Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Doden van straathonden.....

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Re: Doden van straathonden.....

Ongelezen bericht door Neeltje »

laeken schreef:
Neeltje schreef:
kooi schreef:Precies, lange adem.....en de wens om er wat aan te veranderen, is ook een cultureel gegeven, in dat soort landen worden die zwerfdieren gehaat en mishandeld.
( "Dogs.....no good dogs.....")
En een heel klein clubje liefhebbers werkt zich uit de naad aan opvang, verzorging en adoptie naar westerse landen.
En wat dan betreft alle zwerfkatten in Nederland?? Moeten wij die dan ook door andere landen laten adopteren? De oudjes vinden de zwerfkatten zielig en voeren ze iedere dag volop. Er zijn hier wijken in Eindhoven waar het stikt van die beesten.
De symapthie druipt er weer vanaf. Dat jij niks met katten hebt is duidelijk. "Die beesten" zijn voor anderen wel belangrijk. Ik zou me er gewoon niet mee bemoeien als je er niks van begrijpt. :wink:
Ik niks met katten heb?? :piew:

Toch weer heel duidelijk hoe weinig je van mensen weet via een forum want ik heb toch echt 26 jaar katten gehad. Heeft hier ook op het forum gestaan wel tig keer. Maar goed, volgens jou heb ik niets met katten, prima. De oudste heeft zelfs op de voorkant van het blad Dier en Arts gestaan :cheer:

Afbeelding

En dit is niet nagemaakt, maar echt.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

OK, dan vergis ik mij behoorlijk. Het klonk nl erg afstandelijk toen je over "die beesten" sprak maar dat las ik dan dus duidelijk verkeerd. :wink:
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Afmaken heeft idd geen zin omdat de lege plaatsen opgevuld worden door honden die in aangrenzende gebieden leven. Die trekken zo'n net vrijgekomen gebied in waar ze eten in overvloed vinden, en zich dus vervolgens versneld voortplanten. Na een jaar is de populatie in het gebied dus weer precies hetzelfde als vóór de afmaakactie.
Van steriliseren worden de populaties uiteraard ook niet kleiner (wegens aanvulling met nieuwe gedumpte dieren en eventueel enige migratie) maar je voorkomt wel veel dierenleed (pups die van honger sterven wegens gebrek aan voedsel).

Uit het oogpunt van volksgezondheid is steriliseren weer véél beter dan afmaken, juist omdat je dan voorkomt dat lege plaatsen middels migratie opgevuld worden. Als je bijvoorbeeld morgen alle straathonden in Mexico Stad af zou maken, zeg maar, dan wordt de vrijgekomen ruimte opgevuld met roedels die nu buiten de stad wonen. Binnen de stad komt geen hondsdolheid voor, erbuiten wel. Absoluut geen goed idee dus.

Voor individuele gevallen (agressieve honden bijvoorbeeld) kan afmaken dan weer wel een juiste keuze zijn.

Kees
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Goed geformuleerd, bedankt, dit is wat ik bedoelde alleen niet zo goed onder woorden kon brengen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”