Ennath schreef:.
@ Budkes
Ik heb nog een kleine opmerking/vraag:
Je roept dat de inbreker te voorschijn moet komen omdat anders de hond ingezet wordt.
Is het "de inbreker" dan ook duidelijk dat "ingezet worden" betekent dat er een grote kans op "gebeten worden" is?
Wat ik zo van opgeschoten jeugd merk is dat ze er geen idee van hebben dat die politiehond hun ook kan BIJTEN. Het komt gewoon niet bij ze op, ze denken dat de hond iemand opspoort en dan blaffend blijft wachten op de baas. En dat vinden ze eigenlijk wel "lachen".
Ik weet niet of het voor de inbreker dan duidelijk is, ik ken ze niet op voorhand, weet niet wie ze zijn. Maar ik vind het ook niet mijn verantwoordelijkheid. Het is op zich een duidelijk commando, namelijk kom te voorschijn of anders......
Het punt is dat het gros wss de kans aanwezig acht dát ze niet gevonden worden, maw ze nemen de gok. Nogmaals hun verantwoordelijkheid.
Ik roep ook alleen aan in het Nederlands, twee van de inbrekers die Mikey onlangs opspoorde waren Polen, tsja die verstaan mij dus niet, ook daar kan ik niets aandoen. Moeten ze maar gokken dat ze beter te voorschijn kunnen komen als ze een politie-agente iets horen roepen vergezeld van een blaffende hond.
Ik had kort geleden ook nog een inzet tijdens de openbare orde in de horeca. Met 1 collega probeerden we een groep van een man of veertig op afstand te houden terwijl 3 collega's achter mij 2 aanhoudingen verrichten met veel verzet. 1 man was al meerdere keren gevorderd weg te gaan en ook al geslagen met de wapenstok. Kwam toch terug en wilde zijn kameraden ontzetten. Ik heb hem 2x gewaarschuwd, maar hij liep toch door op de hond in. Hij werd gebeten en deed een klacht. Claimde uiteindelijk dat hij mij niet gezien had......ik stond daar ook alleen maar met mijn fluoriserende horecavest aan ....... met 1 collega......in een leeg stuk horecaplein met op afstand achter mij de vechtende collega's en op afstand voor mij die veertig man.....maar hij had me dus niet gezien, zegt hij. Ik heb bij de klachtencommissie ook aangevoerd dat hij duidelijk gewaarschuwd is, ik maak oogcontact en wijs de richting aan waarin hij moet gaan. Ze kunnen niet van mij verwachten dat ik daarnaast verifieer of iemand slechthorend, doof, slechtziend, blind, dan wel de Nederlandse taal niet machtig is. Ik waarschuw luid en duidelijk goed te verstaan in het Nederlands, degene die dan twijfelt aan mijn waarschuwing dan wel iets niet begrijpt van al mijn woorden én gebaren, als ze in zicht zijn, en besluit om niet te luisteren wordt gebeten.
Ik begrijp dat in de horeca mensen soms denken dat ze toch niet gebeten worden. Ik hoor het ook wel op de youtube filmpjes;" Ach ze laat de hond toch niet los joh" Maar ook daar krijgen mensen 9 van de 10x de kans om gewoon nog weg te lopen als ik een charge in zet. Echter maken veel mensen nogal eens de verkeerde keuze. Das jammer en soms erg sneu, maar blijft wel hún keuze, al dan niet fout.