Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mergpijp

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Nolan
Actief
Mijn ras(sen): Teckel/Dashond
Aantal honden: 1

mergpijp

Ongelezen bericht door Nolan »

Mijn teckel is nu 5 maand.
Ik geef hem al verschillende keren een rauw mergpijp.
Maar nu zei de beenhouwer gisteren, dat ik dat zeker eerst moest koken.
Terwijl ik dacht: als je het kookt dat het dan gaat splinsteren.
Hij zei: dat je dan alle ziektes uitkookt.

Wat is jullie mening?

Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Re: mergpijp

Ongelezen bericht door fenneke »

viewtopic.php?f=14&t=242161&hilit=Mergpijp

Lees dit maar eens door en er zijn meer topics over :wink:

Ik geef nooit mergpijp
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Nolan
Actief

interessant!
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Ook hier nooit mergpijp i.v.m. het slijten van de tanden en wel erg veel calcium. En dan nog maar te zwijgen over de gevaren van vast komen te zitten in de bek / keel / inslikken :schrik:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Nee, niet koken, dan juist gaat hij splinteren.
Ik heef ook weleens een rauw mergpijpje. Ze is er gek op en likt dan het nog stevige merg eruit. Zodra ze daarmee klaar is gooi ik hem weg, dat wel.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik kocht wel eens gerookte mergpijpen voor mijn honden bij de dierenwinkel. Deze waren in verschillende maten en konden dus niet vast komen te zitten, mits ik geen te kleine had gekocht. Ik ben gestopt om deze te geven nadat Mowgli Gizmo behoorlijk te pakken had genomen toen hij (doof en blind) tegen haar bot aan liep. Mowgli verandert in een waar monster als een andere hond in de buurt van haar bot komt.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Ik geef wel eens een rauwe mergpijp. Flynn haalt het laatste vlees er af en eet de binnenkant op. Tegen de tijd dat ie dat gedaan heeft ligt het bot onder de bank, en heeft hij pech :) Hij mag hem niet helemaal op maken (omdat ik weet dat het dan in 1 keer naar binnen gaat).
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik geef ze zeker NIET, noch rauw, noch gekookt, noch van de slager, noch uit de dierenwinkel.
Tandenbrekers, darmprobleemgevers, dat zijn 't!

Incidenteel geef ik ze wel het merg, maar dat haal ik er dan zelf wel uit voor ze.

Kortom: een dikke vette no-no hier.

*Jammer genoeg weten slagers (in 99 v/d 100 gevallen) totaal niets over wat goed voor een hond is. Het koken van botten moet je al helemaal nooit doen; juist dat maakt dat ze splinteren. Lees je, als je rauw wilt geven, al is het maar incidenteel, goed in op een rauwvoerforum, waar specifieke kennis aanwezig is.

Suzanne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

~Suzanne~ schreef:Ik geef ze zeker NIET, noch rauw, noch gekookt, noch van de slager, noch uit de dierenwinkel.
Tandenbrekers, darmprobleemgevers, dat zijn 't!

Incidenteel geef ik ze wel het merg, maar dat haal ik er dan zelf wel uit voor ze.

Kortom: een dikke vette no-no hier.

*Jammer genoeg weten slagers (in 99 v/d 100 gevallen) totaal niets over wat goed voor een hond is. Het koken van botten moet je al helemaal nooit doen; juist dat maakt dat ze splinteren. Lees je, als je rauw wilt geven, al is het maar incidenteel, goed in op een rauwvoerforum, waar specifieke kennis aanwezig is.

Suzanne
tandenbrekers? Als je hond daarvan zijn tanden afbreekt dan is het wel beroerd gesteld met de kwaliteit van het gebit. Hier krijgen ze ook dragende botten, geen hele dagen maar wel een uurtje of 2 per dag... en dat gaat uitstekend.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Tara schreef:Ik geef ze 's zomers wel eens, als ijsje uit de vriezer.
Die van mij slurpen lekker het merg er uit, knagen het laatste restje vlees er van af, en dan is de lol er wel weer vanaf, en dan gaan ze de kliko in.
Hun gebitten hebben meer te lijden van al die tennisballen en bomen waar ze mee lopen te slepen. :wink:
Niet uit de vriezer maar ik gaf ze ook regelmatig aan de teckels. Nooit bij stil gestaan dat er zo'n groot risico aan zou zitten. Stukjes vlees werden er afgeknauwd en in pure extase werd het merg er uitgelikt :19: Dan was het op en gooide ik het overgebleven bot weg.

Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het risico van die dingen groter is dan een te groot stuk (zacht) bot, stok of speelgoed doorslikken :19:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

pioenroos schreef:
Tara schreef:Ik geef ze 's zomers wel eens, als ijsje uit de vriezer.
Die van mij slurpen lekker het merg er uit, knagen het laatste restje vlees er van af, en dan is de lol er wel weer vanaf, en dan gaan ze de kliko in.
Hun gebitten hebben meer te lijden van al die tennisballen en bomen waar ze mee lopen te slepen. :wink:
Niet uit de vriezer maar ik gaf ze ook regelmatig aan de teckels. Nooit bij stil gestaan dat er zo'n groot risico aan zou zitten. Stukjes vlees werden er afgeknauwd en in pure extase werd het merg er uitgelikt :19: Dan was het op en gooide ik het overgebleven bot weg.

Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het risico van die dingen groter is dan een te groot stuk (zacht) bot, stok of speelgoed doorslikken :19:

Er gebeuren net ff wat meer ongelulkken met mergpijpen eerlijk gezegd.
Het kan om de onderkaak vast komen te zitten; het bot is te hard (voor tanden en ingewanden).

Er is zoveel anders wat je kunt geven.. waarom risico nemen???

Suzanne
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Omdat voor 1 van mijn teckels kluifwerk juist een probleem was. Dat slikt hij namelijk in een veel te groot stuk in 1x door. Hij heeft ook nooit gebarft om die reden. Een keer een heel haaskarkas uit z'n strot moeten trekken (had hij van Diem gejat)
Hij is een keer bijna gestikt in een rawhide. Tandvlees was al blauw toen het losschoot. (hem ondersteboven gehouden en klappen op de rug)
Bij een mergpijp ging hij heel beheerst te werk en heb echt nooit gedacht dat dat een te groot risico was. Ligt wellicht aan de hond :19:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Bij mij krijgen ze af en toe een schenkel, lekker veel vlees om de mergpijp. Ik kijk wel naar de grote van de mergpijp in verhouding tot de hondenkaak. Nooit problemen gehad, ze vinden de heerlijk.
Uiteraard rauw.
Gr. Aniek

Afbeelding
Nolan
Actief

Oké, bedankt voor jullie meningen.
Dus ja, best niet geven maar als je het geeft zeker niet koken.
Ik luister dus niet meer naar meneer de beenhouwer ;-)
tekkel
Erelid

Als de mergpijp om de kaak kan schuiven, kan hij er volgens mij via dezelfde weg weer af :wink:
Ik zou de cijfers weleens willen zien van hoevaak het mis gaat. Broodje aap misschien wel.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
~Suzanne~
Zeer actief

tekkel schreef:Als de mergpijp om de kaak kan schuiven, kan hij er volgens mij via dezelfde weg weer af :wink:
Ik zou de cijfers weleens willen zien van hoevaak het mis gaat. Broodje aap misschien wel.
Nee, ivm de stand van de tanden kan het er wel om maar niet af.
En, zo'n stukje mergpijp is van nature aan een kant vaak breder, die kant gaat er eerst om bij een hond.
Het is GEEN broodje aap!

Natuurlijk kan een hond ook stikken in een frolicje maar ik vind een mergpijp gewoon een te groot risico. Het is bot van dragend deel en dat is gewoon niet de bedoeling; dat soort bitten is te hard. Ik geloof meteen dat er honden zijn waar het wel goed mee gaat maar .. nou ja, ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt maar ik vind het een dikke vette nono!

Suzanne
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Niet koken hoor en hier krijgen ze ook al jarenlang regelmatig een mergpijp, niks mis mee hoor :wink:
Afbeelding
Sarah5
Zeer actief
Berner Sennen x Beagle

Sarah5
Zeer actief
Berner Sennen x Beagle

geen broodje aap verhaal dus

Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

ik ken ook een hond die een keer met een merg pijpje zo vast zat als op de foto hier boven
dus echt geen broodje aap
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik let op welke maat mergpijp ik koop zodat dit nooit kan gebeuren hoor, dus ff je verstand gebruiken :19:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

->Chanty<- schreef:Ik let op welke maat mergpijp ik koop zodat dit nooit kan gebeuren hoor, dus ff je verstand gebruiken :19:
Pcies. :ok:
Gr. Aniek

Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Er zijn ook honden die gestorven zijn door perforatie van de darmen aan kippenbot of honden die gestikt zijn in een eendennek, maar dat blijft iedereen gewoon geven, want dan noemt men het een aanvaardbaar risico (en dat gebeurt echt niet minder vaak dan problemen met dragende botten bv). Snappen wie snappen kan. Er zijn trouwens heel veel honden waar het goed gaat met runderbotten, want buiten België en Nederland word dat heel veel gevoerd, staat zelfs gewoon in Amerikaanse vers voer boeken.

Ik ben overigens niet tegen rauwe botten, mijn honden eten het zelf.
Sarah5
Zeer actief
Berner Sennen x Beagle

Linsey schreef:Er zijn ook honden die gestorven zijn door perforatie van de darmen aan kippenbot of honden die gestikt zijn in een eendennek, maar dat blijft iedereen gewoon geven, want dan noemt men het een aanvaardbaar risico (en dat gebeurt echt niet minder vaak dan problemen met dragende botten bv). Snappen wie snappen kan. Er zijn trouwens heel veel honden waar het goed gaat met runderbotten, want buiten België en Nederland word dat heel veel gevoerd, staat zelfs gewoon in Amerikaanse vers voer boeken.

Perforatie van darmen door kippenbot wordt veroorzaakt door GEKOOKTE botten. Honden horen geen gekookte botten te eten. Als je wilt gaan BARFen dan is het wijs om je eerst goed in te lezen en het knaagwerk (botten) op te bouwen bij je hond waardoor er geen hele nekken worden ingeslikt. En dan lees je je ook in hoe te reageren als er wel een bot in de keel blijft zitten.
tekkel
Erelid

Ff door laten zagen, no problemo.
Ik heb het in mijn decennia-lange hondencarrière in elk geval nog nooit meegemaakt.
En 'voorzichtig' is mijn middle name :wink:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Sarah5 schreef:
Linsey schreef:Er zijn ook honden die gestorven zijn door perforatie van de darmen aan kippenbot of honden die gestikt zijn in een eendennek, maar dat blijft iedereen gewoon geven, want dan noemt men het een aanvaardbaar risico (en dat gebeurt echt niet minder vaak dan problemen met dragende botten bv). Snappen wie snappen kan. Er zijn trouwens heel veel honden waar het goed gaat met runderbotten, want buiten België en Nederland word dat heel veel gevoerd, staat zelfs gewoon in Amerikaanse vers voer boeken.

Perforatie van darmen door kippenbot wordt veroorzaakt door GEKOOKTE botten. Honden horen geen gekookte botten te eten. Als je wilt gaan BARFen dan is het wijs om je eerst goed in te lezen en het knaagwerk (botten) op te bouwen bij je hond waardoor er geen hele nekken worden ingeslikt. En dan lees je je ook in hoe te reageren als er wel een bot in de keel blijft zitten.
Nee hoor door rauwe botten, je moet maar eens rondkijken op allerlei rauwvoer fora en sites, inclusief anderstalige sites, wat je daar tegenkomt van problemen, dat is echt niet enkel maar door runderbotten (ik wil daarmee niet zeggen dat rauwvoeren gevaarlijk is, maar dat problemen met alle botten kunnen voorkomen, alleen worden runderbotten altijd heel erg in de kijker gezet en de rest vergeten of gezien als aanvaardbaar risico).

En inlezen? Ik voer mijn honden al 5 jaar vers, dus dat is niet echt meer nodig, het is net omdat ik zoveel gelezen heb overal dat ik weet wat er kan gebeuren en dat runder botten evenveel gevaar betekenen (of even weinig) als enig ander bot.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:
tekkel schreef:Als de mergpijp om de kaak kan schuiven, kan hij er volgens mij via dezelfde weg weer af :wink:
En, zo'n stukje mergpijp is van nature aan een kant vaak breder, die kant gaat er eerst om bij een hond.
Het is GEEN broodje aap!

Natuurlijk kan een hond ook stikken in een frolicje maar ik vind een mergpijp gewoon een te groot risico. Het is bot van dragend deel en dat is gewoon niet de bedoeling; dat soort bitten is te hard. Ik geloof meteen dat er honden zijn waar het wel goed mee gaat maar .. nou ja, ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt maar ik vind het een dikke vette nono!

Suzanne
Maar hoe deden ze dat in de natuur dan... dan zochten ze het netjes uit enzo denk je?
Er kan met alles wat gebeuren, gewoon je gezonde verstand gebruiken dus op maat geven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik ken ook wee honden, waarbij een mergpijpje om de onderkaak is komen te zitten. Maar dat weerhoudt mij er niet van om ze niet af en toe aan mijnn honden te geven.

Met alles kan wat gebeuren.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:
malinois schreef:
~Suzanne~ schreef:
Het is GEEN broodje aap!

Suzanne
Maar hoe deden ze dat in de natuur dan... dan zochten ze het netjes uit enzo denk je?
Er kan met alles wat gebeuren, gewoon je gezonde verstand gebruiken dus op maat geven.
In de natuur vinden de geen op maat gezaagde delen. :wink:
Daar laten ze echt niks liggen omdat iets dragend is oid... ;-)
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Daar gaan we weer. Deze discussie is al heel vaak gevoerd. En ik vind dat er nu wel bekend is welke risico's er zijn. Dat zijn ook geen broodje aap verhalen. Maar als je bedenkt hoe vaak honden een mergpijp hebben gegeten in de loop der jaren tegenover de dierenartsbezoekjes daarvoor, is dat natuurlijk maar een heel klein percentage. Ik denk dat ik mijn honden al zo'n 100 mergpijpjes heb gevoerd en nog geen enkel probleem. Dus mocht er een probleem komen in de toekomst, is de kansberekening dus al 1:>100. Kleine kans dus. Of twee keer 1:>50, als je heel precies wilt zijn.

Tenzij je niet nadenkt natuurlijk. Een stuk mergpijp heeft van binnen een wigvorm, daarom kan ie zo vast komen te zitten. Hij moet niet om de onderkaak passen, Bruno kan ik alle maten geven want die heeft een enorme muil en er is geen poot zo breed als zijn muil. Shelly daarentegen geef ik of een hele grote of een kleine, die niet of juist ruim om haar onderkaak past. Dat doe ik trouwens op het oog, jaja, dat kunnen sommige mensen, ik weet wel hoe groot haar bekkie is en let daar op bij het uitzoeken. Ze noemen het een timmermansoog, ik noem het een knutselaarsoog. Ik heb de kunst verworven met knutselen namelijk, haha.

Bruno eet hem wel eens helemaal op, maar dan bijt ie hem eerst in drie-vier stukken. Dan gaat in één flinke bijt dus het lijkt me niet dat dat erg splintert. Botsplinters hoeven geen problemen te veroorzaken, mits ze goed in de maag aankomen. Hij heeft ook echt een enorme slokdarm waar ik met mijn arm in kan als het zou moeten. Shelly eet hem nooit op. Bruno heeft ook een enorm vat zuur in die buik van hem en hij poept altijd geweldig dus ik maak me geen zorgen.

Alle botten kunnen een blokkade of perforatie veroorzaken, ook al kunnen honden het verteren, maar de kans dat dat gebeurt met rauwe botten bij verstandig gebruik, is klein. Takken, plastic sluitclipjes, delen van planten en andere, ècht onverteerbare zaken die je hond wel eens binnen kan krijgen, kunnen voor meer ellende zorgen. Dus als je hond ziekteverschijnselen vertoont, ga dan gewoon naar de dierenarts. Die gaan je dan vragen wat je hond heeft gegeten. Dan gaan ze een echo doen. En dan is het altijd maar zien of het niet te erg stuk is van binnen. Kan dus net zo goed met iets anders gebeuren, helaas, omdat honden zo'n sterk gebit hebben en vaak niet kieskeurig zijn met eten, kunnen ze altijd iets eten wat niet goed voor ze is.

Ik vind dat ze op die link het wat te rechtlijnig stellen: het kan goed gaan tot het mis gaat. Kun je dan ook zeggen van wandelen want op een dag eten ze een takje op en krijgen daar een blokkade door. Hou maar weg uit het bos ofzo. Op basis van kansberekening zoals ik net uitlegde en wetende wat een hond wel en niet kan verteren, is dat overdreven gesteld. Ik zou geen kniegewricht van een rund aan een chihuahua geven, daar kan ie toch niks mee en bovendien verstopt teveel bot enorm. Dat soort dingen moet je wel weten als je rauw bot wilt voeren. Combineren met orgaanvlees/kvv bijvoorbeeld, om de vertering te bevorderen of te vergemakkelijken. 's Avonds bot voeren zodat het de tijd heeft rustig te verteren gedurende de nacht. Weten of je hond het bot kauwt of zo doorslikt in één keer, je hond kennen wat zijn eetgewoontes betreft, hoort er ook bij. En erbij blijven, ook al barft je hond al jaren en jaren. Er kan altijd iets scheef in de keel terecht komen en dan kun je meteen ingrijpen. De heimlich voor honden, ken ik ook trouwens.

Barf voeren is wel iets waar je wat over moet weten voordat je het gaat doen. Als mensen niks weten over rauw bot voeren, zou ik het ook niet aanraden. Lees je eerst in, lees het bottendocument op barfplaats en je bent gezegend met kennis die je kan helpen allerlei risico's te voorkomen. Ik ben absoluut geen risiconemer als het gaat om de gezondheid van mijn honden en ik voer ook barf.

@~Suzanne~, ik vind het wel 100% van je meevallen dat je meteen verwijst naar barfplaats. Dat deed je eerst niet, dat kan ik wel waarderen. Is toch iets wat mensen zelf moeten beslissen en barfplaats is een prima plek om je goed te informeren erover. Alleen zeggen dat het gevaarlijk kan zijn, vind ik te kort door de bocht, informeren is toch genuanceerder dan alleen waarschuwen, vind ik. Mag ik je een persoonlijke vraag stellen, ben je eens een hond verloren aan een mergpijp/bot-perforatie/blokkade? Want ik moet mezelf ook altijd tegenhouden om te reageren in alle kennelhoest topics met allerlei waarschuwingen (die onzinnig zouden zijn in mijn geval), mijn Ronja stierf aan kennelhoest namelijk. Je bent altijd van de partij in topics over mergpijpen, vandaar mijn vraag. Je mag zeggen dat het me niks aangaat hoor, maar ik dacht, misschien heeft zij hetzelfde met mergpijpen. Dan snap ik het wel.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”