Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenschool en de slipketting

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

dewiii
Actief
Aantal honden: 1

Hondenschool en de slipketting

Ongelezen bericht door dewiii »

Dit zit me helemaal niet lekker.
We zitten met Layla al een poosje op een hondenschool en na de puppycursus zouden we doorgaan met een nieuwe cursus.
Het is op een andere dag en daar worden ook veel andere trainingen gegeven.
Nu viel het ons op dat er een aantal honden een slipketting om hebben.
Okay het zou een reden kunnen hebben maar hoe die mensen die ketting gebruiken..
Dan komen ze aanlopen met hun hond, de hond doet iets wat van hen niet mag, en dan trekken ze de hond zo een meter omhoog aan de slipketting dat de hond een meter de lucht in hangt, bijna stikt en dan laten ze weer los.
Dit nu dus al meerdere malen gezien maar dat is toch niet normaal?!
En bij ons in het groepje zit er ook 1 met een slipketting om, nog een jonge hond, die constant een ruk krijgt.
Gewoon de hele tijd door, de hond hoeft maar achter zich te kijken en ja haar door gaan ze weer.
Wat vinden jullie hiervan dat dit op een hondenschool gebeurd?
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Hondenschool en de slipketting

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zit zelf bij een hondenschool waar ze niet zijn toegestaan, daar heb ik bewust voor gekozen.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ik zou die school laten voor wat het is, en op zoek gaan naar een andere school.
Afbeelding
dewiii
Actief

Ja dat staat wel in de planning :wink:
Laatst gewijzigd door dewiii op 28 okt 2012 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik vind het gebruik van een slipketting helemaal niks.
een nylon sliphalsbandje of een jachtlijntje, die gewoon als normale halsband dient, prima.

je kunt het ook wel snel zien, als iemand genoeg heeft aan 1,2 of 3 correcties met een slipketting, en daarna een hele tijd geen ruk meer hoeft te geven, en het dus alleen nodig heeft op moment supreme, en daarna niet. dan heeft het misschien nut. (ik zou zelf eerder voor iets anders kiezen).

maar wanneer mensen dus een hele poos, bijvoorbeeld een hele ``volg`` oefening lang, steeds rukjes moet blijven geven om de aandacht, dan schiet het dus meteen zijn doel voorbij, en vind ik het zinloos gebruik. wat de hond geen goed doet, en vaak juist ``slecht``doet. (werkt dan averechts).

edit: bij ons op de hondenschool is dit ook niet toegestaan.
dewiii
Actief

Bij de mensen in ons groepje zie je gewoon dat ze totaal niet weten waar ze mee bezig zijn.
Ze hebben nu ook al de ketting achter de oren.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

dewiii schreef:Bij de mensen in ons groepje zie je gewoon dat ze totaal niet weten waar ze mee bezig zijn.
maar, willen ze bij jou op de hondenschool, dat je ook een slipketting gaat gebruiken?
heb je het idee, dat ze jou ook een bepaalde vorm van ``met de hond omgaan`` opdringen?

of krijg je evengoed positief les, op een leuke manier van met je hond omgaan?
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Ik vind het niks dat dat op een hondenschool gebeurd. Daarom zit ik nu met Taran bij een cursus waar dat niet mag :wink:

@ stomme autocorrectie.
Laatst gewijzigd door flamme op 28 okt 2012 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
dewiii
Actief

Emma schreef:maar, willen ze bij jou op de hondenschool, dat je ook een slipketting gaat gebruiken?
heb je het idee, dat ze jou ook een bepaalde vorm van ``met de hond omgaan`` opdringen?

of krijg je evengoed positief les, op een leuke manier van met je hond omgaan?
Nee hoor dat absoluut niet. De lessen zijn opzich verder wel goed. Maar ga toch liever nog G&G doen met Layla bij een andere school, kan daar ook niet.
Annemieb
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Annemieb »

de hondenschool waar ik ga is het toegestaan
maar enkel bij correct gebruik,
dus als je dit voor corrigeren gebruiken wilt,
krijg je uitleg om in 1keer een goede correctie te geven ipv
van maar 20x aan de hond te rukken en dat hij nog lekker verder doet

Ikzelf gebruik een gewone jachtlijn, als lijn, niet als slip...

Je moet zelf zien wat je hiermee doet, je kan perfect op deze hondenschool blijven als de rest je
wel aanstaat van de hondenschool. je hoeft geen slip te gebruiken als je het zelf niet wilt
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Antonetta »

Bij ons is de slipketting ook verboden.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

dewiii schreef:Bij de mensen in ons groepje zie je gewoon dat ze totaal niet weten waar ze mee bezig zijn.
Wordt daar door de cursusleider(s) niks van gezegd??
Ik zou toch op zijn minst verwachten dat dan wordt aangeleerd hoe de slipketting op een "goede" manier wordt ingezet.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Lucyna
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Polski Owczarek Nizinny

Ongelezen bericht door Lucyna »

Geef zelf lessen bij de KC. Bij scholen waar moderne methodes worden gebruikt (beloning en eventueel clicker) zijn slipkettingen absoluut verboden. Ik raad je aan om andere school te zoeken die met de tijd meegaat.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

bij ons op cursus is er toen iemand weggegaan omdat de slipketting niet gebruikt mocht worden :piew:
ze had dan ook een hele vervelende pup van 12 weken die nog niet zindelijk was ( en het expres in huis deed volgens haar, om te pesten) en die ook absoluut niet luisteren wou- was gewoon een rotpup.
lijkt me toch heel erg als je een hond op die leeftijd als zo ziet :oeps:
ik had haar zo willen overnemen, hoewel ik niet zo van de jacht hondjes ben :wink: was een heel zacht hondje,
ergens hoop ik dat ze hem herplaatst heeft :19: dit ging hem niet worden denk ik
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Ik vind het gebruik, zeker op deze "foute" manier bij een hondenschool absoluut niet goed. Ik zou inderdaad ook naar een andere school gaan dan.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik ga niet naar een hondenschool waar gebruik van slipkettingen wordt toegestaan.
Ik ben er geen voorstander van. Wel tijdens privétrainingen, en met juist gebruik, maar niet in de les met meerdere honden.
:zweep:
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Bij ons is het gewoon toegestaan en dat heeft naar mijn idee niets met ouderwets te maken...wil je het gebruiken? Prima, maar dan krijg je uitleg en ondersteuning hoe je het moet gebruiken. Ik heb al menig maal mensen wanhopig met een hondje zien komen en twaalf lessen later opgelucht zien vertrekken met hondjes die een stuk beter te handelen waren.
Afbeelding
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Yai »

S@ndr@ schreef:bij ons op cursus is er toen iemand weggegaan omdat de slipketting niet gebruikt mocht worden :piew:
ze had dan ook een hele vervelende pup van 12 weken die nog niet zindelijk was ( en het expres in huis deed volgens haar, om te pesten) en die ook absoluut niet luisteren wou- was gewoon een rotpup.
lijkt me toch heel erg als je een hond op die leeftijd als zo ziet :oeps:
ik had haar zo willen overnemen, hoewel ik niet zo van de jacht hondjes ben :wink: was een heel zacht hondje,
ergens hoop ik dat ze hem herplaatst heeft :19: dit ging hem niet worden denk ik
Zo een zat er ook bij mij op de cursus. :oohja:
Weggegaan omdat het er te soft in de les aan toe ging...
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

chaos schreef:Bij ons is het gewoon toegestaan en dat heeft naar mijn idee niets met ouderwets te maken...wil je het gebruiken? Prima, maar dan krijg je uitleg en ondersteuning hoe je het moet gebruiken. Ik heb al menig maal mensen wanhopig met een hondje zien komen en twaalf lessen later opgelucht zien vertrekken met hondjes die een stuk beter te handelen waren.
+1 liever gebruiken onder begeleiding op de hondenschool als hypocriet thuis de slipketting gebruiken (dus verkeerd) en op de hondenschool met een halsbandje komen trainen.
ellen
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

De cursusleider zou op z'n minst moeten aangeven dat deze mensen de slip verkeerd gebruiken. Het is tenslotte een hondenschool
Gon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond

Ongelezen bericht door Gon »

Ik heb geen probleem met de slipketting, maar alleen bij de juiste manier van gebruiken. Dat ze op zo'n school er niets van zeggen... :hmmm: :denken:
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

tollerlover schreef:
chaos schreef:Bij ons is het gewoon toegestaan en dat heeft naar mijn idee niets met ouderwets te maken...wil je het gebruiken? Prima, maar dan krijg je uitleg en ondersteuning hoe je het moet gebruiken. Ik heb al menig maal mensen wanhopig met een hondje zien komen en twaalf lessen later opgelucht zien vertrekken met hondjes die een stuk beter te handelen waren.
+1 liever gebruiken onder begeleiding op de hondenschool als hypocriet thuis de slipketting gebruiken (dus verkeerd) en op de hondenschool met een halsbandje komen trainen.
ellen
Ik vind dit eigenlijk wel een hele mooie uitspraak. Ik overigens dat er gevallen zijn dat een slipketting gebruikt kan worden, maar dat is me in 4 jaar les geven 1 keer voorgekomen. Het i in ieder geval geen dagelijks goed bij mij. Heb ik dan gemiddeld zulke brave honden in mijn lessen ofzo? Bij pups vind ik het totaal zinloos, daar mag het van mij niet. Jonge honden komt wel een keerpunt, maar trainen gebeurd in de regel gewoon met een halsband, maar uitleg voor de slipketting komt er dan ook, want je kan inderdaad hypocriet gaan doen en er niks mee te maken willen hebben, maar mensen gaan het dan toch achte je rug gebruiken. Als ze dan toch al gaan gebruiken, kan je er beter voor zorgen dat ze het ook goed gebruiken. Maar tijdens oefenen wil ik het in de regel niet hebben. Zeker niet in een jonge/gehoorzame huis hond, want we gaan niet aanleren door correctie.

Aanvankelijk vond ik de opmerking wat kort door de bocht van iemand: iemand met een slipketting hoort niet in een groep maar in priveeles. Alhoewel het natuurlijk mogelijk is dat iemand door priveles op deze manier heeft geleerd zijn of haar hond we te kunnen handelen. Maar hoe langer ik er over na denk he meer ik eigenlijk met het standpunt van degene eens ben. De gemiddelde cursist moet ik echt niet met slipketting op pad sturen. Ze sturen en sjoren continue aan die honden. En waarom die nou trekt snappen ze niet? De pot verwijt de keter zeg maar....
Afbeelding
primera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier

Ongelezen bericht door primera »

Ik heb nu een pup in huis van 13 weken (morgen) en loop tijdens de puppy cursus wel met een halsbandje met slipketting. Waarom? Omdat bij mijn ras steeds die normale halsbanden over de koppen gaan, heb geen zin dat hij zich los maakt en een correctie krijgt van een andere hond. Bandje staat wel zo ingesteld dat alleen het laatste stukje slipt en niet de halve hals.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

primera schreef:Ik heb nu een pup in huis van 13 weken (morgen) en loop tijdens de puppy cursus wel met een halsbandje met slipketting. Waarom? Omdat bij mijn ras steeds die normale halsbanden over de koppen gaan, heb geen zin dat hij zich los maakt en een correctie krijgt van een andere hond. Bandje staat wel zo ingesteld dat alleen het laatste stukje slipt en niet de halve hals.
Dat is geen slipketting maar een halfcheck denk ik.
Kan je niet helemaal vergelijken :wink:

Op de scholen waar ik heb les gegeven was de slipketting niet toegestaan.
Ik heb ooit wel een of twee keer een cursist geholpen met het goed gebruiken van een slipketting omdat dat in die gevallen nodig was door speciale omstandigheden.

Op de eerste hondenschool waar ik les kreeg met mijn eerste hond was de slipketting standaarduitrusting.
In die tijd was dat heel normaal.
Die ketting lag bij mij na één les in de kast.
Het werd me toegestaan om met een gewone halsband te trainen gelukkig.

Op de jachttraining waar ik met Ita als puppy begon behoorde de slipketting of jachtlijn (naar keuze) tot de vaste uitrusting.
Ook Ita heb ik getraind met een gewone halsband.
Dat werd ook daar gelukkig toegestaan.
Anders had ik toen meteen een andere training gezocht.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Annamarie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Bullmastiff

Ongelezen bericht door Annamarie »

Ik heb ook niks tegen het gebruik van de slipketting.
Mits het correct gebruikt word.

Op de KC waar ik train word het niet aangeraden, maar wel toegestaan.
Zelf gebruik ik ook een slipketting.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Mojuan schreef:Ik ga niet naar een hondenschool waar gebruik van slipkettingen wordt toegestaan.
Ik ben er geen voorstander van. Wel tijdens privétrainingen, en met juist gebruik, maar niet in de les met meerdere honden.
Waarom niet in een les met meerdere honden? Heb je daar een reden voor? Als het dan ook juist gebruikt wordt, snap ik namelijk het verschil niet zo?

OT: een hondenschool die niet ingrijpt bij veelvuldig foutief gebruik van de slipketting liet ik ver achter me. Ik zou bij het uitzoeken van mijn hondenschool dan weer niet opletten of een slipketting toegestaan is of niet. Ik train niet met een slipketting, dus zolang dat kan vind ik het prima. Ik ben niet zo anti-slipketting dat ik permanent zou weigeren om te trainen bij een hondenschool die ze toe staat. Zolang ik maar niet verplicht ben om ze te gebruiken.
primera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier

Ongelezen bericht door primera »

ranetje schreef:
primera schreef:Ik heb nu een pup in huis van 13 weken (morgen) en loop tijdens de puppy cursus wel met een halsbandje met slipketting. Waarom? Omdat bij mijn ras steeds die normale halsbanden over de koppen gaan, heb geen zin dat hij zich los maakt en een correctie krijgt van een andere hond. Bandje staat wel zo ingesteld dat alleen het laatste stukje slipt en niet de halve hals.
Kan ik jou dan niet meenemen naar de school waar ik nu naar toe ga, degene die de bullterriers les geeft deed het afgelopen weekend met een ander samen en dat mens viel me gelijk aan dat ik zijn strottenhoofd kapot kon trekken ect. "En wáárom gebruik jij een slipketting" (de andere bullterrier had er ook een om, maar mijne is jonger (8weken jonger) Dus ik het uitgelegd (en waar ik normaal les van hoor te krijgen gaf me gelijk) van het halsband over de kop probleem bij een BT maar volgens mij verklaarde ze me voor gek. Ze had het ook al niet op de andere BT eigenaar, maar ze doet normaal ook alleen maar de staff's pitjes en dergelijke en geen bulletjes.

Bij mijn bouviers vroeger gebruikte we ook alleen maar de pure slipkettingen, wel op een goede manier natuurlijk. Heb ook nog nooit een hond gehad met een kapot getrokken strottenhoofd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

primera schreef:
ranetje schreef:
Kan ik jou dan niet meenemen naar de school waar ik nu naar toe ga, degene die de bullterriers les geeft deed het afgelopen weekend met een ander samen en dat mens viel me gelijk aan dat ik zijn strottenhoofd kapot kon trekken ect. "En wáárom gebruik jij een slipketting" (de andere bullterrier had er ook een om, maar mijne is jonger (8weken jonger) Dus ik het uitgelegd (en waar ik normaal les van hoor te krijgen gaf me gelijk) van het halsband over de kop probleem bij een BT maar volgens mij verklaarde ze me voor gek. Ze had het ook al niet op de andere BT eigenaar, maar ze doet normaal ook alleen maar de staff's pitjes en dergelijke en geen bulletjes.

Bij mijn bouviers vroeger gebruikte we ook alleen maar de pure slipkettingen, wel op een goede manier natuurlijk. Heb ook nog nooit een hond gehad met een kapot getrokken strottenhoofd.
Ik geloof dat je wat ver weg zit :wink:
Anders zou ik het doen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

ranetje schreef:

Op de scholen waar ik heb les gegeven was de slipketting niet toegestaan.
Ik heb ooit wel een of twee keer een cursist geholpen met het goed gebruiken van een slipketting omdat dat in die gevallen nodig was door speciale omstandigheden.

Op de eerste hondenschool waar ik les kreeg met mijn eerste hond was de slipketting standaarduitrusting.
In die tijd was dat heel normaal.
Die ketting lag bij mij na één les in de kast.
Het werd me toegestaan om met een gewone halsband te trainen gelukkig.

Op de jachttraining waar ik met Ita als puppy begon behoorde de slipketting of jachtlijn (naar keuze) tot de vaste uitrusting.
Ook Ita heb ik getraind met een gewone halsband.
Dat werd ook daar gelukkig toegestaan.
Anders had ik toen meteen een andere training gezocht.
Haha ik was al even eigenwijs. Bij onze eerste hond trainde ik (let wel ik was een jaar of 16) ook wel met de slipketting, maar moet zeggen dat was niet de makkelijkste, maar achteraf had een slipketting misschien niet gehoeven en ik liep later in de cursus ook gewoon met een halsband. Iets later kwam ik met hond twee daar trainen: onze schotse collie. Nog steeds was de slipketting had middel, maar dat heb ik met die hond ook geweigerd en liep vanaf les 1 ook met de halsband om. Ondanks mijn leeftijd had ik al snel een eigen willetje haha.
Afbeelding
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Vitalia »

Wij hebben slipkettingen gebruikt bij onze eerste honden, omdat het in de school werd aangeraden, als je meer ervaring krijgt, begrijp je dat een slipketting helemaal niet nodig is. Wij zweren bij vaste halsbanden nu, lukt evengoed.
Enkel Gioia (Lagotto Romagnolo) heeft een nylon slip en/of een half check omdat het verschil van de dikte van haar nek te groot is als ze naar de kapper is geweest, dan moet ik altijd maar weer haar halsbandje aanpassen, dit is makkelijker :lol1:
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”