Net als MG en net als CM, het is maar een methode. En niet demethode. En sommige zijn het eens met CM en sommige met MG.
Een hond opvoeden is nooit voor iedereen hetzelfde, niet elke hond heeft dezelfde aanpak nodig, geen een hond heeft dezelfde aanpak nodig. Je zult altijd, bij elke hond naar de hond zelf moeten kijken, en daarop moet je trainen en opvoeden.
Een hond opvoeden kan je beter zwart/wit doen. En ik denk dat rust, regelmaat en reinheid voor bijna alle levende wezens geldt.
En dan komt ook nog je gevoel. Sommige hebben het gewoon in zich en sommige niet. Vroeger liepen de honden gewoon vaak los, werden gewoon opgevoed zonder allerlei hulpmiddelen en trainingen. Ik denk dat er soms zoveel theorieën en methodes zijn, dat men daar gek van wordt.
Een clicker kan ook goed en snel werken, de klik is duidelijk. Klik en belonen, duidelijker kan niet. Maar op de MG scholen moet nu tegenwoordig (geloof ik) alles met die clicker. Ik denk dat er ook honden zijn die absoluut niet reageren op die clicker, die gewoon af en toe eens een goede correctie nodig hebben.
En CM heb ik ook wel eens honden zien benaderen op een manier waar ik echt kippenvel van kreeg. Ik heb hem bij 1 van zijn eerste shows hier? In de hmh ook gezien. Ik vond dat nou ook weer niet zo indrukwekkend, en heel anders dan op tv.
Ik heb liever dan een hond luistert omdat hij dat wil, uit respekt voor mij. En niet omdat hij moet want anders krijgt hij een correctie of een brul. Dus ik denk dat ik meer van het positieve trainen en opvoeden ben. Natuurlijk is dat gebied heel erg grijs, want er zijn zoveel methodes dat het niet of en of is.
Belangrijk vind ik om te kijken naar een hond, de hond te leren kennen. In wat voor situatie doe hij dit, en hoe reageert hij als ik dat..
En daar moet je op in spelen. Je kunt een hond hebben die niet onder de indruk is van een brul, en je kunt een hond hebben die in elkaar duikt van een brul.
Wel heb ik meer met CM. Niet perse qua zijn methode maar wel zijn vastigheid en zijn rust. Hij doet het op deze manier, en zo voelt hij zich er het prettigst bij. En zo blijft hij het doen.
Daar heb ik veel meer mee dan die draaikont van een MG. Met zijn onderzoeken en zijn nieuwe methodes.
Ook ben ik niet zo dol op hondenscholen, die 10 honden in 1 groep zetten, waar 1 instructeur bij staat die dan 1 methode geeft aan alle 10 de honden tegelijk. Ik zie zo vaak honden die meer hulp nodig hebben hebben en dat krijgen ze dan niet omdat ze het op die manier moeten doen. Terwijl zo'n manier niet goed is bij die hond.
Maargoed. Lang verhaal. Zo'n discussie is dus altijd interessant, maar zoveel verschillende honden en methodes zoveel verschillende meningen