Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

overgewicht

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sas&Billy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Langharige dwergteckel
Aantal honden: 1

overgewicht

Ongelezen bericht door sas&Billy »

Onze 7 jarige gecastreerde teckel heeft nogal de neiging om snel bij te komen.Hij weeg 6,7kg nu wat toch wel wat te zwaar is. Hij is niet moddervet en je kan zijn ribben nog voelen maar gezien teckels zo n gevoelige rug hebben ben ik toch liever voorzichtig.
Hij krijgt vers vlees voornamelijk,en als snoep gedroogde kip, eend of rundstukjes.
Van zijn vleesmaaltijd krijgt ie max zo n 100 gram, normaal moest dat 120, 150 gram zijn.
Na ons avondeten mag hij dan als "toetje" nog ons bord aflikken met dan een stukje vlees op ofzo, maar dat is dan echt een minihapje.
Bewegen doet hij best veel, elke dag 3 rondjes waarvan 1 lange waar ik altijd zorg dat ie kan rennen, of met de stok spelen enzo.
Wat kan ik nou doen om hem toch slanker te krijgen, zonder dat ik een continue hongerige hond heb?
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: overgewicht

Ongelezen bericht door alm@ »

Mijn langharige (intacte) dwergteckel krijgt 100 gram vers per dag. Ik denk dat je naar de 80 á 90 gram per dag moet en meer beweging geven :wink:
Afbeelding
sas&Billy
Zeer actief

en kijkt loopt hij dan niet continue hongerig? ik maak een verschil tussen echt hongerig en gewoon trek hebben in alles...ik minder mijn portie bij deze al!
sas&Billy
Zeer actief

oh dat meer beweging geven, ik heb dat een tijdje gedaan in vakanties enzo, maar dan merk ik dat hij na een paar dagen moeilijker gaat lopen en soms pijntjes vertoont als ik hem oppak. als ik hem op 1 langere wandeling hou ipv 2 gaat het goed...
Hij s een herplaatser dus ik weet niet wat de eerste 6 jaren waren , wel dat hij nul conditie had toen hij bij ons kwam. En nu al best wat kilometertjes kan doen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

De hond weet toch geen verschil tussen 100 en 80 gr ?
Als hij dan echt overdreven hongerig is zou je misschien kunnen kijken naar een ander merk met wat minder calorieën waar je iets meer van kunt geven ? Maar eigenlijk denk ik dat het weinig uit gaat maken.
Als hij te dik is moet hij gewoon minder krijgen, wat er ook op de verpakking staat. En meer (actiever) bewegen als dat lukt.
Ik zou stoppen met het aflikken van het bord. Het is wel heel weinig maar op de kleine hoeveelheid die hij krijgt misschien toch nog veel ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Ik voer komkommer en rauwe wortel als tussendoortje. 1x per week een biggenoor en verder veel bewegen.
alm@
moderator

sas&Billy schreef:en kijkt loopt hij dan niet continue hongerig? ik maak een verschil tussen echt hongerig en gewoon trek hebben in alles...ik minder mijn portie bij deze al!
Volgens mij zijn teckels per definitie altijd hongerig en kunnen heel zielig kijken. Niet intrappen :mrgreen:
sas&Billy schreef:oh dat meer beweging geven, ik heb dat een tijdje gedaan in vakanties enzo, maar dan merk ik dat hij na een paar dagen moeilijker gaat lopen en soms pijntjes vertoont als ik hem oppak. als ik hem op 1 langere wandeling hou ipv 2 gaat het goed...
Hij s een herplaatser dus ik weet niet wat de eerste 6 jaren waren , wel dat hij nul conditie had toen hij bij ons kwam. En nu al best wat kilometertjes kan doen.
Beweging moet je rustig opbouwen. Als je alleen in vakanties lange wandelingen maakt, kan ik mij voorstellen dat hij pijntjes gaat vertonen. Probeer in ieder geval dagelijks, opbouwend, een flinke wandeling te maken. Waarom pak je hem op eigenlijk? Teckeltjes hebben gewoon 4 pootjes :wink:
Afbeelding
sas&Billy
Zeer actief

Beweging moet je rustig opbouwen. Als je alleen in vakanties lange wandelingen maakt, kan ik mij voorstellen dat hij pijntjes gaat vertonen. Probeer in ieder geval dagelijks, opbouwend, een flinke wandeling te maken. Waarom pak je hem op eigenlijk? Teckeltjes hebben gewoon 4 pootjes :wink:[/quote]
haha klopt, 4 stuks die soms niet werken !!! neen ik pak hem wel eens op voor de trappen van de metro ofzo. ik laat hem geen trappen doen, dus oppakken is dan wel eens aan de orde.

Ik zal nog wat minderen in portie dan, ik dacht dat ik al weinig gaf...en ja wat meer rondjes rennen in de mate van zijn en mijn mogelijkheden dan
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Mijn ruwharige teckel van 7kg krijgt 300 gram per dag :engel:
Afbeelding
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

sas&Billy schreef:
Beweging moet je rustig opbouwen. Als je alleen in vakanties lange wandelingen maakt, kan ik mij voorstellen dat hij pijntjes gaat vertonen. Probeer in ieder geval dagelijks, opbouwend, een flinke wandeling te maken. Waarom pak je hem op eigenlijk? Teckeltjes hebben gewoon 4 pootjes :wink:
haha klopt, 4 stuks die soms niet werken !!! neen ik pak hem wel eens op voor de trappen van de metro ofzo. ik laat hem geen trappen doen, dus oppakken is dan wel eens aan de orde.

Ik zal nog wat minderen in portie dan, ik dacht dat ik al weinig gaf...en ja wat meer rondjes rennen in de mate van zijn en mijn mogelijkheden dan[/quote]
1x in de week loop ik een extra speciale route die ik als ijkpunt voor de conditie van mijn (te dikke) hond gebruik. 8 weken geleden haalde hij alleen het begin van die route. Inmiddels loopt hij de hele route, die ik ook iedere keer langer maak, en huppelt op de terugweg ook nog mee. Door de week bouw ik het iedere dag op. 50 meter meer per dag is na 1 week ook 350 extra en na drie weken al een extra km. Na de 'ijkroute' doe ik in ieder geval een dagje rustig aan omdat ik dan ook veel van hem vraag.
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Vitalia »

Gekookte worteltjes geven een vol gevoel en worden toch niet opgenomen door het lichaam, rauw kan ook maar niet alle honden willen rauwe worteltjes, sperzieboontjes kan ook, gewoon bij zijn brokken doen.
Afbeelding
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

alm@ schreef:
sas&Billy schreef:en kijkt loopt hij dan niet continue hongerig? ik maak een verschil tussen echt hongerig en gewoon trek hebben in alles...ik minder mijn portie bij deze al!
Volgens mij zijn teckels per definitie altijd hongerig en kunnen heel zielig kijken. Niet intrappen :mrgreen:
:lol1:

Mijn ouwetje krijgt trouwens wel meer. Hij is ook gecastreerd en weegt geloof ik 6,5 kg kg en is daarmee redelijk op gewicht. Zou misschien nog iets slanker mogen maar hij heeft het anders zo snel koud. (en we trappen natuurlijk geregeld in z'n zielige blik en dan krijg hij een visje extra :mrgreen: ) Hij is ruim 14 jr trouwens.
Hij krijgt 100 gram kvv per dag plus een klein handje brokken voor het slapen. Tussendoor krijgt hij 2 of 3 gedroogde visjes plus een brokje als hij braaf is :wink:
Misschien dat het merk kvv kan verschillen? Olivier krijgt afwisselend Smuldier, Energique of Duck. Soms krijgt hij ook Renske, dan doet hij 3 dagen met een pak.
Veel beweging krijgt hij niet meer. Is wel een beetje afhankelijk van het weer maar nu met de regen hoeft hij niet zo nodig. Hij loopt minimaal 2x 20 minuten plus 'a avonds nog een rondje van 5 min. Met beter weer loopt hij een wandeling van 30 a 45 minuten. En verder plasjes en poepjes in de tuin :oeps:
Toen hij nog een jonge god was liep hij trouwens wel met gemak lange wandelingen hoor, 1 wandeling van minimaal een uurtje p/d.
Maar dat zou ik idd rustig opbouwen als hij het niet gewend is. Dat bord aflikken trouwens: Zit er dan nog jus of saus op het bord? Dat zijn wel dikmakers natuurlijk.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

_Inge_ schreef:Mijn ruwharige teckel van 7kg krijgt 300 gram per dag :engel:

wilde net typen, kan iemand even mijn DJTs van tussen de 8-10 kilo uitleggen dat ze t eigenlijk op veel minder dan die 500 gram per dag moeten kunnen doen (met minimaal 1x per week een kilo) & dan staan ze nog schraal....
_Jules_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _Jules_ »

crutz schreef:
_Inge_ schreef:Mijn ruwharige teckel van 7kg krijgt 300 gram per dag :engel:

wilde net typen, kan iemand even mijn DJTs van tussen de 8-10 kilo uitleggen dat ze t eigenlijk op veel minder dan die 500 gram per dag moeten kunnen doen (met minimaal 1x per week een kilo) & dan staan ze nog schraal....
Haha ja zat al zo :80: te kijken.. Jules zou niet blij worden van 100gram per dag.. en zij rent echt niet elke dag uren rond buiten, maar die 300 gram heeft ze wel nodig.
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

1 van mijn husky teven krijgt 70 gram per dag......sja :19:

Kijken naar je hond, leuk hoor al die tabellen maar als ik die zou aanhouden kon ik ze allemaal rollen :mrgreen:
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Je kan ook proberen hem om de dag te voeren. Dat doe ik bij Teddy en dan kan hij in totaal veel meer hebben dan als ik hem elke dag hetzelfde aantal zou voeren.
Helemaal om de dag vind ik dan wel weer zielig dus hij krijgt nu 1 dag bijna het dubbele van wat hij mag en de andere dag een balansdag met een paar muisjes, eendagskuikens of klein kliekie of zo.
Dan heeft ie toch nog iets.

Hiermee ziet hij gemiddeld op zo'n 350/400 gram per dag zonder dikker te worden.
Terwijl als ik hem dagelijks 250 gram zou geven hij wel dikker wordt.
Ik heb in een poging om hem af te laten vallen op een gegeven moment het minimale van 150 gram per dag gegeven en nog viel hij niets af.
Terwijl op deze manier, als ik hem een poosje wat te veel heb gegeven, hij op een gemiddelde van 300 per dag al afvalt. (dan krijgt hij dus de ene dag ong. 500 gram en de volgende dag zo'n 100 gram)

Wel voer ik dan vooral hele prooidieren en bij voorkeur wild en gevogelte.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
sas&Billy
Zeer actief

Wat een goeie tips! Ik ga zeker 1 en ander uitproberen! Die speciale route, en ook dat om de dag voeren want dat doe ik nu af en toe wel eens, dan zet ik brok, ( orijen) en zolang hij die niet aanvalt maar zijn neus voor optrekt dan heeft ie niet zoveel honger denk ik dan. Met de nodige zielige teckelblikken tot gevolg dan natuurlijk.

Zo zie je maar natuurlijk dat ieder beestje zo hard verschilt...
sas&Billy
Zeer actief

Ik hoorde vandaag van een vriendin, die haar hond moest ook afvallen, maar om toch nog wat een voldaan gevoel te geven, geeft zij van die hondenrijst... ik ken het van ziens maar weet niet precies of het wat is.
Het functioneert puur als vulling. Zou dat waar zijn dat ze daar niet van aankomen?
Dan kan ik vb 1 dag een volledige maatijd geven, en de andere dan een "rijstmaaltijd" en zo af te wisselen...
ik heb nu een week hem echt wel minder gevoerd, en afgewisseld de ene dag een hele maaltijd de andere alleen wat brokjes, maar echt niet veel. Het lijkt of er is toch wat af... maar ik heb geen weegschaal, moet ik misschen eens halen dan.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Carnibest heeft ook een rol voor honden met overgewicht,ik heb alleen geen idee wat erin zit.
Afbeelding
alm@
moderator

sas&Billy schreef:Ik hoorde vandaag van een vriendin, die haar hond moest ook afvallen, maar om toch nog wat een voldaan gevoel te geven, geeft zij van die hondenrijst... ik ken het van ziens maar weet niet precies of het wat is.
Het functioneert puur als vulling. Zou dat waar zijn dat ze daar niet van aankomen?
Dan kan ik vb 1 dag een volledige maatijd geven, en de andere dan een "rijstmaaltijd" en zo af te wisselen...
ik heb nu een week hem echt wel minder gevoerd, en afgewisseld de ene dag een hele maaltijd de andere alleen wat brokjes, maar echt niet veel. Het lijkt of er is toch wat af... maar ik heb geen weegschaal, moet ik misschen eens halen dan.
Vind ik niet zo verstandig. Hij zou dan te kort aan voedingsstoffen kunnen krijgen. Gewoon 20 gram voer minder op een dag, calorie-arm lekkers, geen borden laten aflikken en meer beweging. Dan moet het goedkomen :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Pepie schreef:Carnibest heeft ook een rol voor honden met overgewicht,ik heb alleen geen idee wat erin zit.
De helft

:mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
sas&Billy
Zeer actief

Jaap* schreef:
Pepie schreef:Carnibest heeft ook een rol voor honden met overgewicht,ik heb alleen geen idee wat erin zit.
De helft

:mrgreen:

als je bij brokken gaat kijken wat er in de dieetversies zit... wel dat klopt dus he... de helft...

Betreft dat risico op te weinig voedingsstoffen. Al is 20 gram minder voer maar die vervang door rijst, wat vulling is maar waar hij niet vaan aankomt, komt ie toch niks tekort? of zie ik dat fout.

Mijn tactiek is nu: Langere wandelingen, maar echt wandelen, want nu doen we vaak achter stokken aanrennen maar dan is ie sneller moe. Ik heb t idee dat wandelen dan beter werkt.Alleen moet het wel haalbaar zijn qua eigen lijf en tijd. Want zijn limiet is meer dan 1 uur ondertussen. ik ga proberen zeker 3 keer per week de wandeling wat langer te maken. Voor de rest gaat ie 3 keer per dag buiten en vaak is dat meer dan 30 minuten met wat spelen en rennen incluus.
Ik geef de ene dag een normale hoeveelheid, dus 120 gram en dan de andere dag enkel wat kleins om zijn maag niet helemaal leeg te laten zijn. Vb een handje brokjes of een kong snoep, maar dit is gedroogde kip/eend/rund puur,
1 a 2 keer per week krijgt hij een bot(met nog wat vlees aan), dat is dan zijn maaltijd voor die dag.

Moest die rijst wat zijn zou ik daarmee wat als vulling kunnen werken. Maar ik heb geen ervaring ermee en vind er niet zo heeeel veel over terug.

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mijn teckel normaal, goed zou moeten wegen...... is een dwergteckel, maar niet de kleinste versie. Tussen normaal en dwerg in eerder..
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sas&Billy schreef: Betreft dat risico op te weinig voedingsstoffen. Al is 20 gram minder voer maar die vervang door rijst, wat vulling is maar waar hij niet vaan aankomt, komt ie toch niks tekort? of zie ik dat fout.
:denken: Wat is dat dan voor spul?
sas&Billy
Zeer actief

da s zo rijst waar je dan kokend water bijdoet en opzwelt en dat meng je dan (uiteraard afgekoeld) bij het eten... schijnt enkel als vulling te functioneren... de rest van de maaltijd moet dan wel de voedingstoffen voorzien he.

Ik hoorde bvb mensen die dan een blik opendoen en dan die rijst erbij; zoiets maar ik gruwel van blikvoer, bij mij is het vers vlees
sas&Billy
Zeer actief

http://www.zooplus.nl/shop/honden/voers ... ere/228525

dit bijvoorbeeld; maar je hebt ook echt de rijstkorrelversie
alm@
moderator

Wat is er in vredesnaam mis met nét zolang 20 gram per dag minder voeren, zuinig zijn met lekkers en geen borden af laten likken totdat je teckel weer op gewicht is? Ik lees de meest ingewikkelde toestanden van je terwijl het zo simpel is :19:
Afbeelding
sas&Billy
Zeer actief

euhm om hem met zijn 80 gram dan toch nog een beetje een voldaan gevoel te geven,en hem op langere termijn ook op gewicht te houden...
Ik kan hem heel schraal houden een paar weken en dan zal hij zeker alvallen. Maar ik gun hem graag een voldaan gevoel ook wel, op langere termijn dan, en dan zoek ik liever een nieuwe goeie routine die ik kan aanhouden.
Borden aflikken is zowieso al afgeschaft.
alm@
moderator

Teckels zijn nooit voldaan. Als je hem op 80 á 90 gram houdt, went zijn maag er ook aan. Dat gebeurt niet als je hem loze vulling geeft.
Afbeelding
sas&Billy
Zeer actief

ja da s ook wel waar....
(ik ben gewoon een overbezorgde tekkelbaas... hij is niet moddervet hoor moesten jullie denken dat ik een wandelende braadworst heb)
alm@
moderator

sas&Billy schreef:ja da s ook wel waar....
(ik ben gewoon een overbezorgde tekkelbaas... hij is niet moddervet hoor moesten jullie denken dat ik een wandelende braadworst heb)
Ik snap het wel hoor. Ik heb soms ook moeite die glimmende oogjes te weerstaan :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”