Tara schreef:Losloopgebied is niet synoniem voor gajegoddelijkgangmaargebied.
Moet ik nog meer zeggen?
Tegen mij niet

Maar helaas is een flink aandeel van hondenbeztitters toch van het 'doet moeten ze zelf uitzoeken wie de baas is', 'dat komt omdat die van jou is aangelijnd' of 'die van mij doet niks hoor'.
Viswijf modus helpt idd niet maar oh wat is dat soms moeilijk. Paar weken terug nog: in een aanlijngebied komt er een loslopende lab reu op ons af. Diem is daar niet lollig mee. Hij zal misschien niet direct bijten maar een potje patsen vind ik onnodig en wil ik niet hebben.
Ik ga dus pad een stap af en blok de reu. Man doet niks, in tegendeel. Hij laat de lange lijn van de andere lab reu, die flink aan het fixeren is, lang zodat die reu via de andere kant ook Diem kan benaderen.
Die hond was flink aan het grommen en borstelen. Ik kreeg Diem rustig verder het pad af uit bereik van de lijn. En riep man nijdig toe z'n honden aub bij zich te houden. "Maar ze doen niks." Ik houd me in en zeg alleen maar die van mij wel en die van jouw reageert daar wel op. Ja zegt hij, dat doet hij omdat jij die van jou kort aangelijnd houdt. Het was

een aanlijngebied
Paar maanden terug werd ik in een ander aanlijngebied zelfs gebeten (blauw plek) door een loslopende reu die grommend op Diem afkwam en die ik ook blokte. Was ook mijn schuld: ik bemoeide me ermee en honden moeten dat zelf uitzoeken.
Maar goed. Nee, ik vind niet dat je honden op elkaar af moeten laten denderen. Niet in losloopgebied en niet in aanlijngebied. Maar die eigenaren aan het verstand brengen dat het niet handig is, gaat je helaas niet lukken. Mij er niet aan ergeren lukt mijzelf tot nu toe nog niet