Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

diabetes insipidus en oorzaak bekend (hersen tumor)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

MandyJacobi
nieuw lid
Mijn ras(sen): boxer
Aantal honden: 1

diabetes insipidus en oorzaak bekend (hersen tumor)

Ongelezen bericht door MandyJacobi »

Hoi Allen,

Bij onze tyson is afgelopen maandag diabetes insipidus vastgesteld.
hij viel de laatste tijd enorm af en waren hier al meerdere malen voor bij de DA geweest,
van alles geprobeerd totdat hij afgelopen dinsdag zijn urine liet lopen en het echt water was..
hij laat het sindsdien continu lopen en na onderzoek is heeft onze DA diabetus insipidus ontdekt,
dit is een hormonale nierziekte. het was de vraag of er een oorzaak gevonden kon worden en dit is nu voor ons
en de DA 99% zeker: een hersen tumor.
het hele plaatje is nu compleet, de medicatie slaat helemaal niet aan en het wordt zelfs erger,
het enigste wat dus volgens hem dus mogelijk was is een hersen tumor.
wij zijn in diepe schok en hebben werkelijk waar geen idee wat we moeten doen..
wachten? onderzoeken op de UU? pijnbestrijding?
operatie was volgens de DA absoluut niet zinvol omdat hij er een hoop dingen voor terug zou krijgen
(suikerziekte en nog heel veel waar ik nu even niet op kan komen)
ik weet het allemaal even niet meer.. we weten alleen dat alle symptomen kloppen,
hij steeds zieker word, zijn bloed niet goed is, zijn urine niet goed is, hij rustige plekjes opzoekt,
totaal geen eetlust, drinkt minder, komt af en toe knuffelen en dan het liefst in je nek, wankelt af en toe,
is ontzettend verlegen geworden ( durft niet meer te blaffen )
maar hij is wel nog steeds actief/vrolijk in buien..

zijn er mensen die ervaring hier mee hebben en hoe is het bij jullie gegaan
met de diabetes insipidus en/of hersen tumor.

graag zou ik wat ervaringen lezen, ik weet ook wel dat geen enkele hond hetzelfde is
maar ik weet het gewoon even allemaal niet meer.. :cry:
Afbeelding
** Jij bent onze rots in de branding **
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: diabetes insipidus en oorzaak bekend (hersen tumor)

Ongelezen bericht door Fizgig »

http://dzr.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... el+drinken

Wat ik hier lees, is dat de prognose voor diabetes insipidus niet eens zo slecht is, tenzij er sprake is van een hersentumor. Daar moet ie dan chemo of bestraling voor krijgen. Het is de vraag of je dat ziet zitten natuurlijk. Ik denk zelf dat ik dat niet zou doen, maar zeg nooit nooit.

Is er een scan gemaakt van zijn kop? Of doen jullie dat niet omdat het 99% zeker is? Maar aan de hand van die scan zou je kunnen zien of er iets aan te doen is, toch? En of bestraling/chemo zin zou hebben. Maar dan nog, denk ik niet dat je een erg gezonde hond over houdt daarna.

Moeilijk voor jullie hoor, en heel erg. Maar zoals je beschrijft hoe je hond zich voelt, is ie toch al best ziek. Ook al heeft ie buien dat ie gek doet. Ik denk persoonlijk dat er een moment gaat komen waarop je de knoop door moet hakken in dit geval. Anders krijgt hij er misschien nog hersenbloedingen bij, of epileptische insulten ed. Ik word er koud van als ik eraan denk, maar ik denk toch dat ik er dan voor zou kiezen om hem, na een korte en heftige verwen/afscheidperiode, in te laten slapen. Liever op een zachte manier dan hoe de natuur het doet. Heel veel sterkte toegewenst.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wat ik weet van hersentumoren, daar wordt niemand vrolijk van, eigenlijk niet te behandelen, tenminste zover ik weet.
heel veel sterkte met alles wat komen gaat :wink:
Mirella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mirella »

MandyJacobi schreef:Hoi Allen,

Bij onze tyson is afgelopen maandag diabetes insipidus vastgesteld.
hij viel de laatste tijd enorm af en waren hier al meerdere malen voor bij de DA geweest,
van alles geprobeerd totdat hij afgelopen dinsdag zijn urine liet lopen en het echt water was..
hij laat het sindsdien continu lopen en na onderzoek is heeft onze DA diabetus insipidus ontdekt,
dit is een hormonale nierziekte. het was de vraag of er een oorzaak gevonden kon worden en dit is nu voor ons
en de DA 99% zeker: een hersen tumor.
het hele plaatje is nu compleet, de medicatie slaat helemaal niet aan en het wordt zelfs erger,
het enigste wat dus volgens hem dus mogelijk was is een hersen tumor.
wij zijn in diepe schok en hebben werkelijk waar geen idee wat we moeten doen..
wachten? onderzoeken op de UU? pijnbestrijding?
operatie was volgens de DA absoluut niet zinvol omdat hij er een hoop dingen voor terug zou krijgen
(suikerziekte en nog heel veel waar ik nu even niet op kan komen)
ik weet het allemaal even niet meer.. we weten alleen dat alle symptomen kloppen,
hij steeds zieker word, zijn bloed niet goed is, zijn urine niet goed is, hij rustige plekjes opzoekt,
totaal geen eetlust, drinkt minder, komt af en toe knuffelen en dan het liefst in je nek, wankelt af en toe,
is ontzettend verlegen geworden ( durft niet meer te blaffen )
maar hij is wel nog steeds actief/vrolijk in buien..

zijn er mensen die ervaring hier mee hebben en hoe is het bij jullie gegaan
met de diabetes insipidus en/of hersen tumor.

graag zou ik wat ervaringen lezen, ik weet ook wel dat geen enkele hond hetzelfde is
maar ik weet het gewoon even allemaal niet meer.. :cry:
bij 1 van mijn honden hadden ze ook die conclusie.je kan er voor kiezen om een scan te laten maken maar dat is wel heel duur,en mocht het zo zijn kan je er niks meer aan doen,werd mij verteld.ik heb de scan niet gedaan.mijn hondje is er overigens nog steeds,maar zij had zowiezo niet die diabetes.iig heel veel sterkte!
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

ik heb ook geen advies maar wil je wel veel sterkte wensen met je beslissing. :roos:
MandyJacobi
nieuw lid
Mijn ras(sen): boxer

Ongelezen bericht door MandyJacobi »

hey bedankt voor de lieve reacties, heb gister de hele dag via internet gezocht en heb een verschrikkelijke vondst gedaan.. Onze hond Tyson hebben wij gekregen van een stel als pup voor ons nieuwe huis, ik wist verder niet precies van welke fokkerij hij af kwam en wat blijkt nou, hij is afkomstig van de familie bruurs, weet niet of het jullie iets zegt? maar na lang zoeken bij ik dus terecht gekomen bij de broertjes en zusjes van tyson, tyson is de laatste die over is.. de rest is allemaal overleden of hebben een spuitje gehad.. oorzaak: hersen tumor.. ben er even heel stil van.
Afbeelding
** Jij bent onze rots in de branding **
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Zeer heftig.
Als je het mij vraagt... ik zou het beestje rust geven. De prognose is gewoon slecht. Maar dat is en blijft heel persoonlijk.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Volgens de da had mijn vorige hond diabetes insipidus, omdat hij bijna gewoon water plaste. Hij heeft Minrin druppels gehad maar die hielpen niets. Hij dronk verschrikkelijk veel en plaste dat zo weer uit.
Echo van de nieren gemaakt en die zagen er heel slecht uit.
Achteraf na veel zoeken op het internet denk ik dat hij de ziekte van Cushing had, daar had hij echt alle verschijnselen van maar is daar helaas niet voor behandeld.
Toen ik het aan de da vroeg of het ook Cushing had kunnen zijn antwoordde hij "zou best kunnen"
Dus voor je verdere stappen neem zorg alsjeblieft eerst dat de diagnos klopt.
Sterkte :roos:
Afbeelding
corina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër

Ongelezen bericht door corina »

Joh wat een schokkend bericht ook van zijn broertjes en zusjes.

Ik wil je veel sterkte wensen :roos: Hoe oud is Tyson?
Groetjes Corina & Spot

Afbeelding

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Kijk idd. eff bna of het Cushings kan zijn.
Anders...ik heb gekozen voor pijnbestrijding via Photonic Therapy en nog 2 fantastische weken met Pineau gehad (verhaal staat op t blog in juli 2012). Pineau was nog wel 22 u per dag ontzettend gelukkig met alle festijnen en tijd dat ie met me had.
Maar als het teken daar is...laat hem dan niet lijden en help hem.

Een dikke knuffffff
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ieder mens moet diens eigen beslissingen nemen in gevallen als dit.
Dat maakt het behoorlijk eenzaam soms.
Kan alleen zeggen wat ik in jouw plaats zou doen: het dier zijn rust gunnen.
Veel sterkte met deze situatie!
Mirella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mirella »

MandyJacobi schreef:hey bedankt voor de lieve reacties, heb gister de hele dag via internet gezocht en heb een verschrikkelijke vondst gedaan.. Onze hond Tyson hebben wij gekregen van een stel als pup voor ons nieuwe huis, ik wist verder niet precies van welke fokkerij hij af kwam en wat blijkt nou, hij is afkomstig van de familie bruurs, weet niet of het jullie iets zegt? maar na lang zoeken bij ik dus terecht gekomen bij de broertjes en zusjes van tyson, tyson is de laatste die over is.. de rest is allemaal overleden of hebben een spuitje gehad.. oorzaak: hersen tumor.. ben er even heel stil van.
wat verschrikkelijk! :flower: heel erg veel sterkte.
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

S@ndr@ schreef:wat ik weet van hersentumoren, daar wordt niemand vrolijk van, eigenlijk niet te behandelen, tenminste zover ik weet.
heel veel sterkte met alles wat komen gaat :wink:
Dit dus, heel veel sterkte!
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Pemba schreef:Volgens de da had mijn vorige hond diabetes insipidus, omdat hij bijna gewoon water plaste. Hij heeft Minrin druppels gehad maar die hielpen niets. Hij dronk verschrikkelijk veel en plaste dat zo weer uit.
Echo van de nieren gemaakt en die zagen er heel slecht uit.
Achteraf na veel zoeken op het internet denk ik dat hij de ziekte van Cushing had, daar had hij echt alle verschijnselen van maar is daar helaas niet voor behandeld.
Toen ik het aan de da vroeg of het ook Cushing had kunnen zijn antwoordde hij "zou best kunnen"
Dus voor je verdere stappen neem zorg alsjeblieft eerst dat de diagnos klopt.
Sterkte :roos:
Heftig verhaal van Tyson :flower:
Afhankelijk van hoe slecht hij nu al is zou ik persoonlijk zelf wel willen weten wat er aan de hand is. Bij Mickey, 11 jaar oude boxer, is dus cushing na wat testen vorig jaar geconstateerd en ik heb wel een scan laten doen in Utrecht (wat voor de diagnose niet per se moet) waarbij een 7 mm goedaardige tumor in de hersenen is gevonden, in de hypofyse. Zij is nu sinds een jaar aan de medicijnen en is heel erg opgeknapt. Stel dat er twijfel is zou ik dat dus wel willen weten, haar urine was op een gegeven moment ook bijna alleen water maar de testen wezen bij haar niet op diabetes.
Heel veel sterkte en hopelijk beterschap met Tyson!
Afbeelding
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Heftig hoor... als het echt dat is wat jij zegt dat zou ik hem in laten slapen.... dit komt niet goed meer en waarom je dier onnodig laten lijden.
Heel veel sterkte... wat een donderslag zal dit wezen voor jullie :roos:
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Wat erg :( Zeker las je dan leest over zijn nestgenoten, schokkend. Heel veel sterkte met het nemen van een beslissing :roos:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”