Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ontstoken kies, abses in lymfknoop en verstopte lymfeklieren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

aman.en.don
Zeer actief
Mijn ras(sen): mechelse herder, daro
border collie, skyler
Aantal honden: 2

ontstoken kies, abses in lymfknoop en verstopte lymfeklieren

Ongelezen bericht door aman.en.don »

Sinds zondag is het raak bij Daro. Zondag avond voelde ik een bobbeltje in zijn nek net iets onder zijn kaak en viel het me op dat het vel onder zijn kaak in iets iets meer hing. Hem even mee genomen naar stal en laten na kijken door de da assistente die daar was. Zij dacht aan een wat opgezette lymfeklier door verkoudheidje of iets. Niks bijzonders in ieder geval. Abses doet vreselijk pijn en hij gaf echt geen krimp is was erg actief. MAandag ochtend half 7 zag hij er heel slecht uit. Hij was giga opgezwolle in zijn hals, korrts opgemeten 40,3. Nog voor de praktijk open was stonden we al bij de da. Hij schrok heel erg van Daro. Hij keek hem na en had gelijk het vermoeden dat een kies de boosdoener was. Een uur later lag hij onder narcose en is de kies verwijdert. Waarschijnlijk is er een botsplinter onder zijn tandvlees gekomen en heeft een ontsteking veroorzaakt. De da stond er echt versteld van dat Daro alles toe liet. Met naalden in het abses porren etc. Hij gaf nog geen spiervertrekking of piepje. Hij had nog nooit een hond mee gemaakt die extreem opzwollen was en een herder die zo lief alles liet gebeuren!

Inmiddels is de zwelling nog geen 10 % meer van wat het was. De ab, pijnstillers en vochtafdrijvers hebben hun werk tot nu toe goed gedaan aangezien de da had verwacht dat Daro dinsdag waarschijnlijk echt open moest om abses in zijn hals te verwijderen. Waarschijnlijk is dat nu helemaal van de baan en doet de ab al het werk.

Na de ab kuur volgende week gaan we een ontlasting onderzoek doen omdat hij toch echt vrij mager blijft. Bij een schofthoogte van 65 cm weegt hij maar krap 26 kilo. Hopelijk valt die uitslag mee!
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Re: ontstoken kies, abses in lymfknoop en verstopte lymfekli

Ongelezen bericht door Jacq »

ach wat een zorgen om daro! wat schrik je dan he ineens.
Het zou fijn zijn als er niks aan het abces hoeft te gebeuren! Ik hoop het voor jullie.
26 kilo? dat is weinig voor zo'n grote hond. ik ga duimen dat het meevalt.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Da's schrikken zeg! Zo vlakbij allerlei belangrijke aderen. Gelukkig loopt het met een sisser af, zo te horen. Hoe denk je dat zijn kies gebroken is eigenlijk? Ik las hier een keer dat een hond met knagen gewoon ineens een hele kies verloor. Ik vraag me af of dat dan door gaatjes oid komt? Voer je hem ook barf-hapjes eigenlijk?

En over zijn gewicht, het is wel een mechelaar natuurlijk. Die vallen snel af bij stress en dergelijke, heb ik hier tenminste gelezen. In asiels bijvoorbeeld, vallen ze vaak erg af door de stress. Zou dat niet mee kunnen spelen? Beterschap iig.
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

Zijn kies was niet gebroken. Waarschijnlijk is er tijden het kluiven op een bot een splinter door zijn tandvlees gekomen en is die wortel zo ontstoken geraakt. Hij heeft geen gaatjes of echte gebroken kiezen. Zijn gebit is wel al aardig afgesleten dus hij mag geen takken meer door bijten of te harde botten kluiven.

Hij krijgt wel een barf ja.

Ik was inderdaad echt vreselijk geschrokken. was echt bang dat zijn strot dicht gedrukt zou worden!

De da gaat onderzoek doen of hij een intollerantie heeft voor bijvoorbeeld vet in eten. Waarschijnlijk gaat hij als ze iets vinden voor 6 weken op dieet en kijken wat hij dan doet.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Beterschap gewenst met je dappere hond! :ok:
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

aman.en.don schreef:Zijn kies was niet gebroken. Waarschijnlijk is er tijden het kluiven op een bot een splinter door zijn tandvlees gekomen en is die wortel zo ontstoken geraakt. Hij heeft geen gaatjes of echte gebroken kiezen. Zijn gebit is wel al aardig afgesleten dus hij mag geen takken meer door bijten of te harde botten kluiven.

Hij krijgt wel een barf ja.

Ik was inderdaad echt vreselijk geschrokken. was echt bang dat zijn strot dicht gedrukt zou worden!

De da gaat onderzoek doen of hij een intollerantie heeft voor bijvoorbeeld vet in eten. Waarschijnlijk gaat hij als ze iets vinden voor 6 weken op dieet en kijken wat hij dan doet.
Oh okee, dat is gewoon flink pech hebben dus, van die splinter. Maar dat ie te mager is, is al langer, neem ik aan? Ik heb wel eens gelezen over een ziekte bij honden waarbij ze niet alle voedingsstoffen kunnen opnemen, een soort van diabetes maar dan anders. Weet alleen niet meer hoe dat heette of welk orgaan dat om ging. Volgens mij ging dat ook om een herder. Weet iemand anders het misschien?

Maar je zegt intolerantie, maar bij voedselintolerantie zou die dan ook last moeten hebben van zijn darmen, diarree ed. Anders snap ik niet helemaal hoe die voedselintolerantie voor gewichtsafname kan zorgen. Je kunt trouwens toch ook het bloed bekijken op allergieën, dat is tenminste wat wij hebben gedaan. Een buisje bloed en 70 euro ofzo (duur!) maar dan weet je van de meest voorkomende dingen of ze daar allergisch voor zijn, ook van voedsel.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik zou hem op epi laten controleren, kan dmv een bloedproef maar daar moet hij nuchter voor zijn.
beterschap en een knuffel voor die arme ziel :(
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

Thanx all

Het schijnt inderdaad wel vaker voor te komen bij herders dat ze op sommige stoffen niet goed reageren. Daro is nooit dik geweest hoeveel hij ook te eten krijgt. Als ik hem gekookte macaroni geef (met een rodi schijf of spercibonen, vlees etc etc etc) dan komt hij wel aan. Heb alle merken brokken zo ongeveer geprobeert die ik heb kunnen vinden. Ook smuldier en barf. Hij kreeg van smuldier bijvoorbeeld 1,2 kilo per dag naast lekkers en extra's en kwam geen gram aan.
De da vermoed als er iets is dat het vanuit de darmen komt. Vandaar ontlastingonderzoek. Daar kan hij zo uit halen welke stoffen daro niet op neemt eventueel.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”