Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond leren waakser te zijn

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

hond leren waakser te zijn

Ongelezen bericht door Peter27 »

Mijn lab teefje van 4,5 is een ontzettend lieve hond voor mens en dier.
We hebben haar nu bijna 4 jaar geleden als herplaatser gekregen en eigenlijk is ze (op een paar rastypische dingetjes na) de ideale hond voor mij. In de 4 jaar dat we haar hebben heeft ze misschien 3x geblaft waar ze zelf een beetje van lijkt te schrikken :O:

Echter zou het leuk zijn als ze iets waakser zou zijn. Recentelijk wordt er bij ons in de buurt vaker ingebroken, vandaar mijn vraag.
Is het mogelijk om je hond te leren waakser te zijn? Of moet dit echt in het karakter zitten?

Groet,
Peter
blablabla :)
Peter27
Zeer actief

Re: hond leren waakser te zijn

was ik al bang voor maar ik dacht "wie niet waagt.... "
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

De hond die we vroeger hadden schrok zo als hij eens blafte dat hij met de staart tussen zijn poten er vandoor ging. In rechte streep naar zijn schuilplaats onder de trap :LOL: en nee, die is dus ook nooit waaks geworden :mrgreen:
Peter27
Zeer actief

Nanna, je hebt gelijk hoor...
Ik hoef ook geen krijzende kutkeffer te hebben.
Maar een beetje gevoel voor onraad zou niet verkeerd zijn :)

Als de bordeaux dog van mijn schoonouders aanslaat staat Bumper ernaast te kwispelen haha.
Peter27
Zeer actief

Kan dat "HIER WAAK IK" bord dan ook wel weg halen haha.
Peter27
Zeer actief

Postbodes zijn fout volk....
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Je zou ze op commando kunnen leren blaffen. Moet ze er natuurlijk niet zelf van schrikken. :mrgreen: Het enige is dat jij dan moet waken, hahaha. En dan haar laat blaffen op commando.
Beetje krom, dat wel. :engel:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Neem er een corgi bij :mrgreen: Ben is nooit heel erg waaks geweest, maar sinds Apple er is, die wel vocaal is, is Ben dat ook. Of het nou alleen zo fijn is :mrgreen:
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara

Ongelezen bericht door Jacq »

ik kan me wel voorstellen dat je een beetje waaksheid wel ziet zitten.
ik ben er wel blij mee.
hoe klein die van mij ook zijn, de baas kan thuiskomen zonder blaf, opa en oma ook,
maar ander vreemd volk in de buurt wordt aangekondigd.
wel zo fijn.
ik ben bang dat je zelf moet blaffen als er onraad is. :-)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Daisy@ schreef:Je zou ze op commando kunnen leren blaffen. Moet ze er natuurlijk niet zelf van schrikken. :mrgreen: Het enige is dat jij dan moet waken, hahaha. En dan haar laat blaffen op commando.
Beetje krom, dat wel. :engel:
dat heb ik geprobeerd bij mijn lab, leren blaffen op commando. Het nadeel is dat je ze dan eerst aan het blaffen moet krijgen. Ik heb me een hafl uur uitgesloofd maar mooi niet dat mevrouw ging blaffen. Mislukt dus!
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Haha, mislukt dus. Maffe honden. De lab van vrienden van ons waakt wel. Niet extreem, maar ze doet het wel.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Dus als je hond gaat blaffen zou dat jouw een gevoel van veiligheid geven.??
Inbreken doen ze evengoed wel als er wat te halen valt.
Maar een beetje inbreker tegenwoordig heeft best wel vooronderzoek gedaan of er een hond/en in huis lopen.
Blaffende honden leveren meestal meer ellende op met buren dan profijf moet je maar denken.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

mijn honden zijn mijn deurbel.. wij hebben ook geen deurbel dus dat is handig... als die twee er niet meer zijn weten wij dus niet dat er iemand aan de deur staat.

terrier dus! haha
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat je moet doen is een waakse hond lenen. Meestal slaat het gedrag over. Zeker als je je hond beloond zodra hij blaffend mee rent naar de deurbel. Dat laat je een weekje doorgaan en dan ga je zelf verder met dat fenomeen. Je hebt kans dat je hond snapt wat je wil. Een labrador is een hond die graag voor je werkt. Ze kunnen de perfecte hulphonden zijn. Hulp in de vorm van de baas laten weten dat er iemand is met een diepe blaf is prima aan te leren zodra je hond dat gedrag toont en jij het correct kan belonen. Als een labrador de oren van een dove kan zijn en de ogen van de blinde, kan hij dat dus ook voor jou zijn. WOEF, er staat iemand bij het huis. Dat is voor een voedselgerichte en behulpzame hond als een labrador een fluitje van een cent als je goed kan trainen. De staart zal er wel bij kwispelen en de hele buurt kan binnen lopen. Maar daar ging het niet om. Je wilde een WOEF en die kan je best aanleren.

Ik denk dat een hond prima werkt. Een die een paar keer zwaar blaft houdt 90% van de inbrekers buiten. De keren dat ik met inbraak te maken had waren het verslaafden of gelegenheidsdiefjes. Bij mijn moeder stond een verslaafde op de aanrecht. Doodsbang en in alle stilte. Die was nooit gekomen als een hond hem aangekondigd had. In mijn vorige huis werd er wel eens wat gerommeld buiten. Onze honden waren superwaaks. Meteen smeerde die lui hem dan.

Een blaffende hond werkt dus prima tenzij je een kist juwelen op de aanrecht achter enkel glas zet. Of de sleutels van je 5-serie zichtbaar op de eettafel laat liggen. Daarvoor moet je aan de rottweilers achter een hek. Neem aan dat het bij jou om kleine inbrekers gaat die een ketting en een flatscreen willen.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Hier ook, ik heb een witte deurbel :mrgreen:
Echt, horen en zien vergaat je. Die hond blaft hárd! Naar alles wat hier het erf op komt.

Maar een van de eerste nachten dat we hier sliepen was er een dronken onverlaat die het leuk vond om een van de lampen, aan het begin van de oprit, te slopen....en dáár sliep mevrouw heerlijk doorheen.
Dat ontdekte ik de volgende ochtend pas :hmmm:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Hier ook twee waakse honden, een er van is een keffertje. Van smorgens vroeg tot in de nacht reageert hij op allerlei geluiden, van de buurman die om 5 uur naar zijn werk gaat tot aan de torenklok. Dit is echt niet leuk meer, ik hoop dan ook dat dit minder word als hij wat ouder is.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

laeken schreef:Wat je moet doen is een waakse hond lenen. Meestal slaat het gedrag over. Zeker als je je hond beloond zodra hij blaffend mee rent naar de deurbel. Dat laat je een weekje doorgaan en dan ga je zelf verder met dat fenomeen. Je hebt kans dat je hond snapt wat je wil. Een labrador is een hond die graag voor je werkt. Ze kunnen de perfecte hulphonden zijn. Hulp in de vorm van de baas laten weten dat er iemand is met een diepe blaf is prima aan te leren zodra je hond dat gedrag toont en jij het correct kan belonen. Als een labrador de oren van een dove kan zijn en de ogen van de blinde, kan hij dat dus ook voor jou zijn. WOEF, er staat iemand bij het huis. Dat is voor een voedselgerichte en behulpzame hond als een labrador een fluitje van een cent als je goed kan trainen. De staart zal er wel bij kwispelen en de hele buurt kan binnen lopen. Maar daar ging het niet om. Je wilde een WOEF en die kan je best aanleren.

Ik denk dat een hond prima werkt. Een die een paar keer zwaar blaft houdt 90% van de inbrekers buiten. De keren dat ik met inbraak te maken had waren het verslaafden of gelegenheidsdiefjes. Bij mijn moeder stond een verslaafde op de aanrecht. Doodsbang en in alle stilte. Die was nooit gekomen als een hond hem aangekondigd had. In mijn vorige huis werd er wel eens wat gerommeld buiten. Onze honden waren superwaaks. Meteen smeerde die lui hem dan.

Een blaffende hond werkt dus prima tenzij je een kist juwelen op de aanrecht achter enkel glas zet. Of de sleutels van je 5-serie zichtbaar op de eettafel laat liggen. Daarvoor moet je aan de rottweilers achter een hek. Neem aan dat het bij jou om kleine inbrekers gaat die een ketting en een flatscreen willen.
Dat werkte hier ook zo inderdaad toen Mika kwam. Mika is waaks maar heeft een kef-blafje waar je niet bang van word, inmiddels loopt Gol erachteraan en zegt 1 of 2 keer WOEF. Dat is indrukwekkender.
Toen we Mika nog niet hadden is hier 's nachts ingebroken zonder dat Gol ook maar een geluid gaf :schrik:
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
laeken schreef:
Ik denk dat een hond prima werkt. Een die een paar keer zwaar blaft houdt 90% van de inbrekers buiten.
Mijn waakste hond blaft bij onraad als een beagle: Wrrrrf! Wrrroef! Wrrroehoehoehoehoehoe!!!!
Je zou als inbreker dus kunnen denken dat het hier wel meevalt, maar dat wordt een stevige tegenvaller als je eenmaal binnenstaat.
In plaats van één hond blijken er ineens meer te zijn, en dan zijn ze ook nog eens fors groter dan het geloei deed vermoeden. :LOL:
dat vind ik altijd van belgische en hollandse herders. Komt zo'n schel kefje uit meestal! Ik verwacht altijd de een of de andere teckel maar nee, dan is het zon levensgevaarlijke hedder! Maupie heeft denk ik in haar tijd bij ons een keer of 3 geblaft (ze deed het wel eens als de telefoon ging en ik was boven, of als de bel ging en ik was boven, wel heel attent eigenlijk nu ik erover nadenk) en dat was echt wel een behoorlijk zware blaf. Maakt tenminste indruk, ook al wordt er idd vrolijk bij gekwispeld en begroet
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Tara schreef:
sbientje schreef: dat vind ik altijd van belgische en hollandse herders. Komt zo'n schel kefje uit meestal! Ik verwacht altijd de een of de andere teckel maar nee, dan is het zon levensgevaarlijke hedder!
Ja, eigenlijk wel gek: mijn ene teef heeft een ontzettend nare, schelle rotkef.
Maar als ze echt blaft voor onraad komt het van veel dieper, en dan is het ook echt wel een beetje eng.
Die doet van dat half grommende aanblaffen, en volgens mij is dat doodeng als je met snode plannen tegenover haar staat.
Haha, moet je Ollie horen...die heeft een reuze zware blaf en loeit er ook bij (zwaar).
Lillith daar wil je oordoppen bij hebben..zo schel.
Ik heb weleens een hond leren blaffen, mensen steentjes laten gooien, tikken tegen de ruit en bij de eerste blaf goed zo..blaf...die werd scherper op geluidjes :D .
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Tara schreef:Ja, eigenlijk wel gek: mijn ene teef heeft een ontzettend nare, schelle rotkef.
Die kef heeft Skadi als ze blij of opgewonden is. Héél fijn, zo vlak naast je oor als je haar naar het bos meeneemt in de auto :vaag:
Maar als ze echt blaft voor onraad komt het van veel dieper, en dan is het ook echt wel een beetje eng.
Die doet van dat half grommende aanblaffen, en volgens mij is dat doodeng als je met snode plannen tegenover haar staat.
Dat is haar waakse blaf inderdaad. Heel vol en diep, en hárd!
Je hoeft niet eens snode plannen te hebben om dat eng te vinden. Er als vreemde tegenover staan is genoeg.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb hier 3 waakse labjes die aanslaan bij onraad.
Macho is opgegroeid met een sint bernard, Max was een waker in hart en nieren en dat heeft Macho keurig overgenomen.
Hij blaft alleen als er echt wat is, dus niet bij de bel maar bij een situatie die hij echt niet vertrouwd.
Voor DJ geld hetzelfde, die heeft dat denk ik overgenonen van Macho.
Jack is nog een gradatie waakser, die blaft bij iedereen die aan de deur staat of binnenkomt.
En de mijne staan dan ook echt niet te kwispelen maar ze zijn echt serieus in hun waaksheid.
En ik denk dat 3 grote honden, ookal zijn het labradors (die het dus wel echt menen) dan toch wel indruk maken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Boukje

Ongelezen bericht door Boukje »

Ik heb ook een waakse Labrador die echt wel aanslaat bij geluiden, deurbel of zoals gisteravond mensen met honden op straat die ze niet vertrouwde. Ik weet niet in hoeverre ik haar geblaf serieus moet nemen. Maar de mensen gisteravond op straat deden dat wel en staken over. Dus het maakt wel indruk. Wat overigens echt niet had gehoeven voor mijn watje van hond. :mrgreen: Ik heb het overigens aangemoedigd en gestimuleerd, omdat ik een waakse hond prettig vind. Het zat er ietsje in en dat heb ik steeds beloond toen ze jong was. Dus dat zou je kunnen doen (moet ze het dus wel ietsje uit haarzelf hebben). Moet er wel bij zeggen dat het 4x blaffen is hier en dan over, en niet constant om alles, alleen als ze het niet vertrouwd of de deurbel gaat, geen irritante keffer dus.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

sbientje schreef: dat vind ik altijd van belgische en hollandse herders. Komt zo'n schel kefje uit meestal! Ik verwacht altijd de een of de andere teckel maar nee, dan is het zon levensgevaarlijke hedder!
Haha, dan heb je Tapas nog nooit horen blaffen. Dat klinkt verre van een schel kefje! :mrgreen:
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Haha, dan heb je Tapas nog nooit horen blaffen. Dat klinkt verre van een schel kefje! :mrgreen:
goed zo, zon stoere blaf is toch veel mooier :D Ik zal eens een keer bij je proberen in te breken, dan hoor ik het vast ;)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb hier een waakse kutkeffer :mrgreen:
Maar dan slaat Luca ook wel aan, en dat geblaf is wel indrukwekkend. Zo'n diepe zware blaf heeft ie :)
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Mijn labrador had bijna 14 jaar met een waakse corgi samengewoond. Ze heeft nooit geblaft. Dat liet ze gewoon aan de corgi's over.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

LongFields schreef:

Eva idem WROEFFFFF! Hahaha :ok: Daar is niks schels aan. Ik denk dat deze persoon in de war is met het opgefokt keffen voor ze bv behendigheid gaan doen. Dat heeft niks met blaffen te maken maar met opwindingsgeluid. Waaks geblaf is een totaaaal ander verhaal als dat gekef inderdaad.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

sbientje schreef:
LongFields schreef:
goed zo, zon stoere blaf is toch veel mooier :D Ik zal eens een keer bij je proberen in te breken, dan hoor ik het vast ;)
Als je aanbelt hoor je het ook al hoor. En dan kan ik je nog een kopje koffie aanbieden in plaats van een klap op je kop als je komt inbreken. :mrgreen:
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Hier ook een Labrador die wél waaks is. En als je voor het raam staat in het donker, dan gaat ze écht tekeer.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Nanna schreef:
Tara schreef:
Ja, eigenlijk wel gek: mijn ene teef heeft een ontzettend nare, schelle rotkef.
Ik weet niet beter of Collies hebben zo'n hoge kef. Moet je Glenn horen.:schrik:
Of er een Rottweiler staat te bulderen. Ik kon eerst niet geloven dat zo'n geluid uit zo'n salonjonkertje kon komen.
Allebei denk ik. Mijn mix doet het in ieder geval ook. Maar het verschilt van situatie tot situatie. In situaties waarin ze gespannen/onzeker of ongeduldig is, "verblijdt" ze mij met dat heerlijke schelle geblaf. Is er iemand op straat, klinkt het al wat meer als een hond en loopt er iemand naar de voordeur, klinkt ze toch best indrukwekkend.

Ik denk dat echt waken in het karakter moet zitten. Een andere waakse hond zou het vocale misschien kunnen beïnvloeden, maar of de hond dan ook echt gaat waken of alleen maar meer gaat blaffen...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”