. Nu staat ze voor de keuze, of op de vloerof in haar bench op een lekker kussen. Op de eerste dag koos ze voor alles wat ze op de vloer vond ( ze ging bijvoorbeeld op een schoen slapen of op een stukjepapier). De tweede dag begon ze er echter achter te komen dat dat kussen in die bench wel erg lekker is en zo heeft de reu ook weer zijn rust , maar dan tijdelijk op de gang.

Haar laatste maaltijd is nu ook voor 17.30 en ze krijgt iet meer haar eten direct na de ochtend wandeling.

Ze slaapt nu langer door dan een week geleden ( ongeveer van 01.00 tot 06.00) ik heb 1 nacht beneden geslapen en betrapte haar erop dat ze eerst plast en dan piept.... Dus ze is even vergeten hoe het hoort , want eerder deed ze het wel andersom. Nu zorg ik dat ik mijn wekken zet rond 05.30 dan laatik haar plassen en dan nog even slapen. Tot nu toe is het nog maar 1 keer goed gegaan de afgelopen agen , maar ik heb het idee dat we weer de goede richting in zijn geslagen :-D

En wat denken jullie. Weer terug naar de kip. Of nu op de lam blijven?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Laat het voer maar een tijdje zoals het nu is.
Steeds wisselen werkt niet altijd geweldig :wink:
Je kunt rustig op de lam blijven dat is geen probleem :ok:

T.z.t. zou je ook eens kunnen kijken naar kvv als je dat interessant lijkt?
Dat is komplete vers vlees voeding uit de diepvries.
Alles zit er in, alleen geen conserveringsmiddelen e.d. (omdat het bevroren is)
Honden worden daardoor ook nog wel eens wat minder dorstig.
En alle beetjes helpen om je hondje te leren hoe je het wilt hebben :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Kaycee
Vaste gebruiker

@ranetje bedankt voor je antwoord.
Ik ben al erg behekend met kvv en heb dat mijn vorige hond altijd gegeven, maar mijn huidige reu deed het daartotaal niet goed op... Dus ik moet nog overwegen of ik kaycee er wel op zet of dat ik het soms naast haar brokken geef :-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”