Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een tweede hond erbij. Update: Vera is er!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Florabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Langharige kaninchen Teckel
Aantal honden: 1

Een tweede hond erbij. Update: Vera is er!

Ongelezen bericht door Florabel »

Hoi!
Al enige tijd overwegen wij om er een tweede hond bij te nemen, bij voorkeur een grotere oudere herplaatser uit een buitenlands asiel.

We hebben de tijd, middelen en ruimte ervoor, maar ik zit toch met wat vragen.. Hopelijk kunnen jullie adviseren/je ervaringen delen..

Waar ik mee zit:

1) Grote en kleine hond samen, waar moet je op letten?
2) Sofie is nu bijna een jaar (loops geweest, ergste pubernukjes lijken over), is zij vatbaar om van (goed) gedrag te veranderen door een andere hond? Denk aan prullenbakken leeg eten, spullen kapot kauwen, onzindelijkheid, commando's opvolgen.
3) Heeft iemand hier ervaring met ROLDA/honden uit Roemenië? Ik heb er ooit tijdens een bezoek honden op straat zo slecht behandeld zien worden.. Dat is me altijd bijgebleven, vandaar deze wens iets te doen voor honden daar.

Verder hoor ik graag do's/don'ts met betrekking tot het adopteren van een hond uit een buitenlands asiel..

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Florabel op 18 nov 2012 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Sofie!

Afbeelding
tineke

Re: Een tweede hond erbij, herplaatser uit buitenlands asiel

Ongelezen bericht door tineke »

Als je voor een buitenlandertje gaat zou ik op zoek gaan naar een goede stichting ,een waar je ook op kunt terugvallen indien nodig.

Groot en klein moet kunnen als je maar rekening houd hoe ze bij elkaar passen.
Een rustige grotere hond of ene stuiterbal die als een stormram alles onder de voet loopt zijn twee hele verschillende honden uiteraard.

De stichting die jij noemt ken ik persoonlijk niet :wink:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik zou dan kiezen voor een hond die al in nederland wordt opgevangen, zodat je niet alleen op foto's en filmpjes hoeft af te gaan.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

tekkel schreef:Ik zou dan kiezen voor een hond die al in nederland wordt opgevangen, zodat je niet alleen op foto's en filmpjes hoeft af te gaan.
Ja, óf je moet je heel goed informeren. Vraag om foto's en vooral ook filmpjes. Vraag aan de dagelijkse verzorgers van de hond die jou aanspreekt hoe het karakter en het gedrag is. Hoe is hij met mensen, met andere honden, met katten?
Is hij/zij druk of juist rustig? Is hij/zij speels of kijkt hij/zij de kat uit de boom? Hoe is het met de gezondheid? Zijn er testen gedaan?
Wat gebeurt er als de hond toch bij jou niet op zijn plaatst blijkt te zitten? Met andere woorden, is er dan opvang vanuit de stichting.

Ik heb tot twee keer toe voor een hond gekozen die nog niet in NL was en dat is heel goed gegaan. Het was dan ook een betrouwbare, en al lang opererende stichting.

De stichting die Florabel noemt ken ik ook trouwens ook niet.
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Wat dacht je van Rico? Een labrador uit Sofia!
1) Grote en kleine hond samen, waar moet je op letten?
Met het spelen kan het soms een beetje lomp zijn. Even je kleintje goed in de gaten houden: wanneer vindt ze het nog leuk en wanneer gaat het te hard? Verder is er weinig om rekening mee te houden. Honden passen zich vaak wel aan.
2) Sofie is nu bijna een jaar (loops geweest, ergste pubernukjes lijken over), is zij vatbaar om van (goed) gedrag te veranderen door een andere hond? Denk aan prullenbakken leeg eten, spullen kapot kauwen, onzindelijkheid, commando's opvolgen.
Apenstreken kunnen ze van elkaar wel overnemen, maar dat hoeft niet perse hoor! Meestal is het juist zo dat een nieuwe hond afkijkt bij de bestaande huisgenoot om te zien wat verwacht wordt. Zo heeft Henk heel veel dingen van Cena geleerd, erg mooi om te zien.
3) Heeft iemand hier ervaring met ROLDA/honden uit Roemenië? Ik heb er ooit tijdens een bezoek honden op straat zo slecht behandeld zien worden.. Dat is me altijd bijgebleven, vandaar deze wens iets te doen voor honden daar.
Geen ervaring met Rolda, wel met Roemenie en Bulgarije (en Kreta). Wat een ellende kennen de honden daar op straat zeg... In Kreta zijn ze het bruutst: honden in olijfbomen ophangen, vergiftigen, overrijden, verminken, met een buks afschieten... In de oostbloklanden lijkt het vaak vooral onwetendheid. Mensen weten niet hoe ze met die grote hoeveelheid straathonden om moeten gaan en daardoor worden het er meer en meer. Triest!
RIP Cena :roos:
    jacq1970
    Zeer actief
    Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik "ken" de stichting wel... is niet zo een hele grote stichting hebben een No Kill beleidt ook.
    Een hond adopteren vanuit een buitenlands asiel is hetzelfde als er 1 adopteren vanuit een nederlandsasiel.. alleen hier in nederland kan je de ontmoeten, bekijken en desnoods mee wandelen en vanuit een ander land gaat dat een beetje moeilijker :wink:
    Je zou kunnen kijken of ze mss een leuke hond in de pleeg in nederland hebben ...
    Vraag in ieder geval of er een goede achtervang is, mocht het niet klikken met de al aanwezige hond of andere onoverkomelijke problemen opleveren dat ze de hond in een opvanggezin kunnen doen, niet dat de hond straks in nederland in een asiel belandt.. daar is de hond niet mee meegeholpen namelijk.
    Afbeelding
    Jacq
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): vubara
    Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

Als je al een hond hebt zou ik je adviseren om voor een hond te gaan die je al kan bezoeken in Nederland.
    Dit geef ik eigenlijk altijd als advies als mensen bellen voor een 2e of 3e hond.
    Florabel
    Zeer actief

Bedankt voor al jullie adviezen!
    Vooral wat te doen als het echt niet gaat is een goede..
    Kijk, je weet dat er werk/geduld bij komt kijken, maar er zijn grenzen.
    Welke keuzes maken stichtingen eigenlijk bij het naar NL halen van bepaalde honden? Zijn dat niet de 'schrijnendste' gevallen?
    Hoop dat nog iemand dit leest die ROLDA kent.
    Afbeelding
    Sofie!

Afbeelding
    Rami
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Florabel schreef:Bedankt voor al jullie adviezen!
    Welke keuzes maken stichtingen eigenlijk bij het naar NL halen van bepaalde honden? Zijn dat niet de 'schrijnendste' gevallen?
    Je zult zien dat betrouwbare stichtingen juist kiezen voor goed herplaatsbare honden. Honden zonder grote gedragsproblemen, honden die gezond zijn, honden die niet (te) angstig zijn hebben de grootste kans op een goede match. En daar zijn de stichtingen zelf natuurlijk ook bij gebaat. :wink:
    Afbeelding
    jacq1970
    Zeer actief
    Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Florabel schreef:Bedankt voor al jullie adviezen!
    nee hoor er zijn stichtingen die heel erg goed kijken naar karakter van de hond, lekkere stabiele honden of honden die zich zeker weten redden in een huiselijke omgeving.
    ROLDA is een niet zo bekende stichting hoor dus ik denk niet dat je veel mensen hier zal vinden die je daarmee kunnen helpen, meldt je anders eens aan op het buitenlandsehonden forum, daar zitten meerdere stichtingen zitten waar ROLDA hun honden vandaan halen, en wie weet wel samenwerken of de asiels waarmee ze samenwerken ook kennen... denk dat je daar een grotere kans hebt..
    Tevens kan je daar ook goede tips krijgen met waar op te letten etc...
    Afbeelding
    Florabel
    Zeer actief

Thanks ook voor de nieuwe adviezen!
    Ga op zoek naar dat forum..
    Afbeelding
    Sofie!

Afbeelding
    sybertje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Terriermix

Ongelezen bericht door sybertje »

Wij twijfelen over precies dezelfde dingen. Graag een hond erbij, maar ik heb niet zo veel zin in weer een pup.
    We hebben nu een reu, intact. Wat kan daarbij, etc. Ik zal ook eens op zoek naar dat forum.
    Ik heb bij ROLDA ook al eens een heel leuk hondje gezien, maar omdat die niet te bezoeken was durfde ik het niet aan.
    Het is echt voorwaarde dat het leuk klikt met mijn huidige hondje.
    _Jules_
    Zeer actief
    Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Van Rolda zou ik zelf geen hond willen..

Als je naar stichtingen kijkt zou ik als ik jou was eentje kiezen die ook opvanghonden in Nederland heeft..kan je ze eerst ontmoeten.
    Afbeelding
    lieke
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
    Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

sybertje schreef:Wij twijfelen over precies dezelfde dingen. Graag een hond erbij, maar ik heb niet zo veel zin in weer een pup.
    We hebben nu een reu, intact. Wat kan daarbij, etc. Ik zal ook eens op zoek naar dat forum.
    Ik heb bij ROLDA ook al eens een heel leuk hondje gezien, maar omdat die niet te bezoeken was durfde ik het niet aan.
    Het is echt voorwaarde dat het leuk klikt met mijn huidige hondje.

Ik heb een Roemeens straathondje 'besteld' terwijl ze nog in Roemenië zat. Ik heb als voorwaarde gesteld dat het moest klikken met mij en de roedel. Ze hadden overigens een pleeggezin als achtervang als dat niet het geval was. :wink:
    Afbeelding
    Ingrid48
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Ik denk dat het heel belangrijk is om de hond in Nederland te ontmoeten als ze in een gastgezin zitten. Dan kan je goed zien wat voor hond het is, horen hoe is het de eerste dagen in Nederland gegaan, hoe is de hond met andere honden etc etc. Er zijn best een aantal stichtingen die met gastgezinnen werken.

Succes met je zoektocht! Mocht je op zoek zijn naar een mooie Griek, zie mijn onderschrift :wink:
    Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
    Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
    www.takisshelter.org
    Roo
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

https://sites.google.com/site/buzhonden/
    Een hele goede website over adopteren van buitenlandse honden.
    Danoontje powerrr
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Ik zou gaan voor een nuchtere stichting en niet eentje die op je emoties wil spelen.

Mijn eerste hond is ook een intacte reu en ik dacht dat een teef het leukste zou zijn.
    Maar de klik met een castraten reutje was zo groot dat ik dat idee heb laten varen.
    Dus kijk gewoon naar je eigen hond, wat voor type is het en wat past daarbij qua karakter?
    Ik denk sowieso dat dat veel belangrijker is dan kijken naar de grootte van beide honden.
    Zo heb ik een Galgo en die is zo gedistingeerd dat hij makkelijk met een Chihuahua zou kunnen.

Ik zou niet snel een hond nemen die ik nog niet in het echt ontmoet heb, vooral als je er al een hebt.
    Mijn herplaatser zat in een gastgezin en ik ben bewust eerst zonder mijn eigen hond gaan kijken.
    Ik wilde juist weten hoe hij zich gedroeg zonder afleiding van een hond erbij.
    Pas daarna heb ik mijn eigen hond erbij gehaald, maar heb ze expres op neutraal gebied laten kennismaken.

Soms kom je pas achter dingen als het hondje bij je thuis is.
    Zo had mijn herplaatser baknijd en grote verlatingsangst
    (hij was ook onzindelijk, maar dat wist ik van te voren al).
    Geen probleem als je er van te voren al vrij blanco in gaat en tijd genoeg hebt.
    Dan kan je meer kijken naar het type (dus het potienteel) dan naar het gedrag zelf.
    Maar als je bepaalde dingen verwacht, is het natuurlijk beter dat je een hondje kiest waar meer over bekend is.

Dus de do's en don'ts zijn hetzelde als wanneer je een herplaatser uit nederland haalt :wink:
    (houd wel rekening met het jachtinstinct van bepaalde types)
    Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
    Florabel
    Zeer actief

Roo schreef:https://sites.google.com/site/buzhonden/
    Een hele goede website over adopteren van buitenlandse honden.
    Bruikbare tip/site, bedankt! :ok:
    Afbeelding
    Sofie!

Afbeelding
    Florabel
    Zeer actief

lieke schreef: Ik heb een Roemeens straathondje 'besteld' terwijl ze nog in Roemenië zat. Ik heb als voorwaarde gesteld dat het moest klikken met mij en de roedel. Ze hadden overigens een pleeggezin als achtervang als dat niet het geval was. :wink:
    Zo'n soort voorwaarde wil ik ook!
    Afbeelding
    Sofie!

Afbeelding
    Florabel
    Zeer actief

Maar...een korte kennismaking met zo'n hond, zegt toch niet zo veel over hoe het samen gaat met je eigen hond? Sofie is erg verlegen naar andere honden en heeft meer dan 1 kennismaking nodig om haar (eigen, speelse, vriendelijke, tikkeltje brutale) zelf te zijn naar een andere hond.. Op de site die Roo aanraadde, las ik iets over een proefperiode (van een jaar zelfs). Is dat een mogelijk voorwaarde die je kunt stellen aan adoptie (in het contract)?
    Afbeelding
    Sofie!

Afbeelding
    Daisy@
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Herders
    Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Zet voor jezelf op een rijtje wat je verwacht van de hond. Met dat lijstje in je hoofd zoekt makkelijk.
    Mail over en weer en wees duidelijk wat je wil. (het is nooit geen garantie natuurlijk allemaal, maar het scheelt wel)
    Volg je eigen gevoel wat voor hond je erbij wil.

Toen wij een klein teefje uit Spanje lieten komen kreeg ik ook hier en daar commentaar dat ik beter een reu kon nemen etc. (ik had 2 rottweilers, teef en reu) Maar ik heb goed naar m'n eigen honden gekeken en gezocht wat er naar mijn idee het beste bij zou passen.
    Ervaring is ook dat dat kleine ding heel veel overnam van de 2 rottweilers die we toen hadden. En dat waren er 2 die toch wel goed luisterden.
    "Blijf" kende zij natuurlijk totaal niet. Maar zette ik de 2 groten neer en liet ze blijven zette ik bv haar erbij. Ze zat dan echt te kijken naar de groten wat die deden en deed het altijd na.
    Ik heb maar 1 ervaring, maar misschien heb je er iets aan.

Succes met je zoektocht. Het is heel mooi om mee te maken vond ik.
    Florabel
    Zeer actief

Nanna schreef:
    Florabel schreef: een proefperiode (van een jaar zelfs). Is dat een mogelijk voorwaarde die je kunt stellen aan adoptie (in het contract)?
    Een jaar lijkt me rijkelijk overdreven.
    Ik dacht ook meer aan een week of misschien een maand.
    In dat contract stond echt een jaar. Lijkt mij ook niet zinvol.
    Afbeelding
    Sofie!

Afbeelding
    Florabel
    Zeer actief

Daisy@ schreef:Zet voor jezelf op een rijtje wat je verwacht van de hond. Met dat lijstje in je hoofd zoekt makkelijk.
    Mail over en weer en wees duidelijk wat je wil. (het is nooit geen garantie natuurlijk allemaal, maar het scheelt wel)
    Volg je eigen gevoel wat voor hond je erbij wil.

Succes met je zoektocht. Het is heel mooi om mee te maken vond ik.
    Dank voor je reactie. Eigenlijk weet ik precies wat ik wil en wat goed past. Een groter, rustig teefje, met een zachtaardig karakter, dat graag nieuwe dingen leert.

Iemand had het over meespelende emoties: daar ontkom je denk ik niet aan bij het gaan voor een buitenlandse herplaatser. Maar..houd me daarnaast aan bovengenoemde 'eisen'. :lol1:

Ik houd jullie op de hoogte van mijn zoektocht. Bedankt voor het meedenken allemaal! :roos:
    Afbeelding
    Sofie!

Afbeelding
    Danoontje powerrr
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Florabel schreef:Maar...een korte kennismaking met zo'n hond, zegt toch niet zo veel over hoe het samen gaat met je eigen hond? Sofie is erg verlegen naar andere honden en heeft meer dan 1 kennismaking nodig om haar (eigen, speelse, vriendelijke, tikkeltje brutale) zelf te zijn naar een andere hond.. Op de site die Roo aanraadde, las ik iets over een proefperiode (van een jaar zelfs). Is dat een mogelijk voorwaarde die je kunt stellen aan adoptie (in het contract)?
    Mij zei het heel veel, in de eerste minuten had ik het zo door.
    Maar je kan altijd meerdere keren langs gaan natuurlijk.

Zelf had ik een proefperiode van 2 weken, dat was daar standaard.
    Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
    h a n s
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Mastin Espanol

Ongelezen bericht door h a n s »

Succes met het zoeken, ik ben benieuwd wat het gaat worden!
    ROLDA ken ik niet.
    (via de link bij mijn onderschrift kun je ook eens kijken wat er in La Linea zit)
    lieke
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
    Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Florabel schreef:
    lieke schreef: Ik heb een Roemeens straathondje 'besteld' terwijl ze nog in Roemenië zat. Ik heb als voorwaarde gesteld dat het moest klikken met mij en de roedel. Ze hadden overigens een pleeggezin als achtervang als dat niet het geval was. :wink:
    Zo'n soort voorwaarde wil ik ook!
    Voorwaarden worden van beide kanten gesteld. Ik heb maar een paar voorwaarden: teef, moet klikken met de roedel en moet klikken met mij. En ik wil geen gedragsproblemen in de vorm van agressie. Daar kan ik niet tegen en daar kunnen mijn zachtaardige oude meisjes niet mee omgaan.
    Als je daar van te voren eerlijk in bent, dan zal een goede stichting daar echt geen moeite mee hebben.
    Afbeelding
    Lizzie.
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Als het mogelijk is zou je een proefperiode van 2 a 3 maanden kunnen aanhouden, de eerste weken zijn de honden vaak nog in ''shock'' van de verhuizing. ALs de honden gesetteld zijn dan zie je pas hun ware karakter en weet je wat je in huis heb gehaald.
    Afbeelding
    Sanner
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Kiwi heb ik ook zo op de foto uitgezocht. Snap ook niet waarom maar om de een of andere reden klikte het al vanaf de foto? :denken:
    Ik haalde Kiwi 's nachts op, gelijk mee naar binnen genomen en dat ging gelijk prima. Jamie is vaak ook wat afwachtend naar andere honden maar Kiwi vond ze gelijk leuk. Het heeft echt zo moeten zijn denk ik dan.

Maar Kiwi had wel behoorlijk verlatingsangst.. dat weet je natuurlijk niet van te voren.

Ik hoop dat je de perfecte match gaat vinden, ben benieuwd! Succes. :ok:
    Florabel
    Zeer actief

@Sanner: Kiwi is prachtig en vormt een leuk duo met Jamie!

Ik heb ook een enorme klik met een hond aan de hand van een beschrijving, de foto's en een filmpje. Ga op mijn gevoel (en goede afspraken met de stichting) vertrouwen en er voor gaan...:-))
    Laatst gewijzigd door Florabel op 04 nov 2012 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
    Afbeelding
    Sofie!

Afbeelding
    sybertje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Terriermix

Ongelezen bericht door sybertje »

Ik zou ook op Kiwi-koppies vallen. :I:
    Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”