Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe werkt dat? Leishmania test
Moderator: moderatorteam
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
- Aantal honden: 2
Hoe werkt dat? Leishmania test
Hoe werkt het en hoeveel kost een Leishmaniatest?
Hoewel Beanie wel getest is en haar uitslagen goed waren, verdenk ik haar toch van Leish en wil dat ze erop getest wordt
Niet leuk, maar mijn aap iedere keer ziek te hebben breekt ook mn hart
Hoewel Beanie wel getest is en haar uitslagen goed waren, verdenk ik haar toch van Leish en wil dat ze erop getest wordt
Niet leuk, maar mijn aap iedere keer ziek te hebben breekt ook mn hart
-
dogo4ever
- Zeer actief
Re: Hoe werkt dat? Leishmania test
Is ze getest met een pcr test (als ik de afkorting goed heb). De beenmergtest is een goede test. Wij hebben dat gewoon in putten laten doen en die hebben het opgestuurd. De kosten weet ik zo even niet. Heb je ook gedacht asn babesia en erhlichia? Daar worden ze ook goed ziek van.
- Kit
- Erelid
Ik heb inmiddels ook al bericht van de stichting, eerst maar eens weer bloed laten testen en op laten sturen
t kind mag zo langzamerhand wel een infuus ofzo
t kind mag zo langzamerhand wel een infuus ofzo
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
- Aantal honden: 1
- Kit
- Erelid
Elmo/maureen schreef:Ach nee tochArme Beanie
Ik werd vannacht inene wakker en Leish schoot me gelijk door het hoofd, haar vele ziekzijn, dikke lymfeknopen, vaak diarree en dat lusteloze bij vlagen, ze heeft ook kale plekken op haar oren en bij haar ogen begint het nu ook al
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
-
Gipsy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Hier kost de "volledige" test 95 € maar dan heb je er ook wel alle ziekten bij...
En door een misverstand met een vervangende DA deden ze deze zomer deze test bij mijn rescues ipv. de "gewone volledige" v 68 €
Maar dankzij deze vergissing ontdekten we wel dat mijn Tommy hartworminfectie had en anaplasma.
We hebben gelukkig dus snel kunnen ingrijpen want hij had uiteindelijk nog geen volwassen wormen in zijn hart
Dus ik zou zeggen: Leichmaniose, Erhlichia, Ricketsia, Hartworm & Anaplasma...
Hier hebben we de uitslagen binnen de 3 uur. Onderzoek gebeurt in labo van hondenkliniek zelve.
Succes & sterkte !
PS. Tommy's bloeduitslag was voor de rest trouwens volledig normaal en hij had ook geen symptomen. Had ik dus die ziekten niet extra laten testen hadden we het gewoon niet geweten...
En door een misverstand met een vervangende DA deden ze deze zomer deze test bij mijn rescues ipv. de "gewone volledige" v 68 €
Maar dankzij deze vergissing ontdekten we wel dat mijn Tommy hartworminfectie had en anaplasma.
We hebben gelukkig dus snel kunnen ingrijpen want hij had uiteindelijk nog geen volwassen wormen in zijn hart
Dus ik zou zeggen: Leichmaniose, Erhlichia, Ricketsia, Hartworm & Anaplasma...
Hier hebben we de uitslagen binnen de 3 uur. Onderzoek gebeurt in labo van hondenkliniek zelve.
Succes & sterkte !
PS. Tommy's bloeduitslag was voor de rest trouwens volledig normaal en hij had ook geen symptomen. Had ik dus die ziekten niet extra laten testen hadden we het gewoon niet geweten...
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
- Kit
- Erelid
Ik zal haar testpapieren er even bij pakken, die komen ook van een laboratorium
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Bloedtesten die negatief zijn, zeggen lang niet alles he?Kit schreef:Ik zal haar testpapieren er even bij pakken, die komen ook van een laboratorium
De ziekte kan zo 'in slaap' zijn op dat moment, dat het bloed niets aangeeft. De enige test die volgens mij echt duidelijkheid
geeft, is een beenmergpunctie, maar dat is natuurlijk wel weer vrij ingrijpend vergeleken met een bloedtest.
-
dogo4ever
- Zeer actief
Met een bloedtest meet je alleen de actieve Leish en niet of de hond het bij zich heeft en het eventueel in rust is. Een vriend van ons heeft bijvoorbeeld zijn 3 dogo's laten testen dmv een beenmerg test. 2 uit Argentinie en 1 gefokt uit 2 Dogo's die uit Argentinie komen. Die zelf gefokte hond is nog nooit in een ander land geweest dan Nederland en toch is zij, net als de 2 uit Argentinie positief uit de test gekomen. Alledrie hebben ze geen symptomen van Leish maar ze dragen het wel bij zich. Uit de bloedtest kwam niets wat dus logisch is omdat het op dat moment niet actief was. Maar uit de beenmerg test wel degelijk.
- Kit
- Erelid
Caro. schreef:Bloedtesten die negatief zijn, zeggen lang niet alles he?Kit schreef:Ik zal haar testpapieren er even bij pakken, die komen ook van een laboratorium![]()
De ziekte kan zo 'in slaap' zijn op dat moment, dat het bloed niets aangeeft. De enige test die volgens mij echt duidelijkheid
geeft, is een beenmergpunctie, maar dat is natuurlijk wel weer vrij ingrijpend vergeleken met een bloedtest.
Dat weet ik, op haar testpapieren staat dat ze negatief is, maar dat zegt nog niks... We zullen het zien, ik weet niet of ik haar die beenmerg test zou willen laten ondergaan
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Moritz heeft 'm gehad ivm Ehrlichia. Hij kreeg dus een roesje en dan de beenmergpunctie.Kit schreef:Caro. schreef:Bloedtesten die negatief zijn, zeggen lang niet alles he?Kit schreef:Ik zal haar testpapieren er even bij pakken, die komen ook van een laboratorium![]()
Dat weet ik, op haar testpapieren staat dat ze negatief is, maar dat zegt nog niks... We zullen het zien, ik weet niet of ik haar die beenmerg test zou willen laten ondergaan
Ik moet zeggen dat hij wel heel snel weer op de been was hoor, ondanks dat hij ook nog doodziek was.
Eén dagje 'gammelen' en daarna was er niets meer van te merken.
Maar goed... het is toch een roesje bij een hond die al niet in orde is, en dat zou ik ook alleen doen als het echt niet anders kan.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
je zou op zich ook een grote bloedtest kunnen laten doen.. kijk anders eens op het buitenlandsehondenforum daar staat een advies wat je zou kunnen laten testen zodat je niet alleen een titer bepaling heb, want die zegt namelijk niet altijd wat, maar ook de organen en andere belangrijke waardes.Kit schreef:Caro. schreef:Bloedtesten die negatief zijn, zeggen lang niet alles he?Kit schreef:Ik zal haar testpapieren er even bij pakken, die komen ook van een laboratorium![]()
Eeen hond kan namelijk een hele lage titer hebben maar heel veel symptomen... en ook kan de titer niet te meten zijn maar geeft de hond weinig tot geen klachten maar gebeurt er juist in het lichaam heel erg veel.
Je leish kan ook vals positief zijn als er bv ene kruisbesmetting is met ehrlichia.... dus een compleet bloedbeeld is vaak de eerste keer dat je laat prikken wel het handigst, zo heb je een compleet plaatje en goede uitgangswaardes voor een eventueel volgende keer, plus stel dat er geen mzz meespeelt zie je wel waar je het dan moet zoeken.
Sterkte!!
-
Jacq
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vubara
- Aantal honden: 3
jeetje, de symptomen klinken wel zo ja! heel veel succes, ik hoop dat de uitslag goed is.
- hewi
- Zeer actief
Donna is toevallig 2 maand geleden getest gelukkig niks aan de hand maar zij vertoonde ook wat rare dingetjes.
ik heb alles maar dan ook echt alles laten testen,gehele bloedtest en toen nog de bloedtest voor leish,erlichia etc
erbij,ik moest inclusief consult bijna 180 euro betalen...daarvan was 85 euro voor de buitenlandse ziektentest en ik geloof
58 voor de gewone of zo.
ik heb alles maar dan ook echt alles laten testen,gehele bloedtest en toen nog de bloedtest voor leish,erlichia etc
erbij,ik moest inclusief consult bijna 180 euro betalen...daarvan was 85 euro voor de buitenlandse ziektentest en ik geloof
58 voor de gewone of zo.
-
Ischa
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Jack Russel
Hoi iedereen,
Wij hebben uitgebreid informatie staan op onze website over Leishmania bij de hond, de behandeling, diagnose etc. Misschien handig voor jullie.
Mochten jullie nog vragen hebben laat het me dan weten.
Succes!
Ischa Swartz
Dierenarts bij Caressa Dierenziekenhuizen
Wij hebben uitgebreid informatie staan op onze website over Leishmania bij de hond, de behandeling, diagnose etc. Misschien handig voor jullie.
Mochten jullie nog vragen hebben laat het me dan weten.
Succes!
Ischa Swartz
Dierenarts bij Caressa Dierenziekenhuizen
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
je zou ook kunnen kiezen voor een alg. bloedbeeld en eiwitten. Als er iets aktief is zie je dat ook terug in de alg. bloedwaarden. Ik heb recent leish laten testen bij Kiki en was 95 euro test plus consult dierenarts kwijt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie